Fårstängsel

aprilmaj

Trådstartare
Jag håller på att göra gethagar. Har blivit rekommenderad att ha fårstängsel med eltråd över samt ev nedtill. Men jag orkar inte lyfta den där jädra fårstängselrullen :rage: Hur sjutton är det meningen att en ska frakta den till alla stolpar??? Jag är supersuper:mad:!

Jag kan använda enbart eltråd istället, många och tätt, men det skulle vara bra att i början ha åtminstone en hage med både fårstängsel och eltråd eftersom getterna är vana vid det.
 
Vet väldigt lite om getter, annat än att de äter "allt", och anses svåra att stängsla. Det påstås att de är listiga att klura ut hur de ska komma ut.

Men jag har svårt att tro, att ett mångtrådigt (5-6 trådar) elstängsel, med rejält med "kräm" på skulle vara för dåligt.
Men såvitt jag förstår, så hoppar/klättrar getter bättre än genomsnittliga får, så översta tråden måste nog sitta på 130, och så får man se till att det inte finns svaga punkter där de kan t.ex. gå upp på en sten, för att sedan hoppa vidare...
Men som alltid, "bra bete är bästa stängslet", så se till att det finns mat, det sänker benägenheten att rymma...

Som så mycket inom djurhållning av utrotningshotade raser och/eller icke kommersiella djurbesättningar, så finns det "mycket tro och lite vetande".
Antagligen så har man endast haft fårnätsstängsel "i generationer av olika ägare" till dina getters förfäder , sedan har någon kompletterat med eltråd, och så uppstår en sanning:"getter ska ha fårnätsstängsel med extra eltrådar".

Många snålar på elaggregatet, så det blir dåliga stötar, har eltråd/rep/band med usel ledningsförmåga, och tycker att jordning av stängslet "kan väl inte vara så noga". Då funkar inte stängslet såklart, och så uppstår myterna...

Strunta i fårnätet! Det är i praktiken omöjligt att sätta upp fungerande och välsträckta fårnät manuellt, utan tillgång till sträckutrustning av något lämpligt slag! Och definitivt en verklig utmaning att försöka få upp det ensam!

Vi har fårnät runt våra vinterrasthagar till fåren, men det är ju små fållor, snarare än hagar (flera stycken, var och en enhalv tennisbana, typ). Vi har spänt nätet med Gripple-tången (används för att skarva och spänna HT-tråd i rovdjursstängsel), snabbtvingar (snickeri) och muskelkraft.

Lämna tillbaka fårnätet, byt till bra kvalitet av HT-eltråd i stället, sätt upp stängslet som om det vore ett rovdjurssäkert 5-6 trådigt elstängsel.

Läs på Viltskadecenters hemsida om hur man ska bygga...

Nu ska jag köra häst, så jag återkommer först sent ikväll.
 
"Det är i praktiken omöjligt att sätta upp fungerande och välsträckta fårnät manuellt, utan tillgång till sträckutrustning av något lämpligt slag! Och definitivt en verklig utmaning att försöka få upp det ensam!"

Traktor är en fördel att ha tillgång till om man skall sätta upp fårnät, samt ordentlig slägga för att få ner stolpen utan att den kryper upp vid första tjällossningen.
 
Stolpen är redan uppe :up: Utan karlfolk :up: Det har jag gjort förr, så det gick bra. (Hoppas bara jag får många fina muskler av allt slit med spett och klubba :D)
 
Tack @skogaliten och @vallhund ! Jag skiter i fårstängslet. HT-tråd har jag och en del andra trådar också. Distansisolatorer likaså för att få upp höjden om det skulle behövas. Bra nyinköpt starkt aggregat också. Har läst Viltskadecentrets råd.

Det känns ett ton lättare nu när jag slipper bekymra mig för det där fårstängslet. Eltrådar är mycket smidigare. Framförallt orkar jag bära eltrådsrullarna :D
 
Tack @skogaliten och @vallhund ! Jag skiter i fårstängslet. HT-tråd har jag och en del andra trådar också. Distansisolatorer likaså för att få upp höjden om det skulle behövas. Bra nyinköpt starkt aggregat också. Har läst Viltskadecentrets råd.

Det känns ett ton lättare nu när jag slipper bekymra mig för det där fårstängslet. Eltrådar är mycket smidigare. Framförallt orkar jag bära eltrådsrullarna :D

Jag tror du gör ett klokt val!

Ser fram emot bilder på getterna sedan, med ditt fina stängsel som bakgrund!
 
Klippte på en gård som försökte lura på mig en getkilling. Den klättrade upp på en trave torkande virke och hoppade de 7 (!) metrarna till staketet och över, för att ta sig in i trädgården.

Ska du stänga in getter, gör det med råge.
Oj, måste vara rekord med 7 meter.

Förhoppningsvis kommer mina att trivas så bra i hagarna att de inte vill hoppa ut. Men jag stängslar rejält ändå för säkerhets skull.
 
Förlåt för OT, men måste bara fråga - var i landet säger en pirra? Som skåning har jag aldrig tidigare hört det ordet. Här nere heter det säckakärra :D
 
Förlåt för OT, men måste bara fråga - var i landet säger en pirra? Som skåning har jag aldrig tidigare hört det ordet. Här nere heter det säckakärra :D
Det var därför jag skrev båda först; vet att det är olika. Själv säger jag pirra, men jag har influenser från litet varstans i dialekten så vet inte var det kommer ifrån. Möjligen/troligen Sthlm.
 
Förlåt för OT, men måste bara fråga - var i landet säger en pirra? Som skåning har jag aldrig tidigare hört det ordet. Här nere heter det säckakärra :D
Jag hade inte kommit i kontakt med pirror förrän jag flyttade till Stockholm, och hade alltså inget namn på dem. Så jag använde ordet pirra för jag trodde det hette det, överallt. Men det gör det inte, här fattar ingen vad en pirra är :D
 
Jag hade inte kommit i kontakt med pirror förrän jag flyttade till Stockholm, och hade alltså inget namn på dem. Så jag använde ordet pirra för jag trodde det hette det, överallt. Men det gör det inte, här fattar ingen vad en pirra är :D
Haha, så kul att det kan heta så olika när det är samma sak :p
 
Det var därför jag skrev båda först; vet att det är olika. Själv säger jag pirra, men jag har influenser från litet varstans i dialekten så vet inte var det kommer ifrån. Möjligen/troligen Sthlm.
Jo fast ingen skåning säger säckkärra, alla säger säckAkärra ;)
 
Jag är uppvuxen med säckakärra (Blekinge). Sambon säger pirra (Norrbottning), hela hans familj säger samma. Inte behövt diskutera med någon annan här uppe, så vet inte om de är unika :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 823
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 545
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 620
Senast: Gnist
·
Lantbruksdjur Jag vill bara berätta att jag har det och att det funkar alldeles utmärkt. En del ställer sig väldigt skeptiska och jag har fått...
Svar
3
· Visningar
3 539
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp