Får, getter eller vad?

Tidigare har det funnits en distanskurs från SLU om fårhållning på typ 7,5 hp. Har en vän som gått den och säger att den var bra :) Kan ju vara värt att kolla upp!
Den är säkert jättebra, men vänder sig knappast till den blivande, småskaliga, fårägaren som inte har för avsikt att producera på sina djur ;)
 
Den är säkert jättebra, men vänder sig knappast till den blivande, småskaliga, fårägaren som inte har för avsikt att producera på sina djur ;)

Fast vad jag fattade på henne var det precis de den vände sig till - blivande fårägare. Storskaligt eller ej, det var en grundkurs.
 
Jag kollade på kursen - och den pågår redan. Annars gillar jag att plugga.

Nu kom jag på en annan idé: Om ni inte skriver bok/kompendium kanske ni kan anordna några helgkurser? Eller tipsa någon ni känner som har kunskap och erfarenhet? Nu låter det säkert som om jag gör allt för att sätta er i arbete ;) för bara min skull... men det låter som att det skulle finnas både behov och marknad för det.

En bekant har varit på en kortkurs hos en alpackauppfödare. Kursen var till för nybörjare som ville skaffa alpackor. Hon var helnöjd. Undrar om det var den här: http://www.alpacka.se/tjanster.htm
 
Jag har en del fårkurser, men de vänder sig mest till vallhundsfolk. För att kunna valla bra måste man förstå sig på får. Och de flesta av mina vallhundselever blir fast så de vill skaffa egna djur.

Även i mitt jobb som klippare ägnar jag massor av tid åt att hjälpa folk med hur de ska planera sitt avelsarbete, välja ut rekryteringsdjur och tipsa om rena skötselrutiner.

Tyvärr är det väl som vanligt, de som verkligen skulle behöva en kurs kommer aldrig att gå en...
 
@Migo Äh, jag ser det som att det blir vad man gör det till! Jag hade nog läst den kursen, eller gått någon anna kurs, innan jag skaffade får trots min husdjursagronomutbildning. Djurhållning ingår så vitt jag vet i produktion :D
 
Fast produktion i storskalig djurhållning ligger mil från de där fem sällskapsfåren. Men visst kan man inte få för mycket kunskap!
 
@Migo Äh, jag ser det som att det blir vad man gör det till! Jag hade nog läst den kursen, eller gått någon anna kurs, innan jag skaffade får trots min husdjursagronomutbildning. Djurhållning ingår så vitt jag vet i produktion :D

Det blir liksom lite som jag resonerade runt boken "FÅR" eller kursen "Lönsam lammproduktion" (som drivits av Fåravelsförbundet), att även om hobbyägaren kan lära sig många intressanta och viktiga saker genom sådana kurser/böcker, så blir det inte så intressant med produktionsoptimering förrän man verkligen försöker driva en "effektiv" lammproduktion.

För den som tänker sig ha ett fåtal djur (mindre än 10), som har egna namn och som är tama, som betar och bidrar till miljön runt gården, och där kostnader och intäkter är långt ifrån fokus, så fungerar det inte ens att använda ensilage som grovfoder p.g.a. för få djur, och att lägga 100.000-tals kronor på byggnader är inte ens på kartan.
När man tittar på SLU:s skrifter om byggnader för lammproduktion t.ex. så är produktionsperspektivet det överordnade, inte trevligt och lättskött manuellt, likaså så förutsätts det att man odlar eget grovfoder och kan optimera utifrån det.

Hobbyfårhållning finns i en helt annan värld, där man snickrar foderhäckar själv, kör ut fårbädden med grep och skottkärra, och försöker hitta hö att köpa som passar rimligt bra till får. Till skillnad från till hästhö, så finns det ingen fungerande "marknad", med producenter som gör hö för avsalu till får. Det bästa man kan råka ut för, är en fårägare som odlar grovfoder till får, och som kan sälja, ofta får man leta bland det rimligaste som finns bland hästhö, eller nöthö...
 
Jag har en del fårkurser, men de vänder sig mest till vallhundsfolk. För att kunna valla bra måste man förstå sig på får. Och de flesta av mina vallhundselever blir fast så de vill skaffa egna djur.

Även i mitt jobb som klippare ägnar jag massor av tid åt att hjälpa folk med hur de ska planera sitt avelsarbete, välja ut rekryteringsdjur och tipsa om rena skötselrutiner.

Tyvärr är det väl som vanligt, de som verkligen skulle behöva en kurs kommer aldrig att gå en...

Jag är engagerad i mitt läns Fåravelsförening, och vi brukar, ofta tillsammans med Länsstyrelsen i vårt län, ordna kurser som passar nybörjare och hobbyfårsägare, såväl som kurser för "lammproducenter".
Ofta är kurserna knutna till något visst tema som "fårens utfodring", "lamningskurs", "hantering av får" eller något annat.

Men det varierar väldigt mycket beroende på var man finns, vissa fåravelsföreningar är mer aktiva än andra, och vissa länsstyrelser.

Men om jag får ihop ett kompendium att ha som grundbult i en kurs, så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att hålla sådana för blivande hobbyfårägare.

Kanske Migo skulle kunna tänka sig att vara med också i så fall som kursledare? Om du bor där jag tror ungefär, så bor vi inte så långt från varandra...
 
Jag är engagerad i mitt läns Fåravelsförening, och vi brukar, ofta tillsammans med Länsstyrelsen i vårt län, ordna kurser som passar nybörjare och hobbyfårsägare, såväl som kurser för "lammproducenter".
Ofta är kurserna knutna till något visst tema som "fårens utfodring", "lamningskurs", "hantering av får" eller något annat.

Men det varierar väldigt mycket beroende på var man finns, vissa fåravelsföreningar är mer aktiva än andra, och vissa länsstyrelser.

Men om jag får ihop ett kompendium att ha som grundbult i en kurs, så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att hålla sådana för blivande hobbyfårägare.

Kanske Migo skulle kunna tänka sig att vara med också i så fall som kursledare? Om du bor där jag tror ungefär, så bor vi inte så långt från varandra...

Jag finns mellan Örebro och Arboga, och skulle tycka det var jättekul! Helst inte under högsäsong för klippning/lamning bara;)
 
Det blir liksom lite som jag resonerade runt boken "FÅR" eller kursen "Lönsam lammproduktion" (som drivits av Fåravelsförbundet), att även om hobbyägaren kan lära sig många intressanta och viktiga saker genom sådana kurser/böcker, så blir det inte så intressant med produktionsoptimering förrän man verkligen försöker driva en "effektiv" lammproduktion.

Jag fattar inte, rekommenderade du eller inte? :confused:
Och hur ska man annars lära sig om det inte är rätt väg att läsa kurser? Hullbedömning t.ex. är ju lika viktigt oavsett om man har fem får eller femhundra.

EDIT: Såg att du höll kurser för nybörjare nu och det är ju bra! :up:
 
Jag fattar inte, rekommenderade du eller inte? :confused:
Och hur ska man annars lära sig om det inte är rätt väg att läsa kurser? Hullbedömning t.ex. är ju lika viktigt oavsett om man har fem får eller femhundra.

EDIT: Såg att du höll kurser för nybörjare nu och det är ju bra! :up:

Det är alltid bra att gå en kurs, även om den inte är anpassad till ens egen tänkta djurhållning, men det blir mycket som blir irrelevant när man själv tänker "hobby" och kursen är avsedd för "produktion".

Dessutom så blir det en hel del saker som inte tas upp av "produktionskursen", som man behöver svar på som hobbyfårhållare.T.ex.: Hur avmaskar man t.ex. sina 5 får på ett enkelt sätt, utan att köpa utrustning för tusentalskronor? Vilken variant av E-Selentillskott är billig, fungerande och praktisk att ge till 5 får? Spelar det roll att vara med i Maedi-Visna programmet och köpa MV-fria djur när jag bara ska ha några hobbyfår? Hur hanterar man (flyttar) några få får utan hund? Vilken sorts stängsel är bäst (inte mest lönsamt)?

Javisst, hullbedömningen är bra att lära sig, och likaså att kunna förstå en grovfoderanalys och sätta upp en foderstat som är rimlig, och sådant är lika oavsett många eller få får.
 
Till mitt nya hus hör några hektar mark och jag skulle vilja att det hålls röjt och öppet. Det är dels vall och dels gammal betesmark. Det sistnämnda har fått växa igen och består idag av röjd hagmarksskog med gran, tall, löv, ädellöv och hassel.

Är det lämpligt för får t ex? Eller finns det någon bättre idé? Jag vill gärna ha djur och det finns en gammal ladugård (liten) och några andra byggnader.

Det skulle vara toppen med synpunkter och tips från er som har gårdar!

Vi har afrikanska dvärggetter hemma på vår mark. Fyra stycken, mor far och två killingar som nu vuxit upp. De är utmärkta busk och slyröjare och otroligt roliga att titta på. Mycket sällskapliga och trevliga. Vi har dem på tre /fyra eltrådar och det fungerar utmärkt. Äter hö och lite lite pellets. De bor i en vinterbonad lekstuga och går ut och in som de vill. På vintern när kylan kommer klarar de sig utmärkt med en frostvakt och massor av halm att sova på. De gillar inte regn och så fort regnet kommer springer de in i lekstugan och myser.
 
Vi har afrikanska dvärggetter hemma på vår mark. Fyra stycken, mor far och två killingar som nu vuxit upp. De är utmärkta busk och slyröjare och otroligt roliga att titta på. Mycket sällskapliga och trevliga. Vi har dem på tre /fyra eltrådar och det fungerar utmärkt. Äter hö och lite lite pellets. De bor i en vinterbonad lekstuga och går ut och in som de vill. På vintern när kylan kommer klarar de sig utmärkt med en frostvakt och massor av halm att sova på. De gillar inte regn och så fort regnet kommer springer de in i lekstugan och myser.
Jag är svag för getter också. Vi hade några i stallet där jag hade hästen. De var så gulliga och finurliga.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 346
Senast: fejko
·
Övr. Djur Jag har funderat på att skaffa ett par getter och inhägna gärdet vid vårt hus åt dem. De kommer isf att få vara där under sommarhalvåret...
Svar
15
· Visningar
2 189
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp