Bukefalos 28 år!

Fälttävlansnewbies

Det var lilla Pumpa. Kompis med tidigare ägare och delade stall med henne och Pumba innan :) mycket trevlig sportkossa. :) Roligt att se henne, det är ju ändå några år sedan.

Misstänkte det :). Hon har blivit igenkänd förr och alla som känner igen henne säger att hon är ju så snäll och trevlig. Vänta tills ni har ridit henne när hon helst vill springa hem tänker jag då... :devil: (Hon är en underbar häst men har en del egen vilja :p)

Slut på OT, vi är ju inte i den ENDA tråden... :cautious:
 
Jag får väl hänga lite här jag med, även om mina meriter knappt ens gör mig till newbie för tillfället :-) Jag red en del terräng på en tidigare häst, insåg när jag räknade efter att det är 15 år sedan. Men plötsligt fick jag ett ryck och anmälde mig och dressyrhästen till en träning förra veckan. Hon hade aldrig hoppat ett terränghinder, och jag har knappt ens hoppat på bana att tala om under de där 15 åren. Men roligt hade vi i vår syntet-allroundsadel och dressyrskydd runt om :-D. Nu har jag värvat tre gamlingar till, så vi ska försöka boka några träningar tillsammans under den här säsongen. Tävlande känns däremot inte särskilt aktuellt.
 
Vad är det för konstig häst jag har? Jag vill kunna hoppa banhoppning-- för att det är det som gör att vi kommer vidare till terrängen-- men det vill inte han. Tittig är hans förstanamn.. Jag vet att han är dressyrstammad o så, men han gillar ju att galoppa och hoppa över terränghinder. Varför är det så himla svårt med banhoppning? Och hopptränaren (B) förstår min fundering och varför jag vill på kolla hopphästar ev köp/foder. Idag var ett randigt hinder jättesvårt, men enmetersbredvattenmedvattenmattamedlitenbomöver inga problem alls. ?
 
Vad är det för konstig häst jag har? Jag vill kunna hoppa banhoppning-- för att det är det som gör att vi kommer vidare till terrängen-- men det vill inte han. Tittig är hans förstanamn.. Jag vet att han är dressyrstammad o så, men han gillar ju att galoppa och hoppa över terränghinder. Varför är det så himla svårt med banhoppning? Och hopptränaren (B) förstår min fundering och varför jag vill på kolla hopphästar ev köp/foder. Idag var ett randigt hinder jättesvårt, men enmetersbredvattenmedvattenmattamedlitenbomöver inga problem alls. ?
Inget konstigt med det :p, bom hinder är glesa och trillar ner hela tiden. Terränghinder är rejäla och mer lätt hoppade + flyttar inte på sig eller ändrar färg i tid och otid ;).
 
Jag tror inte att jag ens kommer att bli en ft newbie, fastnar hela tiden med antigen sadel problem eller min egen feghet.
Nu så har hästen börjar stegra vid ridning, väldigt väldigt högt... så blir till att försöka reda ut det innan jag ens kan tänka på att boka efter årets första träning..

Har blivit riktigt rädd för hästen i ridningen.. inte roligt när man har benen bak vid hästens rumpa då hon reser sig.. och att hon är på väg upp varje gång hon inte får som hon vill. Dvs när man försöker gå ifrån grannens hästar eller gå förbi den läskiga stubben..
 
Jag tror inte att jag ens kommer att bli en ft newbie, fastnar hela tiden med antigen sadel problem eller min egen feghet.
Nu så har hästen börjar stegra vid ridning, väldigt väldigt högt... så blir till att försöka reda ut det innan jag ens kan tänka på att boka efter årets första träning..

Har blivit riktigt rädd för hästen i ridningen.. inte roligt när man har benen bak vid hästens rumpa då hon reser sig.. och att hon är på väg upp varje gång hon inte får som hon vill. Dvs när man försöker gå ifrån grannens hästar eller gå förbi den läskiga stubben..
Åh, hästar som reser sig är det värsta som finns! Enligt ägaren så stegrar sig min Molly för att sedan sticka när hon ser kor (eller när hon TROR att hon ser kor) Vi har inga i närheten där jag har henne uppstallad, men jag bävar lite inför när vi ska börja träna på att möta kor :nailbiting:
 
Jag tror inte att jag ens kommer att bli en ft newbie, fastnar hela tiden med antigen sadel problem eller min egen feghet.
Nu så har hästen börjar stegra vid ridning, väldigt väldigt högt... så blir till att försöka reda ut det innan jag ens kan tänka på att boka efter årets första träning..

Har blivit riktigt rädd för hästen i ridningen.. inte roligt när man har benen bak vid hästens rumpa då hon reser sig.. och att hon är på väg upp varje gång hon inte får som hon vill. Dvs när man försöker gå ifrån grannens hästar eller gå förbi den läskiga stubben..

Ta hjälp. Finns inget värre än när de skrämmer en för det är ju jättesvårt att komma tillrätta med så jag tycker du ska lämna bort den till nån som rider till ett par veckor. Behöver ju inte vara nån längre tid. Är väl investerade pengar.
 
Vad är det för konstig häst jag har? Jag vill kunna hoppa banhoppning-- för att det är det som gör att vi kommer vidare till terrängen-- men det vill inte han. Tittig är hans förstanamn.. Jag vet att han är dressyrstammad o så, men han gillar ju att galoppa och hoppa över terränghinder. Varför är det så himla svårt med banhoppning? Och hopptränaren (B) förstår min fundering och varför jag vill på kolla hopphästar ev köp/foder. Idag var ett randigt hinder jättesvårt, men enmetersbredvattenmedvattenmattamedlitenbomöver inga problem alls. ?

Det är på allvar, det stora problemet med dressyrstammade hästar, de tittar på allt och då blir sprången dåliga, de river eller stannar pga att sprången blir dåliga pga att det tittar o sen är cirkusen igång. Och även om han tycker det är kul att på låg hobbybasis hoppa terräng så är han ju inte nån hopp/terränghäst och du kommer att ha problem hela tiden även på den nivån du tänkt dig. Så sälj o köp en häst som lämpar sig för det du vill istället.
 
Ta hjälp. Finns inget värre än när de skrämmer en för det är ju jättesvårt att komma tillrätta med så jag tycker du ska lämna bort den till nån som rider till ett par veckor. Behöver ju inte vara nån längre tid. Är väl investerade pengar.
Har inte råd att lämna bort.
Ska ha ut massör och ev en ET för att se om det är smärt relaterat (vilket jag tror det är från början). Och sen när hästen är bra så får jag ha ut tränaren och se om jag kan slänga upp grannens medryttare/van kamikaze ryttare för att rida igenom.
Ska sen nu också försöka flörta in mig för att få rida lite stabilare hästar. För att inte tappa allt i ridningen och förstöra ännu mer då jag tids nog hoppar upp igen..

Har blivit rädd för henne tidigare och det släpper tids nog. Är bara att hålla sig till det som är tryggt och öka lite lite i taget..
men bockningarna och stegringarna kommer inte naturligt för henne, har inte märkt av någon av hennes vanliga protester så som kosparkar eller att sega ihop. Och enda nya är hoppsadeln med kilpadd och att hon stått större delen av vintern. Så tror och hoppas på muskelrelaterad smärta.. och att det släpper efter upprepade behandlingar..
 
@Buck Varför åker du inte till veterinär direkt om du misstänker att det kan vara smärtrelaterat? Eller har din ET röntgensyn? ;)
 
Jag och Ariel var iväg på träning i söndags. Förvisso "bara" dressyr och hoppning, men det fanns terränghinder som vi såg på håll. Fortfarande lite snö på lägdorna, men snart, snart har det torkat upp och då ska vi dit och leka! :bump:

Ariel var fö överlycklig över att få hoppa igen, svårt att veta vems glädje som smittade av sig på vem, men det var så skoj! Känner mig mycket mer hemma i hoppsadeln än dressyrsadeln. :angel:
 
@Buck Är ju inte direkt billigt att ta ut massörer och ET så jag hade nog satsat på veterinär först isåfall.
Har inget släp jag får köra med och hästen är inte så lättlastad i främmande släp. Dvs jag drar mig lite för att åka iväg.. Massören kommer imorgon och klämmer igenom så får vi se vad hon känner. Känner och ser själv att hon har gamla muskelknutor men jag klarar inte själv av att lösa upp dem..

Veterinär blir det antagligen också, men börjar med massören.
 
Jag och Ariel var iväg på träning i söndags. Förvisso "bara" dressyr och hoppning, men det fanns terränghinder som vi såg på håll. Fortfarande lite snö på lägdorna, men snart, snart har det torkat upp och då ska vi dit och leka! :bump:

Ariel var fö överlycklig över att få hoppa igen, svårt att veta vems glädje som smittade av sig på vem, men det var så skoj! Känner mig mycket mer hemma i hoppsadeln än dressyrsadeln. :angel:

Så det blir en os satsning? :D Har dör mig du kläckte ur dig mot OS 2020 el nått när vi hoppa terräng förra året :laugh:
 
Vad är det för konstig häst jag har? Jag vill kunna hoppa banhoppning-- för att det är det som gör att vi kommer vidare till terrängen-- men det vill inte han. Tittig är hans förstanamn.. Jag vet att han är dressyrstammad o så, men han gillar ju att galoppa och hoppa över terränghinder. Varför är det så himla svårt med banhoppning? Och hopptränaren (B) förstår min fundering och varför jag vill på kolla hopphästar ev köp/foder. Idag var ett randigt hinder jättesvårt, men enmetersbredvattenmedvattenmattamedlitenbomöver inga problem alls. ?

Jag avskyr också banhoppning. Vi har andra problem, nämligen att min drulle mycket väl vet att bommarna trillar ner så om man inte pallar ta i lite när man inte kommer på ett perfekt avstånd så är det ju inte så farligt. Det låter KLONK KLONK KLONK när vi hoppar banhoppning och det är bara tur som gör att vi landar på 4-8 fel och inte typ 20 ;)
Däremot i terrängen viker han ihop frambenen så fint och flyger över med massa luft tillgodo.
SUCK!
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 417
Senast: Badger
·
Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 056
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
629
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 332
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp