Bukefalos 28 år!

Fästingtråden 2014

@Daff, det är lite lustigt med frontline ibland... Jag körde på det förut och en sommar kröp det upp fästingar (ja, mer än en) rakt mot nacken SAMMA dag som jag hade haft på frontline :p
 
@Wingates + övriga eventuella skåningar, har ni mycket fästing här nere? Tog första på Alice idag faktiskt och då slog det mig att det kanske finns här (även fast svärfamiljen menar att de aldrig sett några).
 
@Wingates + övriga eventuella skåningar, har ni mycket fästing här nere? Tog första på Alice idag faktiskt och då slog det mig att det kanske finns här (även fast svärfamiljen menar att de aldrig sett några).

Här är massor av fästingar, tyvärr! Trots medel brukar vi få plocka en del på Quando (schäferpäls är tydligen oemotståndligt),
 
@Flixon Ja, jag var rädd för det. Alice har aussie-päls och jag kan tänka att de gärna kryper in där.

Blir till att köpa något imorgon! Är redan nojig över att hon ska ha fått något av fästingen jag plockade idag..!
 
Någon som ger vitlök? Det gav vi alltid hästarna.. Försökte läsa på om det men hittade inte så mycket vi mobilen. Förstår att vissa hundar kan bara känsliga och så. Men hjälper det mot fästing på hund?
 
@Wingates + övriga eventuella skåningar, har ni mycket fästing här nere? Tog första på Alice idag faktiskt och då slog det mig att det kanske finns här (även fast svärfamiljen menar att de aldrig sett några).
Det kryllar av dem här nere tyvärr & i år lär det bli värre än vanligt. Plex gick nån månad utan galsband förra sommaren utan att få, mem har redan fått en nu :/
 
Det här är ett så omdebatterat samtalsämne bland hundägare över lag att det förtjänar en egen tråd! :D

Vad är era erfarenheter av fästingar? (förutom att de är äckliga parasiter)
Använder ni något förebyggande? I så fall, vad?
Den ena hunden får Expot.
Den andra hunden tål inte Expot och som det nu visat sig inte heller Frontline, så där kommer jag att testa Seresto.
Vi är ute mycket i skog och mark så något medel är absolut nödvändigt. Det är lögn att leta fästingar i deras pälsar.
 
Jag tänkte prova de där nya tabletterna i år om jag hittar dem (var med i andra fästingtråden)
Min vita hund får gärna en drös med fästingar och eftersom vi har en tvååring som äääälskar hunden vill jag inte använda något gift i pälsen.
Provat b-vitamin men fungerade inte alls.
 
@Migo Va?! Är det säkert?! Varför ger folk det då..?! Har hört att lök inte är så bra men inte vitlök. Hur pass farligt är det? Nu får ju inte min hund äta matrester, men om hon skulle få i sig en pannbiff (kryddar bara mina med vitlök, inte vanlig lök, äälskar vitlök), skulle det kunna vara skadligt?!

OT, men hoppas det är okej ändå.
 
Jag har använt Frontline spray på mina schäferkillar i alla år. Tyvärr avtar det ju när dom badar och det blir svindyrt. Ett år testade jag droppar i nacken men båda två kliade sig enormt mycket så det fick bli att gå tillbaks till sprayen igen. Scalibor skulle jag aldrig använda! Oftast brukar jag få plocka någon enstaka fästing trots att jag sprayat dem. Vi försöker att inte vara där det är fästingtätt för mycket och givetvis kolla hundarna varje dag.
 
@Migo Va?! Är det säkert?! Varför ger folk det då..?! Har hört att lök inte är så bra men inte vitlök. Hur pass farligt är det? Nu får ju inte min hund äta matrester, men om hon skulle få i sig en pannbiff (kryddar bara mina med vitlök, inte vanlig lök, äälskar vitlök), skulle det kunna vara skadligt?!

OT, men hoppas det är okej ändå.

Lök i alla formen är giftigt för hund och ger blodbrist - alltså något som inte syns direkt om det inte är stora mängder.
 
Nu har killarna haft på sig sina fjärdedels scalibor i totalt 20 h. utspritt över några dagar. Inga fästingar på nån av dem trots skogspromenader mm. Enda biverkningen var lite kliande första tillfället (kan vara ovana vid halsband som de aldrig har annars) samt att jag tycker att pälsen känns lite torr.
 
Någon som ger vitlök? Det gav vi alltid hästarna.. Försökte läsa på om det men hittade inte så mycket vi mobilen. Förstår att vissa hundar kan bara känsliga och så. Men hjälper det mot fästing på hund?

Jag har hört att det troligtvis är B-vitaminen i vitlök som gör att det kan fungera. M.a.o. är det bättre att ge ren B-vitamin som är ofarligt och går att köpa lite var som helst. Som jag skrev tidigare i tråden upplever jag att det fungerar bra med B-vitamin, bättre än Frontline i alla fall.
 
B-vitamin låter intressant och förhållandevis riskfritt, hur köper du (flytande/pulver, speciellt för hund osv) och hur doserar du?

Jag hade annars funderat på att testa Fixodida, någon som har erfarenhet av det? Gör det skillnad och är det lätt att få i hunden?

Eftersom vi har katt och hunden gärna sitter i knät och sover en stund på armen vill jag inte gärna använda något av de giftiga alternativen, men vi är ofta där det finns en massa fästingar. Förra året hade jag en sån där elektronisk ultraljudssändare på henne och tyckte väl att det i alla fall delvis hjälpte. Hon fick fortfarande fästingar, men bara på huvudet och där var de ju förhållandevis lätt att både se och ta bort. Men så blev det kvarglömt när jag spolade lerig hund efter en träning och de få fästingar hon fick sedan satt också på huvudet...

Hittills i år har hon haft en fästing, trodde jag skulle hitta flera efter träning där de andra plockade några i pälsen på sina hundar redan ute i skogen. Men den enda jag hittade satt på min arm, och då kändes det väldigt skönt att jag fick TBE-vaccinet påfyllt under påsken....
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 538
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 344
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 664
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 109
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp