Bukefalos 28 år!

Fästingtråden 2014

Men veterinär pratade om dem också, hon hade hört bra om dem.
Vad kostar tabletterna?
Tror det var kring 300 kr, vet dock inte om priset är olika för det går ju efter hundens vikt så är olika tabletter beroende på vikten då. Skall hålla i 12 veckor. Nu har ju inte vi så jäkla mkt fästingar här uppe men de har varit mer i år än tidigare o hos min far fick förra hunden mkt fästingar för att vara här. Zeppelin har inte haft någon!
 
Eftersom jag varit så rädd för giftet i fästingprodukterna står jag nu med en 11-årig hund som har anaplasma... Och jag misstänker att den andra också har det, provtagning på måndag för henne.

Mycket diffusa symptom, jag kände det mer på mig på den gamla.

Så nu får det bli något ändå, vet inte alls vad. Vad hade ni tagit på hundar som badar mycket? Jag vill inte att medlet ska skada vattenlevande organismer.

Min hund fick också anaplasma. Veterinären rekommenderade bravecto så vi kör på det. Det kändes som det bästa alternativet för vår hund som också badar mycket. Hunden fick inga biverkningar av tabletten och får inga fästingar, så det verkar funka. Jag betalade drygt 350 kronor för en tablett till 30 kilo hund.
 
Senast ändrad:
Jag trodde ju att de skulle käka tabletter dagligen, men nu fattar jag att det bara är en tablett. Får nog bli det, blir ju samma kostnad som ett halsband.

Frågade faktiskt på Apoteket om man fick lämna tillbaka halsbandet och få pengarna tillbaka vid biverkning, men nej.
 
Vad skulle nu ha för fästingmedel till en valp?

Får hem en 8 veckors valp i mitten av augusti och är lite fundersam både på vad jag ska ha till valpen och till min vuxna hund. Vi kommer att vara mycket ute i skog och mark så något skydd måste vi ha. Den vuxna har just nu ett seresto halsband men jag vet inte om det är bra att ha halsbandet på när man har två hundar varav den ena lär tugga en del på den andra.

Hur skulle nu göra?
 
Zeppelin fick Bravecto när vi var in o vaccinerade så han var 12 veckor då. Han har inte fått några biverkningar och jag ville inte sätta på honom ett halsband eller droppa i pälsen då han badar mycket plus ligger i sängen..
 
PROB-schampot använder jag ofta som "vardagsschampo" - men tyvärr har det aldrig hjälpt mot fästingar eller andra insekter. Det ger fantastiska pälsar däremot :)

Så märkligt att det kan vara så olika :confused: Får jag fråga vad du har för ras/er på din/a hund/ar? Min är ganska tunt/dåligt pälsad, kanske kan det bero på det? Han är en korsning mellan Jack Russel och Dansk-svensk gårdshund och han har fått den korthåriga pälsen på endel av kroppen och den lite längre som JRT kan ha på endel av kroppen. På magen är pälsen så tunn att huden syns igenom. Han ska väl egentligen trimmas men eftersom jag älskar hans långa päls :love: så har det aldrig varit aktuellt.

Jag håller med dig om att pälsen blir jättefin utav PROB-schampo. De vita fälten blir verkligen gnistrande vita och de svarta blir gnistrande svarta.

Sedan är det ju individuella skillnader djuren emellan också. Vissa katter och hundar får ju massor med fästingar medans andra inte får knappt några så vem vet, min hund kanske inte hade fått några även om vi inte hade använt PROB-schampo.
 
Så märkligt att det kan vara så olika :confused: Får jag fråga vad du har för ras/er på din/a hund/ar? Min är ganska tunt/dåligt pälsad, kanske kan det bero på det? Han är en korsning mellan Jack Russel och Dansk-svensk gårdshund och han har fått den korthåriga pälsen på endel av kroppen och den lite längre som JRT kan ha på endel av kroppen. På magen är pälsen så tunn att huden syns igenom. Han ska väl egentligen trimmas men eftersom jag älskar hans långa päls :love: så har det aldrig varit aktuellt.

Jag håller med dig om att pälsen blir jättefin utav PROB-schampo. De vita fälten blir verkligen gnistrande vita och de svarta blir gnistrande svarta.

Sedan är det ju individuella skillnader djuren emellan också. Vissa katter och hundar får ju massor med fästingar medans andra inte får knappt några så vem vet, min hund kanske inte hade fått några även om vi inte hade använt PROB-schampo.
Jag har haft shar-pei tidigare och numera lancashire heeler. Vi har väldigt mycket fästing här, men i år har jag faktiskt kunnat mota väck med B-vitamin. Första gången jag provar på denna ras (på min förra fungerade det inte)
 
Här är en som för nuvarande år undrar vad man ska använda :)

Vi rör oss lite överallt; skog, öppna marker typ åkrar, myrar osv.
Hunden kommer att bada

Halsband? (känner mig mest tveksam här iom biverkningar jag hört talas om och att man måste ha på dem dygnet runt, får inte bli blött, får inte sova i sängar)
Spray?
Droppar?

Finns det tex spray man kan he på vid behov? Eller måste man långtidsbehandla för effekt?

Vilsen i djungeln och första sommaren med hund..fast fästingperioden har nog redan börjat snart här.
 
Här är en som för nuvarande år undrar vad man ska använda :)

Vi rör oss lite överallt; skog, öppna marker typ åkrar, myrar osv.
Hunden kommer att bada

Halsband? (känner mig mest tveksam här iom biverkningar jag hört talas om och att man måste ha på dem dygnet runt, får inte bli blött, får inte sova i sängar)
Spray?
Droppar?

Finns det tex spray man kan he på vid behov? Eller måste man långtidsbehandla för effekt?

Vilsen i djungeln och första sommaren med hund..fast fästingperioden har nog redan börjat snart här.
Det finns en ny tablett för i år, något på N som jag såklart tappat namnet på. Min veterinär rekommenderade den eftersom den har lite lägre "gifthalt" än Bravecto och ges 1 gång/månad.

Tänkte testa tabletter, men fick sätta på (fjolårets) fästinghalsband redan i mars. Jag gillar inte halsbanden, tycker inte om att de är så giftiga. Men min gamla fick anaplasma förra året, så då agerade jag snabbt.
 
Det finns en ny tablett för i år, något på N som jag såklart tappat namnet på. Min veterinär rekommenderade den eftersom den har lite lägre "gifthalt" än Bravecto och ges 1 gång/månad.

Tänkte testa tabletter, men fick sätta på (fjolårets) fästinghalsband redan i mars. Jag gillar inte halsbanden, tycker inte om att de är så giftiga. Men min gamla fick anaplasma förra året, så då agerade jag snabbt.

Vad är det för slags tablett, innehåll?

Någon annan kanske vet :)

Tablett lät ju smidigt, dock beroende på vad det innehåller och hur det verkar
 
Vad är det för slags tablett, innehåll?

Någon annan kanske vet :)

Tablett lät ju smidigt, dock beroende på vad det innehåller och hur det verkar
Den som kom förra året heter Bravecto, bara att googla :) Men nu har det alltså kommit ännu en tablett, som inte ens google verkar veta vad den heter... Men någon annan Bukare vet säkert.
 
Den som kom förra året heter Bravecto, bara att googla :) Men nu har det alltså kommit ännu en tablett, som inte ens google verkar veta vad den heter... Men någon annan Bukare vet säkert.

Hittade, NexGard heter det tydligen och har liknande effekt.

Men det står att loppor eller fästingar måste fästa sig för att påverkas? Då undrar jag hur pass bra effekt det ger ? Menar man landa i huden eller att de fäster sig först? (om det är fästa kan väl sjukdomar hinna föras över ändå?)

Här stod info http://www.veterinarkliniken.net/index.php/sjukdomarochrad/15-fastingmedel

Hur funkade det som du använde förra året? Satte sig mycket eller funkade det bortstötande också?
 
Hittade, NexGard heter det tydligen och har liknande effekt.

Men det står att loppor eller fästingar måste fästa sig för att påverkas? Då undrar jag hur pass bra effekt det ger ? Menar man landa i huden eller att de fäster sig först? (om det är fästa kan väl sjukdomar hinna föras över ändå?)

Här stod info http://www.veterinarkliniken.net/index.php/sjukdomarochrad/15-fastingmedel

Hur funkade det som du använde förra året? Satte sig mycket eller funkade det bortstötande också?
Jag använde Scalibor förra året, halsband, det funkar ju väldigt bra. Men ja, det är ju inte särskilt hälsosamt.

Men jag vet flera som använde Bravecto som var väldigt nöjda.
 
Jag använde Scalibor förra året, halsband, det funkar ju väldigt bra. Men ja, det är ju inte särskilt hälsosamt.

Men jag vet flera som använde Bravecto som var väldigt nöjda.

Aha läste nog för fort :)

Men hoppas någon kan svara på effekten för det känns lite tveksamt om de inte dör förns de har hunnit fästa sig? Är det inte lika som att bara plocka bort dem då? Tänker mig om de hunnit sitta i flera timmar kan risken väl ändå finnas för att hunden är smittad?

Vill ju gärna ha något som är så förebyggande och avvisande det går
 
Senast ändrad:
Våra stora hundar äter Bravecto i år, i morgon ska jag plocka ut NexGard till valpen :)

@Dandylinn Med tabletterna måste fästingen bita hunden, men eftersom det dröjer 12-24 timmar innan smittan överförs så är risken väldigt liten att hunden smittas med något. Som jag förstått det får fästingen i sig medlet redan när den borrar sig igenom underhudsfettet, och dör inom 12 timmar.
Jag har plockat två döda fästingar på hanen, som har varit minimala. De har gått att skrapa av med nageln. På tiken har jag inte tagit någon.
Valpen som är oskyddad har jag plockat 5 st på, och tagit bort säkert 20 st som krupit :yuck:
 
Våra stora hundar äter Bravecto i år, i morgon ska jag plocka ut NexGard till valpen :)

@Dandylinn Med tabletterna måste fästingen bita hunden, men eftersom det dröjer 12-24 timmar innan smittan överförs så är risken väldigt liten att hunden smittas med något. Som jag förstått det får fästingen i sig medlet redan när den borrar sig igenom underhudsfettet, och dör inom 12 timmar.
Jag har plockat två döda fästingar på hanen, som har varit minimala. De har gått att skrapa av med nageln. På tiken har jag inte tagit någon.
Valpen som är oskyddad har jag plockat 5 st på, och tagit bort säkert 20 st som krupit :yuck:

Okej på så vis. Viktigast är ju att smittan inte kan överföras, därför jag blev så tveksam till det som stod för om de hinner fästa tänkte ju jag då genast att jaha vad är det för mening då med medlet

Vet du var det finns mer att läsa? (tex hur man vet hur många timmar det kan gå utan smittfara)
Hittade ingen bra innehållsdeklaration heller men kanske har kollat på fel sidor.

Skitsvårt detta..men jag vill ha nolltolerans helst men samtidigt inte riskera voffes hälsa allt för mycket..även om jag sätter det lite i proportion till fästingburna sjukdomar också faktiskt
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 249
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 268
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 595
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 002
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp