Bukefalos 28 år!

Fästingtråden 2014

Polerad är det stenar som blänker mer? För där jag kollat på nätet står det inte om det är polerat eller inte. Vad är det med bärnsten som gör att det ska vara opolerat för att ge effekt mot fästingar?

Den påstås göra så att pälsen blir statisk och därför undviks av fästingar. Varför det inte räcker med en bit fleecetyg eller varför min konstant jättestatiska hund får massa fästingar framgår inte. Men det finns heller _inga_ som helst bevis för att bärnstenshalsband skulle fungera.
 
Jag tänkte fråga här när det ändå finns en tråd. Jag har aldrig sett en fästing i hela mitt liv men kommer kanske att flytta söderut i år. Hur upptäcker ni fästingarna egentligen? Går ni igenom pälsen varje gång ni har varit ute på promenad eller en gång per dag? Eller har ni bara "tur" när ni upptäcker dom? Måste ni "sila igenom" pälsen för att hitta fästingarna eller syns dom tydligt?

Jag är som sagt totalt okunnig i ämnet så bomba på med information :)
 
@Mumorsan, såhär såg det ut när en fästing satte sig på knät på min unga. (Förövrigt en väldigt korkad fästing som valde att sitta just där...)
Namnloumlst-1kopiera_zps1c519af6.jpg


Kort sagt syns det rätt bra om man har en hund med kort, ljus päls. Jag ser oftast fästingarna redan när de kryper i pälsen, så det händer ytterst sällan att jag hittat fästingar som hunnit sätta sig. Har man däremot hund med annan päls får man nog räkna med att kolla igenom den efter promenader. Oftast sätter sig fästingarna i tex armhålorna på hunden, mellan bakbenen och på huvudet runt öron/ögon, så det går rätt lätt att kolla snabbt och så kan man ju ha en mer ordentlig koll av hunden när man ändå sitter och gosar med den någon gång under dagen.
 
@Mumorsan, såhär såg det ut när en fästing satte sig på knät på min unga. (Förövrigt en väldigt korkad fästing som valde att sitta just där...)
Namnloumlst-1kopiera_zps1c519af6.jpg


Kort sagt syns det rätt bra om man har en hund med kort, ljus päls. Jag ser oftast fästingarna redan när de kryper i pälsen, så det händer ytterst sällan att jag hittat fästingar som hunnit sätta sig. Har man däremot hund med annan päls får man nog räkna med att kolla igenom den efter promenader. Oftast sätter sig fästingarna i tex armhålorna på hunden, mellan bakbenen och på huvudet runt öron/ögon, så det går rätt lätt att kolla snabbt och så kan man ju ha en mer ordentlig koll av hunden när man ändå sitter och gosar med den någon gång under dagen.

Okej, då blir det en rejäl omställning av rutiner alltså eftersom att jag har pudel (mycket päls). Men är det verkligen så att man, efter varje promenad, kan plocka flera fästingar även om man använder fästingmedel? Det låter ju extremt jobbigt och riskabelt för både människa och hund.
 
Okej, då blir det en rejäl omställning av rutiner alltså eftersom att jag har pudel (mycket päls). Men är det verkligen så att man, efter varje promenad, kan plocka flera fästingar även om man använder fästingmedel? Det låter ju extremt jobbigt och riskabelt för både människa och hund.

Det beror helt på vad man har för hund och vad man har för fästingmedel. En gång när jag gick ut på långpromenad samma dag som jag satt på Frontline så plockade jag 7 fästingar på ena hunden och 3-4 på andra hunden. Märkligt nog hade samtliga fästingar satt sig fram på hundarna, inte allt för långt från själva området där jag haft på medlet. Nu ger jag inget gift alls utan håller mig till B-vitamin och det kanske kryper 2 fästingar i veckan som jag upptäcker innan de satt sig. Då går vi ändå gärna i skog eller på stora, öppna gräsytor, tar promenader runt sjöar osv där jag kan tänka mig att fästingar borde kunna trivas.
 
Okej, då blir det en rejäl omställning av rutiner alltså eftersom att jag har pudel (mycket päls). Men är det verkligen så att man, efter varje promenad, kan plocka flera fästingar även om man använder fästingmedel? Det låter ju extremt jobbigt och riskabelt för både människa och hund.

Jag brukar sällan kolla efter varje promenad, men jag brukar passa på att känna igenom pälsen på hundarna på kvällarna i tex soffan när vi ändå ligger och myser eller tar det lugnt.

På mina hundar är det sällan man ser fästingar utan det brukar vara så att man känner de först. Det är sällan de hinner sitta länge om man i alla fall känner igenom de varje kväll.

Iofs så har de sällan fästingar när de har fästingmedel.
 
Hur hårt kan man ta på fästingarna innan de blir förbannade och spyr eller råkar slitas loss? Är det farligt att klia hunden och råka klia till en fästing till exempel?

@Red_Chili Okej, då kanske jag kan hoppas att det löser sig lite lättare än jag förväntar mig :p
 
@Mumorsan, tror absolut inte att det är någon fara att råka klia på en fästing ;) De sitter dessutom så hårt att du inte alls skulle råka slita loss den. Det som händer är mest att du hittar fästingen och plockar bort den. Själv föredrar jag sådana fästingplockare som ser ut som pennor. Enligt mig är det den absolut lättaste varianten att använda.
 
@Mumorsan - det är så jag upptäcker fästingarna på lagotton, genom att jag kommer åt dem när jag gosar med henne. Har aldrig hört att fästingarna skulle bli sura av det.
 
Visst ja ... jag hade glomt att jag maste leta igenom tjejerna har i Sverige. suck. Mycket gras och buskar ar det och vi ar tydligen i ett riktigt fasting infekterat omrade. :down: Det blir daglig koll fran nu, trots droppar varje manad.
 
Efter att min gammelman blivit helt kal runt halsen av scalibor så har jag inte vågat använda gift. Scalibor var ganska nytt då och skulle vara så himla bra men jag vill aldrig mer använda det. Det kändes inte heller bra att använda något så giftigt eftersom hunden låg i sängarna och barnen var ganska små då men jag insåg inte hur giftigt det faktiskt var och det fanns inga varningar om att barn inte fick vara nära hunden eller så. Jag använde halsband med citronmeliss på honom efter det och det fungerade bra.

På min hund jag har idag vill jag inte heller använda något gift eftersom han ligger mellan oss och sover på nätterna. Jag använder probschampo på honom och det fungerar bra. Han duschas och schamponeras med det ungefär var fjärde vecka på sommarhalvåret och på hans sju år har han bara haft en enda fästing. Schampot får verka i minst fem minuter innan det sköljs av. Förutom att det håller fästingarna borta så vårdar det pälsen väldigt bra och det luktar gott.
 
Efter att min gammelman blivit helt kal runt halsen av scalibor så har jag inte vågat använda gift. Scalibor var ganska nytt då och skulle vara så himla bra men jag vill aldrig mer använda det. Det kändes inte heller bra att använda något så giftigt eftersom hunden låg i sängarna och barnen var ganska små då men jag insåg inte hur giftigt det faktiskt var och det fanns inga varningar om att barn inte fick vara nära hunden eller så. Jag använde halsband med citronmeliss på honom efter det och det fungerade bra.

På min hund jag har idag vill jag inte heller använda något gift eftersom han ligger mellan oss och sover på nätterna. Jag använder probschampo på honom och det fungerar bra. Han duschas och schamponeras med det ungefär var fjärde vecka på sommarhalvåret och på hans sju år har han bara haft en enda fästing. Schampot får verka i minst fem minuter innan det sköljs av. Förutom att det håller fästingarna borta så vårdar det pälsen väldigt bra och det luktar gott.

Försökte hitta, är det schampot som är mot svamp och kåda? Hur kom ni på att det funkade?
 
Försökte hitta, är det schampot som är mot svamp och kåda? Hur kom ni på att det funkade?

Ja det är det schampot :) Probschampo heter det. Det finns en hel serie med probprodukter nu. Det finns t ex även en deo som man kan spraya på om man varit ute i regn, efter bad och om det är väldigt mycket fästingar. Det finns också en olja som jag brukar ta i svansroten på hästarna för att förhindra knottbett där men den är nog inte så lämplig för hund om det inte är så att man har problem med tassarna då men jag skulle inte ta oljan i pälsen. Deon har jag inte provat på honom eftersom det inte har behövts. Han badar inte ute och när det regnar har han vanligtvis sin regnoverall på sig så skyddet ifrån schampot håller sig på honom.

Eftersom det gav bra skydd på hästarna mot insekter och jag inte ville använda gift så tänkte jag att jag testar på honom med. Det står ju på att det ska vara repellerande mot insekter och fästingar och det är det verkligen.
 
Ja det är det schampot :) Probschampo heter det. Det finns en hel serie med probprodukter nu. Det finns t ex även en deo som man kan spraya på om man varit ute i regn, efter bad och om det är väldigt mycket fästingar. Det finns också en olja som jag brukar ta i svansroten på hästarna för att förhindra knottbett där men den är nog inte så lämplig för hund om det inte är så att man har problem med tassarna då men jag skulle inte ta oljan i pälsen. Deon har jag inte provat på honom eftersom det inte har behövts. Han badar inte ute och när det regnar har han vanligtvis sin regnoverall på sig så skyddet ifrån schampot håller sig på honom.

Eftersom det gav bra skydd på hästarna mot insekter och jag inte ville använda gift så tänkte jag att jag testar på honom med. Det står ju på att det ska vara repellerande mot insekter och fästingar och det är det verkligen.

Aight. Bra att det verkar finnas alternativ! Jag är inte sådär jättesugen på att använda gift varken på eller i hunden...
 
PROB-schampot använder jag ofta som "vardagsschampo" - men tyvärr har det aldrig hjälpt mot fästingar eller andra insekter. Det ger fantastiska pälsar däremot :)
 
Eftersom jag varit så rädd för giftet i fästingprodukterna står jag nu med en 11-årig hund som har anaplasma... Och jag misstänker att den andra också har det, provtagning på måndag för henne.

Mycket diffusa symptom, jag kände det mer på mig på den gamla.

Så nu får det bli något ändå, vet inte alls vad. Vad hade ni tagit på hundar som badar mycket? Jag vill inte att medlet ska skada vattenlevande organismer.
 
Vi har testat den nya tabletten nu, minns inte vad den heter för stunden men något på B... Än så länge är vi väldigt nöjda, har inte sett till en fästing sen han fick det, och då brukar han ha gott om det annars.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 405
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 299
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 603
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 053
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp