fästingar

desiree

Trådstartare
så var det igång igen, hittade första fästingen för i år på vovven igår. :mad:

finns det några medel eller något man kan sätta på dem? eller något man kan ge dem att äta så man minskar alltsånt där? till hästar finns det ju en del olika mot typ mygg och knott osv.
 
Sv: fästingar

Vissa påstår att vitlök hjälper, jag har aldrig provat.

Dock har jag provat det mesta annat, från frontline till halsband. Innan de "nya" halsbanden kom fick vi något liknande genom en bekant som han köpte i Tyskland, de fungerade jättebra. Men de får inte säljas i Sverige och det finns ju en anledning till det. Så vi slutade med halsbanden och gick tillbaka till frontline. Men pga allt kladdet och komma ihåg så avtog det.
De gick ett år utan medel. Men så fick den ena hästen erlichias så operation utplåna-fästingar-från-jordens-yta inleddes. Så alla hästar förses med Swift, hundarna med dessa halsband (som man kan ringa till vet och få utskrivet på recept).

Dock fick den lilla hunden sår på halsen efter halsbandet, så henne tog vi av det på. Weimaranern har ju väldigt tunn päls så när jag fick ett mail från hennes systers matte om att hennes hund inte kunde ställas på hela sommaren pga pälsavfall från halsen orsakat av halsbandet så rök hennes också... Labben gick hela sommaren utan en enda fästing, de andra två hade inte heller många.

Så denna sommaren vet jag inte riktigt, blir nog halsband, men jag kommer att hålla stark uppsikt, bättre med lite pälsavfall än erlichias...

//E
 
Sv: fästingar

Usch, har hittat tre på den ena och en på den andra hunden, samt en på katten och en på hästen. De är så vidriga de där.. :devil: :mad:
Jag använder Frontline på både hundarna och katten var fjärde vecka (eller vad det nu är) ungefär hela sommaren, det fungerar utmärkt.
Har prövat Bolfo, det kliade dom sig jättemycket av så vi fick duscha bort det.
Hästarna får Switch och det funkar också bra.
 
Sv: fästingar

Förra året använde jag halsbandet Scalibor till labben (vet. skriver ut recept).
Jag tycker det fungerade jättebra, hon hade inte en enda fästing!

En del säger att det ger klåda och luktar illa, men vi upptäckte inget sånt.
Kommer använda det både till labben och lagotto-valpen i år!
 
Sv: fästingar

NEEEJ inte fästingar redan. Kunde man inte fått njuta lite av våren först, jäkla äckelkryp.....ryyyyyys
 
Sv: fästingar

jag har provat de flesta medlen, men det enda som funkat till 100 % är scaliborhalsbandet.
 
Sv: fästingar

Har hittat 3 på hunden den senaste veckan, ..och nu när jag skulle gå och lägga mej så kröp det runt en sån där stor svart fullmatad äcklig på golvet.. :mad:

Är det inte ovanligt tidigt? Kan inte minnas att det brukar börja innan gräset blivit grönt..
Dessutom så verkar det bara bli fler och fler av dem, ..för bara några år sedan så var fästingar något sällsynt här. :confused:
 
Sv: fästingar

Du kan få recept för fästinghlsband av veterinären. Eller också Expot, men det är lite jobbigare att hålla på med... "Hemma" koket är ciron/vitlöks vatten i blomspruta. Det har jag aldrig prövat...känns inte jysst mot hunden.
 
Sv: fästingar

jo det är väldigt tidigt. trodde knappt mina ögon faktiskt. men han ska vaccineras nu i april så jag ska väl ta ett snack med vet.

*svarar alla*
 
Sv: fästingar

Lånar knapp...

Många fästingmedel är ju extremt giftigt för vattenorganismer och fisk och sånt, jag som har en badhund (golden retriever) vad kan jag ha på min hund så hon inte utplånar allt liv i sjön för att hon badar??
 
Sv: fästingar

du kan ta av halsbandet och sätta på det igen när hunden har badat färdigt. de flesta fästingmedel är fettbaserade och det mesta stannar kvar på hunden även vid långvarigt bad (gäller förståss inte om du schamponerar hunden).
 
Sv: fästingar

Köpte fästingshalsband i hundaffären förra året.
Det luktade Citronliknande.
Det fungerade ganska bra.
Tog nog bara bort 3-4 fästingar på hela sommaren.
Men sen hittade vi några som kröp omkring.
Men de verkade inte villa sätta sig fast.

Tror halsbandet kostade runt 60 kr å varade i 3 månader.

Känndes skönt att det inte var något som var farligt i det.
 
Sv: fästingar

Jag tycker också att det verkar vara otroligt tidigt dom vaknat i år, jag tog mellan 10 -15 stycken runt halsen på min norska skogkatt i helgen. På en o samma gång!! Vidrigt!!
 
Sv: fästingar

Jag undrar också lite över hur jag ska göra med fästingskydd på min valp nu i sommar.... Det verkar vara många som gillar scalibor-halsbandet och tycker att det fungerar bra, så det lutar åt det. Samtidigt tycker jag det är lite äckligt med dom här nervgifterna... Exspot ska vara bättre än Frontline har jag hört, men bägge två går ju ut på att man ska droppa dom i nacken på hunden, och jag vet inte om jag gillar idén. Så finns det ju ett recept på ett rosmarin-avkok som man kan göra hemma och ha på sprayflaska, och som man då sprayar hunden med innan varje gång man går ut, men det verkar ju lite bökigt... Men då slipper man åtminstone nervgifterna... :p Vitlök har jag läst kan vara skadligt för hundar så det skulle jag inte våga ge.

Det är onekligen en djungel!
(och fästingarna kommer väl fram så fort snön är borta, eller har jag missuppfattat det? :confused: )
 
Sv: fästingar

*lånar knapp*

Fästingarna kommer tidigare och i större mängd än tidigare. Vi har för taskiga vintrar för att de ska dö av. Enligt någon forskare skulle vi behöva 3 st riktigt svinkalla vintrar på rad för att få hejd på fästingarna. Låter ju verkligen som om det skulle fungera med vårat Sverigeklimat. :smirk:

Har hittat 4 st på mina iår. På stallkatten plockade jag den sist i november förra året och den första i februari i år. :mad:

Gillar inte något av de fästingmedel vi har i Sverige, förrutom det gröna Thee Three Oil som doftar citron. Men det är inte 100%, mina fick väl en ca 5-10 fästingar på hela sommaren. Men det är ju i alla fall inga nervgift och andra farliga innehåll.

Scalibor använde jag i max en vecka förra året. Det tog mig några dagar att konstatera att det var halsbanden som luktade gammalt utedass. Hundarna stank! Har hört några fler som klagat på samma sak, men överlag verkar folk nöjda med halsbandet.

Får se vad jag använder mig av i år. Det blir i alla fall inga droppar i nacken. :mad:
 
Sv: fästingar

Men du kan ju smörja in med vitlök utanpå..??! Till sommarbetet har vi smort in våra hästar med någon häxblandning av matolja, pressad vitlök och örter - har fungerat hur bra som helst.

PS! Hur går det med valpen?
 
Sv: fästingar

desiree skrev:
så var det igång igen, hittade första fästingen för i år på vovven igår. :mad:

finns det några medel eller något man kan sätta på dem? eller något man kan ge dem att äta så man minskar alltsånt där? till hästar finns det ju en del olika mot typ mygg och knott osv.

Du har redan fått en massa svar...men jag väljer ändock att lägga mina råd.

Hade fästinghalsband (receptbelagt) förra året ochinge fästingar.
MEN det finns riks för allvarliga biverkningar med detta halsband (bl.a dödsfall och allvarliga allergiska reaktioner)! Så helt riskfritt är det inte.
Har man dessutom katt i huset, som umgås med hunden KAN katten utveckla allvarliga allergiska reaktioenr också, eftersom detta halsband är giftigt för katter.

Så i år kommer jag att använda Frontline (R) (receptfritt), eftersom biverkningsrisken är mindre och man kan använda den på katter också.
Finns i olika storlekar (samma styrka) beroende på hundens storlek.
Finns även till katt alltså.

Katten min hade Frontline i fjol ochhade inte heller en enda fästning. Mådde skitbra på detta....
Hunde min mådde i.o.f.s. också bra på sitt halsband, men eftersm biverkningsrisken är större på detta så är valet enkelt.

mvh
Carina på Cesam Arabians
 
Sv: fästingar

Kalaspinglan skrev:
Men du kan ju smörja in med vitlök utanpå..??! Till sommarbetet har vi smort in våra hästar med någon häxblandning av matolja, pressad vitlök och örter - har fungerat hur bra som helst.

PS! Hur går det med valpen?
Eouch - hur mysigt blir det att ligga och mysegosa med en vitlöksinsmord vovve?... ;) :p Då använder jag nog hellre rosmarin-hopkoket. :D

Det går bra med valpen, det är spännande att lära känna en ny individ och han är härligt glad och okomplicerad - mycket coolare, självsäkrare och oräddare än vad jag trodde om rasen! Men det är full fart mest hela tiden och jag är alldeles slutkörd!... :D
 
Sv: fästingar

Hehe. Vad roligt att det går bra, när tänkte du lägga ut bilder??!? Jag satt och läste igenom mina gamla trådar här på hund, och jag minns inte alls att min guldklimp var så jobbig som jag framställt det.. *L*

På tal om fästingar så plockade jag alldeles nyss den första fästingen på puppisen. Äckligt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 409
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 551
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 167
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp