Bukefalos 28 år!

BernT

Trådstartare
Kan man vända sig till facket om man har fel lön? Kollade vårt kollektivavtal och jag har ca 20-30kr mindre i timmen än vad jag ska ha (beror lite på hur de bedömer tjänsten om det ska upp 20 eller 30). Har haft det i två år så det är ju en del pengar ändå som jag inte fått eftersom det handlar om många många timmar, ska räkna mer exakt sen. Kan man kräva det retroaktivt? Eller ska man vara nöjd om man får rätt nu och framåt? Jobbar på ett skitstort företag om det spelar roll.
 
@BernT ja det är därför man är medlem i facket - dvs för att vända sig till dem med frågor och få hjälp och råd .

Nej du kan inte få något retroaktivt . Din lön är den den är men om du tycker den är orimlig trots att du tagit upp det med din chef, så adresserar du det med ditt fackförbund.
 
Kan man vända sig till facket om man har fel lön? Kollade vårt kollektivavtal och jag har ca 20-30kr mindre i timmen än vad jag ska ha (beror lite på hur de bedömer tjänsten om det ska upp 20 eller 30). Har haft det i två år så det är ju en del pengar ändå som jag inte fått eftersom det handlar om många många timmar, ska räkna mer exakt sen. Kan man kräva det retroaktivt? Eller ska man vara nöjd om man får rätt nu och framåt? Jobbar på ett skitstort företag om det spelar roll.
Ditt fackförbund borde reagerat på en så pass stor löneskillnad?

Fast - ifall du inte är med i facket så har de ju noll intresse av att bevaka dina intressen vid lönerevisioner....
 
Ditt fackförbund borde reagerat på en så pass stor löneskillnad?

Fast - ifall du inte är med i facket så har de ju noll intresse av att bevaka dina intressen vid lönerevisioner....
Är med. De har sagt noll. Men jag har aldrig haft lönesamtal på jobbet. Kanske spelar in. Ska prata med vår "fack-tant" imorgon och be de kolla på det iaf.
 
Är med. De har sagt noll. Men jag har aldrig haft lönesamtal på jobbet. Kanske spelar in. Ska prata med vår "fack-tant" imorgon och be de kolla på det iaf.

Kanske helt missförstår men facket reagerar självklart inte om du själv inte hört av dig med synpunkter ? Facket granskar inte dina förhållanden , har öht ingen insyn i individers förhållanden / löner osv utöver det grund du rapporterat.. Det är därför du har facket - dvs att kunna konsultera vid frågor och få stöd och råd .
 
Kanske helt missförstår men facket reagerar självklart inte om du själv inte hört av dig med synpunkter ? Facket granskar inte dina förhållanden , har öht ingen insyn i individers förhållanden / löner osv utöver det grund du rapporterat.. Det är därför du har facket - dvs att kunna konsultera vid frågor och få stöd och råd .

Haha jaa det var väl det jag tänkte :) aldrig behövt facket innan så är inte så insatt.
 
Haha jaa det var väl det jag tänkte :) aldrig behövt facket innan så är inte så insatt.

Ring dem :) det är det du betalar för och de hjälper dig med svar på frågorna och dessutom ännu mer konkret vid större frågor - lagliga tvister med arbetsgivaren osv .
 
Kan man vända sig till facket om man har fel lön? Kollade vårt kollektivavtal och jag har ca 20-30kr mindre i timmen än vad jag ska ha (beror lite på hur de bedömer tjänsten om det ska upp 20 eller 30). Har haft det i två år så det är ju en del pengar ändå som jag inte fått eftersom det handlar om många många timmar, ska räkna mer exakt sen. Kan man kräva det retroaktivt? Eller ska man vara nöjd om man får rätt nu och framåt? Jobbar på ett skitstort företag om det spelar roll.
Gäller det rekommenderade löner eller minimilön som är felet?
 
Är med. De har sagt noll. Men jag har aldrig haft lönesamtal på jobbet. Kanske spelar in. Ska prata med vår "fack-tant" imorgon och be de kolla på det iaf.
Om det är ett "skitstort företag" som du skriver så bör det finnas ett kollektivavtal.
Där borde regleras när lönerevisioner ska göras och även om lönesamtal.

Du får bli lite mer obekväm :)
Skaffa dig kunskap med hjälp av facket och se tll att få det rättat.
 
Kanske helt missförstår men facket reagerar självklart inte om du själv inte hört av dig med synpunkter ? Facket granskar inte dina förhållanden , har öht ingen insyn i individers förhållanden / löner osv utöver det grund du rapporterat.. Det är därför du har facket - dvs att kunna konsultera vid frågor och få stöd och råd .

Fast på mitt företag får inte enskild individ löneförhandla oavsett om du är med eller inte i facket, så facket får lönelistor på alla anställda varje år föe att kunna förhandla fram lönerna. Tror (vet ej hundra) att det är så inom större delen av mitt fackförbund, alltså på de flesta företag!
 
Fast på mitt företag får inte enskild individ löneförhandla oavsett om du är med eller inte i facket, så facket får lönelistor på alla anställda varje år föe att kunna förhandla fram lönerna. Tror (vet ej hundra) att det är så inom större delen av mitt fackförbund, alltså på de flesta företag!

Så var det på det större företaget jag var anställd på i början på 00-talet. Facket fick listorna, reviderade och förhandlade fram nya löner. De som inte var fackanslutna fick klara sig själva, och fick också löneförhöjningen senare.
 
Så var det på det större företaget jag var anställd på i början på 00-talet. Facket fick listorna, reviderade och förhandlade fram nya löner. De som inte var fackanslutna fick klara sig själva, och fick också löneförhöjningen senare.

Hos oss löneförhandlar facket även åt dom som inte är anslutna, tror det är för att facket inte vill att de oanslutna ska kunna förhandla upp högre löner än de anslutna.
 
Hos oss löneförhandlar facket även åt dom som inte är anslutna, tror det är för att facket inte vill att de oanslutna ska kunna förhandla upp högre löner än de anslutna.
... och det är vad jag inte gillar med facket.

Jag är själv inte medlem, efter att fått kämpa för att gå ur (tvångsanslutning är inte min grej). Och har alltid varit framgångsrik i löneförhandlingar utan facket. Om de då försöker begränsa mig som icke-medlem tycker jag de spelat ut sin rätt.

Maffiametoder.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 972
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 184
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp