Bukefalos 28 år!

"Fångbete"

Sv: "Fångbete"

JAg skull einte betala för denna tjänst överhuvud taget faktist.

Jag anser inte att det är ett bete när man måste fodra med så pass mycket hö oavsätt om det handlar om fånghästar eller inte.
Ett bete för mej är när hästen helt kan leva på enbart gräset samt går ute dygnet runt. Annars så handlar det om uppstallning med sommarhage. Och den kännsten kan manju lika gärna betala för i sitt vanliga stall.

Storleken tycker jag oxå är alldeles för liten!

Letar för fullt efter bete själv till sommaren. Tyvärr har allt för många för små utrymmen till för många hästar för att betet skall räcka hela säsongen. JAg vill ju inte byta bete när 2 månader gått.

Förra året betalade jag 800 kr inkl moms för bete och då ingick verkning, avmsakning, flyttning och all asköttsel och intag för att mäta höjd, längd samt omfång några gånger. För din del skulle det bli en avgift på 536 kr svart. Och då var det välskött "bete" som butsatts och slagits.

Själv tog jag 500 kr svart för sto med föl vid sidan inkl sköttsel. Jag fick inhandla allt stängsel då hagen var ny. Men detta stängsel hade jag o andra sidan nytta av året efter. JAG hade även ett vindskydd i ena hagen samt skog till skydd i den andra.
Dock fick ägaren bekosta verkning och avmaskning själv samt även extra foder när gräset började tunna ut mot slutet som jag fodrade med.
HOn fick även vara med när hästarna skulle flyttas mellan hagarna. Hon hjälpte även mej när jag reste bort någon helg med översyn och vattning.
Men o andra sidan fick vi sällskap av varandra när vi var ute och red på våra ston med dom små springande lösa bredvid.
 
Sv: "Fångbete"

JAg skull einte betala för denna tjänst överhuvud taget faktist.

Jag anser inte att det är ett bete när man måste fodra med så pass mycket hö oavsätt om det handlar om fånghästar eller inte.
Ett bete för mej är när hästen helt kan leva på enbart gräset samt går ute dygnet runt. Annars så handlar det om uppstallning med sommarhage. Och den kännsten kan manju lika gärna betala för i sitt vanliga stall.

Storleken tycker jag oxå är alldeles för liten!

Letar för fullt efter bete själv till sommaren. Tyvärr har allt för många för små utrymmen till för många hästar för att betet skall räcka hela säsongen. JAg vill ju inte byta bete när 2 månader gått.

Förra året betalade jag 800 kr inkl moms för bete och då ingick verkning, avmsakning, flyttning och all asköttsel och intag för att mäta höjd, längd samt omfång några gånger. För din del skulle det bli en avgift på 536 kr svart. Och då var det välskött "bete" som butsatts och slagits.

Själv tog jag 500 kr svart för sto med föl vid sidan inkl sköttsel. Jag fick inhandla allt stängsel då hagen var ny. Men detta stängsel hade jag o andra sidan nytta av året efter. JAG hade även ett vindskydd i ena hagen samt skog till skydd i den andra.
Dock fick ägaren bekosta verkning och avmaskning själv samt även extra foder när gräset började tunna ut mot slutet som jag fodrade med.
HOn fick även vara med när hästarna skulle flyttas mellan hagarna. Hon hjälpte även mej när jag reste bort någon helg med översyn och vattning.
Men o andra sidan fick vi sällskap av varandra när vi var ute och red på våra ston med dom små springande lösa bredvid.

Har du fånghäst? Har du en häst som inte kan gå på bete dygnet om är det guld att ha något ställe som vill fodra på sommaren.

Runt där jag finns (ta en radie om 10mil) så finns ETT ställe som är villig att fodra osv under sommaren. Annars finns beten där hästarna får automatiskt med vatten och därmed stängselkoll kanske någon gång i veckan - resten är upp till hästägaren att kolla. Eller så körs vatten ut och en koll kanske varannan dag eller liknande. Lite "vind för våg".

Sedan visst att kalla det för bete kanske är fel, men bete för mig är hästen ute på natten. Har omvärderat liksom. Fångbete är synonymt med stödfodra för mig...

De priser du lämnar här är "normalpris" för bete utan tillsyn osv här. Dvs om tillsyn osv ingår helt enormt billigt.

Sedan bör man också betänka att en fånghäst kan man kanske inte köra hur som helst heller. Vissa måste vänjas in med 5 min per dag...
 
Sv: "Fångbete"

Fast det är ju fånghästar vi pratar om. Tycker du de ska leva på bark och ris då eller? För en del kan inte gå på riktigt bete, dvs gräs.
 
Sv: "Fångbete"

Jag kan tänka mig att det som ngn före mig har skrivit är jätteviktigt. detta att du inte garanterar att hästen inte får fång. Jag hade inte ens velat garantera att jag upptäckte det till hundra procent. Det är ju en hel lurig sjukdom. Det är kanske inte alla hästägare medvetna om.
Nu är jag nog helt hysterisk med min egen och hade aldrig anförtrott den åt ngn annan just av den anledningen att det är så knepigt. Men jag har stall och hagar utanför dörren och kan göra precis som jag själv vill. Jag kan nog tänka mig att det kan vara ett alternativ för den som är rädd om sin häst.

Jag instämmer, fång är så himla knepigt:crazy: Jag skulle inte heller anförtrott min fånghäst till någon annan. Vet precis hur det är när man är smått hysterisk och letar efter de där små fångtecknen:(

Jag skulle inte heller våga eller vilja ha ansvar för andras fånghästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 507
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 146
Senast: Amha
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 178
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp