Bukefalos 28 år!

Fetmaepidemin

Hur levde gemene man för 100 år sedan? Ja inte körde folk bil till sitt kontorsjobb, för att sedan köra bil hem och sätta sig i soffan, surfa på mobilen och titta på tv.

Egentligen är det väldigt simpelt. Äter man inte fler kalorier än man förbrukar så blir man inte överviktig. Fett är väldigt kolorikt så givetvis är det lätt hänt att gå upp i vikt om man ökar fettintaget, om man inte reducera motsvarande mängd kalorier från kolhydrater och proteiner. Man går inte upp i vikt av att äta fett. Man går upp i vikt av att äta för mycket kalorier sett till vad man gör av med. Ju mer man rör på sig desto mer kalorier förbrukar man och desto fler kalorier kan man äta. Simpelt!
Om du vill se den andra filmen så ser du att det inte är så enkelt som kalorier in och kalorier ut. Tänk om det ändå vore det.
Det handlar mycket om var kalorierna kommer ifrån.
Kroppen reagerar olika om det är kalorier i fett eller kalorier i kolhydrater.

Jag läste på någon sida att om en man 1,80 lång 80 kg skulle förbränna ett kilo kroppsfett, så måste han åka ett Vasalopp.
Det krävs väldigt mycket fysisk aktivitet för att förbränna kroppsfett. Därför är det så viktigt vad vi äter och var vi får vår energi ifrån.
 
Det finns annat man kan odla än spannmål, fettet måste inte komma från smör, det kan komma från olika oljor och växter. Protein ska man enligt lchf bara äta 1 gram/kilo vikt/dag (Om du väger 60 kilo ska du äta 60 gram protein om dagen) Många äter mer än så utan att gå på lchf.

Spannmål är lättkultiverat och ger mycket energi/hektar. Hur känsligt raps är vet jag inte men t.ex. olivträd växer bara i vissa miljöer. Hade gärna sett en beräkning för hur LCHF-som-folkhälsodiet-förespråkarna tänkt sig att maten ska räcka till för andra än västvärlden.

Angående kostdoktorns "vetenskapliga" argument där han påstår att USA:s befolkning sedan 1984 varit utsatt för ett "experiment" iom "fettnedsmutsningskampanjen" så har han helt enkelt fel. Han hävdar ett kausalitetssamband som han inte kan bevisa. Han har inte kontrollerat för några andra faktorer - socioekonomisk status hos de som är feta, motionsvanor, utbildningsnivå, etc etc. Det han pysslar med kallas "spurious correlation" - två faktorer samkorellerar men inget kausalt samband kan påvisas.
 
Finns det några som tänker mer på vad de äter och kontrollerar det hårdare än LCHF-are? :laugh:

Jag säger: lightprodukter orsakade inte fetmaepidemin.
Du säger:



Halmgubbeargumentation.
Jag äter lchf sen ett halvår
Jag trodde inte det skulle funka och jag trodde det bara funkade för människor som vägde 200 kg eller mer.
Jag va ungefär lika skeptisk som du, det va väl därför det tog flera år innan jag "hoppade på" :D
Lchf funkar, jag äter gott, jag har inte gått upp. Jag äter inte kontrollerat.

Nu vill jag gå ner några trivselkilon, så nu går jag på 5:2. Det funkar kanonbra främst för att jag slipper sockersug och sockertoppar. Det är mao ord mycket enklare att två dietdagar i veckan.

För mig funkar det Och jag är faktiskt väldigt förvånad:grin:
 
Jag läste på någon sida att om en man 1,80 lång 80 kg skulle förbränna ett kilo kroppsfett, så måste han åka ett Vasalopp.
Det krävs väldigt mycket fysisk aktivitet för att förbränna kroppsfett. Därför är det så viktigt vad vi äter och var vi får vår energi ifrån.

Logiken ..? Om du har ett kilo kroppsfett att förbränna så går det åt lika mycket energi oavsett vilken näringskälla kroppsfettet kommer ifrån. Eller menar du att det krävs ett Vasalopp om du käkat pasta medan det räcker med en promenad runt kvarteret om du tryckt i dig ett paket smör? ;) :D
 
Det bästa tror jag är om man slipper tänka på det man äter är något man går upp i vikt av och något som ska kontrolleras.

Om människor inte är lurade/påverkade av allt utbud i affärer/reklam?
Vad är dom då?
Korkade?
Lata?
Glupska?
Eller bryr dom sig inte?

Där fetmaepidemierna är som störst är där det finns många fattiga människor och där snabbmaten är betydligt billigare än bra mat. Det är också i områden där föräldrar måste jobba så mycket för att kunna försörja sina familjer att de inte hinner/orkar laga mat på kvällen och där barnen inte får lagad mat i skolan. Utöver det finns det mängder med orsaker att gå upp i vikt.

Jag tycker att det är jättebra att tänka på vad man äter. Man är inte hälsosam bara för att man är smal.
 
Jag äter lchf sen ett halvår
Jag trodde inte det skulle funka och jag trodde det bara funkade för människor som vägde 200 kg eller mer.
Jag va ungefär lika skeptisk som du, det va väl därför det tog flera år innan jag "hoppade på" :D
Lchf funkar, jag äter gott, jag har inte gått upp. Jag äter inte kontrollerat.

Nu vill jag gå ner några trivselkilon, så nu går jag på 5:2. Det funkar kanonbra främst för att jag slipper sockersug och sockertoppar. Det är mao ord mycket enklare att två dietdagar i veckan.

För mig funkar det Och jag är faktiskt väldigt förvånad:grin:
Men det är toppen att du hittat något som funkat. Det är det jag menar - den diet man kan hålla är den som är bra. (Att jag personligen inte skulle pröva LCHF är en annan sak. Jag åt länge GI/proteinrikt men har högt kolesterol, när jag gick över på fettsnålt istället fick jag bättre kolesterolvärde och det är viktigt för mig).
 
Spannmål är lättkultiverat och ger mycket energi/hektar. Hur känsligt raps är vet jag inte men t.ex. olivträd växer bara i vissa miljöer. Hade gärna sett en beräkning för hur LCHF-som-folkhälsodiet-förespråkarna tänkt sig att maten ska räcka till för andra än västvärlden.

Angående kostdoktorns "vetenskapliga" argument där han påstår att USA:s befolkning sedan 1984 varit utsatt för ett "experiment" iom "fettnedsmutsningskampanjen" så har han helt enkelt fel. Han hävdar ett kausalitetssamband som han inte kan bevisa. Han har inte kontrollerat för några andra faktorer - socioekonomisk status hos de som är feta, motionsvanor, utbildningsnivå, etc etc. Det han pysslar med kallas "spurious correlation" - två faktorer samkorellerar men inget kausalt samband kan påvisas.
Jag rekommenderar dig att se den andra filmen

Jag såg den filmen på Netflix igår, det va därför jag länkade den hit

Nu inser jag att det va ett misstag att länka in kostdoktorn i tråden också.....:)
 
Där fetmaepidemierna är som störst är där det finns många fattiga människor och där snabbmaten är betydligt billigare än bra mat. Det är också i områden där föräldrar måste jobba så mycket för att kunna försörja sina familjer att de inte hinner/orkar laga mat på kvällen och där barnen inte får lagad mat i skolan. Utöver det finns det mängder med orsaker att gå upp i vikt.

Jag tycker att det är jättebra att tänka på vad man äter. Man är inte hälsosam bara för att man är smal.
Se den andra filmen mtp det där du sa om att "skräpmat är billigare än bra mat"...
 
Jag rekommenderar dig att se den andra filmen

Jag såg den filmen på Netflix igår, det va därför jag länkade den hit

Nu inser jag att det va ett misstag att länka in kostdoktorn i tråden också.....:)

Förklarar de hur maten ska räcka till i den filmen? Ungefär vid vilken tid in i filmen? Jag är mycket intresserad av just detta men inte så intresserad av att tröska igenom alla "hälsoargument" igen.
 
Om du vill se den andra filmen så ser du att det inte är så enkelt som kalorier in och kalorier ut. Tänk om det ändå vore det.
Det handlar mycket om var kalorierna kommer ifrån.
Kroppen reagerar olika om det är kalorier i fett eller kalorier i kolhydrater.

Jag läste på någon sida att om en man 1,80 lång 80 kg skulle förbränna ett kilo kroppsfett, så måste han åka ett Vasalopp.
Det krävs väldigt mycket fysisk aktivitet för att förbränna kroppsfett. Därför är det så viktigt vad vi äter och var vi får vår energi ifrån.

Du borde vara lite källkritisk ock inte ta dina filmer som sanningen, du blir bara lurad ;)

Ett kilo kroppsfett är ett kilo kroppsfett. Vad man ätit för att få det kilot kroppsfett har ingen betydelse.

Det är ju bra att du hittat en kost som funkar för dig, men du behöver ju inte pracka dina övertygelser på andra.
 
Det blir inte mycket till tråd om folk argumenterar med dig och du svarar med Se filmen.

Den är säkert jättebra. Dokumentärer kan vara det. Men de sitter sällan på Den Enda Sanningen, i synnerhet inte i frågor där det det finns så varierande forskningsrön som den här (och så många vantolkade forskningsrön ...)
 
Förklarar de hur maten ska räcka till i den filmen? Ungefär vid vilken tid in i filmen? Jag är mycket intresserad av just detta men inte så intresserad av att tröska igenom alla "hälsoargument" igen.
Tråden jag skrev handlar främst om hälsoargumentet
Jag säger en gång till att lchf måste inte baseras på animaliska fetter, proteinintaget ska var litet, mindre än vad människor vanligtvis äter.
Raps och solros är lättodlade, det finns även feta grönsaker som avokado och bra rotfrukter
Varför måste vi i väst äta vetemjöl, socker och potatis..
Vi har ätit det i århundraden, ändå svälter människor i världen.
 
Du borde vara lite källkritisk ock inte ta dina filmer som sanningen, du blir bara lurad ;)

Ett kilo kroppsfett är ett kilo kroppsfett. Vad man ätit för att få det kilot kroppsfett har ingen betydelse.

Det är ju bra att du hittat en kost som funkar för dig, men du behöver ju inte pracka dina övertygelser på andra.
Jag "prackar" inte någonting, jag startade en tråd på ett forum
Du behöver inte delta om du inte vill och "pracka" dina åsikter på andra:p
 
Det blir inte mycket till tråd om folk argumenterar med dig och du svarar med Se filmen.

Den är säkert jättebra. Dokumentärer kan vara det. Men de sitter sällan på Den Enda Sanningen, i synnerhet inte i frågor där det det finns så varierande forskningsrön som den här (och så många vantolkade forskningsrön ...)
Jag vet att det inte är den enda sanningen
Jag startade tråden pga att jag tyckte filmen va intressant

Filmen är grunden till tråden
 
På vilket sätt är jag lurad?
Jag väger 65 kg är 170 cm lång.
Väljer lightprodukter om det finns (som jag tycker smakar bra) äter mkt kolhydrater då jag gillar potatis/pasta/bröd/gryn.
Äter till o med godis på helgen och gärna några glas vin. Frossar ibland med mackor och mjölk

Jag har hundar och promenerar varje dag, har ett hyfsat rörligt jobb och tränar gärna någon gång i bland.
Är kärnfrisk, 35 år med extremt få sjukdagar.

Så varför är jag lurad?
 
På vilket sätt är jag lurad?
Jag väger 65 kg är 170 cm lång.
Väljer lightprodukter om det finns (som jag tycker smakar bra) äter mkt kolhydrater då jag gillar potatis/pasta/bröd/gryn.
Äter till o med godis på helgen och gärna några glas vin. Frossar ibland med mackor och mjölk

Jag har hundar och promenerar varje dag, har ett hyfsat rörligt jobb och tränar gärna någon gång i bland.
Är kärnfrisk, 35 år med extremt få sjukdagar.

Så varför är jag lurad?
Självklart är inte alla lurade
Jag såg en film igår och reagerade på den
Det finns många människor som är lurade.
 
Lurad? Alla vet väl att man inte bör leva på snabbmat och bo på McDonald's ?
Jag tror ingen blir överviktig av att äta potatis och ris.
Jag tror vi blir överviktiga av godis, snabbmat, läsk etc.
Jag är själv fet och mitt problem är tröstätande och när msn gör det så är det inte potatis man äter.
 
På vilket sätt är jag lurad?
Jag väger 65 kg är 170 cm lång.
Väljer lightprodukter om det finns (som jag tycker smakar bra) äter mkt kolhydrater då jag gillar potatis/pasta/bröd/gryn.
Äter till o med godis på helgen och gärna några glas vin. Frossar ibland med mackor och mjölk

Jag har hundar och promenerar varje dag, har ett hyfsat rörligt jobb och tränar gärna någon gång i bland.
Är kärnfrisk, 35 år med extremt få sjukdagar.

Så varför är jag lurad?
Självklart är inte alla lurade
Jag såg en film igår och reagerade på den
Det finns många människor som är lurade.
Ja fast jag måste ju vara lurad som väljer lightprodukter och kolhydrater före lchf.

Jag tror inte det handlar om att man blir lurad. Den enkla sanningen är att man blir förmodligen överviktig om man stoppar i sig mer än man gör av med.
Varför skulle det vara en lögn?
Jag skulle aldrig vilja vara utan potatis/pasta/ris. Jag älskar färskpotatis med sill, jag älskar sushi, jag älskar en rostad smörgås med te.

Lchf är säkert toppen för vissa, likaså som Viktväktarna verkar effektivt för en annan.

Svårare än så i teorin är det inte. Jag har varit överviktig så jag vet hur svårt det kan vara att hitta balansen.
 
Jag blir så trött när icke- överviktiga ska ha åsikter om varför folk är feta!
Om någon vill stoppa övervikt- hjälp oss då hantera vårt matmissbruk. Det finns typ ingen hjälp alls att få av vården. Det enda du får är att träffa en dietist som säger att du ska äta nyttigt. Tänk om msn gjorde det med andra missbruk typ låt bli att dricka!

Jag blir så trött!!!!
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 491
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
906
Senast: EmmaBovary
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 820
Senast: monster1
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 463
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp