Bukefalos 28 år!

Fetmaepidemin

Lurad? Alla vet väl att man inte bör leva på snabbmat och bo på McDonald's ?
Jag tror ingen blir överviktig av att äta potatis och ris.
Jag tror vi blir överviktiga av godis, snabbmat, läsk etc.
Jag är själv fet och mitt problem är tröstätande och när msn gör det så är det inte potatis man äter.
Det är klart att anledningen till övervikt ser olika ut för alla människor
Ibland tror jag att för många beror tröstätandet just på övervikten.
Är man stor är det svårare att bryta vanan med tröstätandet. (dock inte för alla)
 
Jag blir så trött när icke- överviktiga ska ha åsikter om varför folk är feta!
Om någon vill stoppa övervikt- hjälp oss då hantera vårt matmissbruk. Det finns typ ingen hjälp alls att få av vården. Det enda du får är att träffa en dietist som säger att du ska äta nyttigt. Tänk om msn gjorde det med andra missbruk typ låt bli att dricka!

Jag blir så trött!!!!
År det inte viktigt att man tar en diskussion om varför det ser ut som det gör?

Är det inte viktigt att diskutera varför inte människor får hjälp och stöd?

Jag är inte tjock, men jag kämpar med min vikt varje dag
Har jag då inte rätt att ta upp frågan?
Har inte vem som helst rätt att ta upp frågan?
 
Jag vet att det inte är den enda sanningen
Jag startade tråden pga att jag tyckte filmen va intressant

Filmen är grunden till tråden
Om du såg en intressant amerikansk dokumentär på Netflix igår, och ville diskutera hälsoproblem utifrån den, då är det gåtfullt att du startar tråden med ett 46 minuter långt reklamklipp för den självutnämnde svenske kostdoktorns bok, och deklarerar att det är tragiskt hur så många människor är lurade vad gäller kosten :D
 
Om du såg en intressant amerikansk dokumentär på Netflix igår, och ville diskutera hälsoproblem utifrån den, då är det gåtfullt att du startar tråden med ett 46 minuter långt reklamklipp för den självutnämnde svenske kostdoktorns bok, och deklarerar att det är tragiskt hur så många människor är lurade vad gäller kosten :D
Ja jag vet, det va ett misstag, jag inser det nu :p:up:

Tyckte bara att jag såg vissa likheter i dom båda teorierna :)
 
Men problemet är inte att folk äter potatis och ris som LCHF anspråkarns tror!
Det stora problemet med fetman är naturligtvis inte potatis, det tror inte jag heller.
Det stor problemet är utbudet av allt ätbart och tillgängligheten
Barnfetman är också ett stort problem i Sverige, människor och fram för allt barn är lättpåverkade av reklam och godismontrar som står vid utgångar i butikerna.

För min del är det enklare att hålla vikten när jag undviker kolhydrater, jag har hittat ett sätt som hjälper mig att ha koll på vikten, jag va tidigare socker beroende och åt mycket mackor och liknande
 
Det stor problemet är utbudet av allt ätbart och tillgängligheten
lättpåverkade av reklam och godismontrar som står vid utgångar i butikerna.
Om det är det stora problemet är det ju det du ska rikta in dig på.

Och om du inte är överviktig är ditt problem en annan sak än någon som är överviktig. Folk är ofta överviktiga pga vårt felaktiga ätande och känslor enligt mig.
Någon som vill gå ner några kilo är en annan sak.
Du måste skilja på det!
 
Barnfetman är också ett stort problem i Sverige, människor och fram för allt barn är lättpåverkade av reklam och godismontrar som står vid utgångar i butikerna.

Det där tycker jag dock är mer föräldrarnas ansvar. Finns ingen som säger att du måste köpa godis åt dina barn varje dag, räcker gott och väl med lördagsgodis. Tycker det är fel att skylla på samhället och att folk blir "lurade" när det är helt upp till en själv att välja vad man stoppar i munnen.
 
Jamen såklart är det Någon Annans fel :grin:
Skyll på samhället som vanligt.
Egenansvar, vad är det?
Egenansvar det är ett ord jag gilla, när det gäller allt. Offermentalitet går bort.

Nu ser det ut som det gör i världen, uppenbart kan människor inte ta egenansvar (längre) för vi blir fetare och fetare.
Det beror på något
Om det är bristande egenansvar vi lider av nu dom senaste 40-50 åren låter jag vara osagt ;)
 
Egenansvar det är ett ord jag gilla, när det gäller allt. Offermentalitet går bort.

Nu ser det ut som det gör i världen, uppenbart kan människor inte ta egenansvar (längre) för vi blir fetare och fetare.
Det beror på något
Om det är bristande egenansvar vi lider av nu dom senaste 40-50 åren låter jag vara osagt ;)
Annonserna! :laugh:

0614BF4C-4114-4D4F-BC0C-959173DEB1D4_zpsorqfva4c.png
 
Om det är det stora problemet är det ju det du ska rikta in dig på.

Och om du inte är överviktig är ditt problem en annan sak än någon som är överviktig. Folk är ofta överviktiga pga vårt felaktiga ätande och känslor enligt mig.
Någon som vill gå ner några kilo är en annan sak.
Du måste skilja på det!
Om vi ska lösa problemet med tillgängligheten av snask, pizza, hamburgare så måste vi gå tillbaka till 60-70-talet då detta utbud inte fanns att tillgå på samma sätt.
Det är ju ganska uppenbart att människor (inte alla) kan hantera utbudet som finns idag.

Jag har det lika jobbigt som en överviktig när jag måste göra mina val av vad jag ska äta. Jag älskar god mat och godis i alla former. Jag får lägga band på mig själv, så att jag inte äter för mycket.
Jag tror inte att det skiljer så mycket på dom som är överviktiga och dom som är normalviktiga när det gäller val av mat (förutsatt att där inte finns psykiska problem)
 
Det där tycker jag dock är mer föräldrarnas ansvar. Finns ingen som säger att du måste köpa godis åt dina barn varje dag, räcker gott och väl med lördagsgodis. Tycker det är fel att skylla på samhället och att folk blir "lurade" när det är helt upp till en själv att välja vad man stoppar i munnen.
Säger man så, så får man huvudet avbitet...

Jag sa så på ett forum där en tjej hade en hund som va fet

Jag sa "Det är ju ditt fel att hunden är fet, hunden kan väl inte öppna kylskåpet själv"

Jisses "Lynchning"
 
Det stor problemet är utbudet av allt ätbart och tillgängligheten
Barnfetman är också ett stort problem i Sverige, människor och fram för allt barn är lättpåverkade av reklam och godismontrar som står vid utgångar i butikerna.

Barn äter det som föräldrarna förser dom med, så där har den vuxna ansvaret att inte "luras" av reklam, strategiskt placerade godishyllor osv.
 
Den som är mest lurad är TS. Källkritik, kritiskt tänkande etc är alltid att rekommendera!

Man kan gå ner i vikt av att äta kolasås eller hamburgare.
Javisst kan man det, jag vet en tjej som bantade med hallonbåtar, det funkade
Däremot inte särskilt hållbart i längden
Hon gick upp i vikt igen:)
 
Om vi ska lösa problemet med tillgängligheten av snask, pizza, hamburgare så måste vi gå tillbaka till 60-70-talet då detta utbud inte fanns att tillgå på samma sätt.
Det är ju ganska uppenbart att människor (inte alla) kan hantera utbudet som finns idag.

Jag ser det som ett socialt problem. Det sociala arvet påverkar vad och hur vi äter.
Upplever en enorm skillnad när jag tex åker och hälsar på släkten i mindre ord i Norrland. Där är fetman mkt mer normativ. Barnen är fetare, de äter mer godis, föräldrarna tar med ungarna och käkar plus-meny på Max som standard på helgen. Grillar man så blir det en stor flintastek, en burk potatissallad och "bea". Kan inte se att ngn enda person jag känner här skulle välja att äta en sån måltid.
Generellt sett ser jag en enorm skillnad i beteende kring ätandet
 
Javisst kan man det, jag vet en tjej som bantade med hallonbåtar, det funkade
Däremot inte särskilt hållbart i längden
Hon gick upp i vikt igen:)

Jag gick ner 25 kilo av att käka cheezeburgare på Mc Donalds. Det var typ 8 år sedan.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 500
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
909
Senast: EmmaBovary
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 669
Senast: Myrten
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 479
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp