Bukefalos 28 år!

Fasen åxå!!!

J

JagochLinus

Sitter här och är förbannad och besviken. Både på mig och min häst...men mest på mig själv.

Lasttränade min häst i dag. NH-tränar med honom och har nu börjat valla in honom i transporten. Det gick så jäkla bra i början! Sist jag avslutade så stod han lugnt och fint på rampen innan jag bad honom att backa ut och avslutade träningen. I dag tänkte jag gå ett steg längre och få honom att stå med alla fötter på transporten...han behövde inte gå in helt utan målet var bara att vi skulle komma längre än sist. Efter en liten kamp så gick han in så att han nästan stod helt inne...där fick han stå en stund. Jag såg till att jag var avslappnad och stod och klappade på honom med händer och även repet. Tyvärr backade han ut innan jag hann be honom...men det behöver ju inte vara världens undergång. Dessvärre var det som att han fick extra energi och fick ett psykbryt nästa gång jag bad honom att kliva på. Här vill jag poängtera att han inte är rädd för fem öre. Det handlar om ren ledarskap. Han vägrade att byta öga och gjorde allt för att slippa...saken är den att han är en nordsvensk så att han tar upp huvudet och går. Jag tänkte verkligen inte ge mig utan visade med arm och axel vart jag ville att han skulle samtidigt som jag manade på honom med repet...när han gick framåt slappnade jag av med kroppen för att visa att han tänkte rätt. Mitt i en rejäl dust rycker han till och jag känner hur det hugger till i ryggen och jag har noll kraft kvar...och där vann pållen för i dag:cry: Kommer det bli sju resor värre nu nästa gång jag ska träna?

Jag blev så jäkla arg och besviken. Första gången han faktiskt får mig att grina... Har ju sett med egna ögon när min tränare tog över repet att det här fungerar. Men sånt här gör att jag bara vill ge upp och glömma att han överhuvudtaget finns...
Har som sagt min tränare och ska prata med henne i kväll...den här tråden skrev jag mer som lite terapi och att för att jag behöver en massa pepp och sparkar därbak för att inte ge upp... :(
 
Sv: Fasen åxå!!!

jobbigt när det blir så.. har själv en pålla som kan ha väldigt mycket egna ideer ibland, speciellt vid lastning.. men det enda jag kan säga som tröst att med träning så blir det bättre! ge inte upp!
 
Sv: Fasen åxå!!!

Sluta kämpa med hästen.;)
Det gör ju bara att han lämnar.
Om inte han går i släp kan du träna något som är lite enklare, som detta tillexempel. http://karinsbilder.zoomin.se/P2440516
Sen kan du be honom gå över en pall, sen in i ett litet rum. Till slut kan du kombinera allting, då är han också redo för att gå i släp.
Kom ihåg att ha trevligt med hästen, så ni båda har nöje av varandra.:D
 
Sv: Fasen åxå!!!

Nej, jag tror inte allt är förstört.
Däremot tror jag inte du kommit på hur du ska göra för att få din häst att vilja göra det du vill, oavsett grej. Be din tränare om hjälp med det istället. Be om hjälp med att h*n kollar att du lyckas med tajmingen osv.
Att hästen beter sig sådär betyder enbart att han inte anser att du beter dig på ett sätt som är värt respekt, och jag lovar, han kommer inte börja respektera dig pga någon kamp. Nej, jag skulle tro att vägen till den där hästens hjärta går via magen, + att du ska visa dig listig och intressant.
Be din tränare om hjälp med det, så ska du se att lastningen går som en dans!

Och du, det första jag fick lära mig/insåg när vi började med PNH var att det är ALDRIG hästens fel att den gör fel!
Så var inte besviken på hästen, han gör som naturen säger honom att göra när du gör som du gör nu. Lär dig att hantera honom på ett sätt som passar honom, så kommer han följa dig som en hund :idea:
 
Sv: Fasen åxå!!!

Har ju sett med egna ögon när min tränare tog över repet att det här fungerar.

Jag förmodar att din tränare har gjort såna här "övningar" några fler gånger än vad du har? För att inte tala om med betydligt fler hästar?

Det tar tid att lära sig hantera häst. Tid, tålamod, envishet, en massa arbete och sist men inte minst ödmjukhet. Dessutom får man vara beredd på att man gör misstag och att det blir bakslag.

Man lär sig av allt, både framstegen och bakslagen. Det är bara att ta nya tag.
 
Sv: Fasen åxå!!!

Tack för pepp och kloka ord :)

Var mest arg och besviken på mig själv...eller mer frustrerad att jag inte klarar av det. Sen är jag tyvärr väldigt mänsklig och blir även besviken på min häst fast jag VET att han inte alls tänker som jag. Allt sitter ju i mitt huvud och i min kropp och min tränare har ju som sagt lite rutin och en jäkla tajming...kanske en smula puckat att tro att jag skulle klara det lika galant:o:)

Har tillverkat en egen liten bro, köpt en presenning och även lite koner där vi kör slalom så vi tränar på mkt annat också:) Men det är den där transporten som gnager mig och som en annan kursdeltagare sa...att när man står där och vill ha in hästen så tänker man samtidigt att "han kommer aldrig gå in, det här går inte". Inte sjutton går hästen in då!!

Så nu jäklar ska här tränas...och det för att det är kul inte för att vi måste:banana:
 
Sv: Fasen åxå!!!

Jag vet hur det känns. Har själv en nordis som inte vill gå in i transport. Men med hjälp av tränare kan jag nu få gå under bommen utan att han springer ut och han går in med alla 4.

Vi har inte börjat stänga än, men snart kanske.
Men det var duster innan det med, bara fortsätt att köra och du ska se att det går! :bump:
 
Sv: Fasen åxå!!!

du kanske kan testa att lasta upp honom på last pallar? dvs ta 2-3 lastpallar efter varandra och hinderstöd med bommar på sidorna, och sen "lasta" upp honom på pallarna och gå rakt över och sen backa av den nån gång. då vänjer hästen sig vid ljudet, och att kliva upp och av. och ett tipps, när du är stressad och hästen inte vill gå upp och ni börjar bråka. låt nån annan som inte är stressad lasta, det brukar faktiskt fungera:) jag kan aldrig lasta min häst då jag är stressad och ska åka iväg, men då vi ska hem så går det alltid, en stressad och orolig ledare är inte nån man vill följa med in i ett trångt rum, eller?
 
Sv: Fasen åxå!!!

Så länge du inte bestraffar hästen när du tappar din fokus eller ni är "osynkade" så skulle jag inte oroa mig så mycket. Alla har bra och dåliga dagar och så länge de bra dagarna är fler än de dåliga... :)

Backa ett par steg och gå igenom alla grunder igen, lek lite igen.
 
Sv: Fasen åxå!!!

Ja jag tänkte faktiskt backa så "långt" så att vi hamnar på de grundläggande övningarna igen...känns som en bra idé. Så kanske min kuse tycker att jag är värd att lyssna på igen och jag får upp lite självförtroende efter några lyckade (förhoppningsvis) övningar.

Har snickrat ihop en egen lite bro...kan ju utveckla den lite så att den blir lite längre. Bra tips!!
 
Sv: Fasen åxå!!!

Hoppas ni kan lösa "kampen" och att du får en lättlastad häst. Det jag tycker är tråkigt när jag läser såna här inlägg är att det måste bli en kamp öht. Alla borde lastträna sin hästar från det de är små. Då lär de sig att det inte är farligt och man klarar att hantera dem viktmässigt också.
Precis som vid inkörning. Skulle aldrig få för mig att köra in en vuxen stark häst = Kan va förenat med livsfara.
 
Sv: Fasen åxå!!!

Ja.
Mitt föl åkte sin första tur när hon var tre dagar.
Nu åtta månader senare är hon mer lättlastad än mamman ;).
 
Sv: Fasen åxå!!!

Det är jättetråkigt att det ska behöva bli så här. Har bara haft honom i ett år så jag vet ju inte när dom började lastträna honom...
Men däremot vet jag att han inte visar någon rädsla överhuvudtaget och det har även min NH-tränare sagt. Det handlar just nu om ren ledarskap...och det är det jag måste jobba med.
 
Sv: Fasen åxå!!!

trist när man inte vet sådant om hästen:( men kämpa på bra!
om man inte vet om hästen har varit med om nån transport olycka, eller om den aldrig blivit lastad i släp eller lastbil så vet man ju inte hur man ska lasta den. tex; min häst har en hel del egenheter vid lastning, hon vägrar gå upp på rampen om hon har transport lindor,benskydd eller bots. men när man tar av dem så går hon upp nästan direkt, hon tycker inte heller om att åka brett utan vill ha 2 minimalt med utrymme på sidorna. ljusa rymliga släp med låg ramp och shettis kompisen i tycker hon är läskigt, men en stor transport med halv okända hästar och en hög brant ramp upp är inga problem.
om något med transoprten inte är til belåtenhet för henne så säger hon till, dvs smita och springa ngt varv runt gården och totalvägra gå upp på transporten.
men men det är bara att accseptera. lycka till med din häst
 
Sv: Fasen åxå!!!

Hur har det gått med lastträningen? Om det är ledarskapet han håller på att testa kanske inte just problemet ligger i att gå in i en transport, utan att ni kan jobba mycket från marken överhuvudtaget. Flytta för tryck, följa dig...om Linus är som jag uppfattat honom så behöver han få en del tankenötter att jobba med för att han verkligen ska engagera sig och du behöver göra ett rejält intryck på honom ur ledarsynpunkt för att han inte ska igonera dig. Trots att han är världens goaste för övrigt :)
 
Sv: Fasen åxå!!!

Sitter här och är förbannad och besviken. Både på mig och min häst...men mest på mig själv.

Lasttränade min häst i dag. NH-tränar med honom och har nu börjat valla in honom i transporten. Det gick så jäkla bra i början! Sist jag avslutade så stod han lugnt och fint på rampen innan jag bad honom att backa ut och avslutade träningen. I dag tänkte jag gå ett steg längre och få honom att stå med alla fötter på transporten...han behövde inte gå in helt utan målet var bara att vi skulle komma längre än sist. Efter en liten kamp så gick han in så att han nästan stod helt inne...där fick han stå en stund. Jag såg till att jag var avslappnad och stod och klappade på honom med händer och även repet. Tyvärr backade han ut innan jag hann be honom...men det behöver ju inte vara världens undergång. Dessvärre var det som att han fick extra energi och fick ett psykbryt nästa gång jag bad honom att kliva på. Här vill jag poängtera att han inte är rädd för fem öre. Det handlar om ren ledarskap. Han vägrade att byta öga och gjorde allt för att slippa...saken är den att han är en nordsvensk så att han tar upp huvudet och går. Jag tänkte verkligen inte ge mig utan visade med arm och axel vart jag ville att han skulle samtidigt som jag manade på honom med repet...när han gick framåt slappnade jag av med kroppen för att visa att han tänkte rätt. Mitt i en rejäl dust rycker han till och jag känner hur det hugger till i ryggen och jag har noll kraft kvar...och där vann pållen för i dag:cry: Kommer det bli sju resor värre nu nästa gång jag ska träna?

Jag blev så jäkla arg och besviken. Första gången han faktiskt får mig att grina... Har ju sett med egna ögon när min tränare tog över repet att det här fungerar. Men sånt här gör att jag bara vill ge upp och glömma att han överhuvudtaget finns...
Har som sagt min tränare och ska prata med henne i kväll...den här tråden skrev jag mer som lite terapi och att för att jag behöver en massa pepp och sparkar därbak för att inte ge upp... :(



NH i all ära men man måste först kunna komminicera med sin häst på ett ärligt sätt. Jag stod i 1, 5 timme gungandes i grimskaftet tills Hekla gick in med fronten i transporten. Där räckte det o jag gav henne mer rep så hon kunde backa ut. Hon är en van travare som lastats flera ggr och är inte heller rädd. Kruxet är bara att man måste se framför sig hur hästen går in och förmedla det till den utan ord eller tryck i grimman/bakifrån. Han litar inte på dig. Bygg på er relation och ta bort kraven så kommer han följa dig. Låt det ta tid och var tacksam för varje steg han går bredvid dig. Han kan välja att gå, o då hänger du där som ett litet poppsnöre. Släpp honom och be honom följa dig. litar han på dig så gör han det...även när han är lös i hagen.

Jag tror att många gör felet att inte umgås med sina hästvänner. Många åker till stallet, mockar, rider fodrar, pussar o gosar lite för att sedan åka hem. Hur många är det som åker till stallet och frågar sin vän vad den vill göra idag, om den ens vill göra ngt?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1019328

Lyssna mer på din vän så löser det sig automatiskt.
Hoppas ni får ordning på lastning och det du kallar "ledarskap". ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 781
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 384
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp