Bukefalos 28 år!

färgat träns på tävling

Sv: färgat träns på tävling

Är det bara jag som hör till dem som anser att inget är snyggare än ett klassiskt läderträns? :)
 
Sv: färgat träns på tävling

Vet inte hur det är i andra grenar men i KÖRNING får du ha träns, sele, draglinor, backsele (all utrustning) i vilket material som helst SÅ länge det är i god kondition och håller för arbets upg, färgen spelar inte någon roll heller.

Att en läder grimma skulle vara lättare att skära sönder än tex en tyg grimma tvivlar jag på starkt men har aldrig skärt sönder någon grimma så jag vet ju inte säkert.

Angående träns på tävligsplatsen så om jag inte mins fel står det i TR1 dvs GEMENSAMMA TR att man måste ha träns på, på tävlingsplatsen dvs att det gäller alla tävlingar som går under svenska ridsportsförbundets flagg.

MEN vet att det fuskas rätt bra på den fronten inom körningen å vad jag förstår oxså inom distansen. PERSONLIGEN tycker jag det är en dum regel för om jag har let min 6 åriga häst i grimma från den dagen då han föddes i vårat stall och plötsligt slänger på ett träns tror ni på allvar att jag får bättre kontroll på han då? (han är ingen buse han är väldigt lätt att leda i vilket som och har alltid varit) Men har haft djävulska problem med lastningen, så fick vi hjälp av Monty Roberts (inte personligen) men av hans grimma, å han gick inte in i transporten med vanlig grimma å inte träns heller... men med mr:s grimma gick det bra...

Jag tycker att regeln skulle omformuleras till att man får leda i det huvudlag som man har bäst kontroll på hästen i. Men om hästen verklligen vill iväg från dej eller blir rädd på riktigt så lovar jag att inte äns en världsmästare i tyngdlyftning skulle kunna hålla hästen på plats oavsät huvudlag.
Oj vad inlägget bröt ut om den regeln det var ju inte meningen *sorry*:o
 
Sv: färgat träns på tävling

Men inom distans är det ju lite special... eftersom man inte måste rida med träns så kan de ju knappast begära att man ska lasta ur i det ;)

och sen så står ju 90% av alla hästar med bett i munnen med bara grimma på sig i grindarna, så där måste man liksom tillåta grimma :p


själv har jag sidepull och har grimma när jag lastar av hästen och tar av grimman innan jag sätter på sidepullet :D

i grinden får han ha sidepullet på sig, men jag tar bort tyglarna och sätter det i spännet under hakan istället = i princip som en grimma :laugh:
 
Sv: färgat träns på tävling

Men dom ser ju ut att vara i nylon?
Eller har jag fel?? :confused:
 
Sv: färgat träns på tävling

ja du har fel!:p

har själv flera st här hemma ;)

det finns i nylon oxå, men de flesta har i biothane:D
 
Sv: färgat träns på tävling

vilka är i nylon? desutom så är nylon plast...

angånde distansen så är jag inte insat i den men samma bode ju gälla hoppning då för där måste du väll inte heller ha bet? när man rider
 
Sv: färgat träns på tävling

jo i hoppning måste man ha bett!

min tränare fick specialtillstånd att rida i sidepull i hoppning då hästen var så förstörd i munnen... tänderna växte konstigt eller nåt sånt...
 
Sv: färgat träns på tävling

okk jag som inte rå pluggat TR ;P
 
Sv: färgat träns på tävling

inte jag heller, men jag vet det eftersom hon har berättat det för mig :D
 
Sv: färgat träns på tävling

Man får ha hackaore, går alldeles utmärkt om man inte kan ha bett I munnen.
 
Sv: färgat träns på tävling

Fråga:Får man ha vit kavaj på lokal ponnydressyrtävling?
Har letat överallt men hittade bara att kavajen måste vara figursydd,ha ridveck och att man måste ha vit skjorta,polotröja etc.
 
Sv: färgat träns på tävling

Fråga:Får man ha vit kavaj på lokal ponnydressyrtävling?
Har letat överallt men hittade bara att kavajen måste vara figursydd,ha ridveck och att man måste ha vit skjorta,polotröja etc.


vit kavaj :o coolt! visa bild?
 
Sv: färgat träns på tävling

tränset är ju rätt så synligt så tror inte det är så svårt att se om det är plast eller läder. Ett grönt träns drar nog till sig ett par blickar oxå.

I TR står det att nosgrimman måste vara platt och i läder. Dock så tolkar jag det som det endast är på ponny det gäller.
Var ju en disskution här på buke angående Dyons repnosgrimma och då tolkade de flesta det som att på stor häst var den tillåten, men inte på ponny.

Jag har läst igenom mina TR är hemma och undrar vart du hittar den information du skriver så jag kan läsa det då jag inte hittar något sådant skrivet någonstans och undrar i vilket TR,sida, kapitel och moment det står skrivet i.
Då jag själv vill tävla med knallblå plastträns och knallblå plastmartingal på lokalnivå med min häst i hoppning.
Mvh Xoya.
 
Sv: färgat träns på tävling

Jag har läst igenom mina TR är hemma och undrar vart du hittar den information du skriver så jag kan läsa det då jag inte hittar något sådant skrivet någonstans och undrar i vilket TR,sida, kapitel och moment det står skrivet i.
Då jag själv vill tävla med knallblå plastträns och knallblå plastmartingal på lokalnivå med min häst i hoppning.
Mvh Xoya.

Jag har tidigare i tråden citerat. TR finns ju nummera på nätet så det är där jag har läst det.

Mom 371
TR på nätet alltså, kan ju vara en ny regel för i år så det står inte i det gamla TR.
 
Sv: färgat träns på tävling

Har inte läst hela tråden men.

För 2 år sen så tävlade jag lokal hoppning med knallblått plastträns och manskapssadel. Inga negativa komentarer.
Däremot flera som undrade nyfiket vart jag fått tag på tränset.


/Linnea
 
Sv: färgat träns på tävling

tack för alla svar förresten, men det blir inga mer tävlingar för ponnybus ändå nu ;P :cry:
 
Sv: färgat träns på tävling

Jag har tidigare i tråden citerat. TR finns ju nummera på nätet så det är där jag har läst det.

Mom 371
TR på nätet alltså, kan ju vara en ny regel för i år så det står inte i det gamla TR.

Hehehehe...efter jag läst igenom det TR du sa att det skulle stå skrivet i flera tusen gånger och alla andra TR så hittade jag fortfarande inte vart det stod att det var förbjudet att tävla med
plastträns samt pastmartingal. Skickade jag ett mail till ridsportsförbundet och frågade personen där som kan svara på om det var förbjudet eller inte att tävla med plasttränseller palstmartingal.
Och detta är vad jag fick för svar.

Kanske har du redan fått svar på din fråga eftersom detta svar kommer så sent.
För häst finns det inget som förbjuder att du rider med färgat plastträns och martingal.


:)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 918
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 347
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp