färg, avla hur?

Det gick väl inte emot något av det jag skrev? Kanske förutom att det behövd förtydligas att det behövs både dubbla anlag för brunt(bb) och blått(dd) för att en hund ska bli fawn/lila/isabell eller vad det nu kallas i den specifika rasen.

Jag tror inte det är olika anlag på kelpie? Utan att det är samma. Har hunden brun grundfärg så blir den fawn, har den svart grundfärg så blir den rökblå. På din text låter det som om det rör sig om två olika blekanlag. Eller så läser jag som en kratta ;). Hur det ser ut hos andra raser har jag dock ingen aning om!
 
Fast en brun hund har grundfärgen svart. :)

Svart hund med två brunanlag(bb) = brun
Svart hund med två blåanlag(dd) = blå
Svart hund med två brunanlag och två blåanlag(bb dd) = fawn/lila/isabell
 
En hund kan ha två grundfärger, svart(KK eller Kk) och röd(kk - egentligen frånvaron av svart pigment). Vissa anlag, t ex anlagen för brunt och blått påverkar bara svart pigment och syns alltså inte på en hund utan sådant anlag(kk).
 
Och nu får ni skylla er själva, ni har dragit igång genetiknörden. Collie är som sagt en enkel ras färggenetiskt eftersom den bara har tre färger och det inte dyker upp några överaskningar som tyder på att det skulle ligga recessiva anlag gömda. Med stor sannolikhet ser färggenetiken för båda mina hundar ut så här, genpar för genpar i bokstavsordning.

atat - (tanteckning, recessivt mot sobel, Ay, som också finns i rasen)
BB - (inga brunanlag)
DD - (inga blåanlag)
EE - (inga anlag för maskning, inte recessivt röd)
kk - (inte dominant svart, inga anlag för brindle)
mm - (inte anlag för merle, M, som är dominant och alltid syns på svart färg)
sisi - (vitanlag, irländsk teckning - enda godkända vitutbredningen här, finns dock recessiva anlag för piebald i rasen, spsp)
tt - (inga anlag för tickning eller roan i det vita)

Det finns naturligtvis många fler färganlag som påverkar utseendet i olika raser. I collie är det ju egentligen bara A-,M- och i USA(där man tillåter nästan helvita collie) S-lokus som varierar och spelar någon roll för utseendet. Övriga färganlag saknas.
 
Hos engelsk (show) cocker spaniel vet jag att man brukar undvika att blanda helfärgade (svart, röd, black and tan, leverbrun, gul) med roan- eller klarteckande för att helfärgade hundar inte får ha för mycket vitt vilket det gärna blir om man blandar. Förr var det nog en större synd än vad det är idag, men det förekommer uppfödare som slaviskt följer färgscheman för att valparna inte ska bli feltecknade. Nu mer är även sobel icke godkänd så då undviker dom givetvis det och.

Jaktcockern där emot avlas inte efter färgschema, och nu mer reggas hundarna ofta enligt hur dom faktiskt ser ut - exempelvis en svart hund med vita tecken i ansiktet, på bröstet och på fötterna är enligt rasstandarden en (Feltecknad) svart. Men nu reggas dom ofta som "svart med vita tecken", vilket ju bättre beskriver färgen. Har även sett jaktcockrar reggade som trefärgade (black and tan med vita tecken). Som sagt - en bra hund har ingen färg och jag tycker personligen färgavel är absurt.. OM det inte handlar om att undvika genetiska sjukdomar.

Hos flatcoated retriever är gul ingen godkänd ras, och ofta DNA-testar man föräldrarna för att se om dom är bärare av gult för att då undvika att para med en bärare av gult (Eftersom båda föräldrarna måste var bärare för att valparna ska kunna bli gula). Förr fick man inte tävla med gula, nu får dom tävlas men kan inte ta championat eftersom dom inte kan få godkänt på utställning. (Ännu en regel som borde tas bort att man ska ha utställningsmerit för arbetschampionat, men det är en annan diskussion.....)
 
I min ras (wachtelhund) blandar man alla färger :)
Det är dock en jaktras, där färger inte spelar någon större roll. En bra jakthund har ingen färg ;)
Det innebär att en kull kan se ut så här:
D4D_4853_1000w.jpg

Här är två bruna, en brunskimmel, två röda, en rödskäck (evt rödskimmel) och en rödskimmel.
Bilden tillhör Björnfotens kennel.

Det som skiljer skäck från skimmel är att skäck är klartecknad eller?

Edit: Jag svarade nog på mina egen fråga i inlägget över.. Om jag bara hade tänkt efter.

/Trött efter kurshelg
 
Senast ändrad:
O, älskar färgdiskussioner :) Synd bara att, som det ju redan nämnts, olika färger har samma namn i olika raser. Och samma genetiska färg har olika namn. Men det är det som gör det hela spännande :)
I min ras ligger det och kryper anlag både för brunt och dilute (blå/lila), men är tack och lov inte så vanligt förekommande (utom hos den *censur* uppfödaren som har brun färg som enda avelsurval... ).

Finns det någon dilute-liknande gen som påverkar röd grundfärg? Borde väl finnas iom att färgskalan kan gå från vit-beige till knallröd, men finns den/de benämnd/-a? *nyfiken*

Som kuriosa kan jag även nämna att det finns griffoner som är genetiska långhår. Tänk er päls som en långhårstax, supersöta. Ser ut att bli strävhår som valpar, men får aldrig något skägg. Tydligen en gen som ligger kvar sedan man parade in toyspaniel när rasen skapades. :)
 
Finns det någon dilute-liknande gen som påverkar röd grundfärg? Borde väl finnas iom att färgskalan kan gå från vit-beige till knallröd, men finns den/de benämnd/-a? *nyfiken*

Ja, det är en gen som man för närvarande kallar I-lokus som avgör hur intensiv den röda färgen är men man har så vitt jag vet inte fastställt riktigt hur den ser ut eller hur den fungerar. Helt klart är att röd kan blekas ner så att den nästan ser vit ut. Den här hunden har säkert vit teckning också, men tan-tecknen(ögonbrynsfläckarna och kinderna) har blekts av I-lokus.

chinchillatanpoints1.jpg
 
Ja, det är en gen som man för närvarande kallar I-lokus som avgör hur intensiv den röda färgen är men man har så vitt jag vet inte fastställt riktigt hur den ser ut eller hur den fungerar. Helt klart är att röd kan blekas ner så att den nästan ser vit ut. Den här hunden har säkert vit teckning också, men tan-tecknen(ögonbrynsfläckarna och kinderna) har blekts av I-lokus.

chinchillatanpoints1.jpg
Snygg färg. Tack för förklaring :)
 
Här är mastiffen
masha15cm.jpg


Och här är chowen
hedvig3_141014_12cm.jpg


och här ser man tydligt skillnaden mellan en röd chow chow och en fawnfärgad
139772908502085600_resized.jpg

Matiffen är nästan garanterat genetiskt sobel med blekt röd färg och mask.

Den röda chowen ser helt klart ut att vara recessivt röd medan fawnen också ser ut att vara sobel i grunden men med mycket liten mängd svart pigment i det röda.

Men naturligtvis är det omöjligt att veta, inte minst om man inte har koll på vilka färger deras föräldrar kan ha nedärvt. Inte minst på chowen som kan ha många anlag.
 
Matiffen är nästan garanterat genetiskt sobel med blekt röd färg och mask.

Den röda chowen ser helt klart ut att vara recessivt röd medan fawnen också ser ut att vara sobel i grunden men med mycket liten mängd svart pigment i det röda.

Men naturligtvis är det omöjligt att veta, inte minst om man inte har koll på vilka färger deras föräldrar kan ha nedärvt. Inte minst på chowen som kan ha många anlag.
Vet ej vad du menar med recessiv röd. Röd hos chow chow är självklart recessiv mot svart, men den är dominant över dilutionsfärgerna samt creme. Fawn hos chow chow är inte sobel, utan är en dilution av rött, men med mörkgrått pigment. Pigmentet är alltså avblekt på samma sätt som hos de blå.
De "röda färgerna" hos chow chow, alltså rött, fawn och creme, är inte helt enkla. T ex så kan creme tillsammans med rött eller fawn producera alla färger inklusive svart och blått (det finns ingenting som pekar på att recessiv svart skulle förekomma i rasen). Två creme kan däremot aldrig producera något annat än creme.
Vi har dessutom två varianter av creme, vanlig solid creme med röda öron och svart pigment runt nos, ögon och läppar samt en urblekt creme med fawnfärgade öron, ljusare pigment och en lite "dammigare" färgton.
 
Hur ändrar pudlar färg mer än att de bleks när de blir äldre?

Salukis kan absolut variera i färg. Framförallt de grizzlefärgade verkar kunna ändra färg mycket och inte bara beroende på årstid. Sådär så att de ena dagen har grå rygg och andra dagen är i princip helt guldfärgade. Ungefär. Inte bara lätta nyansskillnader i färgen utan till synes helt olika färger.

Min egna Aysu varierar på så sätt att hon ibland ser nästan cremefärgad ut och ibland är mörkt guld. Inte bara beroende på ljus då utan det är en skillnad på riktigt. Huden ändrar också färg, på sommaren är den mörk och på vintern är den ljus.

Jag tänkte på det faktum att valparna föds svarta och i vuxen ålder är ljust grå. De föds ju kolsvarta och bleks sen i olika takt, för storpudlarna kan det ta flera år innan deras vuxen-färg är klar, och får dom sår eller liknande så är håret som växer ut svart.
Men så kanske det är för många hundar? Att det hår som växer ut efter ett sår har en annan färg? Jag har inte tänkt på det utan vet bara att inom pudeln så är det i princip bara de gråa som får svarta "ärr".

Dom ändrar inte färg över året mer än solblekning och mörkare pigment av solen. Din hunds färgskiftningar - hänger dom ihop med säsonger och/löp eller är det helt random?
 
Vet ej vad du menar med recessiv röd. Röd hos chow chow är självklart recessiv mot svart, men den är dominant över dilutionsfärgerna samt creme. Fawn hos chow chow är inte sobel, utan är en dilution av rött, men med mörkgrått pigment. Pigmentet är alltså avblekt på samma sätt som hos de blå.
De "röda färgerna" hos chow chow, alltså rött, fawn och creme, är inte helt enkla. T ex så kan creme tillsammans med rött eller fawn producera alla färger inklusive svart och blått (det finns ingenting som pekar på att recessiv svart skulle förekomma i rasen). Två creme kan däremot aldrig producera något annat än creme.
Vi har dessutom två varianter av creme, vanlig solid creme med röda öron och svart pigment runt nos, ögon och läppar samt en urblekt creme med fawnfärgade öron, ljusare pigment och en lite "dammigare" färgton.

Recessiv röd är en färg där hunden helt saknar svart pigment i pälsen(men nosen är fortfarande svart). Den kan vara svår att skilja mot en sobelfärgad hund som genetiskt har anlag för svart i pälsen men med mycket lite svarta hårstrån.

Fawn hos chow chow är, både enligt vad du skriver och vad jag kan läsa mig till på chow-sidor, visst vad man genetiskt kallar för sobel(Ay) men som sagt med blekt röd färg och tydligen även med den svarta färgen blekt till grå. Man måste skilja på vad man kallar anlaget(Ay=genetisk sobel) och vad man inom rasen kallar färgen. :) Det finns en sida om färggenetik hos rasen där det står lite om de olika färgerna och anlagen bakom. Enligt den skulle även röda chow chows vara genetiskt sobelfärgade men naturligtvis utan blekt rödfärg. De är i så fall vad man kallar "clear sables", d v s med så lite svart i pälsen att de är svåra att skilja från recessivt röda.
 
Jag tänkte på det faktum att valparna föds svarta och i vuxen ålder är ljust grå. De föds ju kolsvarta och bleks sen i olika takt, för storpudlarna kan det ta flera år innan deras vuxen-färg är klar, och får dom sår eller liknande så är håret som växer ut svart.
Men så kanske det är för många hundar? Att det hår som växer ut efter ett sår har en annan färg? Jag har inte tänkt på det utan vet bara att inom pudeln så är det i princip bara de gråa som får svarta "ärr".

Dom ändrar inte färg över året mer än solblekning och mörkare pigment av solen. Din hunds färgskiftningar - hänger dom ihop med säsonger och/löp eller är det helt random?

Det är ett speciellt anlag som ger blekningen av färgen, det finns bara hos vissa raser. Förutom pudel så är det bland annat Kerry Blue terrier(där syns det väldigt tydligt!), Bearded collie, Irländsk varghund och Tibetansk terrier. Det är bara svart färg som påverkas av genen.
 
Det är ett speciellt anlag som ger blekningen av färgen, det finns bara hos vissa raser. Förutom pudel så är det bland annat Kerry Blue terrier(där syns det väldigt tydligt!), Bearded collie, Irländsk varghund och Tibetansk terrier. Det är bara svart färg som påverkas av genen.

Tack för informationen!
Men, borde inte även bruna kunna påverkas av anlaget eftersom det uppstår silverbeiga ibland?
 
Recessiv röd är en färg där hunden helt saknar svart pigment i pälsen(men nosen är fortfarande svart). Den kan vara svår att skilja mot en sobelfärgad hund som genetiskt har anlag för svart i pälsen men med mycket lite svarta hårstrån.

Fawn hos chow chow är, både enligt vad du skriver och vad jag kan läsa mig till på chow-sidor, visst vad man genetiskt kallar för sobel(Ay) men som sagt med blekt röd färg och tydligen även med den svarta färgen blekt till grå. Man måste skilja på vad man kallar anlaget(Ay=genetisk sobel) och vad man inom rasen kallar färgen. :) Det finns en sida om färggenetik hos rasen där det står lite om de olika färgerna och anlagen bakom. Enligt den skulle även röda chow chows vara genetiskt sobelfärgade men naturligtvis utan blekt rödfärg. De är i så fall vad man kallar "clear sables", d v s med så lite svart i pälsen att de är svåra att skilja från recessivt röda.
Den röda färgen hos chow chow i alla fall Ay, vilket bekräftads av Per-Erik Sundgren. Tyvärr har jag inte koll på hur fawnfärgen ser du, annat än att den är en dilut. De fawnfärgade finns från ljust beige till mörkt kanelfärgade. De finns också i olika nyanser, så kallade rödfawn och blåfawn. Hur dessa nyanser skiljer sig ut genetiskt har jag heller ingen koll på.
 
Den röda färgen hos chow chow i alla fall Ay, vilket bekräftads av Per-Erik Sundgren. Tyvärr har jag inte koll på hur fawnfärgen ser du, annat än att den är en dilut. De fawnfärgade finns från ljust beige till mörkt kanelfärgade. De finns också i olika nyanser, så kallade rödfawn och blåfawn. Hur dessa nyanser skiljer sig ut genetiskt har jag heller ingen koll på.

Japp, Ay-anlaget är vad man kallar sobelanlaget och är dominant mot övriga anlag på A-lokus(aw för agouti, at för tantecken och i modifierad version sadel, a för recessiv svart). För att Ay ska vara "aktivt" krävs att hunden är genetiskt svart, till skillnad mot om den vore recessivt röd och helt saknade svart i pälsen.

Just vad gäller blekningen av röd färg är man som sagt inte längre säker på vilken eller vilka gener som är inblandade och svart färg kan ju blekas på olika sätt av olika anlag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 022
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Eftersom det med lite jämna mellanrum dyker upp funderingar kring en (eller för all del) flera raser som man kanske inte vet så mycket...
Svar
14
· Visningar
1 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp