Bukefalos 28 år!

Falsterbodressyren, debattinlägg

Jag har sett 4 års final många gånger. Tycker det är jätteroligt. Och sett många spända hästar. Sett i media så utskällda Kittel lugnt och fint på halvlångtygel lotsa runt rädda hästar som tillslut coolare ner. Så det är ju inte omöjligt även om man inte har en relation till hästen.
Det har ju börjat bli poppis nu med att åka på miljöträning med sin dressyrhäst, nån människa från Belgien? Så kanske det där med smygande dressyr publik blir ett minne blott...

Ja du ser, det är inte egentligen jättesvårt. Det är lite det jag syftar på, HUR man får hästen att coola ner. Ge den lite frihet under kontroll så den får en chans att ta in det som sker runtomkring, men rama inte in den än mer och börja kontrollera (mekaniskt, tex dra och hålla i tyglar). Det är då det skiter sig.
 
Herregud du är ju totalt omöjlig att diskutera med när du vrider och vänder på allt hela tiden. Nu kommer snart det obligatoriska uttalandet att alla har missförstått :D
 
Nej, jag förstår verkligen inte varför det skulle vara svårt. Jag har varit på massor av såna tävlingar med publikstorm och jubel, busvisslningar och tjoande. Det finns alltid en första gång för allt och jag har varit med om flertalet såna "förstagånger" med både yngre och äldre hästar. Men då är ALLA lugna och obrydda, både människor och hästar. INGEN som viglar upp. Om ALLA hästmänniskor tänker så på tävlingsplatser och andra hästevenemang, så blir det ingen panik.

Eftersom du innan skrivit att du förut inte varit på dressyrtävlingsplatser öht så antar jag att det är annan sorts tävling med andra raser som har annorlunda temperament, lugna och stadiga, som du relaterar till och det blir ju bara väldigt snett, du har inte ridit själv på den rasen vi diskuterar alls och knappt varit på någon tävling, jo, som @fio skriver, det blir arrogant när du inte har någon som helst erfarenhet av det som diskuteras då du samtidigt ihärdar-faktiskt- att det är lätt.
Upprepar mig: Visa då själv hur lätt det är!!
 
inte så bara? Var har jag påstått det? En 4-åring på breeders behöver inte klara av att ridas i halsring på en stor publikfylld showig arena heller. Så klarar man det på det äldre häst så klarar man förmodligen breeders galant med en 4-åring också, utan hårdhänt ridning. Det är DET jag syftar på.

Det är inte relevant att jämföra oerfarna 4-åringar med en gammal GP-häst. Det ligger många många års arbete bakom för att utbilda hästen till GP. Det ligger dessutom väldigt mycket arbete bakom för att den ska fungera som den gör med halsring (finns en intervju med ryttaren någonstans där hon dessutom noga betonar att det hon gör inte är något för gemene man att försöka ta efter).

Det är mycket tid det, tid som 4-åringarna ännu inte fått av helt naturliga skäl. Förstår du inte det?
 
Men du skrev att dom bortförklarade ridningen? Det gör dom ju inte. Dom försvarar ju ridningen av det jag minns av den artikeln med att Beckham är en spänd och svår häst som lätt blir kort i formen. Jag tycker fortfarande ridningen på framridningen är vedervärdig, sen blev jag förvånad för MM är normalt sett ingen hård ryttare.
Men vad , hände detta på Falsterbo eller när? Känner att jag missat ngt..
 
Så har jag inte alls uppfattat det som @Fiador menar utan tvärtom att det finns både gott om tid och är lätt, jag citerar @Fiador :

Jag håller inte med, jag anser inte att det är SÅ lätt och okomplicerat.
Aha nej en fyraåring har inte många års träning bakom sig, de flesta är bara barn och vardagshanteras tills de är 2.5 - 3 år. Så nej tävlingsplatsträning har de ju inte fått så gott om..
 
Men vad , hände detta på Falsterbo eller när? Känner att jag missat ngt..

Vet inte om jag missförstår din fråga/kommentar men alltså - Falsterbofilmerna är ju hela trådens kärna inkl rubriken och sen har Breeders även tillkommit i debatten ang samma ämne och MM s ridning, (=läs det som fastnat på film som konkret underlag för debatten på sociala media), är ju en stor del av grejen som orsakat debatten .

Eller vad menar du med att du missat något ?:confused:
 
Senast ändrad:
Jag visste inte att det var Beckham och MM på filmerna, jag har inte läst alla inlägg på alla sidor. Läste lite och sen igen när Breeders diskuterades..
 
Fattar inte hur jag kunde missa att det var han, börjar kanske bli dement :confused:
Jag har ju dessutom extrakoll på Bernstein barnen.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 209
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 649
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 571
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp