Bukefalos 28 år!

Fästingtråden 2014

Okej på så vis. Viktigast är ju att smittan inte kan överföras, därför jag blev så tveksam till det som stod för om de hinner fästa tänkte ju jag då genast att jaha vad är det för mening då med medlet

Vet du var det finns mer att läsa? (tex hur man vet hur många timmar det kan gå utan smittfara)
Hittade ingen bra innehållsdeklaration heller men kanske har kollat på fel sidor

* Länk raderad av moderatorn* har publicerat en bra och förklarande text av Ylva Trygger :)
 
Senast ändrad av en moderator:
* Länk raderad av moderatorn* har publicerat en bra och förklarande text av Ylva Trygger :)

Tack för info.

Spinner vidare...är det någon som vet vad isoxazoliner och fluralaner är för nåt?
Vad menas med ny läkemedelsklass?
(hittar ingen bra förklaring)

Som vanligt är det urkasst förklarat tycker jag. Allra viktigast för kännedom tycker jag är ju att man gärna vill få ett svar på vad det faktiskt är för substanser..i stället möts man av indianspråk
 
Senast ändrad av en moderator:
Tack för info.

Spinner vidare...är det någon som vet vad isoxazoliner och fluralaner är för nåt?
Vad menas med ny läkemedelsklass?
(hittar ingen bra förklaring)

Som vanligt är det urkasst förklarat tycker jag. Allra viktigast för kännedom tycker jag är ju att man gärna vill få ett svar på vad det faktiskt är för substanser..i stället möts man av indianspråk

Jag tror det finns mera info om man söker på engelska, den här artikeln t ex: http://www.parasitesandvectors.com/content/7/1/87

Och den här:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0965174813002105
 
Jag är nog inne på att testa tabletterna.

Men då kom en fråga till (kanske dum?) - kan man använda någon slags spray som används vid behov om vi tex vet att vi ska röra oss på mer utsatta ställen? Tänkte främst på att det inte finns någon garanti på att sjukdomar inte överförs m tabletterna så hade det varit skönt att ha något som är avstötande också

Spray någon som testat? (tycks finnas en del giftfria)
 
Vilka sorter kan man använda till valp? Har en 10v valp som jag skulle vilja ha något fästingskydd på.
behöver en 10 veckors verkligen fästingskydd alls :) Fundera på hur mycket en så liten valp är ute och vart den är i så fall - i fästingområden ofta eller kan du vänta en tid ?
Annars beror det på vikt vilket fästingmedel du kan använda :)
 
Jag är nog inne på att testa tabletterna.

Men då kom en fråga till (kanske dum?) - kan man använda någon slags spray som används vid behov om vi tex vet att vi ska röra oss på mer utsatta ställen? Tänkte främst på att det inte finns någon garanti på att sjukdomar inte överförs m tabletterna så hade det varit skönt att ha något som är avstötande också

Spray någon som testat? (tycks finnas en del giftfria)

Inget fästingmedel kan garantera 100% skydd - men jag upplever att fästingarna inte alls dras till mina som fått Bravecto. En endaste krypande fästing i pälsen på ena hunden och det är flera veckor sedan mina fick fästingtabletten. Vi har megamycket fästing här och mina kortbeningar är fästingmagneter, så jag ger det ett mycket gott betyg.
 
behöver en 10 veckors verkligen fästingskydd alls :) Fundera på hur mycket en så liten valp är ute och vart den är i så fall - i fästingområden ofta eller kan du vänta en tid ?
Annars beror det på vikt vilket fästingmedel du kan använda :)

Vi har inhängd stor trädgård så han är ute i den ganska mycket. Vi har så enormt mycket fästingar här, det kryllar verkligen av dom. Jag går igenom honom varje gång han kommer in, men man blir ju orolig att han ska få någon fästingsjukdom. (Min gamla häst fick det och det var ett helvete.)

Han väger runt 9 kg, men om det är bättre att vänta så gör jag såklart det!
 
Vilka sorter kan man använda till valp? Har en 10v valp som jag skulle vilja ha något fästingskydd på.

Otis fick NexGard häromdagen. Han var lite orolig i magen typ 15 timmar efter att han fått tabletten, men nu är det normalt igen.

Jag har tagit 6 fästingar på honom tidigare och plockat bort säkert 25 som krupit, så jag tyckte att det var dags :yuck:
 
Senast ändrad:
Jag har läst om det! Känns som ett bra alternativ om det fungerar bra. :)

Ungefär samma här, eller ja krypande, han har inte haft någon som sitter fast men å andra sidan så har han ingen päls så det är lätt att upptäcka skiten. :yuck::yuck::yuck:
 
Jag har läst om det! Känns som ett bra alternativ om det fungerar bra. :)

Ungefär samma här, eller ja krypande, han har inte haft någon som sitter fast men å andra sidan så har han ingen päls så det är lätt att upptäcka skiten. :yuck::yuck::yuck:

Ja, det ska ju vara 1/10 av ämnet i jämfört med Bravecto, men man behöver ge var fjärde vecka i stället då :)
Veterinären tyckte det kunde vara ett bra alternativ till valp, så vi provar. Har inte plockat varken någon krypande fästing eller någon död på honom än och han fick tabletten i torsdags :up:
 
Vi har inhängd stor trädgård så han är ute i den ganska mycket. Vi har så enormt mycket fästingar här, det kryllar verkligen av dom. Jag går igenom honom varje gång han kommer in, men man blir ju orolig att han ska få någon fästingsjukdom. (Min gamla häst fick det och det var ett helvete.)

Han väger runt 9 kg, men om det är bättre att vänta så gör jag såklart det!

9 kg inga problem om du vill använda Bravecto :)
 
Har nu hunnit med två behandlingar med Pulvex (samma som Exspot men billigare) och inte hittat en enda fästing varken krypande eller som suttit fast. Då bor jag ändå inom en hårt drabbad kommun och rör mig i skog och mark varje dag.

Använde samma förra året och året innan och tyckte det funkade super trots att hundarna schamponeras för jämnan.
 
Min hund har sitt bärnstenshalsband i år igen. Om det är hittepå eller om det verkligen fungerar låter jag vara osagt, men han har fortfarande inte haft en enda fästing i år och nu har vi ändå flyttat ut på landet - så jag är nöjd oavsett :D
 
Jahapp, då har jag plockat första fästingen på valpen:meh:
Jag tycker det är en djungel med fästingmedel men det lutar åt att testa Nexguard tror jag.
Någon som använder den i år och har omdömen?
 
Tack för info.

Spinner vidare...är det någon som vet vad isoxazoliner och fluralaner är för nåt?
Vad menas med ny läkemedelsklass?
(hittar ingen bra förklaring)

Som vanligt är det urkasst förklarat tycker jag. Allra viktigast för kännedom tycker jag är ju att man gärna vill få ett svar på vad det faktiskt är för substanser..i stället möts man av indianspråk

Fluralaner i BRAVECTO Verkar vara nåt slags insektsgift. Utsöndras via levern under dessa 8-12 veckor. Tänker då inte ge min hund detta. Hur vet man vad biverkningar på lång sikt kan bli? Hua, vill inte ens tänka på det. Varför kan inte människor äta det? Sprayar min hund med optimal, det kan man även använda själv så det känns lite tryggare.
 
Senast ändrad:
Jag är nog inne på att testa tabletterna.

Men då kom en fråga till (kanske dum?) - kan man använda någon slags spray som används vid behov om vi tex vet att vi ska röra oss på mer utsatta ställen? Tänkte främst på att det inte finns någon garanti på att sjukdomar inte överförs m tabletterna så hade det varit skönt att ha något som är avstötande också

Spray någon som testat? (tycks finnas en del giftfria)

Optimal spray. Till hästar, hundar och oss människor.
 
Haft permethrin (exspot, pulvex etc) på hundarna sedan april i år och inte en enda fästing än så länge, och då bor jag i högriskområde.
Inte haft en fästing själv heller.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 249
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 269
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 595
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 005
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp