Bukefalos 28 år!

Fälttävlansnewbies

Jag ska på första trängträningen nånsin:nailbiting: En tanke som slagit mig är hur man gör med brodd? När och vilken typ?

Beror på vad det är för underlag. Kort gräs och sand klarar man sig utan brodd. Längre gräs, och med jord/lera är halkigare. Jag brukar ha små isbrodd även om man inte hade behövt. Jag avskyr att känna hästen glida och rider bättre när jag inte är rädd för det.

Stora gräsbrodd har jag bara haft några enstaka gånger.
 
Jag har aldrig haft brodd på terrängträning, även efter regn så har vi klarat oss :). Hoppar iofs bara ponny hinder men rider man ngt så när balanserat så är det inga problem.
Men är hästen van vid att alltid ha brodd på gräs så är det nog bäst att ha det.
Och jag ser ut som en fågelholk när jag läser ditt svar??? Skulle aldrig träna på gräs utan broddar....varför riskera att lägga sig efter nåt hinder för att hästen svänger för snävt?
 
Och jag ser ut som en fågelholk när jag läser ditt svar??? Skulle aldrig träna på gräs utan broddar....varför riskera att lägga sig efter nåt hinder för att hästen svänger för snävt?
hoppar runt 70 i terrängen och max 90 på hemmaplan. Kan räkna gångerna jag varit på sand ridbana de senaste två åren på en hand. Dvs hästen är van vid gräs och jag hoppar mycket mycket sällan då det är lerigt (t ex då det är tävling och kommit skyfall precis innan. Och då bryter jag såklart om det inte känns bra :).
Rider också jakter utan brodd då det ofta är långa transport sträckor på hård grusväg.
Är sen också ensam på träning/tävling och då hästen är som hon är från marken så går hon inte att brodda. Svårlastad också så vill inte ha brodd på då heller.
 
Ok jag har inga av dina problem. Broddar hemma på alla hästar, lastar på några sekunder och sen står dom som ljus. Har faktiskt aldrig haft nån som inte gått att göra så med men mina åker ju väldigt mycket transport. Får traila hela vintrarna till ridhus o då blir de ju vana, 3-4 dgr veckan gör ju sitt till med det.
 
Ok jag har inga av dina problem. Broddar hemma på alla hästar, lastar på några sekunder och sen står dom som ljus. Har faktiskt aldrig haft nån som inte gått att göra så med men mina åker ju väldigt mycket transport. Får traila hela vintrarna till ridhus o då blir de ju vana, 3-4 dgr veckan gör ju sitt till med det.
Ja man får helt enkelt köra på det som fungerar ^_^ hade jag haft en häst som var lättlastad och gick att parkera så hade jag nog broddat då vi är iväg. Hemma orkar jag med sånt ;) är som sagt bara små hinder och även gräs padocken hemma har grusade hörnor och en grusad långsida för att ha bättre grepp då det är fuktigt.
 
Och jag ser ut som en fågelholk när jag läser ditt svar??? Skulle aldrig träna på gräs utan broddar....varför riskera att lägga sig efter nåt hinder för att hästen svänger för snävt?
Jag brukar iof också brodda, men har tävlat barfota också. Man vet ju oftast vad man sitter på och vilket grepp man har, och kan rida (och sko/brodda) därefter?

/Lady_S
 
Jag ska på första trängträningen nånsin:nailbiting: En tanke som slagit mig är hur man gör med brodd? När och vilken typ?

Kolla med tränaren som håller i träningen för det kan skilja mycket från bana till bana beroende på underlag och väderlek. Första träningen jag red i år gick på en bana med gräs på sandjord. Funkade utmärkt utan brodd på småhinder.
Förra veckan var jag på ett nytt ställe och där hade jag aldrig kommit på tanken att rida utan brodd. Blött underlag och dessutom väldigt backigt.
 
Jag broddar alltid. Både jag o hästis är mesiga och vingliga :D

Har blindbrodd eller isbrodd o ev korts gräsbrodd bak när det är annat än superunderlag. Broddar hemma.
 
Självklart kan man ju fråga tränaren:banghead: :angel: Men kul att höra hur ni gör.
Pålle har lite dåligt med balansen i släpet så vågar nog inte åka med brodd. Att brodda på plats kan bli spännande men borde funka:p
 
Pålle har lite dåligt med balansen i släpet så vågar nog inte åka med brodd. Att brodda på plats kan bli spännande men borde funka:p

Jag brukar skruva i blindbrodd innan jag åker och sedan bara byta till gräsbrodd när jag lastat ur. Då är broddhålen preparerade utan en massa skit i. Mindre meck helt enkelt. :)
 
Det var väldigt kul att hoppa Tiger :D:D:D

Har endast broddar på träning på halkiga underlag om vi ska göra snäva svängar eller på osäkra hästar etc. T.ex Revinge och Gärds har vi endast broddar på 90/100-hästar pga hoppningen. Och vi broddar alltid hemma, @the_connemara vet varför vi inte broddar på plats.
 
Det var väldigt kul att hoppa Tiger :D:D:D

Har endast broddar på träning på halkiga underlag om vi ska göra snäva svängar eller på osäkra hästar etc. T.ex Revinge och Gärds har vi endast broddar på 90/100-hästar pga hoppningen. Och vi broddar alltid hemma, @the_connemara vet varför vi inte broddar på plats.

Jag minns inte ens öht hur många jag hann brodda ur igår :confused: Kaos. Fickan blev full av brodd o Chefen fick sina specialare iaf :p
 
Nu hoppar jag in här och säger hej efter min vinterdvala :D

Jag fick precis lite feeling och anmälde mig till Åkerbo som är om 2 1/2 vecka! Tänkte kolla med er veteraner vad ni tycker om att starta säsongen där? Är det "snällt" ? :p Tyckte det var bra att man fick skritta terrängen uppsuttet, ger lite självförtroende :)
 
Nu hoppar jag in här och säger hej efter min vinterdvala :D

Jag fick precis lite feeling och anmälde mig till Åkerbo som är om 2 1/2 vecka! Tänkte kolla med er veteraner vad ni tycker om att starta säsongen där? Är det "snällt" ? :p Tyckte det var bra att man fick skritta terrängen uppsuttet, ger lite självförtroende :)
Åkerbos bana är fin och välbyggd :)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 551
Senast: Badger
·
Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 085
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 658
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp