Bukefalos 28 år!

Får vi ha henne på dagis?

Sv: Får vi ha henne på dagis?

Är inte riktigt säker på att jag förstår dig till fullo. Rätta mig om jag missförstått dig.

Han är ju faktiskt ganska så tidig i sin utveckling. Kan ju kanske ha att göra med det? Han går på en 1-3 avdelning och han leker nästan bara med dom äldre barnen.

Tex när dom skall åka ruschkana (hur stavas det? :o) så har han lärt sig att det är mycket roligare att leka med dom andra och åka tillsammans än att ha den helt för sig själv (han lät inte andra barn använda den förut, den var ju hans enligt honom).

Det mesta är bara småsaker men jag märker skillnaden när vi är ute på tex en lekplats och det är andra barn där eller på öppna förskolan.

Mvh
Tora

Ja du missförstår mig lite..

Att åka rutschkana med andra barn är inte detsamma som att leka tillsammans med andra barn. Man kanske kan göra skillnad på att leka med andra barn och att leka tillsammans med andra barn?

Fast jag är inte så säker på att den där treårsgränsen är riktig heller. Jag brukar ibland studerar min dotter (i smyg) när hon leker på förskolan och det är en hårfin gräns i hennes lek mellan att leka med och tillsammans. Då är hon "bara" 23 månader .

Hon älskar att vara på förskolan och hon gillar verkligen att vara omgiven av andra barn, men om hon verkligen leker tillsammans med andra barn än låter jag vara osagt. Det skulle säkert fungera att tillfredsställa hennes behov genom att dagligen besöka ÖF under några timmar ( just nu i hennes ålder ), men det är inte praktiskt genomförbart.

( På vårat ÖF jobbar två st förskolepersonal )

Hade vi haft en nyfödd så hade jag nog nyttjat 15/h i veckan både för E´s skull och för min/bebis skull. Det kanske låter hemskt i vissa öron, men tja då får det göra det :laugh:. Det hade förstås varit annorlunda om hon inte trivdes alls på förskolan, då hade jag haft henne hemma då hennes behov går före mina.
 
Senast ändrad:
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Att leka kan ju vara olika saker. Riktiga roll-lekar där man fantiserar ihop nåt tillsammans brukar inte komma förrän 2,5-årsåldern.

Däremot leker de ju brevidlekar långt tidigare. De tar efter varandra och kanske lite turtagningar eller enklare regler. Lika viktigt det!
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Men det är ju det som vi diskuterar och vad jag skrivit :)

Behovet av socialt umgänge och direkta rollekar kommer senare enligt Björk, men vart den gränsen dras är ju hårfin. Att det är viktigt har jag aldrig ifrågasatt, men "bredvidlekar" går ju att fylla behovet genom ÖF så som Björk skriver.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Så vad jag försöker få fram är att bara för att ditt barn nöjer sig med att bara gå hemma så är det inte säkert att ett annat barn gör det. Att då dömma föräldrarna till det andra barnet utifrån erfarenheten från ditt barn är fel.

Absolut är det så!
Barn är olika. Det är dock så att det också finns barn som INTE har "krav" på ordnad verksamhet varenda dag, timme och minut vid 2-3-4 års ålder. Och inte heller de föräldrarna och barnen vill bli "dömda" som att de inte förstår sina barns behov när/om de väljer att sysselsätta dem/ha dem hemma själv. Jag menar inte att döma dig eller någon annan. Ni gör väl val som passar er bäst.

Jag har ingen statistik, men har en känsla av att vi tillhör en minoritet (i alla fall här där vi bor) som väljer att inte låta sonen gå 15-timmars nu när vi går hem med syskon. Och jag tvivlar faktiskt på att det är så att vårt barn är ett exklusivt, ovanligt undantag som (gissar jag, vi är ju inte där än) kommer klara det bra och trivas med det. Det känns väl som att det kanske borde vara 50-50 om det handlade om t ex 2åringar som din son; som har större krav på att det ska "hända saker" än det gör i vardagen hemma. Det jag menar är att om din son är en sådan som upplevs som sällsynt aktiv och social i tidig ålder så är det ju knappast så att hans personlighetstyp är en majoritet och det är exakt samma anledning för "alla" som använder 15-timmarsverksamhet. Då skulle han ju inte upplevas/kategoriseras på det sättet. Och vår son, som är en mer "cool" typ skulle upplevas som närmast apatisk om normen vore sådan. ;)

Och jag skulle också vilja säga att föräldrar är olika. En del föräldrar har mer ork/intresse/tålamod. En del tycker det är jätteskönt och roligt att bara umgås med sina barn i x antal år, medan andra blir "lappsjuka" och behöver vuxenkontakter för att må bra själva. En del har "fallenhet" för att vara pedagogiska och stimulera sina barn bara sådär automatiskt i vardagen, andra behöver anstränga sig och tänkta till mer för att lyckas med det.

Själv är jag mer tålmodig än jag trodde innan jag blev förälder. Jag tror att jag är ganska bra på att själv "stimulera" barnet till lärande i olika vardagssituationer. Min svaga sida är att jag drabbas av tristess om jag BARA skulle umgås med små barn dag ut och dag in i en alltför lång tid (när jag och sambon jobbade varannan dag och var f-ledig varannan dag - det var alldeles utmärkt för mig.). Jag tröttnar helt enkelt på småbarnslek och sånt. Min sambo är nog sämre på att just "stimulera" och tycker oftare än jag att det är "besvärligt" när sonen vill hjälpa till eller vara med. Å andra sidan är han mycket mer tålmodig än mig (på gott och ont när man har en 3åring som vill bestämma) och han skulle kunna vara hemma på heltid lång lång tid utan att bli särskilt socialt utarmad. Vi är olika, vi också.

Nu har diskussionen på något vis hamnat omkring 15timmars. Jag vill bara klargöra att jag har inget som helst problem med att föräldrar nyttjar 15timmars vid föräldraledighet. Som jag sagt tidigare så har jag full förståelse för att det kan vara till stor nytta för både många barn och många föräldrar. Däremot är jag frågande till dem som vill ha MER än 15timmars och tycker deras små barn (under 3 år) har behov av det. Som nästan verkar anse att barnet mår bättre av att vara på förskolan 25-30-40 timmar i veckan än att vara hemma med sina föräldrar merparten av den tiden. DET är ett stort frågetecken hos mig. Och det tror jag inte barn i den åldern HAR behov av.

Jag tror inte att små barn har ett eget behov av att vara "ifred" från sina föräldrar. Jag tror vi har mer problem med att många barn tvärtom skulle må bra av att få MER tid med sina föräldrar. När världen nu är organiserad så att vi jobbar för vår försörjning och behöver lämna bort barnen när vi arbetar så är det ju så och det fungerar ju faktiskt himla bra för de allra flesta! Men att däremot önska att barnet fick MER tid på dagis än när man jobbar, det kan jag inte förstå och tro är det bästa för barnet. Jag tror föräldrar är viktigare för sina barn än vad förskolan är.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Men det är ju det som vi diskuterar och vad jag skrivit :)

Behovet av socialt umgänge och direkta rollekar kommer senare enligt Björk, men vart den gränsen dras är ju hårfin. Att det är viktigt har jag aldrig ifrågasatt, men "bredvidlekar" går ju att fylla behovet genom ÖF så som Björk skriver.

Jag menar precis samma sak som dig! Att leka bredvid har ju vår son också gjort länge. Redan när de är något halvår kan ju barn tycka om att studera andra barn, de skrattar och ler, precis som de gör emot vuxna. Och nu när vi får syskon till vårt barn så tror jag det barnet kommer ha mycket glädje av sin storebror redan vid ett par månaders ålder - social interaktion börjar ju jättetidigt!! Men att leka MED är för mig något annat. Dels är det ju som du skriver en definitionsfråga; när sonens mindre kusin på 1 år var och hälsade på förra gången lekte de en kortare stund "med" varandra (för första gången) - det var en lek där vår 3åring sprang och skrek och lilla 1-åringen härmade. Men att leka rollekar som sonen börjat göra mer och mer successivt efter 2,5årsåldern, det är ju något helt annat. Det kan liksom inte lekas med en (vanlig/normal) 1åring. Även om man i viss mån som vuxen kan "hjälpa" en 1åring och 3åring att leka "tillsammans".
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

du kanske har skrivit det förut, men varför har ni bestämt att ha sonen hemma när du är FL?

du får givetvis göra som du vill och känner, men när våran mini anländer kommer 15h med matilda på dagis innebära att jag kan ägna mig odelat åt mini.
på samma sätt som jag kunde med matilda.

ta det inte som kritik av något slag, för det är det absolut inte menat sm, men hur tänker du runt det?
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Eftersom jag valt att ha min snart 5-åring hemma nu när jag är föräldraledig kan jag också svara på din fråga.
Nu bor ju visserligen min son hos sin pappa varje måndag och tisdag och varannan fre-sön. Men jag hade velat ha honom hemma hur som helst. Men nu är jag bara glad att jag får extra mycket tid med honom.
Jag lät honom bestämma själv om han vill vara på dagis eller hemma med mig och lillebror. Han har varit hemma med mig sedan oktober förra året då jag blev sjukskriven. Såg ingen anledning att lämna honom på dagis när jag var hemma.
Han går på gympa på onsdagar, öppna förskolan på torsdagar och fredagar. Och så åker vi till badhuset varje torsdag.
Med tanke på antalet barn på hans avdelning på dagis tror jag att han får ut mycket mer av att vara hemma. Nu är han ju på dagis ändå varje vecka då hans pappa har behov av det, så måndagar och tisdagar får han vara där ibland när han inte kommer till mig istället.
Han är ledig från dagis under alla lov.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Jag kan också svara på den frågan. Min lilla (Maja) är 5 månader och min "stora" (Emilia) har precis fyllt 2 år. Emilia har varit hemma med oss och kommer vara det fram till 1 april. Jag hade gärna haft henne hemma längre men det går inte så bra längre. Vi känner inga andra barn i Emilias ålder som är hemma och jag märker att hon behöver träffa andra barn. Vi går på föräldra-barn-träff men det är vara 1,5 h varannan vecka och det räcker inte.

Hade vi haft tillgång till öppen förskola flera timmar i veckan eller känt många andra barn som är hemma hade Emilia fått fortsätta vara hemma.

Vi kommer betala för 20h förskola/v men vi får se hur mycket vi kommer utnyttja.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

På tal om 20h/vecka.

Det är vad E går nu och det passar alldeles perfekt för henne. Hon behöver tre dagar att varva ner och vara hemma på trots att hon verkligen älskar att vara på förskolan.

Hon går nu mån-tors 9-14.
Då äter hon frukost hemma, fruktstund/mellis och lunch på förskolan. Sover mellan 12-13 och hinner vakna och komma igång/leka lite innan vi hämtar :)
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

kl

Vi har också valt att ha båda barnen hemma (My är nu 2 år o Maja 1/2 år). Det hade känts jättekonstigt att lämna bort My när vi ändå skulle vara hemma. Men då hade hon ju inte börjat gå på förskola alls innan Maja föddes...

För oss har det fungerat super, men vi har också många runt oss med barn i samma ålder och vi hittar på många aktiviteter och går till ÖF regelbundet. Vi jar sökt 15 timmars för My till hösten (vi får se om vi tackar ja när det väl gäller) eftersom vi ser att My älskar den typen av miljö/verksamhet och är väldigt tidig i sin sociala o språkliga utveckling och leker avancerade lekar. Jag tror därför att hon kommer tycka att det är roligt på dagis.

//Julia
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Vad olika det är. Jag hade nog skolat in och nyttjat våra 15h om jag fått ett till barn nu :)

För mig skulle det inte alls kännas konstigt, mer att jag erbjuder E något som jag inte har möjlighet till :)
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

du kanske har skrivit det förut, men varför har ni bestämt att ha sonen hemma när du är FL?

du får givetvis göra som du vill och känner, men när våran mini anländer kommer 15h med matilda på dagis innebära att jag kan ägna mig odelat åt mini.
på samma sätt som jag kunde med matilda.

ta det inte som kritik av något slag, för det är det absolut inte menat sm, men hur tänker du runt det?

*morr*
jag skrev precis ett långt svar till dig som försvann.... återkommer!!
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

*morr*
jag skrev precis ett långt svar till dig som försvann.... återkommer!!

finns nog inget mer irriterande! brukar kopiera texten innan jag trycker på nån knapp när jag skrivit långt, för det är SÅ FRUKTANSVÄRT retsamt när 10 minuters formuleringar blir borta!!!!
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Vad olika det är. Jag hade nog skolat in och nyttjat våra 15h om jag fått ett till barn nu :)

För mig skulle det inte alls kännas konstigt, mer att jag erbjuder E något som jag inte har möjlighet till :)

och erbjuda den lilla något som den stora fått naturligt. mamma bara för sig själv. :)
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

du kanske har skrivit det förut, men varför har ni bestämt att ha sonen hemma när du är FL?

du får givetvis göra som du vill och känner, men när våran mini anländer kommer 15h med matilda på dagis innebära att jag kan ägna mig odelat åt mini.
på samma sätt som jag kunde med matilda.

ta det inte som kritik av något slag, för det är det absolut inte menat sm, men hur tänker du runt det?

NU ska vi se om det fungerar att svara denna gång! ;)

Jo, såhär: i min bild av mitt/vårt föräldraskap som helhet fanns liksom inte ens någon annan föreställning än att när/om vi får syskon/nummer 2 så är båda barnen hemma. Vi är ju föräldralediga och jag har liksom aldrig sett något annat framför mig än att då är barnen hemma. Sambon verkar också ha samma "bild" framför sig (och vi delar våra föräldraledigheter lika). Jag tror att en del av den bilden har att göra med både min och sambons uppväxter. Ingen av oss gick på dagis, båda började på "lekis" vid 6 års ålder (motsvarande förskoleklass nuförtiden). Hans mamma var hemmafru (han var hemma med ett äldre syskon och ett yngre). Min mamma var dagmamma så det var jag, min yngre bror och diverse dagbarn hemma under de åren.

Min första tanke om 15timmars var "varför DET, när man är ledig??". Sen har jag hört föräldrar som använder det och förstått vitsen med det i viss mån.
Men jag tycker fortfarande inte det är tillräcklig "vits" för vår del. Mitt/vårt resonemang är snarare att det är ett enormt privliegium för oss och sonen att vi får ytterligare en lång heltidsperiod hemma med varandra! Och att han också får vara med i syskonets omvårdnad. Och att syskonet har honom hemma.

Jag ser liksom inte några som helst "problem" med att han är hemma med oss. Eller nå, jo, vi har bestämt att för att upprätthålla sociala kontakter med andra barn så ska vi gå på öppna förskolan, försöka upprätthålla kusinkontakten samt kanske gå på någon kvällsaktivitet (gymnastik eller dylikt) för att han ska få just detta till sig.

Att få "ensamtid" med den lilla på det sätt som jag/vi hade med sonen ser jag inte som något absolut nödvändigt. Det barnet föds in i en familj där det redan finns barn, alltså blir tillvaron sådan som den är med ett äldre syskon direkt från början. Ensamtid med både äldre och yngre barnet får vi skapa när vi är hemma båda föräldrarna (helger och kvällar) samt med hjälp av barnvakter emellanåt (vi har far - och morföräldrar på nära håll).

Sen brukar jag säga "man är inte sämre än att man kan ändra på sig!". Skulle vi märka att sonen far ILLA av hemmatillvaron så får vi väl ändra oss. Men jag tror vi känner både honom och oss själva så väl att vår plan och tanke omkring detta troligen stämmer.

Dessutom tillkommer att nyttjandet av 15timmars vore svårt rent praktiskt för oss. Vi bor utanför tätorten och i och med att man bara får nyttja det i form av 3 h/dag så betyder det att även om sonen skulle åka in med arbetande förälder på morgonen till förskolan så skulle den föräldralediga sen få packa in sig i bilen och åka iväg och hämta vid 11-tiden. Vi tycker det känns mer "krångligt" än värt det. Och två extra bilresor blir det ju varje gång också.

Vi tillhör också den numera ovanliga skaran som valt dagmamma istället för förskola. Sonens 2 år i barnomsorg har alltså varit hos dagmamma. När nästa föräldraledighet är slut kommer vi dock välja förskola.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Ja det är väl tur att man är olika, det hade varit tråkigt annars ;)

Jag hade kanske tänkt annorlunda om My redan hade gått på förskola när hon fick ett syskon, men som läget har varit nu så såg vi ingen anledning att skola in henne bara för att Maja föddes. Hon hade inte börjat på förskola i den åldern om inte Maja fötts heller, så det kändes liksom inte som ett alternativ. Hon får massor av stimulans ändå som det är, och vi tycker alla att det är väldigt roligt att vara hemma. Vi har också mycket hjälp i form av mor- och farföräldrar.

Att gå på förskola kommer hon ju hinna med ändå, och jag tycker att det känns mer lagom att låta henne börja nu om ett halvår när behovet av att leka med andra barn blir större och då hon kan uppskatta den miljö som är på en förskola på ett annat sätt.

Vad gäller Maja så får hon väldigt mycket uppmärksamhet och egentid med oss. Självklart inte lika mycket som My fick, men vi är rätt bra på att dela upp oss lite ibland och ge barnen lite egentid med varsin förälder, samtidigt som vi också gör mycket tillsammans. När My är med mormor eller farmor så får Maja lite egentid med oss osv.

//julia
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Ja alltså det var verkligen ingen kritik mot ditt ( och Björks ) val att ha barnen hemma, absolut inte!

Givetvis kommer My hinna med förskolan, det är inte anledningen till att jag tänker/tycker som jag gör i mitt fall.
E gillar verkligen att leka med andra barn och där kan ju ÖF också fylla behovet ( som jag skrev tidigare ), men här har dom bara ÖF två dagar i veckan och det är inte tillräckligt. Kanske hade det varit annorlunda om vi bott kvar i Gbg där ÖF finns alla vardagar?

Jag tycker också att det är roligt att ha E hemma, men jag märker också vilken positiv bit som förskolan ändå är för henne. Vad gäller ensamtid med andra barnet så tänker alla olika och jag tror absolut att ni tillgodoser båda era barn behov, det har inte slagit mig alls att behovet inte skulle tillgodoses bara för att man väljer att ha båda barnen hemma. Tror nog det var Cilla som skrev om den biten?
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Självklart tog jag det inte som någon kritik kära vän! Jag kanske också skulle ha varit tydligare med att svaret inte enbart var riktat till dig, utan var lite allmänt sådär =)

Jag tror absolut att de flesta barn har glädje av förskolan, och jag vill absolut att My ska gå på förskola, men jag känner inte att vi behöver stressa med det. Hon har det så väldigt bra här hemma och är så nöjd med det, så jag tror inte att det fattas henne i nuläget. Hon älskar också att leka med andra barn, men hon älskar precis lika mycket att leka med farmor eller mormor eller mamma och pappa =) Vi har öppna förskolan måndagar och onsdagar så då träffar hon ju många barn, sen har vi 6 barn här bara på vår lilla kulle, och vi träffas ofta, och alla leker ofta ute under helgerna. Min mamma kommer varje måndag em och en gång på helgen, och Mys farmor har My varje torsdag och kommer ofta och tar en promenad elelr så med oss ytterligare en dag i veckan.,..så My är jättestimulerad och nöjd. Och vi är också jättenöjda! Men som sagt, det blir 15 timmar/vecka till hösten.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Vi hör också till dem som hade barn 1 hemma (ett år) med barn 2. Nr 1 var 2 år 3 mån när nr 2 kom och hade fått förskoleplats från januari (då han var 2) men vi tackade nej eftersom vi skulle vara hemma med nr 2 och inte såg behov av platsen. Känner mycket såsom ovanstående förklarat ang orsaken. Han var dessutom väldigt mammabunden och jag tror han hade blivit mycket svartsjuk över att bli lämnad när lillebror fick följa med mig hem. Däremot valde vi att låta honom börja 15h när han fyllt 3 eftersom vi insåg att trots öppna förskolan var det svårt för honom att träffa barn och att han inte interagerade med andra barn. Han lekte avancerade rollekar med vuxna och var långt framme i sin talutveckling men han behövde lära sig umgås med barn. Hela första terminen på fsk blev han tyst i närheten av barn men personalen såg hans talförmåga när de var ensamma med honom. Under sommaren var det en envis jämnårig grammpojke som inte gav sig som fick sonen att börja leka med honom. Det fortsatte när han började fsk med att han pratade med andra barn etc och han älskar att vara där sedan länge (han blev 5 i dec) men han ör väl inte helt sig själv på fsk, tex kan personalen känna en viss oro över att han väljer att avstå från lekar och väljer att inte delta i vissa saker och ser det lite som ett lekproblem. Jag som ser hans oerhörda lekförmåga hemma med vuxna/lillebror/kompisar tror mer att det är situationen som avgör. Han gillar inte när andra blir för stojiga, han gör hellre annat om han vill det och föjer inte alltid gruppen trots att alla andra gör det, etc. Kanske hade han fått en lättare första period på fsk om han startat som 2åring och inte haft interaktionssvårigheten men jag tror inte det, facit har man ju dock aldrig. Har inte ångrat vårt beslut även om han var den mest svartsjuka storebror som aldrig såg lillebror annat än som ett icke önskvärt bihang som bebis, nu kan de ha hur kul som helst även om de slåss ibland.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Nu har vi ju inget syskon på G än, men rent spontant tror nog jag att om L hade fått ett syskon innan han började i förskola, så hade han nog fått vara kvar hemma. Om han däremot skulle få ett syskon nu (tämligen omöjligt, jag väger inte mer än vanligt ;) ) när han är 2 ½ och har gått i en och en halv termin och verkligen stormtrivs så hade han fått gå kvar. Jag tror det vore att göra honom en otjänst att ta honom därifrån.

Det var mina hypotetiska tankar det ;).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Hålögd och ledsen svor jag en lång ramsa igår när sonen, drygt 3 år, fortfarande inte sov kl 22. Jag måste gå upp senast kl 5 på...
2
Svar
24
· Visningar
6 284
Senast: pajaztar
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 314
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 947
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp