Bukefalos 28 år!

Fasen åxå!!!

Sv: Fasen åxå!!!

Vareför krångla till allt? Din häst får ju alla möjligheter i världen att komma på olika sätt att komma undan..Nej på med hästen direkt, åk en vända o lasta ur sedan.
Jag har aldrig förstått detta med att lastträna...boxtränar folk också ? Eller ställer dom bara in hästen i en box?
 
Sv: Fasen åxå!!!

sluta försöka tvinga in hästen. det funkar aldrig i längden, särskilt inte om det är en tuff häst. sen så är det i 99% av fallen en fråga om rädsla och obehag inför resan som gör att hästen inte vill gå på. även om hästen inte ser skärrad ut!

denna metod funkar på alla hästar bara dom är intresserade av mat. poängen är att i lugn och ro och utan stress lära hästen att transporten är ofarlig och rätt trevlig att vara i.
be en person stå framför bommen med en godis-hink
ha hästen i longerlina
ställ dig bredvid rampen och be personen inne i transporten ropa på hästen

sen står du kvar ute, och låter hästen gå ut och in precis som den vill. INGET TVÅNG! hästen får aldrig känna sig pressad att gå in, den ska gå in av egen fri vilja. det kommer den göra när den känner sig trygg. bry dig inte om att den backar ut igen, fortsätt bara stå still och fråga hästen i fall den vill försöka igen.

akta linan så att hästen inte kan trassla in sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 777
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 384
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp