Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

bettysmatte

Trådstartare
Ni hänger väl med till en ny, förhoppningsvis nålad, tråd?

Har en första fråga kring min vetehalm. Idag, suck, upptäckte jag en massa svarta prickar på den. Inte så mycket på stjälkarna, men mer på bladen, om man säger så? Halmen är ju för sjutton precis inkommen? Kan det vara mögel ändå? Den luktar inte illa alls. Bör jag skicka på analys? Bäst ställe att skicka till då?
 
Sv: Fångtråd del 4

Oja, jag hänger med ännu i fånglivet ( :( ), man lär sig grymt mkt av att läsa om allas kunskaper och funderingar om fång! Utan Buke hade jag blivit tvungen att förlita mig på enbart veterinärernas råd, nu känns det som jag granskar allt :p (på gott och ont givetvis).

Jag tycker det låter som mögel, men hoppas det inte är det, för din skull.
 
Sv: Fångtråd del 4

Sådan halm kasserar jag, men jag är petig. Vet MÅNGA som inte bryr sig, men iom att mögel gärna ser likadant ut i början så.. Känns som NÅGOT gått lite halvsnett någonstans hursom, det kanske är helt okej ändå, men hitills varit billigare kassera än hygienanalysera. Och eftersom jag vet att det finns halm UTAN de, så...

Jag kollade upp priser för hygienanalys förra året, ett lab var MARKANT billigare än de andra. Gällde iofs hö/hösilage men lär inte vara jätteskillnad analysera hö kontra halm?
 
Sv: Fångtråd del 4

Känns så konstigt att det skulle vara något fel på halmen i och med att det är samma bonde som säljer det superfina höet...:confused: Men, men han kanske inte är expert på halm? Lite synd om halmen inte är bra, för det är ju praktiskt att kunna hämta på samma ställe som man hämtar sitt hö.

Jag har mejlat efter priser på hygienanalys från analycen och hjortens lab. Eurofins har ju (dyrt) pris på sin hemsida redan. Nyfiken, är det något av nämnda lab som är/var markant billigare? PMa gärna!
 
Sv: Fångtråd del 4

Som sagt, jag är inte alls säker på att det ÄR något fel på halmen, men jag är pipig och kasserar. Kanske helt i onödan..

Det var Hjortens som var 50% billigare förra året, 50% billigare än analycen. Agrilab skickar sina till SVA, fick aldrig ngn riktig prisuppgift av dem, men behövde ju inte analysera tillslut så tjatade inte. Eurofins var ruskigt dyra ja..
 
Sv: Fångtråd del 4

Jag frågade pappa (bonde) nu när jag var uppe och nattade hästarna. Han sa uttryckligen "kasta, eller lämna tillbaka", framförallt då det gällde fånghästar. Han sa också att det kanske inte är din leverantörs fel, det kan bli sådär även om man gör sitt bästa. Han tyckte även du skulle kontakta din leverantör och berätta din upptäkt. Det kan vara bra för honom att veta + att han kanske har ett annat parti.
Pappa brukar iaf ta tillbaka det som är dåligt, och lämna nytt istället.
 
Sv: Fångtråd del 4

Är nog tyvärrr mögel. jag har haft turen att ha fått in fin vetehalm till min fångis. Hon får nu 2 kg hö (oanalyserat) och tre kg vetehalm + det lilla bete hon får i sig genom sin munkorg på 12 tim (har insats med tre borradevhål i den). Hösilaget är analyserat och anpassat till pnnyer, låg energi och lagom protein, så det räknar jag med att hon kan äta ca fyra, fem kg av samt nått kg halm. Hon väger 350 kg som slimmad. Som fet vägde hon 430.......
Tilläggas skall att hon går ganska hårt 5 dagar per vecka.
 
Sv: Fångtråd del 4

Jag tror din pappa har alldeles rätt, tyvärr :(! Har hittat en annons på halm väldigt nära där jag bor, så jag tänker ringa och se om jag kan åka förbi på väg hem från jobbet. Hoppas att de har vad jag behöver! Har i vilket fall som helst plockat bort all halm från dagens höpåsar, och så får vi hoppas att jag kan få med mig lite bra halm hem i eftermiddag. Tänkte lägga några balar i bilen (japp, bilstackaren är van att jag lastar både det ena och det andra:D) och ta hem i första hand så att jag kan SYNA halmen riktigt innan jag ev åker med släp och hämtar mer. Svårt att titta riktigt grundligt på plats, tycker jag. Jag behöver åka hem och öppna balar, lukta och studera...
 
Sv: Fångtråd del 4

KL
Hittade ett inlägg från Bukes CiaAn.

1- hovens vävnader är beroende av glukos för att lamellvägg och basalmembran ska 'hålla ihop' och att höga doser av kortikosteroider och/eller insulin i blodet kan hämma hovens glukosupptag
2- insulinresistans förstäker serotoninets kärlsammandragande effekt
3- glucocoricoider som EMS-hästar har högre halt av ökar tarmpermeabiliteten för toxiner
4- cellerna i hoven som producerar MMP-enzymer är extra känsliga när det gäller glukosförsörjningen

Kan då fång utvecklas av en insulinchock som de kan få av överintag av socker/ stärkelse? Bara på EMS o IR-hästar? HH eller FA!

Kan väl även förklara hur viktig motionen är om hästen har sämre cirkulation i sina ben/ hovar.

I mitt fall- tänker på förgiftningen som fånghästen fick 2007, men inte den andra hästen. Även på att den fick Anaplasma så fort den fick börja gå ut i stor hage- i slutet av Sept. 2005

Har även haft mkt känsliga ögon.

Här ringer samma symptom som diabetes 2.

Jag tänker göra ett nytt fasteprov på Insulin.
 
Sv: Fångtråd del 4

*KL*

Arrgh, och helvetes jävla skit. Jag har gjort ett sådant där misstag man bara INTE FÅR göra. Jag glömde 'låsa' ponnyns boxdörr inatt :crazy:

Han har med ledning av mängden skit i boxen och så inte märkt det hela förrän framåt morgonkvisten. När jag kom ner vid 8 så stod han och sov i sin box med vidöppen dörr, och jag trodde faktiskt först att han inte varit ut alls. (De lärs att inte gå ut utan varsågod, i sinom tid brukar det sitta även när matte inte är där, ponnyn har inte riktigt nått dit än dock). Sen såg jag att det var en diarrehög på golvet. Bara en dock.

Det fanns tack och lov inte så mycket 'farligt' att äta. En lucernsäck (oöppnad) som var orörd, samt då silage. Kruxet är att ponnyn tycker fullblodets silage är godare än kraftfoder till och med. Således har han ätit en del sådant. Hur mycket en del är vet jag inte, det är så svårt se med ögonen.

Dock så räckte det som sagt för att ge diarré =/ Den högen på stallgolvet var den enda, men sen sket han en gång till i boxen medan jag pysslade, och rejäl diarré. Övriga högar i boxen normala dock.

Hovarna och benen iskalla, han är nog död för jag hittar inte ens pulsen. Men faran är ju inte över än, utan närmsta två dygnen kommer vara väldigt nervösa. Magstörningen KAN ju dessvärra utlösa fång. Jag ber en bön att fbl silage är ungefär lika lågt i socker som ponnyns, annars kan han sockerchockat sig själv lite med.. =/

Ja, jag förbannar mig själv rätt hårt.
 
Sv: Fångtråd del 4

Blä, inte kul :(! Jag har nyligen lagt till ytterligare ett lås på boxdörren. Boxlåset (sådant "vanligt" med fjäder) har hon inte lyckats klura ut, men varför inte? Så jag lade till ett skjutlås (heter det så?) i nederkant på dörren också, I FALL hon skulle bli alldeles för smart...

Hoppas att det går vägen med din häst! Håller tummarna! Varför tror du att han har diarré förresten? Tycker det är konstigt att han får det av lite extra grovfoder:confused:?
 
Sv: Fångtråd del 4

Nej, faktiskt ingen aning, förstår det inte själv. Möjligen att han hittat något skräp som inte var bra, det var inte sopat. Samtidigt så varför skulle han äta det när det fanns gott om annat att äta.

TS är ju lika, skiljer nån procent bara. Däremot är ju Lillens silage betydligt grövre och senare skörd, medan fbl är tidigare skörd och betydligt finare skörd. Men tycker inte de borde göra att magen ballar ur sådär hemskt. Han har ju inte reagerat vid foderbyten och annat tidigare liksom? Och även om han t ex skulle ätit (det har han inte) en hel bal, dvs 25 kg, så borde det inte bli så.

Som jmf så när han gick från svältkost hö till fritt silage, över några dagar, så blev ju magen bättre isf sämre. Så som sagt, obegripligt vad han lyckats med. Men känns som det måste hänga ihop, känns inte rimligt magen totalkraschar av annan, okänd (och lika obegriplig anledning) samma natt som han kommer ur sin box.

Han överlistade ju troligen inte boxlåset, utan med 99% sannolikhet var det jag som glömde stänga =/ Jag skjuter bara till dörrarna när jag springer in och ut. När jag fodrar så jag fodrar ju, plockar bajs/mockar, fyller/byter vatten osv. Blir ett antal gånger in/ut, och då skjuter jag bara till (har slagdörrar). Igår kletade jag antibit med, det sista jag gjorde. Tror det var efter det jag helt glömde kolla dörrarna (annars kollar jag alltid efter att jag fixat vattnet, men nu blev ngt annat sista grejen och rutinen klickade nog)

Därför jag undrar om han hittat något på golvet han inte borde ätit, han äter tyvärr 'allt'. Men känns som sagt konstigt när det fanns fräsch mat, och bara vid fbl bal det var omkringdraget. Allt kraftfoder etc är ju i tunnor, och han hade inte ens varit där och 'bråkat'.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 4

KL
Hittade ett inlägg från Bukes CiaAn.



Kan då fång utvecklas av en insulinchock som de kan få av överintag av socker/ stärkelse? Bara på EMS o IR-hästar? HH eller FA!

Kan väl även förklara hur viktig motionen är om hästen har sämre cirkulation i sina ben/ hovar.

I mitt fall- tänker på förgiftningen som fånghästen fick 2007, men inte den andra hästen. Även på att den fick Anaplasma så fort den fick börja gå ut i stor hage- i slutet av Sept. 2005

Har även haft mkt känsliga ögon.

Här ringer samma symptom som diabetes 2.

Jag tänker göra ett nytt fasteprov på Insulin.

Jag kan försöka svara även om HH kan detta mkt bättre.

En IR häst kan antagligen få fång av för stort socker/stärkelse intag, Stärkelsen ger ju tarmrubbning men även ett stort sockerintag som ger höga insulinhalter kan antagligen utlösa fång. Men jag tror nästan att hästen måste ha anlag för IR för att mkt socker ska kunna utlösa fång.

Alla celler i hoven är inte insulinberoende för glukostransporten. Men man har visat att det kan ske en separation av lamellerna om glukostillförseln minskar.
Insulinresistens påverkar blodkärlen och förstärker kärlsammandragning, tror att det gör det på flera olika sätt.

nr 3 0ch 4 i ditt citat har jag inte läst ngt om.
men att tarmpermeabiliteten ökar låter ju inte så trevligt.

Nr 4 att MMP är beroende av glukos verkar ganska komplicerat. Jag kan inte lista ut om det är bra eller dåligt för en IR häst. Det måste väl bero på om just de cellerna är insulinberoende? Hmmm - ingen aning.


I vilket fall som helst så har jag läst tillräckligt mkt om insulinets alla sätt att påverka kroppen och hur det verkligen tycks medverka till att en separation av lamellerna sätts igång för att vara ganska så rädd för höga insulinhalter. Varför tror du jag har lyckats med bantningen av min lilla häst? Jag hade kanske inte tagit det så på allvar utan denna stora respekt för insulinets möjligheter att ställa till problem.
 
Sv: Fångtråd del 4

Blä! Denna halmen jag kikade på nu i eftermiddag var ÄNNU värre än den jag har, dvs väldigt svartprickig och ful... Blir kanske till att analysera eländet jag har ändå - vet inte! Men attans nu är jag tillbaks till att fodra med bara hö igen, och får med största sannolikhet tillbaks sur häst som bankar i väggarna tidigt på morgonen...:(
 
Funderingar

Vissa säger att jag absolut inte ska ge hösilage åt mina fånghästar och andra säger att det går så bra så. Nu har jag börjat fundera på om jag kan göra som så att hästarna har fri tillgång på halm hela vintern och sedan fodrar 2 gr/dag med hösilage (har inte möjlighet att fodra fler gånger då jag befinner mig 6 mil bort om dagarna). Vad tror ni om det?

Sen har jag också fått reda på att det finns ett slags småmaskigt nylonnät som man trär över balen och fäster nertill som gör att fodertillgången blir starkt reducerat. Åsikter om detta?
 
Sv: Fångtråd del 4

Hur pass mycket halm äter de på fri tillgång då? Det är väl mest det det beror på, antar jag, annars ser jag inga problem med att ge fri tillgång till hö och "bara" ge hösilage två ggr/dag.
 
Sv: Funderingar

Vissa säger att jag absolut inte ska ge hösilage åt mina fånghästar och andra säger att det går så bra så. Nu har jag börjat fundera på om jag kan göra som så att hästarna har fri tillgång på halm hela vintern och sedan fodrar 2 gr/dag med hösilage (har inte möjlighet att fodra fler gånger då jag befinner mig 6 mil bort om dagarna). Vad tror ni om det?

Sen har jag också fått reda på att det finns ett slags småmaskigt nylonnät som man trär över balen och fäster nertill som gör att fodertillgången blir starkt reducerat. Åsikter om detta?

Det kräver att du har ett hösilage hed HÖGT proteininnehåll, och att de äter tillräckligt av det. Ett annat alt är att helt sonika ge halm + lucernhack och slopa silaget.

Men inga problem rent allmänt med fodra så som du tänkt, men du måste veta hur mycket halm de äter, och se till att få i dem proteinet på de där 2 fodringarna/dag. Fixar du bara det så nemas problemas.

Jag funderade på samma sak, men det blir inte bra, jag kan lika gärna strunta i silaget och ge lucern och soja bara då, men får då samma MJ som att ge bara silage och ingen halm, så..

Finmaskiga nät & åsikter.. tja, en hel del hästar har en ohälsosamt hög takt ändå, min t ex ;) Och även de som nätar storbalar i fiiiinmaskigt nät, så deras hästar äter mycket mer på fri tillgång än t ex min 'klarar' att äta utan att bli tjock. Dvs, det sänker tempot jmf med utan ja, men sänker inte tempot tillräckligt för de lättfödda.
 
Sv: Fångtråd del 4

ANg halm, så öppnade en ny halmbal idag. Den luktade lite 'unket' och vid närmare koll var det luddmögel i den. Dock så hade den även de svarta fläckarna på stråna. Så, jag tror verkligen de hänger ihop, även om det förr 'bara' varit svarta prickar men luktat gott osv.
 
Sv: Fångtråd del 4

suck vad allt ska vara så krångligt. jag kan nada om foder, hur mycket de ska äta utav vad eller vad allt betyder. jag har tidigare vägrat göra foderstat då jag tycker att det är fånigt att jag ska kontrollera exakt vad hästarna får i sig när jag inte gör det med mina egna barn. Nu har jag iaf beställt foderanalys på hösilaget och kanske jag måste göra det med halmen också? Hur ska jag veta hur mycket halm de trycker i sig? Usch vad less jag blir.:(
 
Sv: Fångtråd del 4

Halm brukar ha samma energivärde. Det innehåller inte heller så mkt annat än energi.

Det är bra om man lär sig lite om utfodring om man har en fånghäst. det är viktigt att det blir så bra som möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 447
Senast: Calmiche
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 249
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 155
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp