Femgång -första gången

saraaandersson

Trådstartare
Jag ska tävla femgång för första gången nästa helg! ska bli riktigt roligt.. då jag endast tävlat tölt och fyrgång förut. Någon som har lite tips? :)

Jag ska tävla på en äldre, erfaren häst som har många SM och NM medaljer på halsen och även kommit 7a på VM.. så det känns ju riktigt bra i vilket fall.
Men han är som sagt äldre och tar inte i mer än vad han behöver (förutom i passen) . Tölten kan vara lite passtaktig, traven lite stel och hög form och i galoppen lägger han sig gärna i pass. Skritten är lite svår att få till, han arbetar inte "i form" utav sig själv, men skritten har jag ändå fått till bra och vet hur jag ska göra. Har bara ridit den här hästen ca 1 månad och 2ggr veckan (då han går på ridskolan 3 dagar i veckan).

Någon som tävlat femgång mycket? Hur brukar ni göra när ni ska lägga passen?

Har en annan fråga också: När man ska lägga passen så ska man ju gå till den långsidan som man INTE har för avsikt att lägga passen på. Kommer man överens med de andra ekipagen vilken långsida man ska lägga passen på innan man går in på banan? (dem som är inne på banan samtidigt) .. Får man vända och "gå tillbaka" till den långsidan man ska samlas på? om man ex. bryter av ifrån galoppen mitt på kortsidan?

Vet inte om det här blev lite "grötigt" och svårt att förstå? men då får ni fråga isåfall :)
 
Sv: Femgång -första gången

När man ska lägga passen så ska man ju gå till den långsidan som man INTE har för avsikt att lägga passen på. Kommer man överens med de andra ekipagen vilken långsida man ska lägga passen på innan man går in på banan? (dem som är inne på banan samtidigt) .. Får man vända och "gå tillbaka" till den långsidan man ska samlas på? om man ex. bryter av ifrån galoppen mitt på kortsidan?

Vet inte om det här blev lite "grötigt" och svårt att förstå? men då får ni fråga isåfall :)

Ingen som kan svara? :angel:
 
Sv: Femgång -första gången

Jag ska tävla femgång för första gången nästa helg! ska bli riktigt roligt.. då jag endast tävlat tölt och fyrgång förut. Någon som har lite tips? :)

Jag ska tävla på en äldre, erfaren häst som har många SM och NM medaljer på halsen och även kommit 7a på VM.. så det känns ju riktigt bra i vilket fall.
Men han är som sagt äldre och tar inte i mer än vad han behöver (förutom i passen) . Tölten kan vara lite passtaktig, traven lite stel och hög form och i galoppen lägger han sig gärna i pass. Skritten är lite svår att få till, han arbetar inte "i form" utav sig själv, men skritten har jag ändå fått till bra och vet hur jag ska göra. Har bara ridit den här hästen ca 1 månad och 2ggr veckan (då han går på ridskolan 3 dagar i veckan).

Någon som tävlat femgång mycket? Hur brukar ni göra när ni ska lägga passen?

Har en annan fråga också: När man ska lägga passen så ska man ju gå till den långsidan som man INTE har för avsikt att lägga passen på. Kommer man överens med de andra ekipagen vilken långsida man ska lägga passen på innan man går in på banan? (dem som är inne på banan samtidigt) .. Får man vända och "gå tillbaka" till den långsidan man ska samlas på? om man ex. bryter av ifrån galoppen mitt på kortsidan?

Vet inte om det här blev lite "grötigt" och svårt att förstå? men då får ni fråga isåfall :)

Se till att inte lägga passen för tidigt för då tappar han balansen och slår upp i galopp och dessutom får man avdrag för för tidig läggning. Själva passen är ett svårt moment som jag fått träna jätte mycket på att få till det för man har så kort tid på sig och sen ska det gå så fort allting.

Man ska lägga precis i kurvan och sen ha pass direkt efter kurvan för annars blir det för sen läggning, träna på en grusväg där det svänger om du har någon det brukar funka för mig. Nu kan jag även träna på utebanan för den är så stor och nu har han sån bjudning men förut behövdes en långsträcka utan slut för att få till bjudningen.

Man träffar de andra man ska rida tillsammans med utanför banan och då kommer man överens om vilken långsida man vill lägga på.

Ja man får vända och gå tillbaka om man hamnar tokigt efter galoppen, jag gjorde det sist efter att jag hade frågat ett av de andra ekipagen och jag hoppas hon hade rätt, men jag blev inte diskad på den tävlingen iaf :p

Femgång är en svår gren och det är så mycket som ska klaffa ta det lugnt i övergångarna så du får rätt gångart, det är bättre att han skrittar några steg och han blir avslappnad och kommer in i rätt gångart om han har svårt att byta än att du gör en för snabb övergång och får göra om fattningen. Min häst hade jätte svårt att gå från tölt till trav men han blir snabbare och snabbare, man känner liksom om han är balanserad och mogen för nästa gångart och om han inte är det får man skritta nåt steg extra.

Tänk på att ta det lugnt i tölten om han blir passtaktig, det är bättre med ett lite för kort tempo med ren takt än rätt tempo och passtakt för takten är det viktigaste i bedömningen.

Hoppas du fick lite svar, Lycka till :)
 
Sv: Femgång -första gången

Tack så mycket :D sjävla passen är minsta problemet för oss.. (känner mig lyckligt lottad, då jag förstår att många tycker att det är svåraste momentet). Jag har tränat pass på ovalbana, (har en på gården, även där tävlingen kommer vara) och har tränat in vart jag ska lägga osv. Plus att hästen lägger passen i stort sätt utav sig själv..

Ska tänka på att ta det lungt mellan övergångarna! jag blir lätt stressad och vill byta exakt på en gång.. :P får lugna ner mig lite.

Men tack för ditt svar! känns lite bättre :) (börjar bli nervös)
 
Sv: Femgång -första gången

du får berätta hur det gick sen :)

Det gick inte jätte bra.. tölten var ok, dock lite passtaktig ibland. Traven var ok, men långt ifrån så bra som den kan vara.. skritten var jag inte heller riktigt nöjd med, men fick iaf en 6a .. fick 0 i galopp, och första passläggningen var inge bra, fick inte riktigt till det.. men andra var riktigt snygg! dock tog jag ner lite för tidigt -men sånt lär man sig. Jag vet helt enkelt för nervös och den där hästen som jag red på känner på en gång om man blir det minsta lilla spänd.
Men det var riktigt roligt i allafall :)
 
Sv: Femgång -första gången

det är jätte svårt att rida femgång, men det är bara att träna träna och träna :) jag har misslyckats med passen många ggr men nu börjar jag lära mig :)
 
Sv: Femgång -första gången

Men det som känns jobbigt är att passen funkar otroligt bra när jag tränar. Har fått pass varje gång jag bett om det och det har varit riktigt bra. Passen var faktiskt våran lättaste gångart, men jag själv var väldigt spänd och nervös .. så det är mest det jag måste jobba på nu känns det som. Plus att jag inte har jätte stor erfarenhet utav pass heller. Men antar att jag får träna lite mentalträning och få lite mer rutin bara.
Ska tävla en annan häst om 3veckor ungefär, målet är då att jag ska slappna av även inne på banan. :P
 
Sv: Femgång -första gången

Träna mkt läggningar och nedtagningar! Tänk på att rida hela långsidan innan du tar ner.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 017
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 719
Senast: Pilot
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp