Bukefalos 28 år!

Falsterbodressyren, debattinlägg

Det finns ju både filmer och bilder om du söker upp JÅ på fejjan.

Jag kan googla lite på henne. Är mer intresserad av hennes debattinlägg och om det finns fler kommentarer / tankar kring Falsterbodressyren, än att få info om henne som person.
 
Jag kan googla lite på henne. Är mer intresserad av hennes debattinlägg och om det finns fler kommentarer / tankar kring Falsterbodressyren, än att få info om henne som person.

Jag uppfattade det som att du inte hade sett bilderna, filmerna eller diskussionen på fejjan.
 
Alltså, jag vet inte... Visst är det bra att jobba för hästarnas välbefinnande. Frågan är väl hur kunnig hon är själv och i vilket syfte hon gör det. Vore intressant att se hur hon själv rider. Det är lätt att hänga ut andra, istället för att själv försöka vara ett föredöme.
 
Jag blev fundersam på hennes "hänvisning" till forskningsresultat. Såvitt jag vet finns det bara en studie gjord, och den visade ju på att det inte blev några fysiska men av LDR/rollkur (men den har ju inte undersökt de psykiska effekterna) Finns det andra studier? Någon som vet?
 
Det övergår mitt förstånd hur man kan försvara den här typen av ridning genom att säga "gör det bättre själv då" eller skylla på att hästarna är heta eller att man inte får uttrycka sig om man inte är på samma nivå. Det finns dom som rider på högsta nivå utan att begå övergrepp på hästarna och en av dem är världsetta.

Det skrämmer mig att fundera på hur hästarna rids när ingen tittar, om man rider på detta sättet framför publik. Och det handlar inte om att "hänga ut" ryttare, som vissa anklagat JÅ för. Rider de på det viset publikt så ska de väl kunna stå för vad de gör?

Jag tycker det är modigt av JÅ att ta upp debatten (precis som även Epona tv gjort) och jag önskar att någon med inflytande över sporten hakar på och ställer sig bakom. Och kanske kan de som inte är insatta i sporten uppfatta det som att ALLA rider på detta sättet, så det är viktigt att poängtera att det finns dom som behärskar ridkonst på högsta nivå där hästarna mår bra och är happy athletes och det är dom som ska lyftas fram. När ryttare som rider på detta sättet premieras så kommer det inte ta slut. Vi behöver nolltolerans för den här typen av ridning och stewards som vågar säga ifrån.
 
Senast ändrad:
Det övergår mitt förstånd hur man kan försvara den här typen av ridning genom att säga "gör det bättre själv då" eller skylla på att hästarna är heta eller att man inte får uttrycka sig om man inte är på samma nivå. Det finns dom som rider på högsta nivå utan att begå övergrepp på hästarna och en av dem är världsetta.

Det skrämmer mig att fundera på hur hästarna rids när ingen tittar, om man rider på detta sättet framför publik. Och det handlar inte om att "hänga ut" ryttare, som vissa anklagat JÅ för. Rider de på det viset publikt så ska de väl kunna stå för vad de gör?

Jag tycker det är modigt av JÅ att ta upp debatten (precis som även Epona tv gjort) och jag önskar att någon med inflytande över sporten hakar på och ställer sig bakom. Och kanske kan de som inte är insatta i sporten uppfatta det som att ALLA rider på detta sättet, så det är viktigt att poängtera att det finns dom som behärskar ridkonst på högsta nivå där hästarna mår bra och är happy athletes och det är dom som ska lyftas fram. När ryttare som rider på detta sättet premieras så kommer det inte ta slut. Vi behöver nolltolerans för den här typen av ridning och stewards som vågar säga ifrån.

Hon är kontaktad av FEIs chefsveterinär. Vi får se om det ger något.
 
Det övergår mitt förstånd hur man kan försvara den här typen av ridning genom att säga "gör det bättre själv då" eller skylla på att hästarna är heta eller att man inte får uttrycka sig om man inte är på samma nivå. Det finns dom som rider på högsta nivå utan att begå övergrepp på hästarna och en av dem är världsetta.

Det skrämmer mig att fundera på hur hästarna rids när ingen tittar, om man rider på detta sättet framför publik. Och det handlar inte om att "hänga ut" ryttare, som vissa anklagat JÅ för. Rider de på det viset publikt så ska de väl kunna stå för vad de gör?

Jag tycker det är modigt av JÅ att ta upp debatten (precis som även Epona tv gjort) och jag önskar att någon med inflytande över sporten hakar på och ställer sig bakom. Och kanske kan de som inte är insatta i sporten uppfatta det som att ALLA rider på detta sättet, så det är viktigt att poängtera att det finns dom som behärskar ridkonst på högsta nivå där hästarna mår bra och är happy athletes och det är dom som ska lyftas fram. När ryttare som rider på detta sättet premieras så kommer det inte ta slut. Vi behöver nolltolerans för den här typen av ridning och stewards som vågar säga ifrån.
Håller till fullo med. Jättemodigt och mycket mycket bra att någon vågar sticka ut näsan och säga som det är. Verkligen på tiden att vi får en debatt om detta och att folk slutar blunda.
 
Jag blev fundersam på hennes "hänvisning" till forskningsresultat. Såvitt jag vet finns det bara en studie gjord, och den visade ju på att det inte blev några fysiska men av LDR/rollkur (men den har ju inte undersökt de psykiska effekterna) Finns det andra studier? Någon som vet?

Fanns lite länkar under debattartikeln :)
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 209
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 650
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 571
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp