Fälttävlansnewbies

Tack för påminnelsen! Ska ut o galoppera första gången i em o måste ju rota fram pulsmätaren :D

Vi gjorde ett travpass förra helgen o lilla hästen kändes riktigt fräsch o fin. Han kan verkligen trava hur långt som helst känns det som. Nu jäklar ska vi hitta den känslan i galoppen också efter de små smakproven från förra året när @Wilisia letade upp hans terränggalopp :love:

Jag glömmer alltid pulsmätaren... :arghh:

Men nu blir det tre veckors ridning i mörker (borta dagtid även på helgerna), så då kan den vara bra som pepp.
 
Idag har vi galopperat fort, fort på isen. :banana:

Det var skitkul, men jag känner nu efteråt hur stum jag blir i låren av att stå i lätt sits. Mer träning. :p

Sedan är jag fortfarande nojjig över hastigheten, enligt runkeeper kom vi upp i 21 km/h och jag tyckte det gick svinfort! :nailbiting: Begriper inte hur vi ska klara 24 km/h MED hinder.

Nu blir det ingen mer ridning på isen, utan istället tar vi tag i backträningen, som ger mer flås och styrka utan att det går fort. :)

Tar tillbaka allt... :love: Kollade runkeeper på nätet istället för i appen. Där är det lite tydligare både tid och hastighet. Vi kom visst upp i 29 km/h. :o

Så nu släpper jag våra galoppbekymmer och bestämmer mig för att bara ha roligt. :laugh:
 
Vad har ni för pulsmätare? Mäter den sträcka också?? En sån vill jag ha!!!

Vi jobbar på konditionen just nu och min kära häst tycker att det får vara nog med allt detta travandet! Han tycker att galoppträning är något vi kan börja med genast och lägger gärna in egna förslag på när han tycker att det är lämpligt att galoppera :)
Hur gör ni med kondition nu inför säsongen? Min häst är inte snabb eller uthållig av naturen så vi måste verkligen öva på att galoppera fort och länge.

På lördag ska jag till Vinslöv och hoppa inomhusterräng! Nån mer som ska dit? :D
 
Vad har ni för pulsmätare? Mäter den sträcka också?? En sån vill jag ha!!!

Vi jobbar på konditionen just nu och min kära häst tycker att det får vara nog med allt detta travandet! Han tycker att galoppträning är något vi kan börja med genast och lägger gärna in egna förslag på när han tycker att det är lämpligt att galoppera :)
Hur gör ni med kondition nu inför säsongen? Min häst är inte snabb eller uthållig av naturen så vi måste verkligen öva på att galoppera fort och länge.

På lördag ska jag till Vinslöv och hoppa inomhusterräng! Nån mer som ska dit? :D

Jag har en gammal polar, enklaste och billigaste varianten. Men jag använder den alldeles för sällan. :o

Jag försöker (:angel:) att inte ha något specifikt konditionsschema att följa, vi är på så pass låg nivå att det räcker att hon får upp flåset nån gång/vecka.

Så jag har en uterittsdag på temat "fri fart och lite bus" och så anpassar jag hastigheten till underlaget. Vi har dessutom väldigt backigt, så det är inga problem att komma upp i puls redan i skritt.
 
Jag har en gammal polar, enklaste och billigaste varianten. Men jag använder den alldeles för sällan. :o

Jag försöker (:angel:) att inte ha något specifikt konditionsschema att följa, vi är på så pass låg nivå att det räcker att hon får upp flåset nån gång/vecka.

Så jag har en uterittsdag på temat "fri fart och lite bus" och så anpassar jag hastigheten till underlaget. Vi har dessutom väldigt backigt, så det är inga problem att komma upp i puls redan i skritt.

Hade ju varit grymt med en som mätte hastigheten också men det kanske är en dagdröm?
Jag har en galoppslinga som är typ 2 km och jag försöker bygga på så jag rider den snabbare eller fler "varv" varje gång, och målet är att kunna galoppera den i tävlingstempo ungefär. Men puls och sånt har jag verkligen ingen koll på!
 
Hade ju varit grymt med en som mätte hastigheten också men det kanske är en dagdröm?
Jag har en galoppslinga som är typ 2 km och jag försöker bygga på så jag rider den snabbare eller fler "varv" varje gång, och målet är att kunna galoppera den i tävlingstempo ungefär. Men puls och sånt har jag verkligen ingen koll på!
Hastighet finns det ju appar som mäter! :)
 
Har Polar M400. Köpte den på rea med H7. O köpte till elektroder för häst.

Den mäter hastighet, puls, sträcka, tid, höjdskillnad. O ritar allt i karta o är superlätt att utvärdera på datorn. Man kan tex välja ut avsnitt o se min, max o snitt för sträckan för alla parametrar ovan. Precis vad jag ville ja! Jag rider alltså bara o kollar i efterhand.
 
Allt som allt betalade jag 2283 kr totalt genom att beställa klocka (träningsdator) och pulssensor (H7) i sportaffär på nätet o sedan elektroder till ridning direkt från Polar. Hela kittet fanns på Polar för 3149 kr så man kan spara en del :)
 
Allt som allt betalade jag 2283 kr totalt genom att beställa klocka (träningsdator) och pulssensor (H7) i sportaffär på nätet o sedan elektroder till ridning direkt från Polar. Hela kittet fanns på Polar för 3149 kr så man kan spara en del :)

Men du kan se pulsen i realtid också, väl?
 
Ooo vilken cool grej! En sådan skulle jag vilja ha.
Lite dyrt dock, för en kul grej.
Men jag har åttielva män omkring mig som köper "kula grejjer" som verkar onödiga...
Skulle vilja använda en sådan på konditionsträning, hoppträning och terrängträning.
Jag uppfattar att min häst blir mer ansträngd av att hoppa en "hoppebana" på 10 hinder än att springa fullt ös 800 meter, men jag vet inte .
 
Men du kan se pulsen i realtid också, väl?

Man kan se typ massor. Kan ställa in skärmarna o bläddra o sådant samt lägga in o låsa zoner på tex hastighet o puls o sånt om jag fattat rätt. Men jag vill bara rida :p. O utvärdera i efterhand. Kollar lite hur pulsen går ner i pauser om jag intervalltränar typ men det sker ändå mest utefter naturliga pauser osv. Är inte riktigt på nivån att jag behöver planera mer än så :D
 
Ooo vilken cool grej! En sådan skulle jag vilja ha.
Lite dyrt dock, för en kul grej.
Men jag har åttielva män omkring mig som köper "kula grejjer" som verkar onödiga...
Skulle vilja använda en sådan på konditionsträning, hoppträning och terrängträning.
Jag uppfattar att min häst blir mer ansträngd av att hoppa en "hoppebana" på 10 hinder än att springa fullt ös 800 meter, men jag vet inte .

Jag använde den till typ allt förra året just för att de sånt. Haha. Min häst blir mer psykiskt trött var resultatet. Eller lite ponnylat kanske :angel: Nej men han kommer inte alls upp i puls när styrkan brister i dressyren tex, trött blir han ju ändå. Det vet säkert alla men var ändå kul o se :D

Och när han var halt syntes det på pulsen. Också coolt. Alltså den gick inte ner i samband med att han blev sådär seg o konstig efter att han galopperat o sen vart han halt hos vet när jag kollade honom.
 

Liknande trådar

Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 942
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 001
Senast: Sedna
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp