Fårstängsel

Jag är uppvuxen med säckakärra (Blekinge). Sambon säger pirra (Norrbottning), hela hans familj säger samma. Inte behövt diskutera med någon annan här uppe, så vet inte om de är unika :D
Jag har aldrig hört något annat namn än pirra och de säljs i byggvaruhusen som pirra. :up:
 
Nu börjar jag fundera på varifrån pirra i det här sammanhanget kommer. Jag kan inte se någon koppling till det "vanliga" pirra som i kittla, krypa i kroppen.
 
Inte bild på fårstängsel, men blivande gethus:
11910408_1008204199224785_455882894_n.jpg
 
Jag tänkte fråga hur det gick med planeringen av utrymmet i de olika husen för de olika djuren?
Det gamla hönshuset blir nu gethus. Den långsiktiga planen är att bygga ett helt nytt "djurhus" som kan rymma fler. Men det dröjer (av ekonomiska skäl).
 
Inte? Jag slänger upp dem på axeln om jag ska transportera dem en bit och inte har någon kärra, tar ju en evighet att rulla.
Jag menar så klart under stängslingsmomentet, jag var lite otydlig där. Och jäddrar vad stark du måste vara. En fårtrådsrulle väger ju hundra kilo ungefär.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 822
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 545
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 620
Senast: Gnist
·
Lantbruksdjur Jag vill bara berätta att jag har det och att det funkar alldeles utmärkt. En del ställer sig väldigt skeptiska och jag har fått...
Svar
3
· Visningar
3 539
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp