Fästingsjukdomar?

Bri

Trådstartare
En något okunnig fråga kanske.. Men kan katter smittas av fästingburna sjukdomar, t ex borrelia?

De flesta katter som vistas utomhus är ju riktiga fästingtrålare, men jag har aldrig hört talas om att en katt blivit sjuk av fästingbett. Någon som vet hur det är?
 
Min ena hon katt fick en fästing från en bukett vildblommor som jag tog in för några år sedan, efter ca en månad drabbades hon av en total förlamning i den högra ansiktshalvan.
Hon kunde inte sluta ögonet på den sidan eller röra örat och morrhåren hängde, värst var att även munnen blev förlamad på ena sidan så hon hadde mycket svårt att äta eller dricka :(
Det tog en ordentlig penicillindos och ca 3månader innan hon fick tillbaka rörelse förmågan och fortfarande ser hon aningen sned ut i ansiktet.
 
Oj, stackars kisse!
Nu blir jag orolig, vi bor på gård och har våra katter ute en del. Peppar peppar har de inte fått några fästingar ännu, men de kanske får. (Stallkatterna har haft en hel drös.) Finns det något sätt att skydda dem? Något shampoo eller så?
 
Kolla på apoteket! När jag var där idag visades nån film om katter och fästingar på intern-tv:n, fast ljudet var inte på så jag hörde inte vad de sa.

mandalaki
 
Enligt Anne-Marie Nilsson (som skrivit "Kattens sjukdomar") är fästingburna sjukdomar ovanligt på katter.

Jag har faktiskt aldrig tidigare hört talas om en katt som fått problem av det, men det kanske beror på att de flesta jag känner har innekatt :confused:
 
Jag vet inte om katter kan få borrelia, men våra katter (utekatter) har haft hur många fästingar som helst utan att må dåligt av dem. För att minska antalet fästingar brukar vi ta på medlet Frontline som man kan köpa på apoteket. Vi använder Frontline mest för att det är så otrevligt att ha katten full av fästingar.
 
Här i Österrike, där vi har en mycket högre risk för fästingssjuka är det känt att katter kan få Borrelia, Erlichia och TBE.

Man kan som regel behandla med bra resultat. Tyvärr finns ingen vaccin för katter, som det finns för människor, så man kan försöka mindra risken genom att plocka bort alla fästingar så fort man får syn på dem.

Bor man i ett område där risken öht är liten, så behöver man nog inte bekymra sig speciellt mycket.
 
Ja, Frontline är skit bra. Funkar super bra på min kisse han får knappt några fästingar alls när han har det på sig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 047
Senast: MJLee
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 378
Senast: monster1
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
615
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 905
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp