Bukefalos 28 år!

"Fångbete"

linnsan

Trådstartare
Hade tänkt att försöka få ihop lite extra pengar i sommar och tänkte då ta in 1-2 fånghästar. Har skogshage helt utan bete och en hage med naturbete. Det är meningen att man ska kunna välja om hästen ska gå på betet dagtid eller om man endast vill att hästen ska gå i skogshagen (såklart även få hö).

Det som ska ingå är detta:

Tillsyn 2-4 ggr/dag (beroende på hur ofta de får hö och om de går på bete dagtid)
Hästkompis (såklart, om man inte vill ha det då..)
Fritt med vatten
Ca 30 minuters promenad om man vill att hästen ska hållas igång lite lätt för att minska risken.

Skogshagen är backig och kanske en halv ha och betet är drygt 2 ha samt också backig och lite skog, en bäck osv..

Det jag undrar nu är vad man kan ta för pris?

Nu är det möjligt att jag har glömt ngt som kommer att ingå men då skriver jag det senare:)

Detta är INGEN annons då jag inte har bestämt mig än eller liknande, utan endast en undran om vad tycker är lämpligt som ersättning för det jobb som står ovan, sen lägger jag även till hökostnad för resp. häst.
 
Sv: "Fångbete"

Ingen av alla 57 som kollat som har någon åsikt om vad de tycker att arbetet/servicen är värd att betala för?
 
Sv: "Fångbete"

Kanske 600-700kr/mån, om du inte bor nära en stor stad. Då kan du säkert få 1000kr/mån:)
 
Sv: "Fångbete"

Jag har fånghäst och har iof sig skogsbete åt honom. Om jag inte hade det, och någon erbjöd det, så skulle det vara jätteintressant.
Prisfrågan är svår, kolla gärna in andra trådar här som handlar om kallhyra. Verkar inte finnas så mycket "normalpris"!
Jag skulle kolla vad folk tar för sommarbete i din trakt. Ska du fodra hö, så vet du ju vad du betalar för det. Om du ska räkna ut pris för arbete, så kan du ju tänka vad det skulle vara värt om du gjorde detta full tid. Säg att du vill ta ut 15.000:-/mån efter skatt. Med skatt och sociala avgifter ska du då dra in c:a 30.000:-. En normal arbetsmånad består av c:a 22 dagar á 8 timmar, dvs 176 timmar, eller 10650 minuter. Du ska alltså dra in c:a 2,82:- per minut. Räkna ut hur mycket ditt arbete tar er dag med den service du erbjuder i minuter. Säg att det tar 60 minuter/dag. Då ska du ta c:a 169:-/dag för arbetet plus din kostnad för foder plus kostnad för betet.
 
Sv: "Fångbete"

Delvis kl*

Okej, så det kanske är rätt ont om bra platser/möjligheter till fånghästar på sommaren?
Tack så mycker för era svar!:)
 
Sv: "Fångbete"

Det låter förresten vääldigt dyrt.
Om vi säger att det tar 1 h/dag så blir det ju i månaden 169 kr * 30 dagar = 5070 kr i månaden för bara servicen. Sen blir det ju fodret också.
 
Sv: "Fångbete"

Japp, och lägg även till kostnader för stängsel och själva marken samt underhåll av dessa. Sen kan du konstatera att marknadspriserna ligger på ... kanske 10% av det du kom fram till vore rimligt?

Vilket leder till att du får betala för nöjet att ha några hästar att pyssla med i sommar. Dessutom ingår ofta en hästägare som kommer ställa massor med krav eftersom de betalat så dyrt :grin:

Men tycker man att det är trevligt att ha några extra ponnyer på gården och inte värderar sin egen arbetstid alls så kan man kanske gå några kronor plus...
 
Sv: "Fångbete"

Hahaha... Där kom du verkligen nära sanningen om hur det är att ha "inackorderingar" oavsett om det gäller bara på bete eller året runt.:D
 
Sv: "Fångbete"

Det låter förresten vääldigt dyrt.
Om vi säger att det tar 1 h/dag så blir det ju i månaden 169 kr * 30 dagar = 5070 kr i månaden för bara servicen. Sen blir det ju fodret också.

Jo, jag vet. Priserna i hästverksamhetsvärlden är inte rimliga idag. Förresten så ska du lägga 25% moms på ovanstående också....
Vad jag menar är att det inte går att råda om priser. Räknar man som man ska i en verksamhet, (och det här forumet handlar ju om att driva hästverksamhet), så hamnar man på summor som ingen hästägare idag skulle betala.
Jag tycker att din idé om fångbete är jättebra, men du får helt enkelt höfta till vad du tycker att ditt arbete är värt. Att räkna "på riktigt" funkar tyvärr inte idag. Sedan får du lägga till dom faktiska kostnaderna som du har när det gäller material och foder.
 
Sv: "Fångbete"

Arbetet gör inget. För pengarna behöver jag:angel:.

Tack så mycket för era svar!
 
Sv: "Fångbete"

Om du tittar till dem såpass ofta, vattnar och flyttar dem. Det är mycket värt för tex mig med en fd fångis.

Jämför för mig vad jag hade ifjol:
Hage med sällskap. Dock platt och inga träd i hagen - dock bra med skugga.
Vatten och då en snabb koll att hästarna stod upp...
Stängsel, el osv.

Kostade 750kr per mån.

Jag kan mycket väl tänka mig att betala 1000kr för hagen, el och vatten. Sedan ytterligare 500kr för hö och kraftfodertjänst. I det ingen visitering kanske men koll på närmare håll av hästen. Plus hö kostnad då. Sedan kan jag tänka mig att betala ytterligare 500kr för att hästen visiteras, kanske borstas av kratsar hovar någon gång ibland eller koll att ev täcke är helt samt leder mellan hagar.

Dvs 2000kr är inget konstigt. Bete är inte billigare än uppstallat om man vill ha "ledigt". Är det så att det går bra med bussar ut/nära till staden osv, så skulle jag nog kunna tänka mig 500kr till på grundhyran.

Vill man bara ha vissa tjänster per vecka (som att de första två veckorna ska hästen kollas men inte sedan osv) tycker jag 150-200kr per vecka är lagom för tillägget. Det brukar ju kosta lite mer att inte veta vad man vill.

/95johsv med "fd" fånghäst som peppar peppar kunde gå på fångbete ifjol tack vare vädret.
 
Sv: "Fångbete"

Okej, men då är det nog några som är intresserade då?
Hästarna kommer visiteras varje dag och kollas så de inte har puls eller är varm o hovarna eller liknande. Även möjlighet till box finns om man vill ha det.
 
Sv: "Fångbete"

Okej, men då är det nog några som är intresserade då?
Hästarna kommer visiteras varje dag och kollas så de inte har puls eller är varm o hovarna eller liknande. Även möjlighet till box finns om man vill ha det.


Jag tror säkert att du kommer att få folk som är intresserade! En sak att tänka på som slog mig. Se till att du gör klart för hästägare att detta inte är ett 100% garanti att undvika fång. Bara så du slipper eventuella diskutioner med hästägare om nu pållen skulle åka på fång fast dom gått hos dig.
Borde vara självklart, men räkna inte med att alla fattar det.....
 
Sv: "Fångbete"

Jodå, ska skriva in i kontraktet att hästen inte är garanterad att slippa fång osv.

Tack så mycket för era svar!:)
 
Sv: "Fångbete"

Dum fråga men är inte en halv hektar väldigt lite för 2-3 hästar. Speciellt om de ska gå där en hel sommar. Jag hade nog velat ha iallafall 2 hektar skog som hage.
 
Sv: "Fångbete"

Jag kan tänka mig att det som ngn före mig har skrivit är jätteviktigt. detta att du inte garanterar att hästen inte får fång. Jag hade inte ens velat garantera att jag upptäckte det till hundra procent. Det är ju en hel lurig sjukdom. Det är kanske inte alla hästägare medvetna om.
Nu är jag nog helt hysterisk med min egen och hade aldrig anförtrott den åt ngn annan just av den anledningen att det är så knepigt. Men jag har stall och hagar utanför dörren och kan göra precis som jag själv vill. Jag kan nog tänka mig att det kan vara ett alternativ för den som är rädd om sin häst.
 
Sv: "Fångbete"

Fast det har väl inte så stor betydelse om det är en del av sommaren eller hela? Då det inte är ngt bete som tar slut. Sen kan jag säkert utöka hagen lite..
Sen hade jag inte tänkt ha det hela sommar perioden utan endast mellan mitten av juni till början av augusti. Då jag annars har skola och bor på internat och då följer hästarna med;)
 
Sv: "Fångbete"

Jag skulle nog kunna betala 3000 för helinackordering (inlusive visitation då) som var helt gräsfri men med en hage som ändå var rolig. Det är inte lätt att få tag på något till en fånghäst utom små rutor utan skydd. Att inte behöva vara helt låst och göra alla fodringar själv är också mycket värt. Jag tycker det är bra om den som tar emot hästarna har egen erfarenhet av fånghästar.

En knepig grej med att ta emot fånghästar kan dock vara att alla fånghästar har olika idéer om vad deras hästar tål och inte tål. Vissa är helt mot rajgräs i grovfodret, andra skulle aldrig ge hösilage och så vidare. Det kan kanske vara svårt att få ihop det med alla olika viljor.

Åsa
 
Sv: "Fångbete"

Det jag spontant känner är att jag tycker att hagen är liten.

Jag hade också velat ha någon sorts halmad ligghall för hästen att gå in i när det är varmt och mycket insekter.
Alternativet till en ligghall skulle vara att hästen blev intagen i box mitt under dagen då det är som varmast och bromsen mest aktiv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 495
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 087
Senast: Amha
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 359
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp