Bukefalos 28 år!

Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

K

Kira2002

Sommaren närmar sig (så smått..) och funderingarna på vad vi ska ha för fästingmedel på vovvarna i år har kommit.
De gamla hundarna har tidigare haft Scalibor vilket jag varit supernöjd med, men sedan slutet på förra sommaren finns det en liten australian shepherd i familjen. Så fort valpen kom på sensommaren tog jag av gamlingarna halsbanden och körde "manuell kontroll", men det fungerar ju bara en period...

Aussien MDR1-testades i höstas och testet visade att hon är dubbelmutant vilket ju är den "värsta" formen. Detta innebär att hon kan dö även av ganska små mängder av Ivermectin mfl preparat.
Jag ser till att hon inte äter hästbajs m.m. men bekymret är nu hur vi ska lösa fästingbekymret i sommar...?
Hur gör ni andra med MDR1-hundar?

Vågar man ha Scalibor eller ExSpot? De står inte med på listan över farliga medel, men det är ju välkänt att känsliga hundar kan reagera på dessa....
 
Sv: Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

Det låter som en fråga på veterinärnivå. Slå en pling till husvetten
 
Sv: Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

Plockar manuellt på hela gänget. Med en dubbelbärare i huset så använder jag inga fästingmedel alls.
 
Sv: Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

Säger som starcastle, plockar manuelt har ju också en dubbelbärare en Silken.

Men jag testade förra året att ge extra b-vitamin under den värsta fästingstiden, vilket fungerade jättebra för mina hundar.
 
Sv: Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

Svarar alla.

Har talat med flera av våra "husveterinärer", men jag är osäker på hur pålitliga de är i just denna fråga... De flesta höjer på ögonbrynen bara jag nämner MDR1 och vet inte alls vad det är för något... Någon har svarat "Det ska nog inte vara någon fara" och baserat det uttalandet på att Scalibor inte innehåller Ivermectin. Att fler medel än just ivermectin är farliga för dubbelbärare verkar de vara omedvetna om, tyvärr... Medvetenheten i Sverige om MDR1 tycks inte vara vad den borde.

Att plocka manuellt i aussiepälsen känns otroligt drygt... Risken att man skulle missa något i all den pälsen känns ju överhängande och i ärlighetens namn är jag osäker på om jag har disciplinen att kontrollera alla tre hundarna efter varje promenad...

Är jättetacksam för svar. Fler synpunkter, någon?
 
Sv: Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

Svenska veterinärer har sällan någon kännedom om MDR1.
När dom alls vet vad det står för, så är det som regel bara ivermektin (ingår i ivomec) som dom hört nåt om.

Att dom kan ta kål på dubbelbärare genom att till exempel använda fel sorts morfin vid sövning/op har dom ingen aaaaaning om...
Hade tur en gång när just den enda hund jag har som är helt fri var den som fick "fel" sorts morfin i samband med skada.

Det finns ju sånt som dom borde tåla enligt vetenskapen, men jag avstår ändå.

Det enda som jag har behandlat min dubbelbärare med var Interceptor (innehåller milbemycin, när jag hade fått hem en valp med noskvalster som genast smittade hela högen. Men det var med andan i halsgropen kan jag säga!

Selamectin, milbemycin, and moxidectin (antaparasitic agents)-Similar to ivermectin, these drugs are safe in dogs with the mutation if used for heartworm prevention at the manufacturer’s recommended dose. Higher doses (generally 10-20 times higher than the heartworm prevention dose) have been documented to cause neurological toxicity in dogs with the MDR1 mutation.

Det sägs att MDR1 dubbelbärare kan tåla Frontline o Advocate, men jag tar hellre risken med fästingburna sjukdomar än riskerar livet med mediciner
 
Sv: Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

Jag är inte ett dugg in satt i ämnet..

Vi hade bara örthalsband på JRT när vi hade kvar henne, luckade citron och hade en del andra örter i sig också. Det funkade super på henne hon hade knappt några alls den sommaren jämfört med året före när vi inte hade något alls på henne. Kanske skulle vara ett sort kompliment?
 
Sv: Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

Att dom kan ta kål på dubbelbärare genom att till exempel använda fel sorts morfin vid sövning/op har dom ingen aaaaaning om...
Hade tur en gång när just den enda hund jag har som är helt fri var den som fick "fel" sorts morfin i samband med skada.

Vad är då "fel" sorts morfin? Vilket preparat är ok att ge istället?

Hur utbrett är problemet i dessa raser?
 
Sv: Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

Kan bärnsten vara något? Sägs ju fungera på iaf vissa pälsar.
 
Sv: Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

Vad är då "fel" sorts morfin? Vilket preparat är ok att ge istället?

Hur utbrett är problemet i dessa raser?

Det finns bara en ras där i stort sett alla hundar födda efter det att testet uppfanns (sommaren 2004) är testade och det är Silken Windhounds.
För andra raser är det totalt sett bara enstaka hundar testade, jämfört med det totala hundar av rasen i världen.

När studien gjordes som tog fram DNA testet så visade det sig att mutationen fanns i olika utsträckning hos olika raser. Hos vissa raser är det bara 3-4%, men hos t ex Collie så visar testresultaten över tiden, även efter studien, från 5 världsdelar att ca 75% av alla Collie är bärare. Så det varierar.


Läs mer här
http://www.windhound.com/eng/mdr1.htm
 
Sv: Fästningmedel till dubbelmutant MDR1-aussie?

Senaste uppdatering (2010) över statistiken

Breeds affected by the MDR1 mutation (frequency %)
Breed Approximate Frequency
Australian Shepherd 50%
Australian Shepherd, Mini 50%
Border Collie < 5%
Collie 70 %
English Shepherd 15 %
German Shepherd 10 %
Herding Breed Cross 10 %
Long-haired Whippet 65 %
McNab 30 %
Mixed Breed 5 %
Old English Sheepdog 5 %
Shetland Sheepdog 15 %
Silken Windhound 30 %
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp