Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Visst är pensionen riktigt skitlåg men aktivitetsersättningen som han hade innan var ännu lägre (ca 2000 kr mindre). Han hade kunnat få lånet om jag hade gått med som medlåntagare men jag har nog aldrig varit så snabb med att säga Aldrig i livet! Han har inga betalningsanmärkningar.

Lite hypotetiskt, men hur skulle det kännas för dig ifall han skulle bli kär i nån ny som i nyförälskelsen "ger honom mer pengar"?

Kul tanke. Det vore okej för mig. Han kan göra vad han vill så länge det inte går ut över min ekonomi. Typ.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Menar du att han kan lösa lånen på det befintliga huset, betala reavinstskatten, betala mäklaren, betala dig och ändå få pengar över att köpa ett nytt hus eller lägenhet utan behöva ta några nya lån? I så fall har han förstås inget problem när det gäller ny bostad, hans kreditvärdighet har ingen betydelse. Jag bara antog att han behövde det.

Men i så fall tycker jag det är ännu märkligare att han inte beviljades ett i sammanhanget ganska litet lån med sin värdefulla fastighet som säkerhet, när han dessutom skulle använda det för att lösa krediter och inte för att öka sin totala belåning.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag har i princip pengarna till en kontantinsats redan idag och kan köpa ett billigt hus idag eller ett lite dyrare om ett par månader. Men då måste jag flytta till annan ort och därmed också hitta jobb där. (Vet tyvärr inte om jag skulle få lån som nyanställd.) Han i sin tur klarar sig inte en månad ekonomiskt utan mig om jag flyttar (vilket jag tänkt). Jag tror han inser det när väl "tåget kört över honom" och då paniksäljer han. Tror inte det tar mer än ca 1-2 månader så är huset ute på annons.



Nej, tyvärr blir han inte det. Jag tror att det dels kan bero på en viss intelligensbrist från början men kanske också skador p.g.a. ålderskrämpor eller hög alkoholkonsumtion. (Nu är han dock spiknykter sedan ett flertal år.) Han är alltså väldigt trögfattad, men av erfarenhet vet jag att en och annan pollett faktiskt kan trilla ner ibland. Det gäller bara att komma på de rätta orden och den rätta vinklingen.



Han försökte i förrgår. Det var nära att gå igenom men när banken såg hans inkomst sa de nej. Det står tidigare i tråden.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men har du öht någonsin varit kär i honom eller har du bara utnyttjat honom för boendet? Om du en gång var kär, vad föll du för med tanke på hur du beskriver honom i tråden? :meh:
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Kan ni inte bara göra slut och så blir du hans inneboende tills du hittat ett nytt jobb? Så betalar du vad som är lämpligt i hyra men inte mer, samtidigt som hyran blir lite ekonomisk hjälp till honom under några månader innan du flyttar. Det måste väl finnas något rum i huset du kan hyra?
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Menar du att han kan lösa lånen på det befintliga huset, betala reavinstskatten, betala mäklaren, betala dig och ändå få pengar över att köpa ett nytt hus eller lägenhet utan behöva ta några nya lån? I så fall har han förstås inget problem när det gäller ny bostad, hans kreditvärdighet har ingen betydelse. Jag bara antog att han behövde det.

Men i så fall tycker jag det är ännu märkligare att han inte beviljades ett i sammanhanget ganska litet lån med sin värdefulla fastighet som säkerhet, när han dessutom skulle använda det för att lösa krediter och inte för att öka sin totala belåning.

Jag har inte räknat på det med det är inte osannolikt att det går.

Fastighetens värde saknade betydelse för lånet. Det var den låga inkomsten som sa stopp. De går efter schabloner och har en minigräns för vad de accepterar.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men har du öht någonsin varit kär i honom eller har du bara utnyttjat honom för boendet? Om du en gång var kär, vad föll du för med tanke på hur du beskriver honom i tråden? :meh:

Jag hade ett väldigt bra boende innan vi flyttade ihop så det handlar inte om det. I en sån här tråd blir det väldigt onyanserat men vi har faktiskt många gemensamma intressen och har haft väldigt kul ihop.

Du menar aktivitetsstöd? Aktivitetsersättning är för folk under 30.

Jo, det gör jag. Jag blandade ihop dem.

Jag ska ta och läsa igenom tråden en gång till för ni har kommit med en del infallsvinklar och förslag. Jag får ta och mala dem i skallen ett tag.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag har inte räknat på det med det är inte osannolikt att det går.

Fastighetens värde saknade betydelse för lånet. Det var den låga inkomsten som sa stopp. De går efter schabloner och har en minigräns för vad de accepterar.



Jag hade ett väldigt bra boende innan vi flyttade ihop så det handlar inte om det. I en sån här tråd blir det väldigt onyanserat men vi har faktiskt många gemensamma intressen och har haft väldigt kul ihop.



Jo, det gör jag. Jag blandade ihop dem.

Jag ska ta och läsa igenom tråden en gång till för ni har kommit med en del infallsvinklar och förslag. Jag får ta och mala dem i skallen ett tag.

Fundera på om du fortfarande vill ha honom på något plan. Som särbo? Eller rumskompis eller aktivitetskompis?
Om du bara vill bli av med honom så är det väl bättre att ta husvagnen till inte-ung? Det lär du spara mer pengar på! :p
Då slipper du betala öht till hans lån och cigg. Med tanke på att du sa att du behöver spara ett par månader till så borde det vara perfekt? Det är helt ok väderlek att campa fram till aug/sept...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 310
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp