Bukefalos 28 år!

FEI beslutat om nytt internationellt TR

Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Just nu är jag så arg så jag har lust att sälja min häst och skita i distansritten!

Min häst har genomfört:

50 km CR
50 km CR
50 km CR
45 km CR
40 km CR
80 km T
80 km T 16,2 km/h
80 km T

Det innebär enligt DKs sammanfattning och "enhälliga" tolkning av de nya reglerna att min häst som nu är sju år inte är kvalificierad!

Varför då?
Jo för att en av de 80 km var över 16 km / h. alltså 0,2 km/h

Jo för att CR tydligen inte räknas som ritt?!!! I tr rider man CR under samma regler som de andra, sammma licenskrav med skillnaden att det är hastighetsbegränsning! Det är där man vill ha sin unghäst. I reglerna från fei talar man om rides och events, inte competions på novisnivåer.

Enligt övergånsreglerna så säger de i engelska "distances ut to and including rides including 90 km" Det är där ingen hastighetsbegränsning
I mitt fall så säger då den där Ian williams därmed att det är varav en minst 90 km. Tolkningsfråga alltså.

Funderar starkt på att göra mitt eget fall till en diciplinfråga för att få detta utrett av FEI. Får jag straff eller blir utesluten, so shall be. Då slutar jag.

Jag åkte till träffen igår för att bli peppad. Funderade t om på att köpa en häst till. Åkte hem flyförbannad för att jag trott att om jag är rädd om min häst och väljer rätt tävlingar så lönar det sig i längden.

:mad:
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Men är det så farligt att rida ytterligare en nationell ritt innan du tar steget upp till CEI*?

Jag tycker de nya reglerna är bra, att det blir lite konstigt för vissa ekipage nu i övergången är väl svårt att komma ifrån.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

De finns de som får det värre, vet en som ridit en 90 + en 100 förra året. Ingen av dessa får tillgodoräknas beroende på proppen i den ena ritten. Denne måste alltså i värsta fall göra om hela noviskvalet...
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

jag tycker visst att de nya reglerna är bra, missförstå mig inte. Det är tolkningarna som jag inte gillar i övergångsregler och svensk sk översättning.

I mitt fall är det ju inte bara en ritt. Jag behöver två 50 km T

Eftersom FEI ritterna är neråt i landet blir det både dyrt och krångligt. Känns så meningslöst att behöva åka till danmark för att rida 80 km!

Synd om de som hamnar i kläm anser jag.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

I mitt fall är det ju inte bara en ritt. Jag behöver två 50 km T


Fast det stämmer väl inte.
Du kan noviskvala genom antingen två st 50 km plus 2 st 80 km alternativt tre st 80 km i max 16 km/h.
Du har ju redan två st 80 km, så gör en till nationell 80 km i max 16 km/h, så är det ju klart sen. Det kan du få gjort redan 4/4 på Sämsholm.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Jag åkte till träffen igår för att bli peppad. Funderade t om på att köpa en häst till. Åkte hem flyförbannad för att jag trott att om jag är rädd om min häst och väljer rätt tävlingar så lönar det sig i längden.

Fascinerande. Jag åkte dit för samma anledning och kom också hem fly förbannad. Fast det berodde inte på de nya reglerna. :p
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

*KL*

Jag blev lite konfunderad efter gårdagens möte angående vilotider efter att ha deltagit i CEI-ritter.
Jag minns bestämt att det på mötet visades en text där det stod att om man GENOMFÖRT en 80 km var det 13 dagars startkarens innan nästa CEI.

Jag antar att genomfört innebär att man är godkänd? Vilket innebär att om man är utesluten efter målgång på hälta så är det helt okey att starta igen nästa vecka?

Fast nu när jag läste reglerna på ridsportförbundets hemisda innan jag skrev detta inlägg så formulerades det annorlunda.

Där står det "fullföljd distans 0-81 km 13 dagar vila."

Vilket jag faktiskt kan tolka lite annorlunda. Fullföljt distansen, och blivit utesluten i mål, eller fullföljt med godkänd slutbesiktning?

Är det, eller är det inte okey att starta en häst som blivit utesluten på hälta efter 80 km veckan därpå? (Eller dagen därpå, om man så vill)
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Jag tolkar fullföljt som godkänd i slutbesiktningen.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

De finns de som får det värre, vet en som ridit en 90 + en 100 förra året. Ingen av dessa får tillgodoräknas beroende på proppen i den ena ritten. Denne måste alltså i värsta fall göra om hela noviskvalet...

Vad var det med proppen som strulade till det?
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

*KL*

Jag blev lite konfunderad efter gårdagens möte angående vilotider efter att ha deltagit i CEI-ritter.
Jag minns bestämt att det på mötet visades en text där det stod att om man GENOMFÖRT en 80 km var det 13 dagars startkarens innan nästa CEI.

Jag antar att genomfört innebär att man är godkänd? Vilket innebär att om man är utesluten efter målgång på hälta så är det helt okey att starta igen nästa vecka?

Fast nu när jag läste reglerna på ridsportförbundets hemisda innan jag skrev detta inlägg så formulerades det annorlunda.

Där står det "fullföljd distans 0-81 km 13 dagar vila."

Vilket jag faktiskt kan tolka lite annorlunda. Fullföljt distansen, och blivit utesluten i mål, eller fullföljt med godkänd slutbesiktning?

Är det, eller är det inte okey att starta en häst som blivit utesluten på hälta efter 80 km veckan därpå? (Eller dagen därpå, om man så vill)


Mycket bra fråga!

Det är viktigt att veta att det alltid är FEI's kompletta regler som gäller. När man har en fundering så ska man alltid försöka läsa originalreglerna på engelska (eller franska om man föredrar det), eftersom det i en översättning eller sammanfattning alltid blir en förenkling och då kan fel uppstå.

I det här fallet står det:

After competing in a CEI events, a horse must be given a mandatory minimum
rest period, as defined, before it is again eligible to participate in a FEI
competition:
Distance completed 0 – 80 km 13 days rest
81 and above 20 days rest
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

*KL*

Jag blev lite konfunderad efter gårdagens möte angående vilotider efter att ha deltagit i CEI-ritter.
Jag minns bestämt att det på mötet visades en text där det stod att om man GENOMFÖRT en 80 km var det 13 dagars startkarens innan nästa CEI.

Jag antar att genomfört innebär att man är godkänd? Vilket innebär att om man är utesluten efter målgång på hälta så är det helt okey att starta igen nästa vecka?

Fast nu när jag läste reglerna på ridsportförbundets hemisda innan jag skrev detta inlägg så formulerades det annorlunda.

Där står det "fullföljd distans 0-81 km 13 dagar vila."

Vilket jag faktiskt kan tolka lite annorlunda. Fullföljt distansen, och blivit utesluten i mål, eller fullföljt med godkänd slutbesiktning?

Är det, eller är det inte okey att starta en häst som blivit utesluten på hälta efter 80 km veckan därpå? (Eller dagen därpå, om man så vill)


Mycket bra fråga!

Det är viktigt att veta att det alltid är FEI's kompletta regler som gäller. När man har en fundering så ska man alltid försöka läsa originalreglerna på engelska, eftersom det i en översättning eller sammanfattning alltid blir en förenkling och då kan fel uppstå.

När man sedan läser originaltexten så kan det fortfarande finnas tolkningsutrymme.

I det här fallet står det:

After competing in a CEI events, a horse must be given a mandatory minimum rest period, as defined, before it is again eligible to participate in a FEI competition:
Distance completed 0 – 80 km 13 days rest
81 and above 20 days rest


Och då finns det tolkningsutrymme. Min tolkning är att eftersom man pratar om sträckor från 0 km och om "avverkad/fullföljd distans" så gäller vilan även om man har blivit utesluten eller har utgått på egen begäran. Och inte bara i slutbesiktningen utan även om det skett mellan 0 och 80 km för 13 dagars vila och 20 dagars vila mellan 81 och 160 km.

Men jag ska kolla med FEI om det är rätt tolkning.

Kjell Westerback
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

After competing in a CEI events, a horse must be given a mandatory minimum rest period, as defined, before it is again eligible to participate in a FEI competition:
Distance completed 0 – 80 km 13 days rest
81 and above 20 days rest


Och då finns det tolkningsutrymme. Min tolkning är att eftersom man pratar om sträckor från 0 km och om "avverkad/fullföljd distans" så gäller vilan även om man har blivit utesluten eller har utgått på egen begäran. Och inte bara i slutbesiktningen utan även om det skett mellan 0 och 80 km för 13 dagars vila och 20 dagars vila mellan 81 och 160 km.

Men jag ska kolla med FEI om det är rätt tolkning.

Kjell Westerback

Jag har nu fått bekräftat av FEI att min tolkning är korrekt. Det är den avverkade sträckan som räknas, oberoende om man fullföljt godkänt, utgått eller blivit utesluten.

Om man blir utesluten efter 40 km så ska hästen vila 13 dagar och om man utgår på egen begäran efter 140 km så ska hästen vila 20 dagar.

Kjell
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Då så, då känns det lugnare.

Jag trodde nog det skulle vara så, men man blir ju osäker...
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Från FEI direkt:

Successfully complete 3 National Rides between January 1st 2007 and December 31st 2008. One of which must be at a distance of 90km or above.

Så den noviskvalificeringen borde inte vara några problem alltså.

Har frågat FEI själv ang vad som räknas som "ritter" alltså "rides" eller om det måste vara tävling. Jag menar fortfarande att CR är en ritt!
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Är det så, så borde även CR räknas med i kilometerlistan.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

jag ser inte att det skulle vara fel att de räknas i km listan heller. samma reglemente.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Från FEI direkt:

Successfully complete 3 National Rides between January 1st 2007 and December 31st 2008. One of which must be at a distance of 90km or above.

Så den noviskvalificeringen borde inte vara några problem alltså.

Har frågat FEI själv ang vad som räknas som "ritter" alltså "rides" eller om det måste vara tävling. Jag menar fortfarande att CR är en ritt!

Ifall det var "mitt" fall du menade så har denne bara gjort 2 och inte 3 ritter. Alltså funkar det inte med övergångsreglerna i detta fall.
 
Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Jag som banansvarig för Ekenäsritten sitter och funderar på om de i samband med detta ändrade reglerna för banmarkeringen. Någon som har koll på om man får göra det lätt för sig och markera banan med kalk och snitslar fortfarande?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
385
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 211
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 844
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp