Bukefalos 28 år!

FEI beslutat om nytt internationellt TR

Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Åh tack för de svaret, nu är helt plötsligt reglerna solklara... för mig iaf ;)
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

jag hade ju tänkt rida 8 mil på dacke, men då går alltså inte det? så vida jag inte ska skaffa sånt pass jätte fort...

Nu är det viktigt att man inte blandar ihop de nationella ritterna med internationella ritter.

ALLA arrangörer kommer att arrangera nationella ritter under 2009 - även de som arrangerar internationella ritter. Så exempelvis har Dacke nationella ritter över 50, 80 och 120 km samtidigt som de även har internationella CEI-klasser över samma sträckor. Därtill kommer att de har en YR-klass över CEI2* 120 km (samt kanske även CEI1* 80 km för YR - om det får vi återkomma)

Alltså - ni som inte siktar på eliten och att rida internationella tävlingar och/eller mästerskap behöver inte bekymra er. För er är allting som förut. Uppklassningen är som tidigare och det finns fullt av tävlingar över hela Sverige med nationella tävlingar över 50, 80 och 120 km - också på de ritter som arrangerar CEI-klasser.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

När jag fixade FEI passet för ett par år sen så betalade jag någe på 2-3000, men då var vi fler som delade på vet.kostnaden.
Internationella licensen går ju på 2000 kr (kallas Licens guld om du kollar på förbundets hemsida)

När du klassat upp till CEI så gäller det hela tiden sen, men hästen har de 24 månaderna...annars får man gå ner ett steg i klassificeringen och klassa upp den på nytt som jag förstått det.

Helt rätt uppfattat!
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Jag blir förvirrad, för enligt den engelska versionen står det översatt upp till och inklusive 90 km. Inte minst en 90km.

Direkt översatt till svenska så står det exakt så som du skriver. Även jag tolkade det såsom du gör, så jag var lindrigt sagt irriterad när jag pratade med FEI. Men enligt Ian Williams som är ansvarig för Distansen inom FEI så betyder det exakt det som jag har skrivit i översättningen: en av de tre ritterna under 2007 0ch 2008 måste var minst 90 km - längre är alltså OK.

Så det är det som jag skrivit tidigare som gäller som övergångsregel. Häst och ryttare (dock ej nödvändigtvis som ekipage) ska ha genomfört minst tre godkända ritter under 2007 och 2008, varav en minst måste var 90 km.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

men man kan alltså vänta med att ta guld licensen för den behöver man ju bara om man rider fler än 2 internationella ritter, men andra ord borde det räcka med vanlig seniorlicens först?

SvRF's internationella ryttarlicens ska användas om man rider två eller fler internationella tävlingar under året. Med andra ord så kan man rida EN internationell tävliong på sin vanliga ryttarlicens.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Nej alla distanshästar behöver inte ha FEI-pass, bara om man ska starta CEI tävlingar.
Kollar man på tävlingsterminen så står det ex. 80*/80 km, vilket jag då förstått det som att det är både en 80km´s klass CEI* och en "vanlig" så att säga. I den vanliga klassen behöver du inte FEI passet till hästen utan det är som förut...

I tävlingsterminen som ligger ute nu så är det markerat så att det står FEI120 för internationella klasser och bara 120 för nationella.

(Blanda dock inte ihop stjärnor - typ*80 - som markera en kommentar om SM, DM och liknande)

Tävlingsterminen kommer att uppdateras med de nytillkommna internationella klasserna inom kort.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Alltså - ni som inte siktar på eliten och att rida internationella tävlingar och/eller mästerskap behöver inte bekymra er. För er är allting som förut. Uppklassningen är som tidigare och det finns fullt av tävlingar över hela Sverige med nationella tävlingar över 50, 80 och 120 km - också på de ritter som arrangerar CEI-klasser.

Tack snälla för det klargörandet! :bow: Jag försökte förstå något i den här tråden och det enda jag kom fram till var att jag får hålla mig på 50 km-nivån. Men nu förstår jag att det inte behöver vara så krångligt, bara jag håller mig nationellt. :laugh:

160 km here we come! :bump:
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Artikel 816 - Kvalificeringsprocess
816.1 Novis kvalificering = nationella ritter
816.1.1 Hästar och ryttare måste genomföra följande godkända ritter (ej
nödvändigtvis som ekipage):
816.1.1.1 Två ritter mellan 40-79 km samt två ritter mellan 80-90 km i högst 16 km/h
alternativt:
816.1.1.2 Tre ritter 80-90 km i högst 16 km/h
816.1.2 Novis kvalificeringen måste vara slutförd inom en 24 månaders period för att
få delta i en FEI-tävling

Så det som är översatt på SVRF är det fel eller vad då. 80 eller 90?????
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Artikel 816 - Kvalificeringsprocess
816.1 Novis kvalificering = nationella ritter
816.1.1 Hästar och ryttare måste genomföra följande godkända ritter (ej
nödvändigtvis som ekipage):
816.1.1.1 Två ritter mellan 40-79 km samt två ritter mellan 80-90 km i högst 16 km/h
alternativt:
816.1.1.2 Tre ritter 80-90 km i högst 16 km/h
816.1.2 Novis kvalificeringen måste vara slutförd inom en 24 månaders period för att
få delta i en FEI-tävling

Så det som är översatt på SVRF är det fel eller vad då. 80 eller 90?????

För att det inte ska bli för komplicerat, så vill jag säga till er alla som har funderingar kring detta såsom en av mina gamla lärare sa en gång:
om du har en fråga - börja med att läsa ordentligt vad som står i reglerna. Om frågan trots det fortfarande kvarstår - så läs ytterligare en gång. Om frågan då fortfarande kvarstår - så ställ frågan - i det här fallet exempelvis på Bukefalos. Ger man sig tid att fundera på vad det står, så klarnar oftast mer än vad man tror. I en diskussionstråd kan det däremot lätt bli lite förvirrat eftersom kommentarer bollas hit och dit, frågor med svar och sanningar med halva sanningar.


Det är nämligen så som jag skrev i inlägg nummer 19 tidigare här i tråden att
om man vill rida CEI-ritter och hästen eller ryttaren inte tidigare har genomfört CEI-ritter om minst 80 km så finns det två alternativ

Alternativ 1
Det normala uppklassningssystemet - nationell noviskvalificering - exakt enligt det som du har kopierat in i ditt inlägg. Det vill säga:

Både häst och ryttare (dock ej nödvändigtvis som ekipage) måste inom 24 månader före start i en CEI-ritt ha genomfört:

2 st 40-79 km och 2 st 80-90 km i högst 16 km/h alternativt
3 st 80-90 km i högst 16 km/h

Alternativ 2
Man utnyttjar övergångsregeln som säger att man under 2007 - 2008 ska ha genomfört minst tre nationella tävlingar varav en minst ska vara 90 km - utan hastighetsbegränsning. Gäller både häst och ryttare - måste dock inte vara som ekipage.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Jag har en fråga som jag gärna vill ha svaret på.

Vem är ansvarig för att kontrollera att ryttare är kvalade till de tävlingar de anmäler sig?

Och om en ryttare mot förmodan råkar slinka in och rida en 2-stjärnig, och inte har en en-stjärnig avklarad, kan de då i efterhand bli av med det godkända resultatet, och placering?
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Reflektion:

Det verkar inte som om det kommer att saknas 120 km CEI men däremot 80 km CEI *. Särskilt norr över... ( läs ej i skåne/småland)

Omkvalificeringen för hästar innebär att det blir ganska bökigt för dem som rider ston, vill betäcka och sedan ta tillbaka dem. Man bör därmed passera noviskvalificeringen, rida en * och sedan betäcka. För annars är det som när jag spelar monopol. Alltid tillbaka till Gå eller i Fängelse....
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Jag har en fråga som jag gärna vill ha svaret på.

Vem är ansvarig för att kontrollera att ryttare är kvalade till de tävlingar de anmäler sig?

Och om en ryttare mot förmodan råkar slinka in och rida en 2-stjärnig, och inte har en en-stjärnig avklarad, kan de då i efterhand bli av med det godkända resultatet, och placering?

Bra att du ställde just den frågan så att jag kan informera om något som jag inte har informerat om tidigare och som kanske inte är känt för de som inte har ridit internationella ritter tidigare.

När man tävlar internationellt så representerar man Sverige, inte sin hemmaklubb såsom man gör på en nationell tävling. Alla anmälningar till internationella ritter ska göras av Sv Ridsportförbundet (SvRF) - oberoende om ritten går i Sverige eller något annat land. Man får alltså inte anmäla sig själv till en CEI-ritt, utan anmälan av ekipage till CEI-ritter görs av SvRF.

Praktiskt går det till så att man fyller i en intresseanmälan för internationell ritt som finns under tävling på distansens sida på SvRF's webb. Tidigare har jag eller landslagsledningen kontrollerat att ekipaget har behörighet att starta ritten. Det var dock enklare tidigare.

Nu när det kommer att bli så många CEI-tävlingar och ryttare/hästar så kommer vi att kräva att ryttaren visar att hästen och ryttaren är kvalificerade att starta den ritt de önskar delta i. Detta kommer då att kontrolleras av SvRF mot gällande regler. Observera att även den obligatoriska vilan efter en ritt samt eventuellt påtvingad vila på grund av uteslutning pga metaboliska problem som kräver behandling påverkar om man får delta.

Ansvaret för att vara kvalificerad för den ritt man startar ligger alltid hos ryttaren (eller den ansvarige personen - Person Responsible). Vid CEI-ritter kommer SvRF dock att ha en kontrollfunktion som jag beskrev ovan.

Om man har lämnat felaktiga uppgifter så är en trolig konsekvens att man inte får tillgodoräkna sig ritten och troligtvis blir det även ett disciplinärende.

På nationella ritter fungerar det ju så även idag. Det är ryttarens ansvar att se till att man är kvalificerad. Om man startar en tävling utan att vara kvalificerad så får man inte räkna den tävlingen och det blir ett ärende för disciplinnämnden.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Reflektion:

Det verkar inte som om det kommer att saknas 120 km CEI men däremot 80 km CEI *. Särskilt norr över... ( läs ej i skåne/småland)

Vedemaritten, Skåne CEI1* 80 km
Göingeritten, Skåne CEI1* 80 km, CEI2* 120 km
Dackeritten, Småland CEI1* 80 km, CEI2* 120 km, CEI3* 160 km
Simlångsritten, Halland CEI1* 80 km, CEI2* 120 km, CEI3* 160 km
Kanonritten, Jämtland/Härjedalen CEI1* 84 km, CEI1* 104 km, CEI2* 120 km
(pinsamt att jag är så dålig på landskap)

Till detta kommer YR-klasser (utan viktkrav). Klart är i dagsläget 120 km på Dacke och Simlång, men målsättning är att det ska bli fler, även 1 stjärniga.

Det är med andra ord väldigt koncentrerat söderut - fast det är många CEI1* 80 km. En nordlig tävling finns dock. Vi får hoppas att det blir bättre spridning 2010. Då ska vi även försöka synkronisera med Norge och Danmark.

Omkvalificeringen för hästar innebär att det blir ganska bökigt för dem som rider ston, vill betäcka och sedan ta tillbaka dem. Man bör därmed passera noviskvalificeringen, rida en * och sedan betäcka. För annars är det som när jag spelar monopol. Alltid tillbaka till Gå eller i Fängelse....

Tyvärr tänker du kanske lite fel där. Hästen måste starta en tävling på nästa stjärnnivå inom 24 månader från den senaste tävlingen på nuvarande stjärnnivå för att få behålla sin nuvarande stjärnnivå. Om man inte gör det så måste hästen kvalificera om sig för sin nuvarande nivå.

Det innebär om hästen har genomfört 2* och inte genomför ytterligare en 2* eller en 3* inom 24 månader så måste man kvalificera om sig för 2* nivå. Man måste då med andra ord backa tillbaks och rida en 1* innan man får starta en 2* igen. En i grunden sund tankegång tycker jag. Om inte hästen har tävlat på längre sträckor på två år så kanske man ska backa ett steg.

Det innebär även att om hästen har genomfört 1* och inte genomför ytterligare en 1* eller en 2* inom 24 månader så måste man kvalificera om sig för 1* nivå. Med andra ord får man då göra om noviskvalificeringen.

Då håller jag med om att det kan var bökigt med ston man vill betäcka. Jag tror dock att man gärna testar dem på kortare ritter om de har varit borta i två år. Pga stjärnkvalificeringen blir det väl några fler ritter än vad man annars skulle ha gjort.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

På distansgalan kommer DK att informera bla om detta på sin programpunkt.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Hej på Er alla,

Jag har en fundering som jag hoppas att ni kloka människor här ska kunna ge mig ett svar på. Jag har tänkt att rida NBM 2010 och har några frågor kring detta;

1. Vilket datum är ritten? Vilken del av året?
2. Ritten är väl en CEI***?
3. Vad måste jag och hästen ha ridit för att vara behöriga att starta och inom vilken tidsperiod?
4. Vad behövs mer? Pass, licenser etc.? Behöver hästen ha någon speciell vaccination vid internationella ritter?

Jättetacksam för svar så att jag kan få detta utrett.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Det mesta kan du ta reda på själv. Läs igenom hela denna tråd och sedan på ridsportsfördundets hemsida.
// Linda
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Det är nämligen så som jag skrev i inlägg nummer 19 tidigare här i tråden att
om man vill rida CEI-ritter och hästen eller ryttaren inte tidigare har genomfört CEI-ritter om minst 80 km så finns det två alternativ

Alternativ 1
Det normala uppklassningssystemet - nationell noviskvalificering - exakt enligt det som du har kopierat in i ditt inlägg. Det vill säga:

Både häst och ryttare (dock ej nödvändigtvis som ekipage) måste inom 24 månader före start i en CEI-ritt ha genomfört:

2 st 40-79 km och 2 st 80-90 km i högst 16 km/h alternativt
3 st 80-90 km i högst 16 km/h

Alternativ 2
Man utnyttjar övergångsregeln som säger att man under 2007 - 2008 ska ha genomfört minst tre nationella tävlingar varav en minst ska vara 90 km - utan hastighetsbegränsning. Gäller både häst och ryttare - måste dock inte vara som ekipage.


Jag har nu läst i reglerna så ögonen blöder, men blir ändå inte säker på vad som gäller för just mig och min häst.
2007 tävlade vi 3 st 80 km med lägre hastighet än 16 km/h.
2008 tävlade vi inte alls.

Enligt FEI-reglerna är vi nu godkända att tävla CEI*, om det görs innan det gått 24 månader från den första av våra 8or.

MEN:
Enligt övergångsreglerna så är vi inte kvalificerade för CEI, eftersom vi inte ridit minst 90 km.

Så man måste alltså inte följa övergångsreglerna, utan kan ta den regel som passar en bäst?

Jag har ju inga stora planer på att rida fort och långt, men inser att ska jag in i systemet för internationellt tävlande så är det nog Vedema eller Göinge som gäller.


Någon?
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Jag tolkar som du, att har du gjort den "vanliga" kvalificeringen, kan du ignorera övergångsregeln.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Då är det verkligen bara att hoppas att jag inte red fortare än 16 på den ena ritten, för nu börjar jag bli osäker på det...:confused:

Är det så så gäller det att fort som ögat rida ytterligare en nationell 8a innan tiden rinner ifrån mig, angående de andra 2 ritterna.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Enligt FEI-reglerna är vi nu godkända att tävla CEI*, om det görs innan det gått 24 månader från den första av våra 8or.

"Det blir också kvalificeringskrav för att få starta CEI-tävlingar. För att få starta CEI* krävs ovanstående Noviskvalificering. Därefter måste ryttare och häst (inte növändigtvis som ekipage) ha genomfört en godkänd ritt i CEI* för att få starta CEI ** och så vidare. Stjärnkvalificeringen gäller hela livet för ryttare och 24 månader för hästar."

Innebär detta att noviskvalificeringen alltid gäller för både häst och ryttare men att det för stjärnritter är 24 månader på hästen?

// Ulrika
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 205
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 843
Senast: tara
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 388
Senast: MiniLi
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp