Bukefalos 28 år!

Far-morfar-kombinationer

FlipTheFrog

Trådstartare
Lite nyfiken på något som jag tycker det pratas för sällan om i svensk halvblodsavel, nämligen 'blodskombinationer' som slagit väl ut.

Någon här som känner till lyckade kombinationer (far-morfar t ex) som förekommit flera gånger?
 
Pontus 497 - Ganesco 503 vet jag är ganska populär kombination. Hur framgångsrik de två tillsammans är har jag dock ingen aning om, men det brukar bli trevliga ridhästar i alla fall. :)
 
Bernstein-Ganesco

verka ha slagit väl ut. Har sett några exemplar och därför lagt märke till de som tex exporterats, gått bra på tester osv.
 
Intressant tråd, hoppas det blir många svar.

Vi har ett sto e. Cardento - Bonaparte. Det har vi fått höra från elitryttare att det är en mycket bra kombination. Hoppas att det stämmer...

Tittar man på tyska hingstar finns det väl en hel del "gyllene kombinationer", tex Capitol I - Caletto II
 
En annan tysk "golden cross" sägs ju vara Landgraf I - Cor de la Bryère, möjligtvis också söner till dessa i samma kombination.

//Kristin
 
Rackarns - du hann före! :D

Skulle precis säga det! Jag har ju ett sto efter Landlord och kommer nog satsa på en Cor de la Bryère-hingst!

/C
 
Rubinstein - Inschallah x, Weltmeyer - Laurie's Crusador xx och Donnerhall - Pik Bube I är också 'golden crosses' fast inom dressyren. :) Goldlöwe är också en hingst som börjat visa sig exceptionellt bra som morfadershingst, Relevant e. Rubinstein är ett sådant exempel.
 
Fast Amira, Bombay och Cambay är ju helbröder... Visar att DET stoet funkar bra med Napoleon, men kanske inte att Napoleon-Flamingo är en i övrigt säker kombination...
 
Chagall-Drabant

För att svara på min egen tråd, så lär Chagall-Drabant i olika tappningar (Napoleon-Flamingo är ju en avlägsen sådan) vara över(?)representerade bland goda tävlingshästar, dressyr.

Någon som hört om lyckade Bellini-kombinationer..?

~CiA
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 544
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 473
Senast: Farao
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
942
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp