Bukefalos 28 år!

Fästingtråden 2014

Lavender

Trådstartare
Det här är ett så omdebatterat samtalsämne bland hundägare över lag att det förtjänar en egen tråd! :D

Vad är era erfarenheter av fästingar? (förutom att de är äckliga parasiter)
Använder ni något förebyggande? I så fall, vad?
 
Det här är ett så omdebatterat samtalsämne bland hundägare över lag att det förtjänar en egen tråd! :D

Vad är era erfarenheter av fästingar? (förutom att de är äckliga parasiter)
Använder ni något förebyggande? I så fall, vad?

Jag har en ju en Corgi sedan snart två år tillbaka, och förra sommaren provade vi Scalibor på honom, som uppfödaren använder, och som han har haft när han bott hos dem. Efter någon dag med halsbandet hos oss började han kräkas och vara allmänt loj, så då tog vi av det, och det blev bättre, så vi har inte vågat prova efter det. Körde resten utav sommaren utan några preparat eller förebyggande, vilket slutade med att vi fick plocka två fästingar på honom under hela förra året.

Tänkte därför köra utan någon preparat i år också, och visst har jag hittat någon som krupit på honom, men ingen verkar sätta sig. Jag vet inte om det är för att de inte riktigt kommer ner i hans päls, eller att han smakar äckligt. :D
 
Något förebyggande måste man ju göra om man har hund som löper risk att få fästingar. Anaplasma mfl är inte att leka med.

Förra året reagerade Frodo på Scalibor (kramper), så i år testar jag Seresto. Köper ett halsband och delar på fyra bitar, sen syr jag fast bitarna på insidan av elastiska nylonhalsband. Hundarna har inte på sig halsbanden på nätterna.

Än har de bara haft dem på sig några timmar, så lite tidigt att utvärdera ;)
 
Jag är livrädd för fästingburna sjukdomar efter att ha sett flera fall i min omgivning där hundarna har blivit mer eller mindre kroniskt påverkade och har även vänner som tvingats avliva hund pga fästingsjukdomar. Mina hundar har Scalibor på sig under hela fästingsäsongen.
Funderade på att prova Seresto iår men då ingen av dem lidit av biverkningar tidigare och jag hört att Seresto på en del hundar inte fungerar särskilt bra så det blev Scalibor igen. Tryggt och säkert.
 
Ja, jag har också sett en del friska, starka arbets/sporthundar i sin bästa ålder bli helt förstörda av en fästing. Kroniska smärtor i lederna, skov av ledsmärtor, trötthet mm. mm.

Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte ens försökt förhindra fästingangrepp!
 
Jag ger B-vitamin i maten. Har upplevt att det fungerat bra tidigare år men har nu bytt märke, så vi får se om det här är lika bra.
 
Jag tror vi kör på Frontlines droppar i år.
Ipod tål inte Scalibor, och fick anaplasma i somras trots att han gick med Seresto. Dropparna verkar han tåla bra, även om det blir ett jäkla droppande eftersom han är mer i vattnet än på land under sommaren.
Ladda gick utan förra sommaren när hon var liten valp, men jag har redan plockat 10-15 fästingar på henne i år. Kör nog droppar på henne också.
 
Har provat en hel del under årens lopp, men enbart apotekens medel fungerar. Har mest kört Frontline under åren, men då ena tiken fällde mer eller mindre hela förra sommaren under tiden hon hade Frontline, så provar jag Scalibor på henne i år. Hon har halsbandet 12 av dygnets 24 timmar (nattetid) och än så länge ingen reaktion (hon fick ha det första 36 timmarna heltid, för att sprida ut medlet).

Vi har otroligt mycket fästing och mycket smittad sådan, så jag jag vill helst inte chansa. Utan medel så får jag plocka flertalet varje dag - med medel så får dom i stort sett noll fästingar.
 
jag använder frontline på mina. Alla katter har det också. Det funkar kanon. Jag ser direkt på katterna när det är dags att fylla på. Ingen av mina djur har reagerat på det heller.
 
Frontline på både hundar o katter. Funkar finfint. Katterna får fästingar direkt när effekten börjar avta så då har man förvarning på hundarna.
 
Använder Scalibor på den ena och Seresto på den andra. Inga fästingar eller biverkningar på någon hittills (har Seresto på den ena då katten gärna putsar honom och Scalibor är giftigt för katt).
Använder inget preparat på katten.
 
Det här är ett så omdebatterat samtalsämne bland hundägare över lag att det förtjänar en egen tråd! :D

Vad är era erfarenheter av fästingar? (förutom att de är äckliga parasiter)
Använder ni något förebyggande? I så fall, vad?

Erfarenhet: Att våra hundar inte är populära bland fästingar. Det är rätt underbart.
Använder inget förebyggande.
 
Jag anvander Vectra 3D som man droppar och jag koper av min veterinar. Vi har inte ett stort problem med fasting sjukdommar har, men da det definitivt ar ett okande problem, och vi har problem med hund loppor har i sodra USA dar det ar varmt aret runt ar det bast att se till att skydda sina husdjur. Jag hade med mig till Miss Mandy sist jag var i Sverige med henne och tar med mig till bada den har sommaren.

Det ar inte mycket fastingar har, daremot ar det sa mycket fastingar pa vissa stallen i Florida att man inte vill ga dar och mina tjejer har inte en fasting nar de har medlet pa sig, daremot en hel massa om de inte ar behandlade. Da hundarna leker och biter varandra skulle jag inte kunna tanka mig att halsband ar sakrare och ingen av mina visar nagon reaktion pa dropparna (jag har faktiskt inte hort nagon har som haft en reaktion) och det dessutom inte finns halsband att kopa ar valet enkelt.:p

Lustigt men jag har en hast som luktar "annorlunda" an andra hastar, nastan sott. Han luktar supergott tycker manniskor, men uppenbarligen inte fastingar. Jag hade honom i ett oerhort fastingrikt omrade, bade nar jag bodde i Florida och nar jag tog honom pa ett veckolangt rid aventyr uppe i bergen. Han har ALDRIG haft en fasting som bitit sig fast. Pa ritten i bergen hade alla andra (ett 20-tal) hastar jatte problem med fastingar, men min hade inte en enda som hade bitit sig fast ... jag borstade bort ett par som krop pa hans ben under veckan men inga som fastnade.
 
Senast ändrad:
Jag vågar inte använda Scalibor eftersom jag haft hundar som reagerat. Kanske vågar jag testa att göra som @Migo gör.

Mina hundar är korthåriga och silvergrå, så jag ser oftast när fästingarna kryper på dem. Så mitt förebyggande brukar bestå av att gå igenom hundarna efter skogspromenad och även gå igenom varje kväll.

Mina hundar simmar dessutom mycket, så ev medel får absolut inte påverka vattenlivet.
 
Jag använder Frontline på min pudel (i full päls) men jag är inte särskilt nöjd med det utan hittar fortfarande ca 2 fästingar per vcka som har satt sig och dessutom ett antal som kryper. Jag skulle gärna använda Scalibor men jag är rädd att det skulle slita på pälsen så jag ska vänta med det tills hon är nedrakad.

Hennes gråa päls för det svårt att se och känna fästingarna utan att noggant kamma igenom henne, vilket jag inte kan göra varje dag så jag skull verkligen vilja ha något som fungerar bättre än Frontline.
 
Vi kör Frontlines droppar. Har inte så mycket fästingar här uppe i norr men det börjar komma mer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 248
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 268
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 595
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 001
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp