"Fel" höna ruvar.

Skjøldur

Trådstartare
Jag skaffade mina första Hedemorahöns för sex år sedan. Dom ruvade inte, därför blev det två till varav en dog... Och sedan tre till och en av dom dog också. Och till sist i höstas köpte jag en ny tupp och tre höns från någon som påstod att hos honom var hönsen nästan för ruvvilliga... I genomsnitt ska minst 30 % av dom ruva någon gång. Men icke. Fast än finns det ju hopp om dom sist inköpta. Jag har enbart köpt Hedemoror från genbanksbesättningar men inte själv ansökt om att få bilda genbank än, för jag har tänkt att så länge dom inte ruvar så spelar det ingen roll. Det är inte lova att registrera kycklingar som inte är naturruvade. Jag har två treåriga Isbar-höns också. Det är en trevlig grönvärpande värpras som avlades fram på sextiotalet. Det är inte vanligt att dom ruvar. Men för ca tio dagar sedan så la sig Sköna pladask på en hög ägg... Och där ligger hon än! Tagit bort alla gröna ägg så nu får jag renrasiga Hedemorakycklingar ändå - fast med "fel" mamma! Sånt är livet.
 
Sv: "Fel" höna ruvar.

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Jag har en Hedemorahöna vid namn Bodil som är ruvglad, men i år gav hon upp där emot hennes avkomma Lena ligger nu sedan några dagar tillbaks. Det är inte många av mina Hedemoror som lägger sig för att ruva...
 
Sv: "Fel" höna ruvar.

Knapplån på samma tema fast tvärtom ;)

Våra söta dvärgblandraser la sig i en stor hög och ruvade fram åtta kycklingar tillsammans :love:

Så här gulligt var det i redet:

548921_10200894785520869_338037994_n.jpg
 
Sv: "Fel" höna ruvar.

Vi hade ett gäng blomme höns och 2 faveroller i våran hönsgård.
Faveroller ska ju inte vara ruvvilliga men den ena la sig på ett par ägg och så fick vi till sist 2 små blomme kycklingar :)
 
Sv: "Fel" höna ruvar.

Isbarhønan Skøna fick bara fyra kycklingar och en råkade fastna på ett stælle som nyklæckt och dog. Hon och hennes tre pigga små Hedemoror har fått en egen hage med bærnæt øver mot skator och andra som gærna kækar kycking...
Skønas moderlycka inspererade først Hedemoran Elvy att børja ruva, sedan la sig Tyra bredvid och konkurrerade med henne om ægghøgen och till sist ville Deri också vara med. Men jag tyckte det blev før rørigt, och dessutom var det risk før att någon kyckling skulle kunna trilla ut ur det redet så jag stængde før. Och så åkte jag hemifrån... Och nær jag kom hem hade Elvy lyckats slingra sig ur ur redet men inte in igen. Æggen var kalla. Tre dagar innan klæckning. Sedan har dom haft alla chanser att ruva igen men ingen har børjat. Vore perfekt om någon ville nu før då kan dom få øverta Skøna och gængets "kycklingborg", om en månad ær dom stora nog att vara med i den vanliga flocken. Jag ær lite fundersam øver tuppens potens också. Jag krachade dom døda æggen och det var bara kycklingar i hælften. Jag har børjat fundera på om han parar sig med alla. Kanske tænker han som Cornelis tupp.... æn om han sjælvklart inte noppar fjædrar av dom.
 
Sv: "Fel" höna ruvar.

Åh va gulligt. :) Är det ett kollektivrede? Hur stort ska ett sånt vara? Hur är ditt utformat? Jag funderar på att bygga ett kollektivrede under gödselplattan där jag tidigare planerade att ha enkelreden.
 

Liknande trådar

S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 007
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Har tre hönor som ruvat ägg efter den bortgångne Kalle Kapun, till min stora lycka hade ett ägg kläckts och en brun liten kyckling...
2
Svar
21
· Visningar
6 331
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp