Bukefalos 28 år!

Fett-Hals?!

F

Foxy

Eller vad man ska kalla det..Min häst (bruksnordis) har en förbannat grov hals...han är inte tjock i övrigt, men halsen "hänger" ! massören sa att han har spänningar i halsen därför och jag undrar om ngn vet om det går att typ träna bort det ?! eller om man kan göra nåt annat ?!

*hjälp* tycker ju synd om han ! =(
 
Det fins något som kallas späckhals. Mankammen och en bit nedanför den hänger liksom ner/över på sidan av halsen. Förekommer oftast på fetare raser hos ponny och nordisar m.m. (Jag menar inte att alla dessa är feta, men har lätt för att bli det)

Det går att få det lite bättre genom att hästen får jobba i form och bygga upp muskulaturen. Men annars är det mest ett skönhetsfel. Inget som hästen normalt har ont av.
 
Okej ! =) Tack... Jo de har ju lättare att gå upp i vikt om man säger så... men har är så himla snygg när han går i formen och spänner upp halsen, så det är ju bra ! =)

Ok, då är det inget farligt alltså!
 
Har han underhals eller hänger mankammen "fånghyllan" likt en tuppkam?
 
Det är mankammen som hänger...typ som på en tupp ja ! (hehe)
 
vill bara undra en sak ang detta om det e ok?!?!?!?! :O

vårt gotlandsruss har fått en sån hals på kort tid, hon hade inte den i somras men nu har hon en kraftig späckhals. Faktum är att hon är 7 år och började få eksem för 1,5 år sen.

Hon får en homeopat medicin som lite experiment. För den här kvinnan menade att det kunde vara ett samband med islänningars eksem o russens eftersom båda raser går på blåsiga öar o.s.v.

så vi har testat ngn medicin, kommer inte ihåg vad det heter.

Hon har fått den i kanske ne månad, tre små små piller varje dag.

Kan det bero på detta?

Ursäkta om jag kommer bort från ditt ämne, vet inte mer än dig i detta fallet!
 
Islänningars eksem beror i de allra flesta fall på en knottallergi. Knotten förekommer inte på Island, varför islandsfödda hästar har en större benägenhet att utveckla allergin än de svenskfödda. Blåsiga öar har bara betydelse så till vida att knotten trivs sämre = är färre. Detta gäller framförallt kustnära. Jag förmodar att även gotlandsruss kan ha samma problem?

En homeopatmedicin kan knappast bota allergin. Behandlingen för en knottallergi är att i möjligaste mån undvika knottangrepp, använda insektsrepellerande preparat, ha hästen inne under skymning och gryning då knotten är som mest aktiva, söka kustnära beten, använda sk eksemtäcke som alltså skyddar hästen från knottangrepp.

Experimentera med homeopatmedicin utan att ens ha en diagnos? Tjolahopp...Vilka eventuella biverkningar ett homeopatpreparat har är väl svårt att fastställa eftersom det sällan görs några studier på dessa. Hör med försäljaren, de borde ju veta.
 
Jo men det här homepopatmedlet är enbart koksaltlösning fast i små piller, och det ges för att försöka höja hennes saltnivå som vi misstänker kan vara för låg.

Koksaltlösning kan väl inte göra ngn större skada eller? I annat fall hade jag ju kollat upp med vet o diagnosticerat hästen. Men frågar ändå här... jag tycker själv att det verkar harmlöst. Man kan ju ge salttillskott i maten...det är ju inget homeopatmedel så sätt.

Jag vet att det ofta är knott, men inte i detta fallet. Hon kliar sig fortfarande o knotten är borta sen länge. Dessutom bor jag bara 800 meter från havet så det kan knappast bli närmare.

Det jag hört är att på island har de mkt mer mineraler i sina jordar, vilket gör att när de kommer hit blir det en stor omställning för dom iomed att vårat foder innehåller en helt annan flora än den på island. Att det delvis kan vara denna omställning som gör att eksem utvecklas, sen självklart är de första orsakerna man tänker på insekter eller sol.

Men det är ju borta nu och eksemet borde också gått bort. Har även ett vblsto som är 22 år nu, hon har eksem. Men det verkar inte vara samma typ som russets. Hennes eksem avtar alltid i slutet på sommaren o försvinner, men precis som på russet har hennes eksem dragit ut på tiden i år och en del säger att det kan vara för att det är så milt. Det har inte varit tillräckligt kallt.

eksemtäcke har båda hästarna på somrarna, den stora hästen minskar sitt kliande men inte russet, och det är ju skumt eftersom hon ju är skyddad från sol o insekter. Alltså misstänker jag att dom inte har samma typ av eksem.

Ja jag vet inte. Men en sak vet jag att det är ingen idé att använda preparat som horsol och nylanders eller vad den krämen heter, eller AVS14, RB86 o.s.v. (har provat dessa med bra resultat i hela FEM minuter! var femte minut så jag har lagt ner det) Eftersom det bara lindrar på utsidan. Har hästen eksem beror det på att den har brist på något, det är ngt ämne som inte blir tillfredsställt upptaget och därför kan detta utvecklas.

Alltså vill jag hellre läka eksemet från insidan än utsidan. En del säger att det kan vara zinkbrist, har hästen brist på detta och man tillför tillräckligt, borde eksemet gå bort. Även om man får fortsätta med att ge extra zink så borde det vara bättre än att kleta på massa smörjor som bara upphäver kliandet men då ligger ju eksemet ändå kvar. Blir ju inte samma "botning"


Måste bara sägaatt horsol är skumt, har använt det en säsong på travaren. Detvarbra i början, men nuverkardetsom att det"fräter",liksom, attdet blir värre när man använder det. Hon verkade vara bättre utan nu i somras. Dessutom säger dom att man ska "sörja för god hudvård" o det var ju lätt när hästen hade kliat av allt när man började o manen var kort.Men nu när den är lång, hur sjutton gör man då? Går ju inte o komma åt o rykta av all hudavlagring som blir av horsolen när hon har världens man.

Hon måste dessutom ha eksemtäcke utöver horsol, räcker inte enbart. En gång per säsong brukar hon få en överreaktion på t.ex. ett jättelitet insektsbett. Såret kan bli stort o veterinären får komma hit. Hon kan även få "hårda bulor" mellan frambenen, det blir som flera pälsveck. Istället för ett veck mot ena frambenet som kommer naturligt t.ex.som vid våra armhålor, kan hon ha upp till fem "veck"

Nog om detta, det är ju ingen som vet t hundra procent vad man kan göra åt det.

Ursäkta så hemskt mkt att detta kom från ämnet med fetthals! Med risk för flyttning!::..
 
Endel kunniga personer menar att exemen är resultatet av en reaktion i grovtarmen.
Att islänningar får det kanske inte är en slump?

Jag vet en islänning som hade späckhals, fångkänningar och exem. Han blev "botad" genom att få hö med bättre näringsvärden, foderjäst och mag/tarm. Mår nu som en kung... :)

Ifall teorin stämmer så har fånghylla= späckhals att göra med obalanserad foderstat. Genom att justera hästens foderstat undviker du detta problem i framtiden. Det verkar tyvärr fortfarande vara många som tror att islänningarna kan äta vad som helst och dessutom inte behöver normala givor eller normala värden på fodret "för att dom klarar sig". Av den anledningen så är jag inte förvånad att många får exem...
:)
 
Ja dom får visst spänningar i "hyllan". (Enligt en hästkarl jag känner, vanligt med hästar som äter fritt av ensilage med tvivelaktiga proteinvärden, eftersom dom måste äta mer än normalt för att få i sig det protein dom behöver.)
Det är ansamling av överskotts energi.
Foderstaten bör kanske ses över och justeras? Vilken typ av grovfodret får hästen?
Låt hästen gå på "raka spår" så att den slipper böja halsen för mycket, tror jag kan va en lösning tills dom värsta spänningarna släpper. Dom kan bli irriterade ifall det går för långt, stramar för mycket.
Motion, motion, för att förbränna överskottet.
Skitt är kanske att föredra ifall han tendenser till övriga "fångkännigar" oxå...

Du kanske kan låta hästen vara ute lite mer så att den rör sig och förbränner lite extra?
 
OK. Tänkte bara att vissa anser det vara ärftligt och Dröm jr hade späckhals.
Har också hört teorier om att det kan bero på muskelbristningar om hästen /ponnyn har lång/tjock man. Håret skulle liksom tynga ner musklen och ge bristningar. Men som sagt bara vad jag hört. :o
 
Späckhals är omöjligt/mycket svårt att bli av med, mitt gamla russ och kompisens russ (båda ston) hade ordentlig späckhals. Båda tilläts bli feta under somrarna och bantades på vintrarna. Kompisens russ hade kronisk fång.
Mitt islandssto har också en antydan till späckhals.
 
Islandshingsten Feykir från Östra Greda har tung man på ena sidan och liggande späckhals.
De har försökt dela manen men så fort de tar bort tyngderna lägger sig manen som den vill. Jag föreslog att de skulle klippa av manen men det ville de inte.
 
Halsen har iaf inte kommit som en biverkning av homeopatmedlet, dom HAR inte biverkningar....

I andra länder brukar dom svätta såna halser, smörjer in med nåt och sätter på en plastkrage över.... Låter hemskt tycker jag, men det är visst ganska vanlig.... :smirk:
 
Ja, vi får väl se över foderstaten då och motionera betydligt mer ! :cool:

Tack för hjälpen !
 
Kan jag skriva under på!!

Nya pållen kom med en nacke och hals som inte var av denna värld i mina ögon. Tack o lov så hade den ej börja lägga sig för det gick inte. Den var för STUM och STEL för att kunna det och aj, va den gjorde ont och det forplantade sig genom hela överlinjen och ner både fram och bak.

Han hade fått mkt. god mat av välvilja, men ack så onyttigt för honom. Nu har han varit hos mig ca 6 veckor och under denna tid blivit valack.
Han fick ändra sin hela foderstat och den är inte en fattigsvältfoderstat. I början så hände som så att kroppen försvann men nacke/hals var kvar. Nu när han blivit ompysslad i mage och lite med konditionen så har även nacke/hals minskat och kroppen är kanonfin på honom =så smärtan mindre.

Ska jag vara riktigt ärlig så är frågan om han inte haft en fångsläng också, hovarna ser onekligen konstiga ut, men det oroar jag mig inte för längre.
Varför oroa sig över småsten när jag nyligen flytttade stenblock med Stormy.

PS. har du fler tips att bolla så hör av dig via PM ;)

MVH/
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 354
Senast: Bee
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Ida94
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i halsen sen mitten av april, jag har varit på vårdcentralen ett antal gånger och igår fick jag komma till...
2
Svar
34
· Visningar
2 209
Senast: Unafraid
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp