färg, avla hur?

Det jag tycker är intressant är att det inom vissa raser får plats både olika hårlag och färg (t ex chow chow, chinese crested och saluki) medan det i en del raser paras mellan de olika varianterna och avkomman registreras som olika raser beroende på färg/hårlag (t ex sankt bernhard, chihuahua och schnauzerraserna) och i andra raser förekommer ingen korsning alls mellan färg och hårlag trots att det bara är de detaljerna som skiljer raserna åt (t ex de belgiska vallhundarna). Sedan har vi t ex pudlarna som ju har samma standard oavsett storlek, men där stor pudel ändå särskiljs från de små varianterna i och med att en för liten storpudel inte blir en mellanpudel (eller vice versa) och att man inte får korsa stor pudel med de mindre storlekarna.

När den första korthåriga chow chowen föddes i Norge i början av 80-talet (det var en stor överraskning eftersom hans föräldrar var långhåriga) så registrerades den som en egen ras av NKK, nämligen korthårig chow chow. Valpen växte upp och vann ju snabbt sina cert i utställningsringarna eftersom han inte hade någon konkurrens alls. När han så blev norsk champion så sade FCI ifrån eftersom det bara finns en chow chow och den kan vara långhårig eller korthårig. Hunden blev av med sina meriter, men vann dem igen, denna gång i konkurrens med långhåren. Jag har den hanen bakom min tiklinje.
 
Nej det kan man inte, då blir det blandraser. :) En del av färgerna förekommer ju också i båda raserna (röd, sobel, trefärgad) så det skulle vara omöjligt att avgöra vilken ras vilken individ tillhör utgånde från färgen. Sen har dom ju inte helt samma rasstandard heller, så att kombinera båda ger bara ett sorts mellanting.

Tack för svar! :)
 
Slanger ocksa in en bild eftersom det gor saker och ting lite roligare.

De har hundarna ar: fawn, brun, bla och svart.
Doberman-Colors-2.jpg


Bilden ar for ovrigt ur en blog om dobermann farger och typer (som jag inte last och ej vet hur bra den ar, tyvarr)
 
Pudeln har 6 godkända färger: svart, vit, brun, aprikos, röd och grå (silver). De olika färgerna räknas som en ras och i Sverige tävlar dom mot varandra på utställning. I vissa länder delar man upp dom i två grupper, vit, svart och brun har ett cert och silver, aprikos och röd (SAR-färgerna) har ett eget, det gör att på internationella utställningar i Sverige så kan de delas ut två cacib, ett till varje färggrupp.

Pudel är uppdelad i 4 olika storlekar där storpudeln är en egen, stängd, ras medan man kan para de andra storlekarna mellan varandra och registrerar valpen efter vilken storlek den blir. Parar man en storpudel med en mellanpudel så blir det en blandras. Alla storlekarna har samma rasstandard men i praktiken skiljer det sig en del mellan storlekarna och många avlar på rena toy-, dvärg- eller mellanlinjer.

Det finns inget hinder mot att para de olika färgerna med varandra även om min undviker vissa kombinationer för att de kan leda till oönskade eller ej tillåtna färger, eller resultera i valpar som blir "dåligt" svarta eller likande. Tillexempel så undviker man att blanda brunt och silver eftersom det kan resultera i silverbeige (silver med brunt pigment istället för svart) som inte är en tillåten färg.
Silverbeige valp:
10cw2t0.jpg


Hos pudeln finns inte det blå anlaget som tex dobbermannen eller kelpien kan ha, i den fallen handlar det om en dilluterad svart hund, alltså att det är en svart hund som har ert anlag som bleker den till blå.
De pudlar som är blåa eller silver (idag benämns båda färgerna grå men egentligen är det två egna fäger, vilken av dom hunden blir beror på om den har ett eller två silveranlag.) har en annan typ av anlag och valparna föds svarta och bleknar sedan till gråa. Blekningen går olika fort på olika hundar men redan när man rakar nosen första gången vid ca 6 veckor syns det att nosen är grå. Om hunden har två silveranlag,så att den alltså kan bli ljust grå, så beror det på hur många blekande anlag den har ljus den blir i slutänden.
Grå valp:
352rmoo.jpg


Grå vuxen:
165hm9.jpg


Don första två bilderna kommer från pudelklubbens hemsida och den sista är på min egen silver tik.
 
Förresten, är det någon som vet om det finns någon annan ras som kan ändra färg som pudeln gör?

Jag vet att vissa utveklar sin teckning från det att dom är valp till dom är vuxna men jag kan inte komma på någon annan ras som ändrar färg på det här sättet.
 
@Daff yorkien föds med rätt svart färg i de mörka områdena och blir silverblå där när de blir äldre. Samma med silkyn (jaja, inte så konstigt, de härstammar ju från yorkies :) ).
De röda griffonerna kan ibland nästan se ut som svarta eller black and tan som valpar, inte om man vet vad man ska titta efter, men vid en första blick. Det är dock bara valppälsen, vid första trimning/fällning kommer den permanenta färgen fram.
Jag har för mig att Lhasa/Shitzu också ibland "bleknar" från valpfärgen.
Det är kul med färger :)
 
Mig veterligen har även enkelmerle hundar vissa defekter, så som grunda ögonhålor t ex, samt att en del inte kan simma utan sjunker som en sten. Inom BC världen så skall merle hundar inte paras med varandra, oavsett om det är blue eller red merle, o inte heller med sobel, lika lite sobel + sobel.

Att enkelmerle också verkar ha fler ögondefekter än andra färger är något som statistiken tyder på hos collie, dock har jag aldrig hört om så allvarliga defekter som grunda ögonhålor eller oförmåga att simma!

Varför ska man inte para sobel + sobel inom BC?
 
Det jag tycker är intressant är att det inom vissa raser får plats både olika hårlag och färg (t ex chow chow, chinese crested och saluki) medan det i en del raser paras mellan de olika varianterna och avkomman registreras som olika raser beroende på färg/hårlag (t ex sankt bernhard, chihuahua och schnauzerraserna) och i andra raser förekommer ingen korsning alls mellan färg och hårlag trots att det bara är de detaljerna som skiljer raserna åt (t ex de belgiska vallhundarna). Sedan har vi t ex pudlarna som ju har samma standard oavsett storlek, men där stor pudel ändå särskiljs från de små varianterna i och med att en för liten storpudel inte blir en mellanpudel (eller vice versa) och att man inte får korsa stor pudel med de mindre storlekarna.

När den första korthåriga chow chowen föddes i Norge i början av 80-talet (det var en stor överraskning eftersom hans föräldrar var långhåriga) så registrerades den som en egen ras av NKK, nämligen korthårig chow chow. Valpen växte upp och vann ju snabbt sina cert i utställningsringarna eftersom han inte hade någon konkurrens alls. När han så blev norsk champion så sade FCI ifrån eftersom det bara finns en chow chow och den kan vara långhårig eller korthårig. Hunden blev av med sina meriter, men vann dem igen, denna gång i konkurrens med långhåren. Jag har den hanen bakom min tiklinje.
Belgarna får paras hur som helst :) Men det är oftast bara laekenois som man blandar in andra raser i, och då oftast malle, pga deras smala avelsbas.
 
Förresten, är det någon som vet om det finns någon annan ras som kan ändra färg som pudeln gör?
Många raser byter färg från valp till vuxen. Röda chowvalpar föds t ex ofta som ganska mörkt brun-gråa med svart mask och som vuxen så är de röda och masken har vuxit bort. Jag har haft röda valpar som varit i stort sett helt svart vid födseln, men där man på baksidan av frambenen kunnat se att det funnits en brun skiftning, vilket en svart valp aldrig har. Även de fawnfärgade kan vara så mörka när de föds att de ser blå ut, men även där kan man se att det finns en beige ton i pälsen, vilket aldrig finns hos en blå valp.

Röd valp 8 dagar gammal
091211-008.jpg


Samma valp 7,5 veckor gammal
100124-037.jpg


Samma valp men här är hon vuxen
gita_120112_12cm.jpg
 
nej, fawn och lila är två helt skilda färger oavsett ras :)
Ja, men fawn är inte samma färg hos alla raser. Jag tycker nog att den fawnfärgade dobermannen ser ut att vara en urblekt brun, alltså den färg som kallas lila hos t ex shar-pei. Generellt är fawn en gul grundfärg med mer eller mindre svart i, ofta med svart mask och exempel på denna färg ser man ju hos mops, grand danois och belgarna. Fawn hos chow chow är däremot en dilutionsfärg, alltså en urblekt färg. Jag är osäker på hur den ser ut genetiskt, men det är en form av urblekt röd, men med inslag av blått, eftersom nos, läppar och ögonkanter inte blir bruna eller röda, utan mörkgråa. Det finns även ett inslag av en blåton i pälsen. Jag antar att det är samma färg som kallas för blåfawn hos t ex chihuahua och whippet.

Det finns för övrigt lila chow chow, även om de inte är vanliga och inte är en godkänd färg. Många väljer dock att registrera dem och benämna dem som fawn, vilket alltså inte är korrekt.
 
Ja, men fawn är inte samma färg hos alla raser. Jag tycker nog att den fawnfärgade dobermannen ser ut att vara en urblekt brun, alltså den färg som kallas lila hos t ex shar-pei. Generellt är fawn en gul grundfärg med mer eller mindre svart i, ofta med svart mask och exempel på denna färg ser man ju hos mops, grand danois och belgarna. Fawn hos chow chow är däremot en dilutionsfärg, alltså en urblekt färg. Jag är osäker på hur den ser ut genetiskt, men det är en form av urblekt röd, men med inslag av blått, eftersom nos, läppar och ögonkanter inte blir bruna eller röda, utan mörkgråa. Det finns även ett inslag av en blåton i pälsen. Jag antar att det är samma färg som kallas för blåfawn hos t ex chihuahua och whippet.

Det finns för övrigt lila chow chow, även om de inte är vanliga och inte är en godkänd färg. Många väljer dock att registrera dem och benämna dem som fawn, vilket alltså inte är korrekt.
Absolut sant och jag är ju lärd sedan shar-pei tiden att fawn är "mopsfärgat", förutom blue fawn då, som istället för svart mask har en blå mask. Sen kommer det andra raser och ställer till det :P Working kelpie t ex - deras fawn ser mer eller mindre blå ut (med tantecken) :)
 
Förresten, är det någon som vet om det finns någon annan ras som kan ändra färg som pudeln gör?

Jag vet att vissa utveklar sin teckning från det att dom är valp till dom är vuxna men jag kan inte komma på någon annan ras som ändrar färg på det här sättet.

Hur ändrar pudlar färg mer än att de bleks när de blir äldre?

Salukis kan absolut variera i färg. Framförallt de grizzlefärgade verkar kunna ändra färg mycket och inte bara beroende på årstid. Sådär så att de ena dagen har grå rygg och andra dagen är i princip helt guldfärgade. Ungefär. Inte bara lätta nyansskillnader i färgen utan till synes helt olika färger.

Min egna Aysu varierar på så sätt att hon ibland ser nästan cremefärgad ut och ibland är mörkt guld. Inte bara beroende på ljus då utan det är en skillnad på riktigt. Huden ändrar också färg, på sommaren är den mörk och på vintern är den ljus.
 
Absolut sant och jag är ju lärd sedan shar-pei tiden att fawn är "mopsfärgat", förutom blue fawn då, som istället för svart mask har en blå mask. Sen kommer det andra raser och ställer till det :P Working kelpie t ex - deras fawn ser mer eller mindre blå ut (med tantecken) :)
Fawn hos kelpie (både AK och WK) är brun med blekanlag. Sedan kan hunden ha tantecken ovanpå det, och ibland är tantecknen väldigt svaga. Då kallas den shaded.

Kelpien har en nyans av brun som kallas röd. Mig veterligen är det genetiskt samma färg som brun men i en annan nyans. Röda kelpies är dock märkbart ljusare än den chokladbruna nyansen.

Här är Sareks (urfällda) röda mamma
1097758_10151881275537150_76365242_o.jpg


Den färgen som kallas chokladbrun kan dock variera ganska mycket i färgton.
Här är Sareks bror
1085088_10151881259437150_2134573548_o.jpg


Och så min Rio som också är chokladbrun
860910_10152482492117150_7141654455623983733_o.jpg
 
Senast ändrad:
Fawn måste vara en av de svåraste färgerna, då det både till genotyp och fenotyp kan vara helt olika färger beroende på ras. Jag hade tidigare en fawn mastiff och har idag en fawn chow chow. Det är bara namnet på färgen som är samma... I USA kallar de den fawnfärgade chowen för cinnamon vilket faktiskt är ett bättre namn då det ger en mer korrekt bild av hur färgen ser ut, speciellt hos de mörkare varianterna.
 
Fawn hos kelpie (både AK och WK) är brun med blekanlag. Sedan kan hunden ha tantecken ovanpå det, och ibland är tantecknen väldigt svaga. Då kallas den shaded.

Precis, problemet är väl att namnet "fawn" används om genetiskt olika färger i olika raser. I många raser handlar det om en sobelfärgad hund där ett anlag blekt den röda färgen och ett annat anlag givit svart mask. I andra raser, t ex kelpie och dobermann är det en svart hund med tantecken som har dubbla blekanlag, d v s både brunanlag och blåanlag.
 
Fawn måste vara en av de svåraste färgerna, då det både till genotyp och fenotyp kan vara helt olika färger beroende på ras. Jag hade tidigare en fawn mastiff och har idag en fawn chow chow. Det är bara namnet på färgen som är samma... I USA kallar de den fawnfärgade chowen för cinnamon vilket faktiskt är ett bättre namn då det ger en mer korrekt bild av hur färgen ser ut, speciellt hos de mörkare varianterna.

Har du bild på din fawnfärgade mastiff och din chow chow? Hade varit kul att se skillnaden!
 
Precis, problemet är väl att namnet "fawn" används om genetiskt olika färger i olika raser. I många raser handlar det om en sobelfärgad hund där ett anlag blekt den röda färgen och ett annat anlag givit svart mask. I andra raser, t ex kelpie och dobermann är det en svart hund med tantecken som har dubbla blekanlag, d v s både brunanlag och blåanlag.

Fawn är alltid blekt brun på kelpie, är det svart färg som är blekt kallas den rökblå. Blekanlaget måste vara dubbelt för att det ska synas, så en oblekt hund kan mycket väl bära på blekanlag utan att det syns. Rio har t ex bruna föräldrar men har en fawnfärgad bror.
 
Fawn är alltid blekt brun på kelpie, är det svart färg som är blekt kallas den rökblå. Blekanlaget måste vara dubbelt för att det ska synas, så en oblekt hund kan mycket väl bära på blekanlag utan att det syns. Rio har t ex bruna föräldrar men har en fawnfärgad bror.

Det gick väl inte emot något av det jag skrev? Kanske förutom att det behövd förtydligas att det behövs både dubbla anlag för brunt(bb) och blått(dd) för att en hund ska bli fawn/lila/isabell eller vad det nu kallas i den specifika rasen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 028
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Eftersom det med lite jämna mellanrum dyker upp funderingar kring en (eller för all del) flera raser som man kanske inte vet så mycket...
Svar
14
· Visningar
1 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp