Bukefalos 28 år!

Fästingtråden 2014

@Lena_B Fixodidan fungerar olika från hund till hund. Jag jobbar i djuraffär där vi säljer det, och det finns kunder som är jättenöjda, och de som hävdar att det inte funkar alls. Jag tror det beror på hur hunden tar upp det i kroppen. Jag har aldrig hört om någon som har haft problem med att få det i hunden, det finns ju i både tablett och pulverform numera.

Jag själv hade nästan börjat med att testa B-vitamin. Som jag förstått det så är det nästan samma sak och ganska så mycket billigare. :)
 
Det finns flera i området som får flera fästingar på sina hundar (Härnösand). Men jag har under fem år kanske fått tre stycken på mina hundar (Sting har fått en, med skydd). Vad jag har hört finns dock inte sjukdomarna här uppe (än), osäkert om det stämmer dock. Sätter inte skydd på dem här hemma men åker jag söderut sätter jag på honom Frontline. Fungerar bra tycker jag.

Har haft en hund med borrelia och en vän till mig förlorade sin hund pga fästingsjukdom.
 
@Lena_B, jag har tidigare kört på flytande B-vitamin från Emin, köpt i hästaffär. Minns inte hur jag doserade nu, men det står på flaskan hur mycket man ska ge. Det fungerade i alla fall bra. Nu har jag köpt i pulverform av märket Claver. Där står det hur mycket man ska ge 500kg häst och så har jag räknat på hur mycket det blir för 20kg hund :p Har dock inte gett det länge alls, så jag vågar inte uttala mig om hur bra det fungerar.
 
Erfarenhet: Att våra hundar inte är populära bland fästingar. Det är rätt underbart.
Använder inget förebyggande.

Inte mina heller. På Milla har jag sett 3 fästingar på 8 år, en hade satt sig. Spunken hade en förra sommaren och jag har sett en som kröp på honom i år. Skulle jag se att de får mer frekvent hade jag behandlat dem men nu känns det onödigt.
 
Har haft frontline tidigare men funderar på halsband i år. Blir förmodligen scalibor men funderar på ifall de man hittar på djuraffärer funkar? Känns ju lite mildare, orolig över biverkningar...
 
Något förebyggande måste man ju göra om man har hund som löper risk att få fästingar. Anaplasma mfl är inte att leka med.

Förra året reagerade Frodo på Scalibor (kramper), så i år testar jag Seresto. Köper ett halsband och delar på fyra bitar, sen syr jag fast bitarna på insidan av elastiska nylonhalsband. Hundarna har inte på sig halsbanden på nätterna.

Än har de bara haft dem på sig några timmar, så lite tidigt att utvärdera ;)

Visst kan man göra så med scalibor också? Blir ju både billigare, mindre gift för hundarna och det känns som att det är lättare att undvika att hundarna biter på varandras halsband när de busar?

(delvis "kl")
Funderar på hur jag ska göra med tiken som gärna badar. Är man vid havet går det ju lätt att ta av, men på vanliga promenader, i diken etc? Det är å andra sidan mest upp till magen...
 
Uppdatering om Sereston: Fridolf rejält allmänpåverkad och slö, trött och tung i kroppen och ovillig till arbete (på fåren). Han var helt enkelt för trött för att orka valla idag.

Tydligen reagerade hans mamma likadant på Seresto förra året...

Fridolf ska badas med schampo och slipper halsbandet framöver. Får se hur jag löser hans fästingskydd sen. De andra får ha sina halsband tills/om de visar tecken på biverkningar.

Någon som vet vart man ska rapportera in biverkningarna?
 
Visst kan man göra så med scalibor också? Blir ju både billigare, mindre gift för hundarna och det känns som att det är lättare att undvika att hundarna biter på varandras halsband när de busar?

(delvis "kl")
Funderar på hur jag ska göra med tiken som gärna badar. Är man vid havet går det ju lätt att ta av, men på vanliga promenader, i diken etc? Det är å andra sidan mest upp till magen...

Japp, jag gjorde likadant med scalibor, det var dessutom lättare att sy fast;)

Seresto går att bada med, ska inte vara farligt på samma sätt som Scalibor.
 
@Migo läskigt! Han kanske är känslig överlag iom reaktion förra året också?
Jag skulle tro att det står i fass? Alt kontakta veterinär
 
Tycker det verkar vara läskigt vanligt med biverkningar på fästingmedel. Måste vara massor som aldrig rapporteras in eftersom det fortfarande står att "biverkningar är ovanliga" på det mesta. Vår sheltie fick epilepsiliknande anfall av Frontline och han var inne på massor med utredningar utan att någonting hittades. Var först när vi bytte till fästinghalsband i stället och han inte haft nåt anfall på flera år för att sedan få det när vi tillfälligt använde Frontline igen som vi satte det i samband. Vet även många andra som fått underliga symptom på sina hundar på somrarna där det kunnat sättas i samband med fästingmedel.
 
@ Jenka: Det var hans bror som reagerade på Scalibor. Men ja, de verkar uppenbarligen känsliga :(
 
Bara veterinärer som kan rapportera om biverkningar, och de verkar inte vansinnigt intresserade av att göra det. En bekants hund blev förlamad i hela bakkroppen och flera förgiftningssymptom. De ringde veterinären och fick tillsägelse att ta av halsbandet. På bara ett par timmar var hunden bra igen.

Så veterinärerna vet absolut att biverkningarna kan vara starka och av betydligt mer allvarlig och varierad sort än vad som framgår av bipacksedeln.
 
Be din veterinär om hjälp att anmäla biverkning, eller kontakta tillverkaren.

För oss fungerar Sereston felfritt på labben, mycket nöjd. Ingen reaktion på lagotton på Scalibor i år heller, mycket tacksam.
 
Igår kväll plockade jag en fästing (levande) på min hund trots att han har ett Seresto halsband :meh:

Fästingen var visserligen i "andra änden" av hunden på bakbenet men jag tycker inte att den borde satt sig i alla fall. Han har haft halsbandet dygnet runt i flera veckor och inte badat. Jag hoppas att det var en engångshändelse och att han inte fick någon smitta från den här fästingen.
 
Jag använder en exspot-kopia (pulvex) till mina då det är mycket billigare än vanliga exspot. Gillar scalibor då min förra hund var fästingfri på detta (vilket han inte var med exspot) men eftersom jag har två utställningshundar kan jag inte ha halsband konstant, pälsen slits sönder.

Beställer från utländsk sida på nätet, vad jag vet finns det ingen exspot-kopia som säljs i Sverige än så länge, som det ju finns för frontline (effi-pro).
 
(delvis "kl")
Funderar på hur jag ska göra med tiken som gärna badar. Är man vid havet går det ju lätt att ta av, men på vanliga promenader, i diken etc? Det är å andra sidan mest upp till magen...

Det är ju bara farligt om halsbandet kommer i vattnet, jag har aldrig bekymrat mig över diken osv. Men min hund är å andra sidan inte den som simmar eller sådär riktigt badar i småpölar, hon springer mest omkring och skvätter..
 
Igår kväll plockade jag en fästing (levande) på min hund trots att han har ett Seresto halsband :meh:

Fästingen var visserligen i "andra änden" av hunden på bakbenet men jag tycker inte att den borde satt sig i alla fall. Han har haft halsbandet dygnet runt i flera veckor och inte badat. Jag hoppas att det var en engångshändelse och att han inte fick någon smitta från den här fästingen.

Det verkar som om effekten är olika på olika individer. Camaro har aldrig fått en enda fästing när hon har Scalibor på men Ila brukar få ngn enstaka varje år trots halsband.

Jag har dock läst om flera som inte upplevt effekt med Seresto.
 
Det verkar som om effekten är olika på olika individer. Camaro har aldrig fått en enda fästing när hon har Scalibor på men Ila brukar få ngn enstaka varje år trots halsband.

Jag har dock läst om flera som inte upplevt effekt med Seresto.

Det skiljer säkert mellan hundar. Effekt har det definitivt på Kiro, första fästingen sen han fick halsbandet, utan hade han säkert hunnit få ett tiotal.

Ila kanske badar mer än Camaro? Förra sommaren fick Kiro ett par fästingar trots scalibor under de perioder han badade ofta, annars fungerade det till 100%.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 540
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 344
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 671
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 109
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp