Felbehandlad av veterinär

S

__Stilett__

min ena häst som gjorde en operation i okt månad 2005 (bla ett område ovanför ögat) fick pga operationen problem med ena ögat. (rinner, och en "skada" på hornhinnan, dessa problem fanns inte innan!) ögat har nu runnit sen dess. Vi har vart inne flera ggr och kollat, fått salvor utskriva, behandlat, osv osv, osv. jag har sagt flera ggr att salvorna inte hjälpt. nu fick jag svar på provet för några dagars sen att det hon är behandlad för är inte det hon har. Hon är alltså felbehandlad. Jag fick idag vet räkning från senaste besöket (2500 spänn) ska verkligen jag fortsätta betala för felbehandlad häst efter alla turer fram o tbx i 6-7månader? jag har fortfarande inte fått rätt behandling av hästen.
hästen är försäkrad och har fått ut lite av försäkningen, men tidne har gått ut och självrisken måste alltså betalas på nytt o dylikt. anser det inte roligt alls o behandlat en häst med mediciner den inte ska ha haft under såpass lång tid! Borde inte kliniken hoppa in nu och bekosta o rätta till det dom gjort fel!? efter såpass lång tid med felbehandling? Bara undrar.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Felbehandlad av veterinär

Omöjligt för ngn att uttala sig om utan att veta mer. Att man inte hittar rätt orsak från början behöver inte innebära ett fel från klinikens sida. Jag tycker du skall diskutera saken med kliniken o även med en utomstående veterinär.
PL
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

detta är den enda info som finns.
hästen är behandlad mot en virusinfektion under alla månader, som hästen aldrig haft. Hästen har samma problem som dag ett då jag gjorde första återbesök. Fastän jag sagt att hästen inte svarar på behandlingen så har dom fortsatt gå på precis samma spår varje besök. Visst förstår jaga tt man provar först och att det ej ger resultat. Men nu har det gått ca 7 månader! och jag har påpekat varje besök att hästen inte svarar på den behandling som ges.

hästen va dessutom helt fri från dessa symptom innan operationen, men har fått detta efter operationen. Dvs ngt fel har hänt vid samband av operationsingreppet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Felbehandlad av veterinär

Det går tyvärr inte att med dessa uppgifter avgöra om problemen verkligen uppkom pga operationen eller inte, slumpen kan mycket väl spela in och det tidpunkten det uppträdde vara ett nonsens samband.

Menar du att hästen fått exakt samma behandling under hela tiden? Och att det i såfall inte finns någon sjukdom som är svårbehandlad och det tar lång tid innan behandlingen ger effekt? Och forsätter kliniken med samma behandling trots att prover visar att behandlingen inte har någon chans att fungera?

Det enda tillfället jag kan se som kliniken borde gå in och betala är om den gått emot beprövad vetenskap och givit hästen fel behandling utifrån den symptom bild hästen visar och de provsvar de fått. Den situation du beskriver kan utifrån de uppgifter du givit lika gärna vara att kliniken givit din häst besta tänkbara behandling och misslyckats med att hitta problemet.
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

Skyddad verkastad.
Finns det någon som någonsin har fått kåren att erkänna en felbehandling?
Finns det någon som fått ersättning för detta?
Samm fråga för hovslageri.
Finns det någon i som någonsin har fått erkänade att hovslagare har gjort fel?
Finns det någon som har fått från ansvarsförsäkringen?
Försäkringen som hela tiden framhålls som det viktigaste argumenet att anlita en hovslagare som är med i klubben.
Eller är allt som byggfelsföräkringen, en ren pappers konstruktion till ingen nytta för oss.
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

Redhorsefarm skrev:
Skyddad verkastad.
Finns det någon som någonsin har fått kåren att erkänna en felbehandling?
Finns det någon som fått ersättning för detta?
Samm fråga för hovslageri.
Finns det någon i som någonsin har fått erkänade att hovslagare har gjort fel?
Finns det någon som har fått från ansvarsförsäkringen?
Försäkringen som hela tiden framhålls som det viktigaste argumenet att anlita en hovslagare som är med i klubben.
Eller är allt som byggfelsföräkringen, en ren pappers konstruktion till ingen nytta för oss.

Svaret på de 4 första frågorna är ja.
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

Redhorsefarm skrev:
Finns det någon som någonsin har fått kåren att erkänna en felbehandling?
Det har tagit nästan 3 år, men, ja visst finns vi!
Redhorsefarm skrev:
Finns det någon som fått ersättning för detta?
Det återstår att se i mitt fall.
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

Då har du haft din del av otur. Vad hände när veterinären felbehandlade och hur fick du upprättelse?
Vad gjorde hovslagaren som du ersättning för?
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

Kan du ge lite mera detaljer som skulle underlätta för andra i samma sits.
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

Vad var det som gjorde att det tog 3 år?
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

Lobelia skrev:
Fråga: "Det går tyvärr inte att med dessa uppgifter avgöra om problemen verkligen uppkom pga operationen eller inte, slumpen kan mycket väl spela in och det tidpunkten det uppträdde vara ett nonsens samband."

svar: nej jag vill inte veta generellt just ang mitt fall, vill mest veta bara ang felbehandling och utgifter. Hur länge man ska bekosta ngt utan att få rätt vård. samt att problemet uppkommit efter operationen som en komplikation, eller vad man vill kalla det. Slarv kan också vara ett annat ord. Beroende på fall o dylikt.
men som svar, JA problemen uppkom pga operationsingreppet! det är ett garanterat svar! hästen hade INGA problem med rinnade öga före operationsingreppet. from den dagen hon vaknade upp efter operationen, från den dagen har ögat runnit varje dag i ca 7 månader. Inkl en skada på hornhinnan. Det är alltså inte ett nonsens samband. Det är ren fakta.

Fråga: "Menar du att hästen fått exakt samma behandling under hela tiden? Och att det i såfall inte finns någon sjukdom som är svårbehandlad och det tar lång tid innan behandlingen ger effekt? Och forsätter kliniken med samma behandling trots att prover visar att behandlingen inte har någon chans att fungera?"

svar: ja mot virus. provet visar = inget virus finns.
Ögat rinner fortfarande och skadan på hornhinnan är kvar.
Hästen har efter operationsingreppet även verkat besvärad med sitt huvud vid motionering och kastar det och visar ögonvitorna.

Fråga: "Det enda tillfället jag kan se som kliniken borde gå in och betala är om den gått emot beprövad vetenskap och givit hästen fel behandling utifrån den symptom bild hästen visar och de provsvar de fått. Den situation du beskriver kan utifrån de uppgifter du givit lika gärna vara att kliniken givit din häst besta tänkbara behandling och misslyckats med att hitta problemet."

svar: Jag hoppas att en veterinär ges bästa tänvärda behandling. Det är just därför jag går till veterinär och kollar regelbundet. Men ngt är fel, och jag vill veta vad som hänt och vad som kan ha skadats i samband med operationsingreppet och jag vill inte att hennes öga ska rinna hela tiden. Det känns heller inte roligt och betala för ngt som har orsakats via deras ingrepp. Inte nu längre, efter 7 månader.

10 tecken.............
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Felbehandlad av veterinär

Redhorsefarm skrev:
Kan du ge lite mera detaljer som skulle underlätta för andra i samma sits.

Eftersom det inte handlar om mig personligen, så kan jag inte ge några detaljer, då jag inte tror att personerna i fråga skulle uppskatta att figurera här..
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

Jag är ganska säker på att det är svårt att operera in ett virus på en häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Felbehandlad av veterinär

Bör inte vara svårare än inom humanvården.
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

Redhorsefarm skrev:
Skyddad verkastad.
Finns det någon som någonsin har fått kåren att erkänna en felbehandling?
Finns det någon som fått ersättning för detta?
Samm fråga för hovslageri.
Finns det någon i som någonsin har fått erkänade att hovslagare har gjort fel?
Finns det någon som har fått från ansvarsförsäkringen?
Försäkringen som hela tiden framhålls som det viktigaste argumenet att anlita en hovslagare som är med i klubben.
Eller är allt som byggfelsföräkringen, en ren pappers konstruktion till ingen nytta för oss.

Svar ja, kliniker kan visst erkänna fel. Nyligen togs en häst tillbaka av säljaren, där köparen reklamerat hästen pga hältor av mycket gammal natur. Denna häst besiktigades på klinik, och kliniken har erkänt misstag samt betalat ersättning till både köparen och säljaren. Det har hänt vid flera tillfällen, dock inte på samma klinik.
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

Hur var den felbehandlad vid tillfället?
Eller var det bara ett intyg för försäljning? Utan behandling.
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

CillaW skrev:
Jag är ganska säker på att det är svårt att operera in ett virus på en häst.

Men hon skrev ovan att när hästen vart testad så vissa proverna inget virus.
 
Sv: Felbehandlad av veterinär

eviliny skrev:
Men hon skrev ovan att när hästen vart testad så vissa proverna inget virus.

Det är fortfarande svårt att operera dit ett virus.

Det fattas för mycket information här för att en veterinär på nätet ska kunna ha någon uppfattning om saken. Och jag är inte ens veterinär, även om jag opererar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: McFlurry
·
Hästvård Det har ju kommit lite nya behandlingar på senare år är när det gäller att behandla osteoarthros. Har nån provat? Tänker tex stamceller...
Svar
5
· Visningar
1 100
Senast: Sandraa_
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp