Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Disse får promenera i snöre, men ska ut i vanlig hage innan han skrittas uppsuttet.
menar du att Vet har sagt så?
Låter mkt märkligt. Så skrev du inte i ursprunghemgångsrådet.

Däremot så var väl förhållningsordern att D. skulle ledas o sättas igång o i relation till det kan man öka hagstorleken.

Jag vet inte om du är rädd för denna oxå o därmed väljer att de får rasta sig själva:confused:

Det verkar som du nu friserar hemgångsrådet- till det som passar dig bäst.

Det du ursprungligen skrev- lät mkt logiskt .

Behandling hemma: Bla bla. För att stimulera hästens aptit bör han åter komma in i sina normalrutiner vad gäller fodring, utevistelse och motion.
Försiktig igångsättning kan påbörjas. Första 2 dagarna efter hemkomst skall hästen stå på box eller liten sjukhage med 30 min skritt vid hand dagligen. Därefter kan storleken på hagen ökas. (+ lite mer igångsättningsblabla)
Förstår heller inte varför du har ångest över de besluten som du tar. Stå för de kalkylerade riskerna!
Jag fattar inte varför du ständigt envisas med att visa de nu döda hästarna:eek:
För mig är sånt privat o känsligt. Ens minnen. Men jag har bara haft 2 hästar som har dött på 23 år. Det kanske blir ngt normalt- vad vet jag.

Är du nu inte rädd för att ponnyn ska få fång igen- NÄR du faktiskt vet att han kan äta mkt även med munkorgen? Det borde oxå vara rimligt att stävja viktuppgång o kanske leda honom på mjukt underlag.
Jag skulle rådgöra med Vet.innan den får fång igen.
 
Sv: Fångtråd del 4

menar du att Vet har sagt så?
Låter mkt märkligt. Så skrev du inte i ursprunghemgångsrådet.

Jo. Boxvila elle rliten sjukhage 2 dagar, skritt vid hand 30 min/dag.Därefter kan storleken på hagen ökas. Det skrev jag. Sedan står:
Ökad skrittmotion för hand efter en vecka om ingen försämring tillstöter. Avvakta med uppsuttet arbete tills efter återbesöket. Där har du det fullständigt, inkl det jag 'bla bla'-ade sist, eftersom det inte blev relevant. Han stod kvar i sjukhage.

Dvs först större hage, sen öka snörskritten. Detta skrev vet som hade hand om honom när han var inlagd. Samma vet som tyckte att stor hage när han skuttat av sig det värsta. (Det dock på tfn)

Vet på ÅB tyckte 'släpp i stor hage och börja sen sätta igång honom'

Vad gäller Lillen så finns det att läsa som dagsaktuell notering i tidigare fångtråd, men där så ingen skritt ens i snöre förrän han är ute i fullstor hage, och inte börja skritta direkt i samma veva som han får fullstor hage. Jag frågade ju specifikt om han fick promenera, då vi stod och dividerade om han skulle skos då eller sen, varvid vet tyckte 'NEJ, inte promenera, utan först nu utebox, sen större sjukhage, sen stor hage. Sen promenera och sätta igång' Allt då givetvis under förutsättning att han fortsatte vara fräsch och inte reagerade på de större hagarna etc. Svaret förvånade mig, jag trodde jag skule få börja gå säg 5 min per dag i snöre och sakta utöka, och sen större hage osv. Men nix. Varför vet jag inte, jag bara gör såsom sagt. Så börja röra på honom är inplanerat till november, sedan länge, iom 1 månad i hage si, 1 månad i hage så, 1 månad i vanlig hage - sen..

Disse ville de ju ha ut pga magsåret när han kom hem, det är ju det första som står i princip: För att stimulera hästens aptit bör han åter komma in i sina hemmarutiner vad gäller fodring, utevistelse och motion. Antagligen därför det var (kändes det som för mig) lite forcerat. Nu blev det ju ändå inte så iom att han kvarstod i sjukhagen då HF fortfarande spölade lite.

Nu på ÅB så fanns ju inte magsåret kvar, annan vet, men samma rek - släpp i hage, börja sätt igång (ordagrant sa hon börja rid, men jag tänker promenera igång)


Däremot så var väl förhållningsordern att D. skulle ledas o sättas igång o i relation till det kan man öka hagstorleken.

Ordagrant var det hage först, öka skritt sen.

Vill du att jag fotograferar hemgångsrådet och scannar in det?


Jag fattar inte varför du ständigt envisas med att visa de nu döda hästarna:eek:

Eftersom hagen som bilderna gäller inte ANVÄNDS på 2 år. Disse har aldrig gått i den hagen, därför finns inte en enda bild på t ex DIsse i den. Jag har heller inga bilder med enbart L på som visar det som ifrågasattes.

Jag har dock inga problem med att visa bilder på hästar flera år efter de är borta. Jag använde en bild på Vision för att rita och visa en klippning, helt enkelt för den bilden var bäst för ändamålet.

Är du nu inte rädd för att ponnyn ska få fång igen- NÄR du faktiskt vet att han kan äta mkt även med munkorgen? Det borde oxå vara rimligt att stävja viktuppgång o kanske leda honom på mjukt underlag.
Vad trårdu ångesten är för? Den där frågan kändes som den var mer än lovlig dum och bara där för att få in lite kritik?
 
Sv: Fångtråd del 4

Det här har ju inget med fång att göra, men visst en del av det som finns i nederbörden följer med ner till grundvattnet, dvs det vatten som vi tar upp som dricksvatten om man har egen brunn. Men regnvatten har ett pH som ligger strax under neutralt idag. Under 70-talet kunde vi få ganska surt regn även här i sverige tack vare luftföroreningar. Men huvuddelen av de mineraler och spårämnen som vi hittar i vårt dricksvatten kommer från den mark/eller berggrund som vattnet passerar innan vi tar upp det. Dock om brunnen är felkonstruerad och regnvatten kan rinna direkt ner i brunnen då har du problem, dock troligtvis inte med pH utan med bakterier. Radon är en gas som avgår från vattnet när det kommer i kontakt med luft. Radon kan orsaka lungcancer främst om man dessutom röker, inte så vanligt bland hästar;). Men människor ska inte utsätta sig för ett dricksvatten med hög halt av radon
 
Sv: Fångtråd del 4

*KL*

Jag stänger den här tråden, då jag faktiskt inte anser att tråden i sig är för alla utan diskussionen verkar främst avse en användares häst/ar.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 210
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp