färg, avla hur?

Även om inte alla raser har alla färger (och ibland olika namn), visst har alla samma genetik?

Ja, men en del färganlag saknas hos vissa raser eller rentav hos de flesta raser. Anlaget för dalmatinerfläckar är ett rasspecifikt färganlag och det finns ett särskilt anlag som finns hos saluki, afghanhund och borzoi den färg som åtminstone hos saluki kallas grizzle. Det kommer säkert upptäckas fler sådana särskilda färganlag men grundgenetiken är densamma och för de flesta raserna ser det likadant ut.
 
Ja, men en del färganlag saknas hos vissa raser eller rentav hos de flesta raser. Anlaget för dalmatinerfläckar är ett rasspecifikt färganlag och det finns ett särskilt anlag som finns hos saluki, afghanhund och borzoi den färg som åtminstone hos saluki kallas grizzle. Det kommer säkert upptäckas fler sådana särskilda färganlag men grundgenetiken är densamma och för de flesta raserna ser det likadant ut.
Vet du hur Salukins grizzle skiljer sig mot slädhundarnas nästan identiska fenotyp?
 
Vet du hur Salukins grizzle skiljer sig mot slädhundarnas nästan identiska fenotyp?

Exakt hur slädhundarnas utseende uppkommer vet man inte, troligtvis är flera färglokus inblandade, bl a den gen/gener som ger t ex Shiba Inu det som kallas urajiro(där röd färg bleks till vit på bl a kinderna). Någon som liknas urajiro kan ses hos andra raser också, bl a just saluki.

Grizzle hos saluki(samt domino hos Afghanhund och något som tydligen förvirrande nog kallas sobel/sable hos Borzoi) har man identifierat genen till. Den kallas Eg och sitter på E-lokus. Den är dominant över alla andra E-lokus utom Em som ger maskning vilket innebär att en hund med grizzle aldrig kan ha mask. Eg är också kopplad till generna på A-lokus(som styr rödfärgens utbredning) så tillvida att grizzle bara syns om hunden har anlagen som visar tantecken - atat. Om hunden har anlag för sobel(Ay) eller agouti(aw), som är dominant över tantecken så kommer den inte att visa grizzle. Det är t ex möjligt att greyhounds bär grizzlegenen utan att det någonsin kommer att synas eftersom rasen inte har anlag för tantecken!
 
Jag ordnade en tipspromenad till min brukshundklubb en gång med totalt omöjliga frågor. En av dem visade en bild på mina hundar och texten:

Här har vi en mycket vacker, trefärgad hund. En hunds färg bestäms av dess genuppsättning, eller genotyp. Vilken av dessa genotyper skulle resultera i en trefärgad hund med ett utseende som Bentley på bilden?

1. kk EE BB DD atat sisi mm rr tt cchce

X. Kk EE Bb DD awat Ssi Mm Rr tt cwcw

2. KK ee BB DD Ayat swsw mm rr TT Cce

:rofl:

(Numera vet man att intensiteten på det röda inte bestäms av C-lokus men då trodde man det. Nu undersöker man som sagt I-lokus för att få reda på hur det kommer sig att vissa hundar är nästan mahognyfärgade medan andras röda färg blekts så att den nästan ser vit ut.)
 
Jag ordnade en tipspromenad till min brukshundklubb en gång med totalt omöjliga frågor. En av dem visade en bild på mina hundar och texten:

Här har vi en mycket vacker, trefärgad hund. En hunds färg bestäms av dess genuppsättning, eller genotyp. Vilken av dessa genotyper skulle resultera i en trefärgad hund med ett utseende som Bentley på bilden?

1. kk EE BB DD atat sisi mm rr tt cchce

X. Kk EE Bb DD awat Ssi Mm Rr tt cwcw

2. KK ee BB DD Ayat swsw mm rr TT Cce

:rofl:

(Numera vet man att intensiteten på det röda inte bestäms av C-lokus men då trodde man det. Nu undersöker man som sagt I-lokus för att få reda på hur det kommer sig att vissa hundar är nästan mahognyfärgade medan andras röda färg blekts så att den nästan ser vit ut.)


:laugh: Vilken TOTALNÖRDIG fråga :up:!
 
Om man tittar på svarsalternativen ser man ju lyckligtvis att missuppfattningen med C-lokus inte har någon betydelse för vilket svar som är rätt, eftersom de andra genotyperna skulle resultera i hundar med den här typen av utseende:

Mudi_blue_merle.jpg


Rzesz%C3%B3w_Irish_Red_and_White_Setter_3pl.jpg


:angel:
 
@Dentaku älskar den där nördigheten! Och tycker färggenetik är grymt intressant! Har du tips på bra litteratur i ämnet? Jag har varit precis sån där när det gäller kaninfärger, på hund har jag nöjt mig med att lära mig genetiken på min ras vilket var snabbt gjort.
 
@Dentaku älskar den där nördigheten! Och tycker färggenetik är grymt intressant! Har du tips på bra litteratur i ämnet? Jag har varit precis sån där när det gäller kaninfärger, på hund har jag nöjt mig med att lära mig genetiken på min ras vilket var snabbt gjort.

Jag läser mest på nätet eftersom det hela tiden kommer ny forskning.

http://doggenetics.co.uk/

är en bra sida som uppdateras kontinuerligt.
 
@Dentaku älskar den där nördigheten! Och tycker färggenetik är grymt intressant! Har du tips på bra litteratur i ämnet? Jag har varit precis sån där när det gäller kaninfärger, på hund har jag nöjt mig med att lära mig genetiken på min ras vilket var snabbt gjort.

Boken Hundavel i teori och praktik som säljs av SKK är jättebra! Färgkapitlet är utförligt och med många bilder och tabeller men även resten av boken är bra.
 
Och vilken underbar illustratör! Önskar att det var jag ;-)

Någon som vet varför bruna pudlar ibland bleks till kartongfärg medans vissa förblir bruna.

Den där G-genen som pratas om i länken? Känns väl rimligt att om den bleker svart till grått så borde den även bleka brunt (som ju är svart i grunden).
 
Den där G-genen som pratas om i länken? Känns väl rimligt att om den bleker svart till grått så borde den även bleka brunt (som ju är svart i grunden).

Om en brun hund har den genen kallas den silverbeige och har ljus nos redan första gången man rakar den vid några veckors ålder, och ljusnar sedan under första åren till en beige/caffelatte-färg.

En brun pudel ska hålla samma färg livet igenom men många bleknar, som du skriver. Jag vet inte exakt vad det är som gör det men det är inte önskvärt och i aveln föredrar man att använda hundar som behåller färgen långt upp i åldern.

Här står det en del om den bruna färgen hos pudel, jag har tyvärr inte tid att läsa igenom det själv just nuet jag tror att det tar upp blekningen.

http://media.pudelklubben.se/2012/06/Färg-brun.pdf
 
Om en brun hund har den genen kallas den silverbeige och har ljus nos redan första gången man rakar den vid några veckors ålder, och ljusnar sedan under första åren till en beige/caffelatte-färg.

En brun pudel ska hålla samma färg livet igenom men många bleknar, som du skriver. Jag vet inte exakt vad det är som gör det men det är inte önskvärt och i aveln föredrar man att använda hundar som behåller färgen långt upp i åldern.

Här står det en del om den bruna färgen hos pudel, jag har tyvärr inte tid att läsa igenom det själv just nuet jag tror att det tar upp blekningen.

http://media.pudelklubben.se/2012/06/Färg-brun.pdf

Hm, intressant :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 016
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Eftersom det med lite jämna mellanrum dyker upp funderingar kring en (eller för all del) flera raser som man kanske inte vet så mycket...
Svar
14
· Visningar
1 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp