Faktums reportage om arbetsvillkor i hästnäringen

Men om man inte har råd med något, får man ju sluta med det?

Det går ju inte att samhället finansierar min hobby, för att jag egentligen inte har råd. Den som betalar är ju skattebetalarna och den arbetskraften de flesta i den här tråden tycker synd om. Och det medverkar man ju till när man hela tiden envisas med att betala svart.
 
Ska ridsporten överleva behöver nog vissa strukturförändringar ske, i grunden. Varför ska jag betala multum för att någon ska mocka och fodra för hand när det egentligen är ridhjälp jag behöver?

Det är ett stort problem med svart arbetskraft och det är ett problem att ridsporten, både de som nyttjar tjänsterna och de som driver företagen, oftast har eller har haft det hela som en hobby.
För att vända på frågan, om man inte kan få betalt för sina tjänster, ska man då ha ett företag?
 
Beror på vad man har för avsikt med verksamheten. Har man ett vinstsyfte och vill livnära sig på det är det självklart att det ska drivas i någon företagsform.
 
Ska ridsporten överleva behöver nog vissa strukturförändringar ske, i grunden. Varför ska jag betala multum för att någon ska mocka och fodra för hand när det egentligen är ridhjälp jag behöver?

Det är ett stort problem med svart arbetskraft och det är ett problem att ridsporten, både de som nyttjar tjänsterna och de som driver företagen, oftast har eller har haft det hela som en hobby.
För att vända på frågan, om man inte kan få betalt för sina tjänster, ska man då ha ett företag?

Fast det går ju lätt att ordna, man kan ha sin häst hemma och köra iväg den för ridhjälp/träning. Är ju hur många som helst som har det så just för att dom inte har råd att ha hästen i träning hos någon ryttare.
 
Ska ridsporten överleva behöver nog vissa strukturförändringar ske, i grunden. Varför ska jag betala multum för att någon ska mocka och fodra för hand när det egentligen är ridhjälp jag behöver?

Men varför anlitar du en tjänst du inte behöver? Själv har jag anlitat beridare när jag behövt, d v s jag har antingen tagit hästen till beridaren för en timmes träning, tagit beridaren till hästen för en timmes träning eller hyrt just den tjänsten på stället jag är uppstallad på.

Jag har också haft hästar som kommit till mig för träning, där jag ridit en timme och sedan har ägaren åkt hem med hästen igen.

Vad är det för strukturförändring du tycker behövs? Det är ju bara att anlita den tjänst man behöver? Sedan kan man ju inte tvinga folk att ställa upp på det upplägg man själv vill ha, men som allt annat får man väl leta efter den tjänst man behöver?

Jag kräver ju inte av min rörmokare att han ska installera badrumsbelysningen bara för att det blir enklare för mig. Jag får anlita någon som kan göra det jag behöver få gjort.
 
Nu tänkte jag mer generellt att många har som verksamhet att ta in andras hästar på tillridning och till exempel för försäljning.

De är väl de som har svårast att få skäligt betalt för alla de timmar de lägger ner, min hopptränare som tar x kronor per elev i en grupp samt milersättning går nog inte back på de träningarna. Vitt, såklart.
 
Jag förstår inte vad du är ute efter? Det finns ju alla olika upplägg att välja mellan. Om någon vill driva en affärsidé är det väl inte så att man ska kräva att de lägger upp det på ett visst sätt? Det lär ju marknaden styra genom att inte anlita tjänsten, eller?
 
Om man inte kan dra in tillräckligt med pengar för att företaget ska gå runt så har man helt enkelt inte en tillräckligt bra affärsidé.

Nu har jag bekanta som jobbar som beridare/hästskötare hos mycket välkända och meriterade ryttare och där finns det pengar men likväl betalar de urusla löner. Skamligt! Det finns helt enkelt ingen ursäkt till att utnyttja folk på det systematiska sätt som görs.

Mitt favoritexempel är stallet med guldknoppar som tyckte att min kompis, som lagt år på att utbilda sig till beridare i Tyskland, skulle jobba för kost, logi och 2500/månad. Hästen skulle hon få betala stallplats för...

/L
 
Mitt favoritexempel är stallet med guldknoppar som tyckte att min kompis, som lagt år på att utbilda sig till beridare i Tyskland, skulle jobba för kost, logi och 2500/månad. Hästen skulle hon få betala stallplats för...

/L

Ojoj, då har ju min ena bekant 100% mer i lön. ;)
Men det är klart, hon jobbar ju 12 tim per dag 6 dagar i veckan.
 
Ojoj, då har ju min ena bekant 100% mer i lön. ;)
Men det är klart, hon jobbar ju 12 tim per dag 6 dagar i veckan.

Min kompis tog inte jobbet, hon hade ju fått betala hela lönen för att ha hästen där och vill man tävla med egen häst vill man gärna ha den med. Jag tror det var nånstans runt 12 h arbetsdag här också ;-)
 
Jag tyckte det var en rättvisande bild av ridsporten som bransch, det är ju så det ser ut tyvärr. Helt åt skogen naturligtvis. Jag har funderat på om ridgymnasierna har någon undervisning i saker som rör arbete/anställning i branschen? Det vill säga att man tar upp en diskussion just hur viktigt det är med vit lön, försäkringar o.s.v. och vad som kan hända vid en olycka där man skadar sig och inte jobbar vitt? Om det är någonstans det är relevant så borde det ju vara på dessa gymnasier kan jag tycka, de blir ju hästskötare om jag förstått det rätt och även om inte alla har ett intresse av att jobba i branschen så är det nog en ganska stor andel som hamnar i den. Någon som har lite inblick i detta och vet om det är så?
 
Jag tyckte det var en rättvisande bild av ridsporten som bransch, det är ju så det ser ut tyvärr. Helt åt skogen naturligtvis. Jag har funderat på om ridgymnasierna har någon undervisning i saker som rör arbete/anställning i branschen? Det vill säga att man tar upp en diskussion just hur viktigt det är med vit lön, försäkringar o.s.v. och vad som kan hända vid en olycka där man skadar sig och inte jobbar vitt? Om det är någonstans det är relevant så borde det ju vara på dessa gymnasier kan jag tycka, de blir ju hästskötare om jag förstått det rätt och även om inte alla har ett intresse av att jobba i branschen så är det nog en ganska stor andel som hamnar i den. Någon som har lite inblick i detta och vet om det är så?

Jag gick ridsport under gymnasiet, och vad jag minns togs något sådant aldrig upp.. Vi förväntades tom arbeta långt över 40h i veckan under praktikerna, okej om vi hade fått möjlighet att korta ner antalet dagar på praktiken så att de hade motsvarat den tilltänkta praktikens 40timmarsveckor, men de va inget dom sa något om.. Så skulle gissa på att informationen är väldigt dålig om vikten av vita löner på många håll..
 
Gick också hästgymnasium och inget av detta togs upp, man jobbade själv och långt över 40 timmar på praktikerna och det var liksom bara så det var. Det som däremot pratades mkt om var hur lata ungdomar var nu för tiden, hur skolande det var att jobba med hästar och hur viktigt det var med hårt arbete för att komma nånstans. Sant iofs men det ena behöver inte utesluta det andra. Själv fick jag praktik/jobb hos en av lärarna. Hade hand om 30 hästar själv, jobbade 7 dagars vecka och körde på tills jag var färdig för dagen dvs vid 21 för detta fick jag boende, stallplats och 2000:- i månaden. Problemet är att proffsen vill ha det så här och att man förväntas acceptera det. HYN är för mig bara ett spel för gallleriet, ett sätt att få det att se lite bättre ut än vad det är och fixa gratis arbetskraft till hästnäringen.....
 
Fast angående ridskolor, så hade det kanske hjälpt om kommunerna hade stöttat ridsporten med lika stora bidrag som de ger till fotboll och hockey?
 
Jobbat på ridskola och det var inget problem, hade avralsenlig lön, ob och instruktörstilläg. Reglerade arbetstider och betalt eller möjlighet att ta komp tid om det blev övertid. Fick ridskolorna mer pengar från kommunen så ser jag hellre att det gick till att ridlektionerna blev billigare så fler kunde rida. Och till att öka kvaliten i form av bättre hästar (som får jobba mindre), bättre utrustning och anläggningar.
 

Liknande trådar

Samhälle Det är så mycket negativt i nyhetsrapporteringarna och tidningar så jag tänkte att vi kan ha en tråd för endast positiva nyheter. :up...
2
Svar
28
· Visningar
4 071
Ekonomi & Juridik Hallå där alla härliga hästmänniskor! Jag jobbar redan lite inom hästnäringen men tänkte försöka extraknäcka lite genom att mocka hagar...
2
Svar
21
· Visningar
2 991
Senast: MiniLi
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 945
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 681
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp