Bukefalos 28 år!

får säljare bryta överrenskommelse?

M

Mewz

Var intresserad av en häst, en billig sådan förvisso, då den står under behandling. Åkte och tittade och fattade tycke. Igår blev det då bestämt att ok, jag tar den förutsatt att det går bra att vi hämtar nästa helg efter att priset åkt upp 1500. Jodå, betalade in halva hästen på en gång och fick bekräftelse-sms att det anlänt till säljarens konto.

Idag uppdagas då att hästen måste hämtas på söndag, vilket inte går, då vi inte är hemma. Sen kommer det att jo, den kostar ytterligare 2000 pga obetald stallhyra som då jag förväntas betala..

Jag ifrågasätter och då vill hon bryta avtal.

rätt eller fel?
 
Sv: får säljare bryta överrenskommelse?

Har ni skrivit kontrakt?
Var summan du betalat in menad som handpenning?
 
Sv: får säljare bryta överrenskommelse?

Idag uppdagas då att hästen måste hämtas på söndag, vilket inte går, då vi inte är hemma. Sen kommer det att jo, den kostar ytterligare 2000 pga obetald stallhyra som då jag förväntas betala..

Jag ifrågasätter och då vill hon bryta avtal.

rätt eller fel?

Ursäkta men säljaren verkar ju helt dum i huvudet!! Du ska väl för fn i stå för HRNNES obetalda stallhyra??? Fattar nada :confused::eek:
 
Sv: får säljare bryta överrenskommelse?

Verkar ju konstigt.
Om söndag hade varit den sista i månaden hade jag ju förstått. för då skulle de antagligen fått betala nästa månads hyra oxå.
Eller så har de inte betalat denna månaden som är, och så vill stallägaren ha betalt för att annars åker hästen ut på söndag..

Fråga varför och se vad hon säger.
Hur som helst verkar det väldigt konstigt.
 
Sv: får säljare bryta överrenskommelse?

Nej, det tycker inte jag är rimligt heller.. Men vi har enats om ett rimligt belopp då detta är en underbar häst jag blev störtkär i och inte vill släppa.


Men om säg, rent hypotetiskt, köparen drar sig ur en affär, då är ju köparen per automatik ersättningsskyldig. Däremed bör ju samma gälla tvärtom?
 
Sv: får säljare bryta överrenskommelse?

Jag vet inte hur erat avtal ser ut men hon har redan brutit det iom att hon ändrat pris och när hästen ska hämtas. Om inte ni hade någon slags reservation för ändringar då såklart.
 
Sv: får säljare bryta överrenskommelse?

Ersättningsskyldig kan man ju bli, men då krävs det (oftast) att den som ska få ersättning faktiskt lidit en ekonomisk skada. Köparen blir således inte automatiskt ersättningsskyldig om han/hon drar sig ur.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 928
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 215
Hästvård Jag flyttade för ca 3 veckor sedan till nytt stall. Dagen efter inflytt möter jag stallägaren i sadelkammaren och hon börja prata om att...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 333
Senast: hoppeloppe
·
Ekonomi & Juridik Vet inte var jag ska lägga tråden så det fick bli här. Bakgrund: Syrran bad mig om hjälp med att rida till hennes ponny som blivit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
23 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp