Fångkänning, äta gräs?

@bettysmatte Problemen med skogshagar är att de kräver mycket fix här. Det är stora stenar, berg och skrevor som känns lite väl livsfarliga på de flesta marker. Åtminstone i det området vi letar. Dessutom är skogsmark dyrt här eftersom skogsindustrin är stor.
 
Eller så letar man hus med mestadels skog och gör hagar där i stället. Man kan alltid fodra med hö året om och låta hästarna gå och pilla blåbärsris...

Så gjorde vi. Har bara skogshagar av olika storlek. Det tog ett tag att hitta en gård som bara har skog men vi hittade den till slut.
De flesta saluförs ju med betesmark och det var tydligt att just denna gård inte var lika intressant för majoriteten av hästfolket då det inte fanns just betesmark.

Vi har aldrig haft fång på våra hästar men har ju en ras som är benägen. Vill ju inte ha fång heller. Hö hela året och sly.
 
@bettysmatte Problemen med skogshagar är att de kräver mycket fix här. Det är stora stenar, berg och skrevor som känns lite väl livsfarliga på de flesta marker. Åtminstone i det området vi letar. Dessutom är skogsmark dyrt här eftersom skogsindustrin är stor.

Alternativet är uppgrusad hage vilket kräver ett helt annat underhåll än en skogshage och framförallt är det dyrt att anlägga en sådan om man ska ha mer än en rasthage (redan det är dyrt). Det är verkligen inte enkelt med fångbenägna hästar :crazy:
 
@bettysmatte Problemen med skogshagar är att de kräver mycket fix här. Det är stora stenar, berg och skrevor som känns lite väl livsfarliga på de flesta marker. Åtminstone i det området vi letar. Dessutom är skogsmark dyrt här eftersom skogsindustrin är stor.
Japp, här i Småland är det väl mest en jäkla massa stenar och mossa man får vara rädd för... :D Det besvärligaste här är att få ner stolpar utan att träffa på stenar överallt...
 
@bettysmatte Problemen med skogshagar är att de kräver mycket fix här. Det är stora stenar, berg och skrevor som känns lite väl livsfarliga på de flesta marker. Åtminstone i det området vi letar. Dessutom är skogsmark dyrt här eftersom skogsindustrin är stor.

Känner igen det där. Med få undantag så är det samma här. Och det där med "ut och skritta offroad" har jag alltid känt "men vill man bli av med hästen och hoppas den ska bryta benet är det lättare att bara skjuta den direkt". Det är liksom stenbumlingar på stenbumlingar, med hål och skrevor emellan. Och så kanske en liten plätt med öppet, sen är det benknäckarskog igen. Inte alls som skogarna mamma (från Småland) berättar om.

Sen kan man ha råtur. Här är bara benknäckarskog förutom ett litet område med "perfekt" skog. Tallar i blåbärsris, hyfsat jämnt och mindre benknäckarskog. Dock inget jag skulle släppa hästar på ändå men.

En annan sak med skog här är att det väldigt gärna växer ormbunkar där. Vilket inte är nyttigt för hästar. Har de bete rör de dem inte, men gick de på skogen skulle de nog tyvärr äta dem.
 
Det här är från en skogsbränning. Men såhär ser det ut i skogen här till absolut största delen. Sen finns en liten del bättre och en liten del värre, men det här är "standardskog". Tyvärr.

Medium


En till typisk
Large
 
Det här är från en skogsbränning. Men såhär ser det ut i skogen här till absolut största delen. Sen finns en liten del bättre och en liten del värre, men det här är "standardskog". Tyvärr.

Medium


En till typisk
Large

Ja, det känns ju lite väl farligt.
Vi har sådana skogar här också men tur i oturen så har just vår förra ägare tagit emot rivningsrester och fyllt ut skogen i många år.
Tur, eftersom vi nu kan använda det som hagar. Otur, för att det helt oförhappandes kan dyka upp lite skrot i hagen.
 
Känner igen det där. Med få undantag så är det samma här. Och det där med "ut och skritta offroad" har jag alltid känt "men vill man bli av med hästen och hoppas den ska bryta benet är det lättare att bara skjuta den direkt". Det är liksom stenbumlingar på stenbumlingar, med hål och skrevor emellan. Och så kanske en liten plätt med öppet, sen är det benknäckarskog igen. Inte alls som skogarna mamma (från Småland) berättar om.

Sen kan man ha råtur. Här är bara benknäckarskog förutom ett litet område med "perfekt" skog. Tallar i blåbärsris, hyfsat jämnt och mindre benknäckarskog. Dock inget jag skulle släppa hästar på ändå men.

En annan sak med skog här är att det väldigt gärna växer ormbunkar där. Vilket inte är nyttigt för hästar. Har de bete rör de dem inte, men gick de på skogen skulle de nog tyvärr äta dem.

Jag undrar hur folk tror skog ser ut om de tycker att det är ett bra ställe att ha en hage. Här är alla skogsområden branta berg, stenbrott, sank mark och så tätvuxit att endast en katt kan ta sig fram. Har aldrig sett en skog som skulle vara lämplig som hage. Det skulle inte gå att få till en skogshage här omkring oavsett åtgärder.
 
Jag undrar hur folk tror skog ser ut om de tycker att det är ett bra ställe att ha en hage. Här är alla skogsområden branta berg, stenbrott, sank mark och så tätvuxit att endast en katt kan ta sig fram. Har aldrig sett en skog som skulle vara lämplig som hage. Det skulle inte gå att få till en skogshage här omkring oavsett åtgärder.
Vi har mycket lämplig skog att ha som hage i området här runt Skellefteå. Mycket sandhed.
 
Jag undrar hur folk tror skog ser ut om de tycker att det är ett bra ställe att ha en hage. Här är alla skogsområden branta berg, stenbrott, sank mark och så tätvuxit att endast en katt kan ta sig fram. Har aldrig sett en skog som skulle vara lämplig som hage. Det skulle inte gå att få till en skogshage här omkring oavsett åtgärder.

Vi har tät skog och mossmark. Mycket sten men inte så att det är som @Alexandra_W ´s bild.
När vi först släppte in hästarna där var det knappt de kunde ta sig runt och gick de in tre meter i hagen såg man de inte. Numer har de ju ätit upp en massa och rensat bort grangrenarna upp till min huvudhöjd.

Varför är en skog inte lämplig som hage? Jag menar, under en livstid måste man ju ha sett rätt många skogar och att ingen skulle vara lämplig är ju jättekonstigt.
 
Jag undrar hur folk tror skog ser ut om de tycker att det är ett bra ställe att ha en hage. Här är alla skogsområden branta berg, stenbrott, sank mark och så tätvuxit att endast en katt kan ta sig fram. Har aldrig sett en skog som skulle vara lämplig som hage. Det skulle inte gå att få till en skogshage här omkring oavsett åtgärder.
Se mitt inlägg (46).
 
När jag var mindre bodde jag ungefär 5 mil härifrån i en period. Jag minns sandhedar med sparsamt med tallar och massvis med ljung. Nu vet jag inte om ljung är bra för hästar men i övrigt hade det varit perfekt att släppa hästar på, underlagsmässigt. Sen vetesjutton om man skulle få släppa hästar där, det är artrika områden och flera av dem är nu natura2000-områden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 535
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Min son är 15 år och ska således börja gymnasiet i höst. Jag har som förälder dock börjat få ångest inför detta nu när jag inser att det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 439
Senast: Brandgul
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 854
Senast: Speedway
·
Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
936
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp