Bukefalos 28 år!

FEI beslutat om nytt internationellt TR

G

Groom-pelle

Så har FEIs generalförsamling i Argentina beslutat om nytt internationellt TR att gälla fr o m 2009-01-01.
Ska bli intressant att se vad det kommer att betyda i praktiken, inte minst hur det kommer att påverka våra nationella tävlilngar när det blir krav på både en- och tvåstjärniga tävlingar i ett uppklassningssystem för att få rida trestjärnigt. Likaså vad "pre-FEI national system" kommer att innebära. Och mycket mer...


Ur Pressmeddelande från FEI:
·

ENDURANCE 21/11/2008
Rules

The revision of the Rules for Endurance – 7th edition, effective 1 January 2009 – was adopted. They are the result of a major review which began in January 2007. In fact, it was the largest and most in-depth consultation process ever undertaken in this discipline. It was done by a Task Force in cooperation with the National Federations involved in the sport. The new rules are largely based on the concern for the welfare of the horse. The major topics to be noted are the categories of endurance events; rest periods (as amended following a revote by the General Assembly following a failure to approve the original timings); and progress from one level to the next. Another significant improvement is the introduction of a pre-FEI national system (Novice Qualifying) for riders and horses, though not necessarily as a combination. All horses and riders must have successfully completed Novice Qualifying to be eligible for CEI Star Qualifying. To progress from one FEI star level to the next, riders and horses must have graduated from the qualifying process.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Puttar upp tråden lite, då jag börjar känna mig lite orolig över hur detta påverkar min planering för terminen. Jag har läst lite på FEI's sida, men blir inte mycket klokare.

Tolkar jag det rätt när det är så att de som tävlat internationellt tidigare undantas uppklassningen, men inte övriga?
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

ja så har jag tolkat det. övriga får snällt rida * upp (kan ha fel). det blir problematiskt även för vår ryttare som vill rida fei.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Om jag fattat saken rätt så kommer en svensk ryttare som vill rida SM i år vara tvungen att rida tävlingar utomlands för att kunna bli kvalificerad för att delta? ( Om man inte ridit internationella ritter tidigare alltså).

Det känns lite skumt att det kan bli så?
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Vi har sedan en längre tid tillbaka arbetat hårt med det nya FEI-reglementet och dess konsekvenser för oss i Sverige. Vi har ett par mindre frågor kring övergångsregler kvar, men därefter kommer vi att distribuera information om de nya reglerna, inklusive svenska översättningar av viktiga delar, förtydliganden om övergångsregler samt lite av övriga åtgärder som vi vidtar.

Informationen kommer att distribueras inom cirka en vecka.

Kjell Westerback
Distankommittén
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Såg att dokumentet kommit upp nu om regler.

Har försökt läsa mig in på vad det innebär just för mig och min häst. Tur att jag red honom på 3 80 km 2008, för en av dem var på just 16,1 km / h!

Det är bara att hoppas att DK hjälper arrangörerna att göra FEI klasser i Sverige på *1 nivå dvs 79-119 km eftersom de krävs för att få rida *2.
Detta innebär även att i princip alla som rider 80 km eller längre, oavsett på mästerskap behöver FEI pass för sin häst, och den jä***t dyra internationella licensen. Skamligt! Har man en häst och gör 4 starter är licensavgiften ca 500 kr per tävling!
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Om jag har förstått reglerna rätt så innebär det, om inte tävlingsterminen ändras att:
-om man inte tidigare ridit någon FEI ritt så kan man inte rida någon 16 mil i Sverige oavsett hur många 8, 10 eller 12 mil som tidigare ridits då de två 16 milarna som går i Sverige är CEI3*
-man kan inte heller kvalificera sig i Sverige då det inte finns någon CEI1* ritt.

Det motverkar ju kraftigt den målsättning som tidigare funnits att öka antalet ekipage som rider längre klasser.

Lasse
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Det är nog på g med några 1* också. Dessa regler kom ju plötsligt så arrangörerna har inte hunnit ansöka.
// Linda
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Nu kanske jag gör något dumt men så här ser det ut med tävlingarna;
12 april: Vedemaritten, 80 km*

23 maj: Göingeritten, 120 km**, 80 km*

13 juni: Dackeritten, 160 km*** (SM), 120 km**, 120 km** (YR), 80 km*

1 augusti: Simlångsritten: 160 km*** , 120 km**, 120 km** (YR), 80 km*

8 augusti: Kanonritten: 120 km**, 104 km*, 84 km*

// Linda
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Såg att dokumentet kommit upp nu om regler.

Har försökt läsa mig in på vad det innebär just för mig och min häst. Tur att jag red honom på 3 80 km 2008, för en av dem var på just 16,1 km / h!

Jag har läst och läst men tolkat det som att har man inte ridit CEI/FEI tidigare år så måste noviskvalificeringen påbörjas 2009....oavsett hur många ritter man ridit tidigare?? Jag hoppas jag har tolkat övergångsreglerna fel och att jag kan använda mig av denna regel:

Kvalificeringsprocess
816.1 Novis kvalificering = nationella ritter
816.1.1 Hästar och ryttare måste genomföra följande godkända ritter (ej nödvändigtvis som ekipage):
816.1.1.1 Två ritter mellan 40-79 km samt två ritter mellan 80-90 km i högst 16 km/h alternativt:
816.1.1.2 Tre ritter 80-90 km i högst 16 km/h
816.1.2 Novis kvalificeringen måste vara slutförd inom en 24 månaders period för att få delta i en FEI-tävling

Isåfall så borde säsongen 2008 gå att räkna in för att få delta i CEI*
och har man då gjort 3st 80 km ritter under 16km/h är det lugnt för ryttaren eller???
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

varför får man inte rida fortare än 16 km/h? förvirrad till tusen...

jag har ju inte tävlat alls säsongen 2008, men planerar att göra det 2009, men jag får då alltså inte starta 12 mil eller? har ridit 8 mil innan och en 12 som jag blev utesluten på så jag har ju ingen godkänd 12 a...

fan vad de ska krångla till allt....
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

För ryttaren gäller det ju livstid om du varit med i en CEI ritt förut. Har du inte så gäller noviskvalificeringen
eller om du genomfört 3 ritter (nationella) 2007-2008 varav en minst på 90km (inga hastighets begränsningar) så behöver du inte heller börja om på noviskvalificeringen

Det enda jag tycker är förvirrande är att av dessa 3 ritter måste en ha varit minst 90km, men i sammanfattningen står där att det är 80-90 km räcker. Vilket är det som stämmer? För jag har 3 nationella ritter i bagaget men den längsta är 81km, då tolkar jag det som om jag måste börja om?
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

jag fattar nada... man får inte starta 12 mil men för att få starta det måste man rida 9 mil, en sträcka jag aldrig sett i sverige, och då brukar det vara 10 mil istället och med massa stjärnor o grejjer...

men jag får rida 8 mil iaf, eller? tävlade ju inget 2008 eftersom hästen var halt och 2007 red vi bara en godkänd tävling( 8 mil) då han blev halt på nästa...

vi säger nu att jag vill starta 12 mil i slutet av säsongen, kan jag inte göra det då?


detta känns mer än rörigt, haha
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Man behöver inte krångla till det mer än nödvändigt, även om jag håller med om att det är mycket att komma ihåg.

De SVENSKA uppklassningsreglerna gäller ju nationella ritter, och lägre.
Det är först när man är intresserad av att tävla internationella klasser som man får tänka till lite.
Som det varit förut har man ju kunnat anmäla hej vilt, vilket det nu är stopp för. Jag anser det bra att det finns uppklassningsregler även för internationellt tävlande.
Det som är lite olyckligt är att det kommit så plötsligt.

T ex har jag en kompis som enligt gamla reglerna kvalat både sig själv och sin häst för att kunna rida 16 mil nästa år. Tanken var SM, som är in FEI-ritt.
Eftersom hon tidigare inte ridit internationellt, måste hon nu, (ekipaget har den nationella kvalificeringen klar), gå tillbaka ett steg och rida först en internationell 8-mil, sen en internationell 12 mil.
DET kan bli knepigt att få till innan SM.

Helst skulle jag se att nån av "höjdarna" inom domarkåren har en frågelåda nånstans, så alla kan fråga vad som kommer att gälla just för dom, och alla kan läsa svaren.
Som det är nu är man ju inte HELT säker på hur allt ska tolkas, samtidigt som tävlingssäsongen närmar sig med stormsteg.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Detta innebär även att i princip alla som rider 80 km eller längre, oavsett på mästerskap behöver FEI pass för sin häst, och den jä***t dyra internationella licensen. Skamligt! Har man en häst och gör 4 starter är licensavgiften ca 500 kr per tävling!

Det kommer naturligtvis även att finnas kvar nationella ritter och för dem gäller vårt svenska TR som tidigare och för att rida 80 km nationellt behöver man senior/juniorlicens.

Vill man rida CEI-ritter så gäller FEI-pass för hästen och FEI-registrering av ryttaren samt internationell licens för ryttaren om man rider fler än en internationell ritt. Och den licensen är DYR. Vi har försökt sänka den för distansarna, men ännu inte lyckats.

Kjell Westerback
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Om jag har förstått reglerna rätt så innebär det, om inte tävlingsterminen ändras att:
-om man inte tidigare ridit någon FEI ritt så kan man inte rida någon 16 mil i Sverige oavsett hur många 8, 10 eller 12 mil som tidigare ridits då de två 16 milarna som går i Sverige är CEI3*
-man kan inte heller kvalificera sig i Sverige då det inte finns någon CEI1* ritt.

Det motverkar ju kraftigt den målsättning som tidigare funnits att öka antalet ekipage som rider längre klasser.

Lasse

Nu kommer det att finnas fem CEI1* och fyra CEI2* ritter i Sverige 2009, vilket innebär ganska många möjligheter att klassa upp sig.

Om man väljer att enbart rida nationella ritter så är det korrekt att det inte kommer finnas några möjligheter att rida 16 mil i Sverige. Det kommer troligtvis att vara tunnt med det även framöver, eftersom den absoluta lejonparten av de som rider 16 mil inte vill rida 16 mil som inte är internationellt kvalificerande, dvs CEI3*.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Nu kanske jag gör något dumt men så här ser det ut med tävlingarna;
12 april: Vedemaritten, 80 km*

23 maj: Göingeritten, 120 km**, 80 km*

13 juni: Dackeritten, 160 km*** (SM), 120 km**, 120 km** (YR), 80 km*

1 augusti: Simlångsritten: 160 km*** , 120 km**, 120 km** (YR), 80 km*

8 augusti: Kanonritten: 120 km**, 104 km*, 84 km*

// Linda

Såhär i jul-och nyårstider har det varit ganska lugnt på SvRF och därför har den ovanstående informationen inte blivit publicerad ännu.

Men det stämmer att vi kommer att ansöka om ovanstående internationella tävlingar 2009. Det enda tillägget är väl att det möjligtvis blir även YR-klasser på de enstjärniga ritterna och de tvåstjärniga som inte har det i sammanställningen. Vi återkommer när det blir klart - håll ett öga på SvRF's webb.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

varför får man inte rida fortare än 16 km/h? förvirrad till tusen...

jag har ju inte tävlat alls säsongen 2008, men planerar att göra det 2009, men jag får då alltså inte starta 12 mil eller? har ridit 8 mil innan och en 12 som jag blev utesluten på så jag har ju ingen godkänd 12 a....

Som CK svarar så berör de internationella regelförändringarna inte vårt svenska TR. Under 2009 gäller vårt svenska TR såsom det har sett ut under 2008 (det kommer enbart att bli smärre förändringar som inte berör detta). Om du rider nationellt så gäller med andra ord det gamla vanliga uppklassningssystemet.

Anledningen till att FEI har infört en hastighetsbegränsning för nya ryttare och hästar är väl ganska lätt att förstå och väldigt klokt tycker jag. De allra flesta regleförändringar har skett för att värna hästen. Även FEI tycker att nya ryttare och hästar inte ska rida för fort!
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

För ryttaren gäller det ju livstid om du varit med i en CEI ritt förut. Har du inte så gäller noviskvalificeringen
eller om du genomfört 3 ritter (nationella) 2007-2008 varav en minst på 90km (inga hastighets begränsningar) så behöver du inte heller börja om på noviskvalificeringen

Det enda jag tycker är förvirrande är att av dessa 3 ritter måste en ha varit minst 90km, men i sammanfattningen står där att det är 80-90 km räcker. Vilket är det som stämmer? För jag har 3 nationella ritter i bagaget men den längsta är 81km, då tolkar jag det som om jag måste börja om?

Om man vill rida CEI-ritter och hästen eller ryttaren inte tidigare har ridit CEI-ritter om minst 80 km så gäller följande:

Antingen så kan man utnyttja övergångsregeln som säger att man under 2007 - 2008 har ridit minst tre nationella ritter varav en minst ska vara 90 km - ingen hastighetsbegränsning. Gäller både häst och ryttare - måste dock inte vara som ekipage.

Eller så följer man den nya noviskvalificeringen som säger att både häst och ryttare (dock ej nödvändigtvis som ekipage) inom 24 månader före start i en CEI-ritt måste ha ridit:

2 st 40-79 km och 2 st 80-90 km i högst 16 km/h alternativt
3 st 80-90 km i högst 16 km/h

Om man med andra ord vill starta CEI1* på Göingeritten den 23 maj så ska ovanstående ritter vara genomförda mellan 23 maj 2007 och 22 maj 2009
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Jag har full förståelse för att de omfattande regelförändringarna skapar en massa frågor. Framförallt genom de nya kvalificeringsreglerna.

Jag vill dock säga att jag tycker att FEI har gjort ett jättebra jobb med de nya reglerna. Man har verkligen satt hästens väl i första rummet. Åldersgränserna på hästarna har höjts, man har infört kvalificeringsstegar för både häst och ryttare, kraven för att delta i mästerskap har blivit tuffare, man måste ha tävlat som ekipage för att delta på mästerskap, vilopauserna i grindarna är längre, det finns obligatoriska vilopauser för hästen efter tävlingar, påtvingad vila om hästen haft metaboliska problem under tävling osv osv.

Jag tycker även att man i slutänden har fått till bra övergångsregler för att undvika för mycket problem under 2009. Jag tror att övergångsreglerna gör att de allra flesta klarar sig utan problem. Specialfallet är väl de som aldrig ridit internationellt och planerat in en tidig CEI3* 160 km under 2009 - de får det svårt.

En negativ konsekvens är naturligtvis att de nya reglerna driver kostnaderna för de som vill satsa internationellt. Men å andra sidan är det en konsekvens av att disciplinen distans har växt så kraftigt under de senaste tio åren. Vi är numer i paritet med de andra stora disciplinerna. Där är det också väldigt dyrt att satsa internationellt.

Vi måste inse att vi nu träder in i en tid när det även inom distansen blir en skillnad mellan de som väljer att tävla på lägre nivå och de som vill satsa på eliten och tävla internationellt.

Kjell Westerback
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
385
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 207
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 843
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp