Fårstängsel

Jag menar så klart under stängslingsmomentet, jag var lite otydlig där. Och jäddrar vad stark du måste vara. En fårtrådsrulle väger ju hundra kilo ungefär.
Nu vet jag inte hur stora rullar du köper men de jag lyfter är bara 1 x 100 m långa och väger inte 100 kg, men när jag stängslar så rullar jag ju naturligtvis ut dem. Jag har inte hittat större rullar, var köper du dina?
 
Nu vet jag inte hur stora rullar du köper men de jag lyfter är bara 1 x 100 m långa och väger inte 100 kg, men när jag stängslar så rullar jag ju naturligtvis ut dem. Jag har inte hittat större rullar, var köper du dina?
50kg är inte så illa heller. :) På min farfars tid var 100 kilo standard när man bar säckar med säd, på min fars tid 50 kg och nu är 15 kg max enligt arbetsskyddsföreskrifter :)
 
50kg är inte så illa heller. :) På min farfars tid var 100 kilo standard när man bar säckar med säd, på min fars tid 50 kg och nu är 15 kg max enligt arbetsskyddsföreskrifter :)
Oj, är de så tunga! Tur jag inte visste det tidigare då. ;)

Fodersäckar väger ju oftast(?) 20 - 25 kg och jag har brukat få hjälpa andra att lyfta då jag är rätt stark sedan barnsben, men jag hade inte en aning om att fårnäten väger 50. Jag kanske ska ta det lite lugnare då och inte vara så förbaskat envis jämt, men det är ju enklare att lägga dem på axeln än bråka med skottkärran om det är kuperat. :o

Det förklarar varför jag haft så jobbigt att lyfta rullar med viltstängsel, om ett fårnät väger 50 kg. :D
 
Oj, är de så tunga! Tur jag inte visste det tidigare då. ;)

Fodersäckar väger ju oftast(?) 20 - 25 kg och jag har brukat få hjälpa andra att lyfta då jag är rätt stark sedan barnsben, men jag hade inte en aning om att fårnäten väger 50. Jag kanske ska ta det lite lugnare då och inte vara så förbaskat envis jämt, men det är ju enklare att lägga dem på axeln än bråka med skottkärran om det är kuperat. :o

Det förklarar varför jag haft så jobbigt att lyfta rullar med viltstängsel, om ett fårnät väger 50 kg. :D
När jag blir stor ska jag bli lika stark som @Mia_R :up: Jag tror min rulle vägde 100 kg, åtminstone vill jag tro det.

Det är verkligen irriterande att inte orka :mad: Men å andra sidan är jag starkare nu än när jag var cityböna. Då fick jag använda båda armarna för att kunna lyfta en sadel - och det var med möda. Nu swischar jag lätt upp en tung sadel med en arm :)
 
Plaststolpar eltråd/band 4 räcker ev en ståltråd utan el längst ner oxå, är det el på och gräset växer över minskar effekten och elförbrukningen. Man måste hjälpa dom till trådarna så dom får KÄNNA på tråden både med nosen hals/nacke "raka gärna oxå" börja gärna en regnig dag eller duscha dom ordentligt.

Lättast att ta dom i hornen och vara en "elak en".

Finns inte ngt elstängsel som håller om djuren går igenom, dom måste få några kyssar och tro det är farligt.
Vi har bara några djur på 1ha med både skog och äng och ingen rymling än.
Tillräckligt med yta och mat så behöver dom kanske inte prova grannens gräs

Jag håller på att göra gethagar. Har blivit rekommenderad att ha fårstängsel med eltråd över samt ev nedtill. Men jag orkar inte lyfta den där jädra fårstängselrullen :rage: Hur sjutton är det meningen att en ska frakta den till alla stolpar??? Jag är supersuper:mad:!

Jag kan använda enbart eltråd istället, många och tätt, men det skulle vara bra att i början ha åtminstone en hage med både fårstängsel och eltråd eftersom getterna är vana vid det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 823
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 545
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 620
Senast: Gnist
·
Lantbruksdjur Jag vill bara berätta att jag har det och att det funkar alldeles utmärkt. En del ställer sig väldigt skeptiska och jag har fått...
Svar
3
· Visningar
3 539
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp