Bukefalos 28 år!

Får man börja elda nu?

Västernorrland, i onsdags när jag åkte till jobbet var det +3 grader. Så det är definitivt dags att elda.
Men för att se det lite positivt så bör mygg och knott börja dö om vi får lite minusgrader.
 
Västernorrland, i onsdags när jag åkte till jobbet var det +3 grader. Så det är definitivt dags att elda.
Men för att se det lite positivt så bör mygg och knott börja dö om vi får lite minusgrader.
Till och med i södra Småland har vi haft låga temperaturer (4 grader) på morgonen, men sedan har vi haft runt 20 grader på dagarna så huset håller värmen... :)
 
Jag har tillverkat jättefina myggfönster men i år har de bara användts bara några dagar.
@Scata @Krålus
Det har regnat konstant och när jag har myggfönstren i måste det riktiga fönstret stå vidöppet och då blir det blött och möglar/ruttnar så småningom. Å andra sidan är det sällan för varmt inne när det regnar.
 
Det är kallt på morgonen och tvätten tar två dagar att torka.
Jag bor i Ög hur är det hos er?
Man får helt klart elda inomhus när det börjar bli mörkt är mitt motto. Men bor i lägenhet där öppna spisen har fläkt som behöver stå på när brasan slocknat så eldar vi sänker vi inne temperaturen 1-2 grader. Vi eldar för nöjet och kråkorna.. men försöker låta bli när det varit för stor vedbrist!
 
Myggfönster är en absolut nödvändighet tror jag har sex stycken
Och flugorna är värst :meh:
Jag gillar egentligen allihop och är oerhört tacksam att få bo på en plats där mångfalden och mängden är så stor bland insekterna. I år har jag sett flera nya slags steklar och även ett nytt slags vildbi (tror jag).

Myggor och flugor kan dock få hålla sig på lagom nivå men det brukar faktiskt svalor och fladdermöss sköta ganska bra. Jag blev både glad och lycklig när jag häromkvällen såg fladdermöss igen, de har tyvärr varit i låga antal ett tag.
 
Jag gillar egentligen allihop och är oerhört tacksam att få bo på en plats där mångfalden och mängden är så stor bland insekterna. I år har jag sett flera nya slags steklar och även ett nytt slags vildbi (tror jag).

Myggor och flugor kan dock få hålla sig på lagom nivå men det brukar faktiskt svalor och fladdermöss sköta ganska bra. Jag blev både glad och lycklig när jag häromkvällen såg fladdermöss igen, de har tyvärr varit i låga antal ett tag.
Vad är det för spindel som ser ut som en geting med långa ben?
 
Vår kamin (pellets) är ställd att gå igång ca 1 timme innan jag och ungarna ska upp på morgonen, så det inte är kallt inne när man ska klä på dom. När den stängs av är det dags att åka vet dom.
 
Vi har haft frost några nätter nu i veckan här i norra Västerbotten, några mil in från kusten. Så igår morse eldade jag lite för första gången denna säsong, mest för mysfaktorn men även för lite värme. Har inte haft på någon värme förutom i badrummet sedan i april.
Men i natt var det kring 9 grader och har varit kring 15 grader på dagen. Då står ytterdörren öppen dagtid och sovrumsfönstret är öppet dygnet runt än så länge. Älskar känslan av friskluft och tål inte när det är varmt instängt och kvalmigt.
 
Jag såg en hos veterinären häromdagen
IMG_6425.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 286
Senast: __sofia__
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: Zacci
·
Hemmet Det har kommit så många nya råd kring att elda i kamin i vinter, förmodligen för att många som eldar gör det i eldstäder som inte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 155
Senast: Mia_R
·
Samhälle Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
5 669
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp