Bukefalos 28 år!

Får vi ha henne på dagis?

Sv: Får vi ha henne på dagis?

Ser den mtp skattefinansiering, det som störde mig väldigt när jag började jobba mina knäppa tider var ju det att han inte fick sina 15h längre som han hade haft när jag var arbetsledig.. För som dom sa här i kommun, barn under 3 (?) har inte det sociala behovet som dom över har.. Jaja, löste sig iaf.

Heltidsplats i Norge ligger väl på 2/2500 i mnd, det är då 40 timmar i veckan, sen är det bara att dela av neråt ;) Priset kan nog variera lite på var i landet man bor, men runt där iaf.

Jodu, tanken har funnits, men vet ej hur det ska löna sig -> 15 barn, 30 000 i mnd till löner och drift.. Barnflicka visst, men då är man lika långt egentligen, är inte att bli av med mitt barn jag vill, jag vill att han ska kunna få utvekla sig i lek med andra barn, utan att nödvändigvis jag finns på plats hela tiden. Om ni förstår hur jag menar? :)
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Jodu, tanken har funnits, men vet ej hur det ska löna sig -> 15 barn, 30 000 i mnd till löner och drift.. Barnflicka visst, men då är man lika långt egentligen, är inte att bli av med mitt barn jag vill, jag vill att han ska kunna få utvekla sig i lek med andra barn, utan att nödvändigvis jag finns på plats hela tiden. Om ni förstår hur jag menar? :)

Just precis; det är ju det som är kärnfrågan: hur det ska löna sig. Detsamma gäller ju för kommunerna. Om det idag går att finansiera barnomsorg till arbetande eller studerande föräldrar samt 15-timmarslösningarna så är ju frågan hur kommunerna skulle kunna finansiera "det norska systemet"? Det innebär ju (som sagt) antingen höjd skatt eller sänkta kostnader någon annanstans i kommunens verksamhet. Vill skattebetalarna betala för det?

Jag förstår vad du menar med utvecklas med andra barn. Men jag håller också med den/de som menar att det sociala behovet av just egna vänner faktiskt inte ÄR så viktigt förrän från 3 år och uppåt. Och; det går ju att låta barnet leka med andra barn även när du ÄR på plats - i en lekpark, öppen förskola osv. För barnets skull ser jag ingen specifik vinst i att föräldern är frånvarande i leksammanhang med andra barn (om inte föräldern är en väldigt stor negativ faktor .... förhindrar lek, är för "hönsig" eller annat).
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Nej, inte vet jag, men de klarar det över gränsen ;)

Visst, vi har varit iväg på öppna förskolan o dylikt, så vet att det går och att jag inte är någon negtaiv faktor på det viset i hans lek, men i en hektisk vardag så tänker jag också lite vinn-vinn situation. Och ska jag vara riktigt ärlig, lekplatser med barn på på dagtid kryllar det inte utav här ute på visjan..:/
Jag har tydd til kombinerad medryttare/barnvakt för att få min vardag att gå ihop, dom dagarna det skiter sig har hon hästen, dom dagarna jag måste ha med E i stallet är hon barnvakt där.. Fungerar det med ;)

Nej, är inte lika viktigt då som sen, men ser också hur mycket de utveklas efter att ha börjat på dagis, hur glada dom blir när dom får se de andra barnen osv.. I min umgängeskrets här fins inte många barn i samma ålder, dom vänner jag har med jämnåriga bor från 10 mil och upp bort.. Vi gör det bästa utav det, det går, men som jag ser, för mina 1000 kr mnd får jag nu 12 timmar, hade vi haft liknande norsk system hade jag haft ca 20 timmar.. Så det behöver ju faktisk inte bli dyrare för alla ;)
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Heltidsplats i Norge ligger väl på 2/2500 i mnd, det är då 40 timmar i veckan, sen är det bara att dela av neråt ;) Priset kan nog variera lite på var i landet man bor, men runt där iaf.

Tycker det lät billigt... Mina vänner ca 1 timme utanför Oslo betalar 6430kr för 1 heltid + 1 halvtid, och där får tex inte barnen lagad mat till lunch:crazy: (i allafall inte alla dagar) om jag fattat det rätt.
Visserligen får föräldrarna göra vad dom vill medans barnen är på "förskola" men eftersom dom jobbar så mycket hämtar dom så fort dom bara kan efter jobbet.

Då maxtaxan infördes hade jag en vän som hade sin son på dagis för 14.25/timmen.... Med frukost lunch och mellanmål. De tycker jag var att få mycket för pengarna:)
Jag vill minnas att det var typ 600 kr/månaden.

* Jenny *
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Nej, inte vet jag, men de klarar det över gränsen ;)

Nu hänger jag inte med... vilka klarar vad över vilken gräns?

Vi gör det bästa utav det, det går, men som jag ser, för mina 1000 kr mnd får jag nu 12 timmar, hade vi haft liknande norsk system hade jag haft ca 20 timmar.. Så det behöver ju faktisk inte bli dyrare för alla ;)

Pengar in - pengar ut gäller ju inte bara i Sverige utan även i Norge. Det är klart att det antingen är så att norrmännen betalar mer skatt för att ha råd med det eller har avstått från andra saker som skattepengar betalar här. Alltifrån färre badhus/fritidsanläggningar till billigare mat på ålderdomshemmen, sämre biblioteksutbud eller högre egenkostnader för den som nyttjar kommunal service. Eller lägre bemanning (t ex fler barn per anställd inom barnomsorg).
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Som jag sa, varierar stort utifrån var man bor i landet, allt runt Oslo är dyrt.. Men kollade lite nu, priser för heltidsplats ligger från 2500-5000 kr i mnd.
Varm lunch är inte vanligt i Norge, därför ej inte varje dag på dagis.. Vet vi hade på dagiset jag jobbade, "middag" på fredager, annars var det brödmat. Det är inte högre skatt i Norge, men antagligen så är dagis mer egenfinansierat.

Säger inte att jag betalar för mkt, men blir lite snopen när det väldigt ofta faller sig så att han kan få komma strax efter mat eller bli hämtad strax innan. Dom dagar jag jobbar sent har han med sig eget barnmatglas som dom ger honom till middag, annars hade han bara fått mellanmål fram till välling kl 18.30. Men priset är billigt, maxtaxan låg, så vill tro att om man har standardjobb är ju lösningen super, väldigt mkt för pengarna. Det är väl först när man hamnar i mellanläget man märker av bristerna.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Vi har ett föräldrapar på förskolan där jag jobbar som har det precis som ni har det, förutom att han jobbar tors - tors. De dagar som han är ledig är dottern ledig, behöver han åka in för att arbeta extra riunger de oss och så kommer hon sin vanliga tid den dagen. Vi har pratat om att kolla hur det fungerar för henne att vara borta från förskolan under så pass lång tid som en varannan vecka, och det har fungerat bra. Hade vi provat detta en månad eller liknande och sett att ledigheten inte hade varit till fördel för barnet förskolevistelse hade vi i samråd med föräldrarna och med vår specialpedagog tittat på om det gått att skriva någon paragraftext för barnets skull. Men då bara för barnets skull. Hade föräldarna inte velat ha henne på förskolan under sin lediga tid så hade det löst sig också för barnet även om det kunnat tagit längre tid att få till kontiniunteten (svårstavat ord....).

Barnet i fråga är 2½ år. Barn klarar av att vara ifrån förskolan bra mycket mer än man tror utan att det blir jobbigt för det när det kommer tillbaka. Passa på att njut med erat barn under er lediga tid, vilken förmån för hennes pappa att få umgås med henne en hel vecka efter att ha varit borta så länge.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

ja, visst är det skönt för både pappa och barn, och för mig åxå!
lagad mat på bordet varje dag eftr jobbet, städat hus och tvättad tvätt! :D

men.....
faktum kvarstår att M inte pallar ny personal och hennes pyttelilla dagis har bara 1 fast fröken, 3 vikarier. blir hn sjuk och mste åka och ringer in vikarie, så står mitt barn utan trygghet.
så därför ville jag att hon ska få vara där lite även den veckan hennes pappa är ledig och lära känna vikarierna lite bättre.
h du kan hennes pappa passa på att göra icke-barn-vänliga sysslor, så att vi allihopa kan hitta på saker tillsammans när vi är lediga.

hur som helst, så har det iallafall löst sig på ett bra sätt, så vi är nöjda allihopa. :banana:
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Jag förstår vad du menar med utvecklas med andra barn. Men jag håller också med den/de som menar att det sociala behovet av just egna vänner faktiskt inte ÄR så viktigt förrän från 3 år och uppåt. Och; det går ju att låta barnet leka med andra barn även när du ÄR på plats - i en lekpark, öppen förskola osv. För barnets skull ser jag ingen specifik vinst i att föräldern är frånvarande i leksammanhang med andra barn (om inte föräldern är en väldigt stor negativ faktor .... förhindrar lek, är för "hönsig" eller annat).

Fast det håller inte jag med om. Min äldsta pojk började på dagis när var nästan 2 år. Han är väldigt tidig i sin utveckling. Pratar mycket och har väldigt lätt för att lära sig saker.

Så mycket som han har lärt sig på dagis. Personalen på dagis kan ge honom så mycket mer utmaningar än vad jag kan. Nu vet jag inte om det just är "min" personal som är så fantastiska eller om det är generellt så hög nivå på dagis.

Men där är det verkligen inte frågan om förvarning av barn utan verkligen en förskola (som jag vet att det igentligen skall kallas). Så mycket tanke och pedagogik bakom allt de gör. Alla lekar och allting är så otroligt genomtänkt. Tom en sån enkel sak som att gå ut och gå har en djupare tanke bakom än bara "lufta barnen".

Förstår verkligen varför det krävs högskolestudier för detta. Det är verkligen imponerande.

Jag skulle aldrig kunnat ge honom detta hemma. Vi har gått på öppna förskola hela hans uppväxt men där är det verkligen bara "lek och bus".

Han går där 15 timmar i veckan och älskar det.

Mvh

Tora
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Fast det du beskriver nu och som du inte håller med Björk om är ju inte detsamma som vad Björk skrev, i allafall om jag får tro.

Björk beskriver att det sociala behovet av vänner inte är så viktigt före tre års ålder, inte att små barn före tre år inte utvecklas eller att förskolan är förvaring.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Läste mitt inlägg igen och förstod att jag inte gjort mig tillräckligt tydlig.

Fast det är just en av de saker han har lärt sig. Tex att dela ut frukt och dela med sig till andra. Att leka med andra barn. Att acceptera att man måste dela med sig och tom göra det med glädje.

Hade en hel del problem med det på öppna förskolan. Det är det att personalen tacklar dessa problem på ett helt annat sätt än jag.

Jag är så glad att jag har utnyttjat min möjlighet att ha honom på dagis när jag är föräldraledig. Inte för min skull utan för hans. Han har utvecklats på alla plan både socialt och mentalt. Det märktes stora förändringar bara efter inskolningen. Nu 4 månader senare så är det helt otroligt stora förändringar.

Men som sagt det kan ju bero på den helt fantastiskt kunniga och duktiga personalen. Det kanske bara är så att jag har haft en sån otrolig tur att jag fått ett så underbart dagis till mitt barn.

Mvh

Tora
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Det är väl just leken i sig man hävdar att inte barn under tre år ägnar sig åt på ett socialt plan. Dvs dom kan leka bredvid varandra med bilar, men att leka med varandra med uttalad lekreglering är ovanligt när man studerat yngre barn ( under tre år ) ?
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Fast det du beskriver nu och som du inte håller med Björk om är ju inte detsamma som vad Björk skrev, i allafall om jag får tro.

Björk beskriver att det sociala behovet av vänner inte är så viktigt före tre års ålder, inte att små barn före tre år inte utvecklas eller att förskolan är förvaring.

Ja, precis så som jag menade. Och det där med utveckling för övrigt kan man ju pyssla med på hemmaplan också. Läsa böcker, sjunga sånger, leka med siffror och bokstäver, lära sig hantera en sax, rita osv osv.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Är inte riktigt säker på att jag förstår dig till fullo. Rätta mig om jag missförstått dig.

Han är ju faktiskt ganska så tidig i sin utveckling. Kan ju kanske ha att göra med det? Han går på en 1-3 avdelning och han leker nästan bara med dom äldre barnen.

Tex när dom skall åka ruschkana (hur stavas det? :o) så har han lärt sig att det är mycket roligare att leka med dom andra och åka tillsammans än att ha den helt för sig själv (han lät inte andra barn använda den förut, den var ju hans enligt honom).

Det mesta är bara småsaker men jag märker skillnaden när vi är ute på tex en lekplats och det är andra barn där eller på öppna förskolan.

Mvh

Tora
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Ja, precis så som jag menade. Och det där med utveckling för övrigt kan man ju pyssla med på hemmaplan också. Läsa böcker, sjunga sånger, leka med siffror och bokstäver, lära sig hantera en sax, rita osv osv.

Nej jag kan inte göra det på det sättet som dom kan. Det är så mycket mer än det. De har ett helt annat tänk bakom och alltid en djupare mening.

De gör projekt och studiebesök hos tex en av lärarnas hundar. Vi har ju också två hundar så det borde ju inte vara något speciellt men när de berättar om hur de gjort och vad som var tanken bakom, så blir jag bara så imponerad.

Jag hade aldrig kunnat göra detta, det är bara att erkänna.

Siffror och bokstäver kan han redan (det klarade jag av att lära honom) utan det är sättet som dom leker med det. Den uppmärksamheten han får från personalen är helt fantastisk. Trots att de är 14 barn på avdelningen så kan jag inte ge honom den uppmärksamheten med en 4 månaders bäbis.

Men som sagt jag kan inget om detta det kan ju vara så att min förskola är väldigt speciell med en helt fantastisk personal.

Mvh

Tora
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Nej jag kan inte göra det på det sättet som dom kan. Det är så mycket mer än det. De har ett helt annat tänk bakom och alltid en djupare mening.

De gör projekt och studiebesök hos tex en av lärarnas hundar. Vi har ju också två hundar så det borde ju inte vara något speciellt men när de berättar om hur de gjort och vad som var tanken bakom, så blir jag bara så imponerad.
Jag är också övertygad om att utbildad förskolepersonal har en bra utbildning med meningsfull pedagogisk verksamhet.

Däremot förstår jag inte behovet hos ett litet barn av just "projektarbete om hundar" eller dylikt. För mig finns liksom ingen anledning att brådska med ett (vårt) barns utveckling så till den milda grad att han ska kunna jobba i projekt vid 2-3-4 års ålder.

Hur gammal är din son? Du skrev att han började vid 2 års ålder, men jag antar att han är äldre idag?

Vår son kommer ju vara hemmavid igen nu när vi får vår lilla. Han är 3,5 år. Vi planerar förstås att försöka ge honom både social stimulans (via lekparksbesök, kusinlek och öppen förskola. Kanske också delta i någon aktivitet i grupp, t ex gymnastik eller dylikt) och vardagsnära "lärande" i den form vi gör redan nu; läsa böcker, sjunga, rita, måla, prata om siffror och bokstäver mm. Det är möjligt han skulle fått en snabbare kunskapsutveckling på vissa områden om han gick i förskolan istället, däremot tror jag att vi kan ge honom annat inom andra områden. Jag ser det heller inte så enormt viktigt att han till varje pris måste utvecklas "snabbt". Han hinner nog.

(När vi var små var vår mamma dagmamma, en helt outbildad sådan. Jag o brorsan började inte på fsk förrän det var dags för "lekis" motsvarande nutidens förskoleklass. Och jag kan inte se att någon av oss var "efter" gällande kunskaper. Vi har båda haft oerhört lätt för oss i skolan. Kanske är jag färgad av det? Kanske är det därför jag är tämligen övertygad om att vårt barn inte kommer ha några kunskapsmässiga eller utvecklingsmässiga "men" av att inte gå på förskola hela sin uppväxt?)
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Jag hade också läst att barnet inte hade någon egentlig vinning av andra barn förrän 3 års ålder (minns inte riktigt den exakta skrivelsen) och tog upp detta i vår föräldragrupp då vi hade en psykolog närvarande.
Denne menade att det var gammal, obsolet forskning som inte stämde men att det inte gjorts nyare studier utan det här stod kvar.

Jag såg ett socialt behov av egna vänner hos mina barn långt före 3-årsdagen och förskolan erbjuder en gruppsamhörighet som är mkt svårare att uppnå på t.ex.vis Öppna Förskolan.
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Han är 2 år och 3 månader.

Det är inte projektarbete som vi vuxna gör. Det är lek men inte bara lek. Det finns en djupare tanke bakom.

Det är stimulans på ett sätt som jag aldrig skulle kunna erbjuda min son helt enkelt för att jag inte har den kunskapen.

Barnen hade börjat visa ett större intresse för hundar. Alltså gjorde personalen upp en liten plan på hur man skulle fånga upp detta intresse. De sjöng om hundar, lärde sig om hundar, hälsade på hundar. Det är alltså barnens intresse som styrde.

Jag har inte vare sig den kunskapen eller möjligheten att göra något sådant.

Ni kanske har barn som är lätta att underhålla. Min är inte det. Han har varit svår enda sedan han var nyfödd. Jag har tex aldrig kunnat vara en "lattemamma". Om det inte gick på 5 minuter.

Det är lättare nu när han är äldre och man kan underhålla honom med att be honom räkna fiskarna i boken eller något sådant men han kräver mycket stimulans för att vara harmonisk.

Vad jag har lärt mig är att man kan inte dömma andra föräldrar utifrån hur de egna barnet/barnen är.

Min yngste son är mycket lättare än den äldste men trots det så är han väldigt krävande jämfört med andra barn. Jag kan tex inte bara ha honom liggande på golvet på föräldraträffarna som de andra kan. Han tröttnar efter några minuter medan de andra barnen kan ligga där under hela träffen och bara vara nöjda med det.

Så vad jag försöker få fram är att bara för att ditt barn nöjer sig med att bara gå hemma så är det inte säkert att ett annat barn gör det. Att då dömma föräldrarna till det andra barnet utifrån erfarenheten från ditt barn är fel.

Mvh

Tora
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Jag såg ett socialt behov av egna vänner hos mina barn långt före 3-årsdagen och förskolan erbjuder en gruppsamhörighet som är mkt svårare att uppnå på t.ex.vis Öppna Förskolan.

Ja precis så har jag också upplevt det. På Öppna förskolan leker han mer själv och ganska så planlöst. På dagis så leker han med andra barn och mer strukturerat (eller hur jag nu skall förklara det).

Mvh

Tora
 
Sv: Får vi ha henne på dagis?

Vart och en blir salig på sin tro.

Du är nöjd med hur ni tänker göra och Tora är nöjd med sin variant.


Behovet är uppenbarligen olika. Man behöver inte förstå andras behov, huvudsaken är ju att man har koll på det egna barnets behov.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 232
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Hålögd och ledsen svor jag en lång ramsa igår när sonen, drygt 3 år, fortfarande inte sov kl 22. Jag måste gå upp senast kl 5 på...
2
Svar
24
· Visningar
6 284
Senast: pajaztar
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 314
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 948
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp