Bukefalos 28 år!

Feberkramp

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mizz

Nu vill jag höra om era samlade erfarenheter ang feberkramp. Var själv med om detta när tvååringen krampade i bilen mitt ute i urskogen, långt hemifrån. När vi för en gång skull (för första gg på sex år) tog oss tid för en semester så tillbringade vi den på akuten i Skövde. ;)
Nu med perspektiv på händelsen känns det väldigt lungt men läser allt jag kommer över. Är mest rädd för att det ska bli en återkommande sak. Och att det ska ske mitt i natten eller när jag inte kan påverka händelsen. Känns lite som jag är tvungen att vara vaken i hela mitt liv, nåja upp till 5 års ålder ung., för att kunna vara där när det händer igen.
Så jag vill gärna höra era berättelser och irrationella handlingar. Sambon här kan inte förstå hur de kunde få ngt vettigt ur honom på 112 och jag försökte desperat få väck det som satt i halsen för ungejäkeln var ju helblå. Jag hade dock noterat att det var ett anfall (har ingen erfarenhet av sådant) men i min desperation så tog jag till det jag hade erfarenhet av, och det en helblå unge som satt i halsen. Nu vet jag att det är INTE så man ska göra och det har jag lite ågren över.
Oj detta blev lite svammel, hoppas ni förstår vad jag skrivit. Men allrahelst vill jag att ni skriver lite om vad ni varit med om och vet.
 
Sv: Feberkramp

Har inga barn själv, men har kompisar som har haft barn med feberkramper. Vid första anfaller uppsökte de sjukhus (ambulans in), och fick då rådet att om det hände igen, vilket det tydligen ofta gjorde fram tills barnet nådde en viss ålder (minns tyvärr inte åldern), att de skulle ha febernedsättande stolpiller hemma (alvedon?) och att barnet skulle kylas, ut om det så var minus grader eller duscha det i kallt vatten, så man fick ner febern.
 
Sv: Feberkramp

Ungefär vad jag oxå var med om och fått information om att göra nästa gg. Det där med nedkylning genom duscha kallt har jag för mig att jag läste någonstans att man inte skulle göra.

Tack för att du svarade, tänkte att det kunde vara lite avslappnande att höra andras berättelse om denna hemska upplevelse. Guuud, vad maktlös man kände sig.


Tänkte att det skulle finnas en del erfarenheter här på Buke då ett av trettio barn drabbas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Feberkramp

Det där med nedkylning genom duscha kallt har jag för mig att jag läste någonstans att man inte skulle göra.

Detta är nästan 10 år sedan som dessa barn var så små, så jag kan minnas fel ;) , men det inte iskallt vatten jag menade utan för ljumet.
 
Sv: Feberkramp

Har, som väl är, ingen personlig erfarenhet. När jag var inne hos läkaren med sjuk 4-åring i höstas så sade hon att somliga barn börjar krampa redan vid 38 grader!! Vi skulle iallfall hålla ned febern med vanligt febernedsättande för att det inte skulle bli feberkramper sade hon. Nu hade nog sonen närmare 40 grader och andnöd vid det tillfället.
 
Sv: Feberkramp

Den informationen som jag har är att krampen börjar vid 38,5 och när febern stiger plötsligt. Så är barnet redan febrigt så är det lugnare. Det som är hemskt är att ett till synes friskt barn helt plötsligt börjar krampa. Att det är vid en snabb temperaturstigning som (den omogna) hjärnan inte hinner med vid utsläppandet av proteiner, och då blir det en retning av hjärnhinnan. (Här får gärna en erfaren person komma in och rätta mig.)

Vårat barn blev ju dessutom helblått och när hon slutade krampa, slappnade hela kroppen av och det tog jag som att nu var det slut med barnet, finito helt enkelt. Gubben berättade efteråt att han höll på att bryta ihop när jag konstanterade detta. Men strax efteråt kände jag hjärtat hennes galoppera vilt och hon började gny. Sedan var det bara att hoppa in i bilen och försöka lokalisera var någonstans vi kunde möta upp ambulansen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: Viva
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 623
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 605
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp