Fegistråden

Senaste tiden har vi satsat mycket på att tömköra i skogen. Tror att det är riktigt bra för oss! Han får lära sig att gå fram och känna sig trygg med det och jag får bevis på att han sköter sig och lyssnar superbra även en bit hemifrån och utan mig som stöd brevid! Och så får ju jag motion på köpet och lär mig dessutom att hantera 16m töm :p
 
Idag vågade jag galoppera själv! :bump: Passade på att rida på den ganska snöiga ridbanan, orkade inte ens stänga grinden.. :o Hästen kändes bra och var pigg, han tyckte det var jättekul att springa i snön så jag tänkte att vi vågar oss på en liten galopp idag. Och det gick fint! Sen skrittade vi lite ut mot vägen, men det var lite läskigt tyckte hästen. Första gången som ingen var med på marken. Tintin blev lite stirrig och ville inte riktigt gå fram, kändes spänd. Så då blev jag ju lite feg. Men vi kom oss ut till stallägarens infart (ett tiotal meter från ridbanan) och tillbaka till stallsplanen. Puh! Tillräckligt spännande för både ryttare och häst! ;)
 
Följer gärna denna tråden :)

Jag är också riktigt feg, i ridningen. Har inte ridit mycket de senaste åren pga att vår ridhäst varit dålig i ett ben och nu har vi nyligen tagit bort henne :(

Är bara orädd med lugna och trygga hästar som har alla fyra på marken. Och islandshästar ;) för jag har inte träffat på någon galen sådan ännu.
Om vår snälla shettis hade vart en stor häst hade jag haft den ultimata trygga ridhästen :up:
 
Hmm.. Undra om man kan vänja sig vid en pigg häst. Min tidigare kuse som jag hade i 7år var helt åt det motsatta hållet, tog allt med ro och hade aldrig bråttom. Här var problemet nästan motsatt, det var svårt att hitta riktigt bra framåtbjudning och vi fick jobba massor med det. Och han var ju den enda häst jag red dessa sju år och alltså det enda jag är van vid.
Nuvarande lillkillen är gudasnäll men PIGG, och mer blir det... Blir ibland stark (blir ju så klart ännu värre av att jag sitter och håller i honom) och vill hela tiden öka tempot. Det här låser ju så klart mig lite eftersom jag är både feg och inte van att hantera det. Jag hoppas så klart att det ska bli bättre när jag kommer igång och kan rida mer och framförallt rida mer för tränare. Men ibland känns det som ett oöverstigligt berg att vänja sig vid att rida en pigg häst när man själv egentligen trivs bäst med lite lugnare tempo.. Sen är han ju ung, kanske även är åldersrelaterat och att man kan hoppas på att han lugnar sig med åldern, men tror dessvärre att det här är så han är.
Än så länge har han inte kommit på nått fuffens att t.ex bocka(tror han haft för dålig balans/muskler för det) men är rädd att det kommer att komma när jag inte vågar släppa fram honom helt.. :down:
 
Även ett visst mått av dåligt samvete för hästen eftersom jag aldrig kommer bli ryttaren som vill racea i fullt ös... :nailbiting:
 
jag har varit i väg och hoppat lite. det kändes fruktansvärt motigt att komma i väg. och när jag kom till ridhuset visste jag inte nått vad jag ville göra. blev femfemman och slutade med att vi gav oss på rekordet från förra året på 90cm. kändes helt underbart. lite ovan vid höjden. det var länge sen jag hoppade över 80 och hästen har bara tagit typ två språng på 90. nu tog vi flera och det kändes som om vi flög. det gjorde vi åxå. jäklar va hon tagga till och tog i. femfemman är inte hennes favorit annars och hon brukar gå som i seg kola. överhuvudtaget så har hon börjat tagga mer i år men det är väl kanske min förtjänst. har börjat vara mer på och håller om även när jag är osäker och åker med handbroms :up:. nu liknar hon sin mamma, racerhästen :banana::love::love::love: men det känns ändå som att vi har långt kvar. så fort det flyter på så är det nått som måste börja störa och då sitter jag där igen och kommer ingenstans känns det som :arghh:. men min tränare tycker ändå att jag gör framsteg. även om det tar tid. och hon säger inget hon inte menar bara för att vara snäll så jag får väl tro på det. bra med brutalt ärliga tränare, man kommer inte undan :devil:
 
Hmm.. Undra om man kan vänja sig vid en pigg häst. Min tidigare kuse som jag hade i 7år var helt åt det motsatta hållet, tog allt med ro och hade aldrig bråttom. Här var problemet nästan motsatt, det var svårt att hitta riktigt bra framåtbjudning och vi fick jobba massor med det. Och han var ju den enda häst jag red dessa sju år och alltså det enda jag är van vid.
Nuvarande lillkillen är gudasnäll men PIGG, och mer blir det... Blir ibland stark (blir ju så klart ännu värre av att jag sitter och håller i honom) och vill hela tiden öka tempot. Det här låser ju så klart mig lite eftersom jag är både feg och inte van att hantera det. Jag hoppas så klart att det ska bli bättre när jag kommer igång och kan rida mer och framförallt rida mer för tränare. Men ibland känns det som ett oöverstigligt berg att vänja sig vid att rida en pigg häst när man själv egentligen trivs bäst med lite lugnare tempo.. Sen är han ju ung, kanske även är åldersrelaterat och att man kan hoppas på att han lugnar sig med åldern, men tror dessvärre att det här är så han är.
Än så länge har han inte kommit på nått fuffens att t.ex bocka(tror han haft för dålig balans/muskler för det) men är rädd att det kommer att komma när jag inte vågar släppa fram honom helt.. :down:
när du lär dej hantera det så kommer det kännas bättre och roligare. däremot skulle jag nog säga att chansen att han blir mindre pigg är minimal. min 24 åring är fortfarande samma pigga och livliga häst som hon var när jag köpte henne som nybliven 6åring. fullt ös medvetslös. enligt mina hästar så är det inte farten som dödar :D men jag håller med, det är jobbigt när det låser sig. man vet så jävla väl vad man ska göra men kroppen lyder inte :down:
 
Vilken bra tråd!
Perfekt för mig. Jag har kämpat på länge nu med min rädsla. Det började med att jag ramlade av min häst, den jag red mest och som jag även ridit in själv. Det var första gången jag ramlade av honom och då blev jag plötsligt medveten om att jag KAN ramla av.
Han blev rädd för något framför oss när vi galopperade och gjorde en helomvändning så efter det fallet blev jag mer uppmärksam på saker som kunde skrämma honom och tog det mer försiktigt när jag skulle galoppera.

Ett halvår senare gick mitt sto omkull i galopp i mindre nedförsbacke. Vi slog oss rejält då hon slog runt helt.
Efter det blev jag jättenervös när det sluttade och om hästen snubblade när man red.

När det började kännas något bättre så började min häst (som jag nämnde först) snubbla/dyka i backen mer och mer. Jag blev gravid och fick barn.
Snubblandet fortsatte och efter graviditeten så gick jag från orolig till rädd.
Jag mår jättedåligt över det. Skäms och har dåligt samvete mot min häst.
Stoet somnade in för snart ett år sedan så det är bara valacken jag rider nu. Han behandlas för snubblingarna men dom finns fortf kvar och det gör att jag tycker det är väldigt obehagligt nerför.
Han är en busig kille som inte är så modig i alla lägen.
När jag rider ut tillsammans med någon går det jättebra. Vi är båda lugna.
När vi kommer ut själva blir det jobbigt. Han är tittig och jag blir spänd och nervös.
I paddocken går det också bra.

Jag är säker på att det är hos mig felet är. Jag är den enda som ridit honom (han är 10 år nu) och vi har haft så himla kul, galopperat och busat.
Nu har det låst sig helt för mig.
Jag tänker ibland att det bästa för honom hade varit att han fick komma till någon så han fick utlopp för sin energi och kapacitet men jag älskar honom så. Han är så himla underbar, rolig och speciell häst och jag vill verkligen inte skiljas från honom :(
 
Vilken bra tråd!
Perfekt för mig. Jag har kämpat på länge nu med min rädsla. Det började med att jag ramlade av min häst, den jag red mest och som jag även ridit in själv. Det var första gången jag ramlade av honom och då blev jag plötsligt medveten om att jag KAN ramla av.
Han blev rädd för något framför oss när vi galopperade och gjorde en helomvändning så efter det fallet blev jag mer uppmärksam på saker som kunde skrämma honom och tog det mer försiktigt när jag skulle galoppera.

Ett halvår senare gick mitt sto omkull i galopp i mindre nedförsbacke. Vi slog oss rejält då hon slog runt helt.
Efter det blev jag jättenervös när det sluttade och om hästen snubblade när man red.

När det började kännas något bättre så började min häst (som jag nämnde först) snubbla/dyka i backen mer och mer. Jag blev gravid och fick barn.
Snubblandet fortsatte och efter graviditeten så gick jag från orolig till rädd.
Jag mår jättedåligt över det. Skäms och har dåligt samvete mot min häst.
Stoet somnade in för snart ett år sedan så det är bara valacken jag rider nu. Han behandlas för snubblingarna men dom finns fortf kvar och det gör att jag tycker det är väldigt obehagligt nerför.
Han är en busig kille som inte är så modig i alla lägen.
När jag rider ut tillsammans med någon går det jättebra. Vi är båda lugna.
När vi kommer ut själva blir det jobbigt. Han är tittig och jag blir spänd och nervös.
I paddocken går det också bra.

Jag är säker på att det är hos mig felet är. Jag är den enda som ridit honom (han är 10 år nu) och vi har haft så himla kul, galopperat och busat.
Nu har det låst sig helt för mig.
Jag tänker ibland att det bästa för honom hade varit att han fick komma till någon så han fick utlopp för sin energi och kapacitet men jag älskar honom så. Han är så himla underbar, rolig och speciell häst och jag vill verkligen inte skiljas från honom :(

Välkommen hit! :bump:

Precis som du känner jag också att min ponny egentligen skulle ha det bättre hos någon annan och hans kapacitet skulle komma till nytta. Men det är ju inte så himla lätt när man haft honom länge, ridit in själv och är hur fäst som helst:heart
När ridningen inte fungerar så försöker jag tänka på att allt i hästägandet handlar inte bara om att rida(och framförallt galoppera), det finns ju så mycket annat som t.ex tömkörning, löshoppning eller bara ta en promenad. Men det dåliga samvetet kommer ändå krypande :(
 
Välkommen hit! :bump:

Precis som du känner jag också att min ponny egentligen skulle ha det bättre hos någon annan och hans kapacitet skulle komma till nytta. Men det är ju inte så himla lätt när man haft honom länge, ridit in själv och är hur fäst som helst:heart
När ridningen inte fungerar så försöker jag tänka på att allt i hästägandet handlar inte bara om att rida(och framförallt galoppera), det finns ju så mycket annat som t.ex tömkörning, löshoppning eller bara ta en promenad. Men det dåliga samvetet kommer ändå krypande :(

Nä, det är ju det. Jag har haft min sen han var 2 år men har känt honom sen han var 1 dag gammal.
Jag älskar honom något otroligt och jag vill verkligen få det att fungera, jag har ju ridit honom utan problem förut.
Som du säger så finns det ju så mycket mer och jag ska försöka träna lite mer från marken och göra sådant som jag inte blir rädd av.
Men ja, det dåliga samvetet äter upp en :cry:
 
Här platsar jag.

Sålde min första häst efter jag trillade av när den skenade i ridhuset. Visade sig att den hade kissing spines och behövde en bättre och stabilare ryttare. Och har alltid varit rädd för hästar som sticker.

Letade länge efter min nästa häst då jag ville det verkligen skulle bli bra.
Hittade då min 6 åriga valack som jag har nu och allt har varit som i en dröm fram till den senaste månaden.
Han har börjat bocka lite grann i galoppfattningarna men då bara små små bockningar som inte skrämt mig så mycket då han gjort en sen inget mer.

Och vi har galopperat efter en häst som skenade och jag kunde sakta av honom till skritt utan problem.
Alltså vi har inte haft några problem fram till igår.

Han hade vilat 2 dagar och fick en varning av stallägaren när jag kom att han var pigg. Men red ut ändå och då med sällskap. Han är alltid värre med sällskap av någon konstig anledning. Mer tittig och så.

Första galoppen gick bra, lite okontrollerat men inga störa problem. Men sen ville dom vi skulle vända och galoppera tillbaka. Tänkte då att det kanske skulle gå bättre hem om vi låg först.
Ja det blev värre ... Han stack ordentligt och drog upp huvudet. Lyssnade för första gången inte på mina förhållningar och bara sprang snabbare.
Jag fortsatte att göra förhållningar och antagligen blev han väl trött på mig + pigg så han la av ett stoort bocksprång och jag flög som en vante.
Landade på huvudet och har nog skadat ryggen.

Och nu efter detta så kan jag inte låta bli att vara rädd :(. Tänker på ifall han skulle göra om det.
Men haft honom i 10 månader och detta är första gången han inte lyssnade.
Hade ett bett vi inte brukar rida ut på men men.
Sjukt tråkigt då han har varit super säker fram till igår :crazy::(.

Försöker att tänka på det som att han bara var super pigg osv men rädslan finns där ändå.

Min fina trygga häst :(
 
Här platsar jag.

Sålde min första häst efter jag trillade av när den skenade i ridhuset. Visade sig att den hade kissing spines och behövde en bättre och stabilare ryttare. Och har alltid varit rädd för hästar som sticker.

Letade länge efter min nästa häst då jag ville det verkligen skulle bli bra.
Hittade då min 6 åriga valack som jag har nu och allt har varit som i en dröm fram till den senaste månaden.
Han har börjat bocka lite grann i galoppfattningarna men då bara små små bockningar som inte skrämt mig så mycket då han gjort en sen inget mer.

Och vi har galopperat efter en häst som skenade och jag kunde sakta av honom till skritt utan problem.
Alltså vi har inte haft några problem fram till igår.

Han hade vilat 2 dagar och fick en varning av stallägaren när jag kom att han var pigg. Men red ut ändå och då med sällskap. Han är alltid värre med sällskap av någon konstig anledning. Mer tittig och så.

Första galoppen gick bra, lite okontrollerat men inga störa problem. Men sen ville dom vi skulle vända och galoppera tillbaka. Tänkte då att det kanske skulle gå bättre hem om vi låg först.
Ja det blev värre ... Han stack ordentligt och drog upp huvudet. Lyssnade för första gången inte på mina förhållningar och bara sprang snabbare.
Jag fortsatte att göra förhållningar och antagligen blev han väl trött på mig + pigg så han la av ett stoort bocksprång och jag flög som en vante.
Landade på huvudet och har nog skadat ryggen.

Och nu efter detta så kan jag inte låta bli att vara rädd :(. Tänker på ifall han skulle göra om det.
Men haft honom i 10 månader och detta är första gången han inte lyssnade.
Hade ett bett vi inte brukar rida ut på men men.
Sjukt tråkigt då han har varit super säker fram till igår :crazy::(.

Försöker att tänka på det som att han bara var super pigg osv men rädslan finns där ändå.

Min fina trygga häst :(

Usch, förstår att du blev jätterädd. Backa bandet nu och gör bara saker som du känner dig trygg med. Hoppas inget allvarligt skadats i din rygg :(
 
Hmm.. Undra om man kan vänja sig vid en pigg häst. Min tidigare kuse som jag hade i 7år var helt åt det motsatta hållet, tog allt med ro och hade aldrig bråttom. Här var problemet nästan motsatt, det var svårt att hitta riktigt bra framåtbjudning och vi fick jobba massor med det. Och han var ju den enda häst jag red dessa sju år och alltså det enda jag är van vid.
Nuvarande lillkillen är gudasnäll men PIGG, och mer blir det... Blir ibland stark (blir ju så klart ännu värre av att jag sitter och håller i honom) och vill hela tiden öka tempot. Det här låser ju så klart mig lite eftersom jag är både feg och inte van att hantera det. Jag hoppas så klart att det ska bli bättre när jag kommer igång och kan rida mer och framförallt rida mer för tränare. Men ibland känns det som ett oöverstigligt berg att vänja sig vid att rida en pigg häst när man själv egentligen trivs bäst med lite lugnare tempo.. Sen är han ju ung, kanske även är åldersrelaterat och att man kan hoppas på att han lugnar sig med åldern, men tror dessvärre att det här är så han är.
Än så länge har han inte kommit på nått fuffens att t.ex bocka(tror han haft för dålig balans/muskler för det) men är rädd att det kommer att komma när jag inte vågar släppa fram honom helt.. :down:
Varför kan du inte träna för tränare?

Jag tänkte att vi hade för lite grundridning för att träna för tränare, men det visade sig att det var precis vad vi behövde.

Och angående att han är pigg, du kommer lära dig att uppskatta det;) träna in halvhalter och att han lyssnar på förhållning så är det bara att gasa sen:)
 
Varför kan du inte träna för tränare?

Jag tänkte att vi hade för lite grundridning för att träna för tränare, men det visade sig att det var precis vad vi behövde.

Och angående att han är pigg, du kommer lära dig att uppskatta det;) träna in halvhalter och att han lyssnar på förhållning så är det bara att gasa sen:)

Jag har självklart ridit för tränare :) men som jag skrev så vill jag göra det MER. Har inte mått så bra senaste tiden så har inte kunnat boka in nått på ett tag nu. Dessutom är det ju betydligt smidigare när tränaren kommer hem till grannens ridbana än när jag måste ta mig till ridhuset nu när det är vinter:p Men snart hoppas jag att det vänder så att jag orkar lasta och åka iväg. Ekonomin är inte super heller efter sjukskrivning och snart ska vi dessutom bygga nytt stall så behöver hålla lite i kronorna :o

Jag hoppas att du har rätt med piggheten :)
 
Jag har självklart ridit för tränare :) men som jag skrev så vill jag göra det MER. Har inte mått så bra senaste tiden så har inte kunnat boka in nått på ett tag nu. Dessutom är det ju betydligt smidigare när tränaren kommer hem till grannens ridbana än när jag måste ta mig till ridhuset nu när det är vinter:p Men snart hoppas jag att det vänder så att jag orkar lasta och åka iväg. Ekonomin är inte super heller efter sjukskrivning och snart ska vi dessutom bygga nytt stall så behöver hålla lite i kronorna :o

Jag hoppas att du har rätt med piggheten :)
Då förstår jag:) jag är likadan, det är smidigare att gå till grannen än att åka iväg, blir så stort projekt då
 
Jag är nog också en fegis.
Med gammeltanten (gick bort 1996) och gammelmannen (gick bort 2012), kunde jag göra vad som helst. Hoppa och galoppera barbacka, tolka, köra och annat "bus"
Men sedan jag skadade knät för 3 år sedan, vågar jag inte rida längre. Skadade knät när jag skulle hoppa av min kompis häst P. Har ff mycket problem med det.
De sista 10-12 åren av gammelmans liv (han blev 31år), red jag bara honom, ingen annan häst. Och de sista 4 åren typ, blev det inte så mycket ridning pga hans ålder mm.
Jag skulle vilja börja rida och framförallt komma ut i stallet igen. Men vågar inte. Dels pga knä. Dels pga alla minnen med gammelmannen kommer upp så fort jag ser ett stall. Dels för att jag inte känner hästarna så väl som jag gjorde med både tanten och gammelman.
Red på ridskola i många år innan jag köpte egen häst. Var då mycket hopp-rädd.
 
Vad skönt på något sätt att få läsa om andra som också kan vara rädda precis som jag! Tycker att jag annars bara är omgiven och tuffa hästtjejer som fixar allt, typ.

Jag har egentligen alltid varit en riktig fegis när det gäller att rida. Hade dock turen att få köpa min älsklingshäst när jag var 12 år. En islänning på 18 år, troligen bland det snällaste som gått i ett par järnskor. På henne vågade jag allt och byggde upp ett självförtroende i min ridning. Började sedan rida min storasysters arabsto som hon haft sen unghäst och vi bara klickade på nåt sätt. Skulle ljuga om jag sa att jag inte var rädd på henne i början, för Gud det var jag! Men åren gick och hon blev den finaste häst jag någonsin ridit. Jag har aldrig haft en sådan kontakt eller tillit till en häst. När jag fick ta bort henne var den värsta dagen i mitt liv...

svor att jag aldrig skulle ha en ny häst, men insåg att det blev väldigt tomt i livet utan ridningen. Så började jakten på en ny häst. Tog hem Welshponny på prov, men fick skicka tillbaka då han var rädd för precis ALLT. Skenade, bockade och jag ramlade av dagligen. Hittade nytt arabsto som krävde en del jobb men som ändå var snäll, men fick ta bort henne inom ett år pga. Cystor i knäna.

Köpte en 5,5 årig connemara valack (då jag var less på att mina hästar dog ifrån mig) som var rena drömhästen på provridningen. Längtade, drömde och var sååå exalterad över att han skulle komma till mig! Andra ridpasset sticker han tre gånger med mig, på ridplanen, och jag dänger i backen två av dem. Stickningarna kom från ingenstans och mitt självförtroende blev kört i botten. Körde mycket markarbete och NH efter det. Blev longerad i skritt och kände mig värdelös. Det var ju inte såhär det skulle bli! Låter en duktig tjej i stallet rida ponnyn och det går som en dans. Förstår att det är mig det sitter i, mitt huvud och att jag spänner mig och påverkar hästen. Kämpar dock med att hitta modet igen då jag hela tiden är rädd för att han ska sticka igen... känner mig väldigt ledsen över att vara tillbaka med mina nybörjarkänslor då jag trodde jag kommit längre. Hade så höga förhoppningar på ponnyn, och nu känns allt mest bara skrämmande och jobbigt. Vi har ännu inte vågat lämna ridplanen, och bävar inför första möter med traktor, travare, älg, snöplog, skoter och annat... goda tips för hur man kommer ifrån rädslan i sitt eget huvud mottages tacksamt
 
markarbete och NH efter det. Blev longerad i skritt och kände mig värdelös. Det var ju inte såhär det skulle bli! Låter en duktig tjej i stallet rida ponnyn och det går som en dans. Förstår att det är mig det sitter i, mitt huvud och att jag spänner mig och påverkar hästen. Kämpar dock med att hitta modet igen då jag hela tiden är rädd för att han ska sticka igen... känner mig väldigt ledsen över att vara tillbaka med mina nybörjarkänslor då jag trodde jag kommit längre. Hade så höga förhoppningar på ponnyn, och nu känns allt mest bara skrämmande och jobbigt. Vi har ännu inte vågat lämna ridplanen, och bävar inför första möter med traktor, travare, älg, snöplog, skoter och annat... goda tips för hur man kommer ifrån rädslan i sitt eget huvud mottages tacksamt

Du kan inte börja gå ut på långa promenader utanför ridbanan? Med ponnyn i ett långt rep och bara traska på, förbi "läskiga" saker mm, så att ni lär känna varandra ute.
Det fungerar säkert inte för alla, men jag tycker man får en tajtare och bekvämare relation till hästen om man varierar sig och åtminstone jag känner mig tryggare på marken i början än på en häst som kanske sticker iväg med mig.
Träna på andning och på att inte tänka på de "läskiga sakerna".
 
Vad skönt på något sätt att få läsa om andra som också kan vara rädda precis som jag! Tycker att jag annars bara är omgiven och tuffa hästtjejer som fixar allt, typ.

Jag har egentligen alltid varit en riktig fegis när det gäller att rida. Hade dock turen att få köpa min älsklingshäst när jag var 12 år. En islänning på 18 år, troligen bland det snällaste som gått i ett par järnskor. På henne vågade jag allt och byggde upp ett självförtroende i min ridning. Började sedan rida min storasysters arabsto som hon haft sen unghäst och vi bara klickade på nåt sätt. Skulle ljuga om jag sa att jag inte var rädd på henne i början, för Gud det var jag! Men åren gick och hon blev den finaste häst jag någonsin ridit. Jag har aldrig haft en sådan kontakt eller tillit till en häst. När jag fick ta bort henne var den värsta dagen i mitt liv...

svor att jag aldrig skulle ha en ny häst, men insåg att det blev väldigt tomt i livet utan ridningen. Så började jakten på en ny häst. Tog hem Welshponny på prov, men fick skicka tillbaka då han var rädd för precis ALLT. Skenade, bockade och jag ramlade av dagligen. Hittade nytt arabsto som krävde en del jobb men som ändå var snäll, men fick ta bort henne inom ett år pga. Cystor i knäna.

Köpte en 5,5 årig connemara valack (då jag var less på att mina hästar dog ifrån mig) som var rena drömhästen på provridningen. Längtade, drömde och var sååå exalterad över att han skulle komma till mig! Andra ridpasset sticker han tre gånger med mig, på ridplanen, och jag dänger i backen två av dem. Stickningarna kom från ingenstans och mitt självförtroende blev kört i botten. Körde mycket markarbete och NH efter det. Blev longerad i skritt och kände mig värdelös. Det var ju inte såhär det skulle bli! Låter en duktig tjej i stallet rida ponnyn och det går som en dans. Förstår att det är mig det sitter i, mitt huvud och att jag spänner mig och påverkar hästen. Kämpar dock med att hitta modet igen då jag hela tiden är rädd för att han ska sticka igen... känner mig väldigt ledsen över att vara tillbaka med mina nybörjarkänslor då jag trodde jag kommit längre. Hade så höga förhoppningar på ponnyn, och nu känns allt mest bara skrämmande och jobbigt. Vi har ännu inte vågat lämna ridplanen, och bävar inför första möter med traktor, travare, älg, snöplog, skoter och annat... goda tips för hur man kommer ifrån rädslan i sitt eget huvud mottages tacksamt

Gå ut och gå mycket promenader, tömköra ute eller låt någon annan rida ut på honom medans du är med. Det bygger i alla fall upp mitt självförtroende lite att se att han faktiskt sköter sig bra och inga stora grejer händer :) samtidigt lär ni känna varandra och bygger upp eran relation.
 
Jo promenader gör vi redan och ställer upp "läskiga" saker på banan för att träna. Det hjälper absolut att markarbeta så ska ta era bra råd och fortsätta med det. Förstår att det bara handlar om att ge det tid egentligen. Och att djupandas när det "farliga" kommer ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: Dorinda
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 124
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 938
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp