Bukefalos 28 år!

Får inte katter borrelia??

Lena Furberg

Trådstartare
Vi har 4 katter som trots Frontline ständigt är fulla med fästingar. Hunden får numera Promeris SpotOn som är effektivare men även på honom får vi plocka enstaka fästingar. Han hade Borrelia ifjol.
Nu undrar jag - om nu var femte fästing bär på Borrelia, hur kommer det sig att katterna inte blivit sjuka??? Dom måste haft 100 fästingar!! Eller blir dom sjuka fast det inte märks? Eller är dom immuna??
 
Sv: Får inte katter borrelia??

Det vill jag gärna veta också. Har då aldrig hört talas om en katt med fästingsjukdom, eller tystas det ner.
 
Sv: Får inte katter borrelia??

Visst kan katter få både borrelia och andra fästingsjukdomar. De kan bli allvarligt sjuka, men det kanske inte är så vanligt. Om man misstänker borrelia brukar man skicka blod till SVA. I mina öron låter det inte otroligt att många katter skulle kunna ha immunitet, förvärvad eller medfödd. När det gäller vingelsjuka vet man väl inte säkert att inte fästingar skulle kunna ha med saken att göra, men jag är inte helt uppdaterad där.:grin:
 
Sv: Får inte katter borrelia??

Effekterna kanske inte syns? Borrelia, då ska det väl synas en röd upphöjd ring kring bettet. Hur enkelt ser du en sån ring i all päls? Inte vidare enkelt. Mao, alla dina katter kanske har borrelia, utan att du upptäckt det?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 814
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Är som sagt allergisk mot katt men har i flera år hört om sibirisk katt. Har haft hund i flera år trots allergi även där men då gick det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 857
Senast: Liten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 577
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Jag bor på en plats där fästingar tack och lov än så länge är ovanliga. Jag har haft 4-5 st på 10 år (på katterna, inga på...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp