Bukefalos 28 år!

Fetmaepidemin


Ganska tänkvärt

Jag tycker det är tragiskt att så många människor har blivit lurade vad det gäller kosten och nu får kämpa med stor övervikt

Det finns i princip ingen som är lurade av kostholds "experterna".

Ny forskning som blev presenterad i veckan visar att de flesta med moderat övervikt har en "avvikande" gen som gör fettcellerna "lata" och i stället för att arbeta med värme och energi sover de eller arbetar långsamt.

En av lösningarna som det pratades om var att människor med denna defekt var tvungna att frysa ordentligt så att fettcellerna börjar jobba normalt.

http://www.vg.no/forbruker/helse-og...ngen-har-genetisk-late-fettceller/a/23508219/
 
Om vi ska lösa problemet med tillgängligheten av snask, pizza, hamburgare så måste vi gå tillbaka till 60-70-talet då detta utbud inte fanns att tillgå på samma sätt.
Det är ju ganska uppenbart att människor (inte alla) kan hantera utbudet som finns idag.

Jag har det lika jobbigt som en överviktig när jag måste göra mina val av vad jag ska äta. Jag älskar god mat och godis i alla former. Jag får lägga band på mig själv, så att jag inte äter för mycket.
Jag tror inte att det skiljer så mycket på dom som är överviktiga och dom som är normalviktiga när det gäller val av mat (förutsatt att där inte finns psykiska problem)
Fast det är inte bara pizza det handlar om. Säg att du käkar ett par mackor till frukost, går på en vanlig lunchrestaurang med kött-sås-o-potatis, eftermiddagsfikar med en liten bulle på jobbet, går hem och lagar stabil middag och sen tar en kvällsmacka innan du går och lägger dig - då har du fått i dig enorma mängder energi som du knappast gör av med i bilen på väg till och från dagens göromål. Och sen kommer helgen då du unnar dig lite extra. En hel del extra.

Nu menar jag inte att just du äter just så, men jag menar att det ligger skrämmande nära något slags normalätande. Tro fan att vi blir feta.
 
Jag ser det som ett socialt problem. Det sociala arvet påverkar vad och hur vi äter.
Upplever en enorm skillnad när jag tex åker och hälsar på släkten i mindre ord i Norrland. Där är fetman mkt mer normativ. Barnen är fetare, de äter mer godis, föräldrarna tar med ungarna och käkar plus-meny på Max som standard på helgen. Grillar man så blir det en stor flintastek, en burk potatissallad och "bea". Kan inte se att ngn enda person jag känner här skulle välja att äta en sån måltid.
Generellt sett ser jag en enorm skillnad i beteende kring ätandet
Visst finns överviktiga i städerna.

Någonting har hänt dom senaste 40 åren och fortsätter hända, jag tror inte människor har blivit dummare eller har mindre självkontroll nu än då.
 
Fast det är inte bara pizza det handlar om. Säg att du käkar ett par mackor till frukost, går på en vanlig lunchrestaurang med kött-sås-o-potatis, eftermiddagsfikar med en liten bulle på jobbet, går hem och lagar stabil middag och sen tar en kvällsmacka innan du går och lägger dig - då har du fått i dig enorma mängder energi som du knappast gör av med i bilen på väg till och från dagens göromål. Och sen kommer helgen då du unnar dig lite extra. En hel del extra.

Nu menar jag inte att just du äter just så, men jag menar att det ligger skrämmande nära något slags normalätande. Tro fan att vi blir feta.

Sen tränar de ett pass på gymet i veckan vilket gör att de enligt dom kan "unna sig" lite fredagsmys. Samma personer beklagar sig och säger att de har fel på förbränningen
 
Fast det är inte bara pizza det handlar om. Säg att du käkar ett par mackor till frukost, går på en vanlig lunchrestaurang med kött-sås-o-potatis, eftermiddagsfikar med en liten bulle på jobbet, går hem och lagar stabil middag och sen tar en kvällsmacka innan du går och lägger dig - då har du fått i dig enorma mängder energi som du knappast gör av med i bilen på väg till och från dagens göromål. Och sen kommer helgen då du unnar dig lite extra. En hel del extra.

Nu menar jag inte att just du äter just så, men jag menar att det ligger skrämmande nära något slags normalätande. Tro fan att vi blir feta.
Sant, normen för hur mycket vi ska /behöver äta på en dag har förändrats.
Vi äter innan vi bli hungriga.

Vi blir påverkade av reklam och utbudet livsstilen som är nu.

När jag va liten/tonåring va mat något jag försökte hinna med och som snabbt skulle överstökas så att jag kunde göra roligare saker istället. (Fika ibland)
Nu är mat en stor del i hur barn ungdomar umgås. Alltid något att stoppa i munnen

Har vi inte blivit lurade?
 
Det finns i princip ingen som är lurade av kostholds "experterna".

Ny forskning som blev presenterad i veckan visar att de flesta med moderat övervikt har en "avvikande" gen som gör fettcellerna "lata" och i stället för att arbeta med värme och energi sover de eller arbetar långsamt.

En av lösningarna som det pratades om var att människor med denna defekt var tvungna att frysa ordentligt så att fettcellerna börjar jobba normalt.

http://www.vg.no/forbruker/helse-og...ngen-har-genetisk-late-fettceller/a/23508219/
Gen?

50% av Amerikas befolkning lider av denna oturliga gen i så fall.
 
Sant, normen för hur mycket vi ska /behöver äta på en dag har förändrats.
Vi äter innan vi bli hungriga.

Vi blir påverkade av reklam och utbudet livsstilen som är nu.

När jag va liten/tonåring va mat något jag försökte hinna med och som snabbt skulle överstökas så att jag kunde göra roligare saker istället. (Fika ibland)
Nu är mat en stor del i hur barn ungdomar umgås. Alltid något att stoppa i munnen

Har vi inte blivit lurade?
Att mat är något som ska överstökas tycker jag inte låter så smart, mat ska visst kunna vara socialt och trevligt, ett sätt att samlas. Om det bara ska stökas över ökar nog risken att man kastar i sig vad som helst = näringsmässigt kassa lösningar som man snabbt blir hungrig av igen.

Vi äter för mycket i förhållande till hur vi rör oss. Det är den ekvationen vi behöver ändra på. Lurade, jag vet inte. Tallrikarna har blivit större, colaflaskorna har blivit det, lösgodis- och chipspåsarna också - men vi har villigt gått med på att låta oss luras, också. Och vi kan inte enbart skylla på det för idag finns det faktiskt mindre tallrikar och chipspåsar igen, lösgodispåsar lär också finnas på vissa ställen.
 
Sant, normen för hur mycket vi ska /behöver äta på en dag har förändrats.
Vi äter innan vi bli hungriga.

Vi blir påverkade av reklam och utbudet livsstilen som är nu.

När jag va liten/tonåring va mat något jag försökte hinna med och som snabbt skulle överstökas så att jag kunde göra roligare saker istället. (Fika ibland)
Nu är mat en stor del i hur barn ungdomar umgås. Alltid något att stoppa i munnen

Har vi inte blivit lurade?
Av vem har vi blivit lurade? Och vad har vi blivit lurade?
Alla jag känner vet ju hur man ska ta. Men gör det inte av olika anledningar. Vem har lurat oss?
 
Vad du är inne på nu är en grundläggande princip vid all handel. Den att skapa ett behov.
Som 15åring hade jag varken dator eller
Gen?

50% av Amerikas befolkning lider av denna oturliga gen i så fall.
Felet var att de amerikanska biltillverkarna började klä sina bilar med vinyl. Det var lätt att göra rent om man spillde.
Alltså öppnades marknaden för drive in. Det i kombination med TV-dinner, och majssirap gjorde att så många amerikaner uteslutande växer i färdriktningen.

Sedan, och det går inte att förneka, kan man äta förbaskat gott vid besök i Nordamerika. Gick upp flera många kg under en 5 veckors roadtripp för några år sedan :(
 
(Delger dig följande info från Stora Löparboken som är löparens "bibel"

Ett halvt kilo fett motsvarar 3600kkal, varför:
2km's löpning motsvarar 100kkal
10km 500kkal
20km 1000kkal
60km 3000kkal
72km 3600kkal
72 MIL motsvarar 5kg fett
Man ska nog således både motionera och äta rätt för att lyckas


Om man tänker springa av sig det man äter då får man springa och så jäkla kul är det inte

Hittade siffrorna på nätet postade som en parantes)
 
Av vem har vi blivit lurade? Och vad har vi blivit lurade?
Alla jag känner vet ju hur man ska ta. Men gör det inte av olika anledningar. Vem har lurat oss?
Har du sett den andra filmen Fed up jag postade, titta på den, det är den jag grundar mina argument på.
 
Som du själv sagt, läs artikeln innan du kommenterar ...
Visst skiljer sig människor förbränning, det är ingen nyhet, så har det alltid varit
Det har kanske i alla tider berott på en "lat gen"
Förbränningen går också ner när vi blir äldre, därför måste kosten anpassas.

Det förklarar inte att så många har ett BMI på över 30
 
Jag rekommenderar dig att se den andra filmen

Jag såg den filmen på Netflix igår, det va därför jag länkade den hit

Nu inser jag att det va ett misstag att länka in kostdoktorn i tråden också.....:)

Jag började faktiskt att se "Fed Up" för ett par dagar sedan men redan efter en kort stund så reagerade jag över den "fakta" som las fram. Så jag letade och hittade en helt annan bild.

https://www.sciencebasedmedicine.org/does-the-movie-fed-up-make-sense/

Jag orkade inte titta klart på filmen.
 
Oavsett vad vi äter så äter vi för mycket! Vi har långsamt gjort portionerna större och större. Detta är extra tydligt i USA, "Supersize me" är en gammal dokumentär, men väldigt talande.

I Sverige blir det väl mest tydligt om man tittar på muffins, det ryms ju 3-4 muffins från 80-talet i en som är dagsfärsk!
 
Den är 1,5 timme lång!
Jag såg några minuter som handlade om hur socker påverkar när man dricker läsk.
Du kan inte begära att folk ska kolls på en film på 1,5 timme. Då får du istället ge dina argument här.
Det är ju så klart upp till var och en hur den vill göra
Är du inte tillräckligt intresserad av ämnet för att titta på filmen i 1,5 timme
Då är det ditt val


Du sa att du har övervikt, då borde du kanske intressera dig för ämnet :)
 
(Delger dig följande info från Stora Löparboken som är löparens "bibel"

Ett halvt kilo fett motsvarar 3600kkal, varför:
2km's löpning motsvarar 100kkal
10km 500kkal
20km 1000kkal
60km 3000kkal
72km 3600kkal
72 MIL motsvarar 5kg fett
Man ska nog således både motionera och äta rätt för att lyckas


Om man tänker springa av sig det man äter då får man springa och så jäkla kul är det inte

Hittade siffrorna på nätet postade som en parantes)

Det räcker med att se över kosten för att gå ner i vikt. Men visst är träning bra för hälsan! Dock ska man inte se det som en större del av viktminskning.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 564
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
945
Senast: EmmaBovary
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 563
Senast: MML
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 701
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp